Kontrollrummet

Konfigurera sin dator på Komplett.se

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Det börjar bli dags för mig att inse att jag behöver uppgradera min hårdvara, alltså min dator i studion. Allteftersom jag uppgraderar min programvara så protesterar min gamla alltmer... :(

Beställde förra året en bra speldator till min son på komplett.se, och tyckte det var himla bra att man där kan utgå ifrån ett "paket" som de bygger ihop för dig, och konfigurera det som man vill. Och när jag tittar på komponenterna på dessa speldatorer och jämför med tex de på musikdator.se, så känns det som att jag kan få mycket för pengarna här?

Så här ser min dator ut just nu i kundkorgen, och skulle då kosta 13 532 kr (inkl skärmen+kabel på ca 1500 kr)Men kanske är det överdrivet med 32GB RAM??:

ASUS PCE-N15 N300 Trådlös Adapter
 Asus 21,5" LED VE228TR
 Logitech Desktop MK120 (Nordic)
 Komplett 200R Midi Tower Svart
 Corsair VS550 550W KPC Bulk Edition
 Intel Core i7-6700 Skylake
 Akasa CPU Cooler AK-959CU
 ASUS B150M-A, Socket-1151
 Crucial DDR4 2133MHz 32GB (4x8GB)
 MSI GeForce GTX 960 2GB
 Seagate® Desktop SSHD 1TB
 iiglo HDMI Kabel HDMI - HDMI 2 m
 MS COA Win 10 Home Nordic
 Stötsäker kartong
 SteelSeries QcK mousemat
 Garanti 3 års inskicksgaranti


Det jag funderar på är SSHD hårddisk? Är det någon som har erfarenhet av SSHD? Komplett beskriver den på sin sida:
SSHD står för "Solid State Hybrid Drive" och är en korsning mellan en SSD och en traditionell mekanisk hårddisk. En SSHD innehåller både snabbt flashminne och magnetiska plattor som ger stor lagringskapacitet. En intelligent styrenhet säkerställer att information som ofta används (t.ex. systemfiler läses vid varje uppstart eller vanligt förekommande spel) lagras i flashminnet och kan därmed laddas snabbt. Samtidigt är information som du sällan använder lagrat på den magnetiska skivan på samma sätt som en vanlig hårddisk. Detta innebär att du inte behöver välja mellan prestanda eller lagringskapacitet - här får du en bra balans mellan båda.
Plinkar på en låt...


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kan inte så mycket om datorer men min förra köpte jag via Komplet - funkade bra.

Ang RAM så har jag själv 16 gb, och jag har DDR3-minnen utan att datorn hackar (jag brukar köra med rätta många pluggar) .... så kanske är det lite överdrivet med 32 gb DDR4-minnen? Du kanske ska börja med 16 gb DDR4 för att sedan utöka när det behövs - då sparar du en liten slant. Se bara till att moderkortet tillåter mer ram.

Den dator jag har nu har min son satt ihop åt mig och jag kom nog ner i halva din kostnad. Om du känner någon som kan sätta ihop den så finns det pengar att spara!
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Jag e absolut ingen datorproffs  :) jag köpte min på komplett o har nu uppgraderat mitt minne till 32 gig o passade på att trycka i en ssd disc också när ändå ugnsluckan var öppen.nu rockar den mycket bättre.. Den orkade inte öppna vissa projekt om jag inte släckte ner vissa pluggar innan..(Fick fina tips på åtgärder av er här på Kr om det Tack!!) Jag skulle rockat på din ..Men som Gurano säger känner du nån så go for it.. Men behåll godiset . :D


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Några reflektioner !!
Är inte heller någon jätte-expert, men i alla fall
1. Chassit är det tyst det där du kollat på(har inte koll på just det) skulle nog kolla på detta "Fractal Design Define R5 Svart"
    vilket jag vet är tyst. några hundralappar dyrare, men riktigt bra.
2. 16 GB räcker djää...t långt, skulle nog nöja mig med det.
3. Grafik-kort kan du skippa om du inte ska Game:a med burken, det i processorn inbyggda funkar helt ok.
4 . Hårdiskar, köp 2 st. en SSD på Ca. 250 GB samt en gammalmodig standard HD på 2 TB..

Good luck !!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Tack snälla för era tankar och reflektioner!

Gurano- jo jag tror du har rätt i att det räcker lätt med 16 GB om man satsar DDR4 minnen ;) Jag hoppas ändå jag tänker rätt (inför framtiden iaf) att satsa på DDR4. Är så trött på att allt hela tiden blir förlegat så snabbt.
Jag känner nog ingen som kan sätta ihop det för mig, men eg...hur svårt kan det vara att spana in youtube-klipp och lära sig själv?  :unsure:

Marsall -japp jag vill ju ha godiset! Ska forska i hur mkt jag kan spara om man sätter ihop det själv :) Tack för att du delar dina erfarenheter!

Bjurte -Tack för dina tips! Jag satsar definitivt på det chassit som du rekommenderar mig -bra där! Och, javisst jag förstår poängen med att ha en SSD och en större hårddisk, men  när jag pratade med nån på komplett så rekommenderade han SSHD för att får allt på samma, och blev lite nyfiken och tänkte att det kanske funkar utmärkt? Kanske inte är så många som provat det? Får fundera lite på detta... :)

Plinkar på en låt...


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tack snälla för era tankar och reflektioner!

Gurano- jo jag tror du har rätt i att det räcker lätt med 16 GB om man satsar DDR4 minnen ;) Jag hoppas ändå jag tänker rätt (inför framtiden iaf) att satsa på DDR4. Är så trött på att allt hela tiden blir förlegat så snabbt.
Jag känner nog ingen som kan sätta ihop det för mig, men eg...hur svårt kan det vara att spana in youtube-klipp och lära sig själv?  :unsure:

Marsall -japp jag vill ju ha godiset! Ska forska i hur mkt jag kan spara om man sätter ihop det själv :) Tack för att du delar dina erfarenheter!

Bjurte -Tack för dina tips! Jag satsar definitivt på det chassit som du rekommenderar mig -bra där! Och, javisst jag förstår poängen med att ha en SSD och en större hårddisk, men  när jag pratade med nån på komplett så rekommenderade han SSHD för att får allt på samma, och blev lite nyfiken och tänkte att det kanske funkar utmärkt? Kanske inte är så många som provat det? Får fundera lite på detta... :)



Den där hårdisken fungerar säkert helt OK, men en riktig SSD är garanterat bra mycket snabbare.  ;)
Och du,stryk grafikkortet.. :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
En riktig SSD disk som sagt. För windows och systemet.
Är lite tveksam om SSD diskars bäst före datum. Ett par tre år sa någon. Vågar inte ha projektfiler på SSD disken.
Som data disk (cubase och video produktion) har jag fortfarande en stor mekanisk SATA disk.
Mekaniska diskar räcker långt. Aldrig ens stressat min trots tunga projekt.
Skippa grafikkortet som sagt. Jag köpte ett kompetent kort utan fläkt för under 500 till min DAW. Kör tre skärmar på det. Lycka till.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Tack snälla för era tankar och reflektioner!

Gurano- jo jag tror du har rätt i att det räcker lätt med 16 GB om man satsar DDR4 minnen ;) Jag hoppas ändå jag tänker rätt (inför framtiden iaf) att satsa på DDR4. Är så trött på att allt hela tiden blir förlegat så snabbt.
Jag känner nog ingen som kan sätta ihop det för mig, men eg...hur svårt kan det vara att spana in youtube-klipp och lära sig själv?  :unsure:

Marsall -japp jag vill ju ha godiset! Ska forska i hur mkt jag kan spara om man sätter ihop det själv :) Tack för att du delar dina erfarenheter!

Bjurte -Tack för dina tips! Jag satsar definitivt på det chassit som du rekommenderar mig -bra där! Och, javisst jag förstår poängen med att ha en SSD och en större hårddisk, men  när jag pratade med nån på komplett så rekommenderade han SSHD för att får allt på samma, och blev lite nyfiken och tänkte att det kanske funkar utmärkt? Kanske inte är så många som provat det? Får fundera lite på detta... :)



Den där hårdisken fungerar säkert helt OK, men en riktig SSD är garanterat bra mycket snabbare.  ;)
Och du,stryk grafikkortet.. :)
Japp, stryker grafikkortet -blir nog inge spelande på den datorn ändå, och för filmredigering behöver man kanske inte heller nåt värstingkort :) Och det verkar som att det är ren SSD som gäller då. Tack!


En riktig SSD disk som sagt. För windows och systemet.
Är lite tveksam om SSD diskars bäst före datum. Ett par tre år sa någon. Vågar inte ha projektfiler på SSD disken.
Som data disk (cubase och video produktion) har jag fortfarande en stor mekanisk SATA disk.
Mekaniska diskar räcker långt. Aldrig ens stressat min trots tunga projekt.
Skippa grafikkortet som sagt. Jag köpte ett kompetent kort utan fläkt för under 500 till min DAW. Kör tre skärmar på det. Lycka till.

Ok, tack! Det känns som att alla är överens om att det är en ren SSD som gäller, så jag viker mig! :D Och så en fet mekanisk SATA hårddisk på det då :) Så skippar jag grafikkortet som ni säger.

---------------------
För övrigt så tittade jag lite på det här med att montera ihop sin dator själv, och det verkar ju inte överdrivet komplicerat, men dock sparar man inte så mycket ändå, kanske max 1500 kr, jämfört med om komplett bygger ihop den. Och då lämnar de ju 3 års inskicksgaranti... och man vet ju aldrig, man kanske råkar ha sönder nåt på vägen! (Fast det verkar ändå lite kul, och man lär sig på vägen)
Plinkar på en låt...


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Det är kul!

Byggde två identiska enheter för ett par år sedan, en byggd för spel med fett grafikkort, och en med bra ljudkort för musiken. I övrigt var de identiska. Kul att mecka från början och man vet vad som finns inuti. (musikdatorn har ingen kontakt med nätet för säkerhets skull, och startar därför upp blixtsnabbt fortfarande.

Lycka till!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Dessvärre så behövs det faktiskt ett ganska bra grafikkort och även ett monitorkort till video om man ska göra nåt avancerat som att fixa färger och sånt och det ska gå lite snabbt på alla sätt.

Det vill säga om man ska leka med video på samma sätt som vi gör med musik.


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Det är kul!

Byggde två identiska enheter för ett par år sedan, en byggd för spel med fett grafikkort, och en med bra ljudkort för musiken. I övrigt var de identiska. Kul att mecka från början och man vet vad som finns inuti. (musikdatorn har ingen kontakt med nätet för säkerhets skull, och startar därför upp blixtsnabbt fortfarande.

Lycka till!

MOMA
Verkar kul! Och förr eller senare så vill man väl ändå byta ut nån komponent eller två ;) Jag tänker väl inte heller surfa med min  musikdator, men mitt program vill ofta kolla licensen online, och ibland kanske man vill ladda hem nåt ljud eller uppgradering tänker jag, så nätverkskort vill jag nog ha i ändå.

Dessvärre så behövs det faktiskt ett ganska bra grafikkort och även ett monitorkort till video om man ska göra nåt avancerat som att fixa färger och sånt och det ska gå lite snabbt på alla sätt.

Det vill säga om man ska leka med video på samma sätt som vi gör med musik.
Hmm, ok ja då får man väl ta ställning till hur seriös videoredigering man vill ägna sig åt i framtiden. Kanske ska man behälla grafikkortet ändå i så fall? Eller är det nåt annat grafikkort du rekommenderar för det? Visste inte att man behöver monitorkort också för det?


...och sen behöver jag visst bara bearbeta min man också, att förstå att det inte går att leva utan en bra musikdator...han hotar med hämnd genom att uppgradera sitt hemmabiosystem, fast det blir ju betydligt dyrare!  :blink:
Plinkar på en låt...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
SSD! Jag har bara SSD i min dator förutom en HDD på ½Tb. Prestandan ökar betydligt, när man laddar pluggar, windows mm.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Det beror på vilken nivå man vill lägga sig på så missförstå mig inte då det är många som har mycket skoj med "standard" grejer när dom jobbar med video.

Det jag menar och som jag kanske kulle ha preciserat lite tydligare är om man vill kunna ändra eller rätta till färger eller få fram en speciell look så behöver man ofta ett lite vassare grafikkort då vissa program kan dra nytta av det så man avlastar processorn en del. Utöver det det vill säga om man vill ta det steget så för att verkligen kunna vara säker på att färgerna funkar lika på allt som folk tittar på film med så behöver man en monitor som återger färger någorlunda korrekt, helst helt korrekt förstås men dom kostar. Den brukar då kopplas upp till systemet via ett dedikerat monitorkort som kan vara ett pcie eller thunderbolt kort etc.

Jag i och med att jag bra leker med video valde ett i sammanhanget ganska billigt grafikkort med 4 gig minne, är på paddan nu så jag ska kolla vad det heter och återkomma. Det heter GTX 960 4 gig tror det är ett Asus kort. Tror det kostade runt 2500 kr. Mina monitorkort är blackmagic designs Intensity pro (som ersatts med en 4k variant av tillverkaren så det finns inte nytt längre) samt deras Thunderbolt Ultrastudio minimonitor. Kostar runt 1700 kr på Scandinavian Photo. Jag har flera då jag har flera datorer så det behövs bara ett.

Lägger upp det här och fortsätter på datorn om en stund.

Själva monitorn blev en Samsung 37 tums TV för runt 5000 kr som får duga åt mig.

Det påminner ganska mycket om att mixa musik faktiskt så det är förbaskat skoj. Blackmagic Design har en gratisversion av deras fantastiska Davinci Resolve och nuvarande version resolve 12 är väldigt lätt att komma igång med. Det är i princip samma som Pro versionen men en glad amatör som jag kommer aldrig att behöva nåt värre än gratisversionen. Det finns till både PC och Mac är nodbaserat som såna program är nu för tiden samt att det är minst sagt helt ok att klippa och redigera i. Det kan hantera dom vanligaste filformaten ink avchd som många konsumentkameror kör med samt en mix av olika i samma film/timeline.

Dessvärre så vill man förr eller senare också uppgradera kameran och då börjar det kosta dessvärre men en mellanväg kan vara att gå på begagnat sidan som tex en Panasonic GH2 (som det finns programvaru hackar på nätet för för att vässa den lite om man vill har jag förstått) eller nästa version GH3.

Den här filmen är tagen med en sån.



Den här är gjord av proffs och om du jämför med mina så ser du ju att det går att komma väldigt långt när man kan det här vilket jag inte kan ännu, förhoppningsvis.



Men jag gör ju inga filmer ännu jag bara försöker lära mig hur man gör med tekniken på en grundläggande nivå så det blir korta klipp och oftast i en salig röra utan nån röd tråd överhuvudtaget.

Jag köpte nyligen en GH3 för 3000 kr på Blocket då jag har läst mycket gott om dom på nätet samt sett filmer tagna med dom och den duger ok. Den kostade säkert runt 10 000 kr när den kom. Bildkvaliten är ganska lång ifrån mina Blackmagic Design Pocket Cinema kameror (som fortfarande kostar runt 10 000 kr) men väldigt bra på många andra sätt så den kommer att komma väl tillpass och förhoppningsvis tvinga mig att lära mig lite mera ingående om fotografi och filmning.

Det blir lite på samma sätt som när man håller på med musik att man vill ha bra grejor eller i alla fall så bra som man har råd med. Men många har jäkligt skoj med konsumentgrejor så det beror på vad man vill helt enkelt. På mac sidan finns ju ett alternativ som funkar ganska bra skulle jag tro om man inte har för höga krav och det är en Imac då den kommer med en ganska vettig och högupplöst skärm. Men en sån har sina begränsningar och kostar ganska mycket även dom billigare så det är väl lite tokigt att köpa en för slö maskin och ångra sig sedan.

Ursäkta off topic och det långa inlägget men jag tänkte det kunde vara bra med lite info så man slipper göra alla misstag som jag har gjort.

Nåväl lycka till och SSD diskar är bra så det ska du planera in tycker jag. I övrigt så är dator komponenterna väldigt bra nu för tiden men håll dig till intel tror jag nog är bäst och stabilast. Om sen senaste generationen av processorer och chipset funkar samt win 10 eller vad du tänkt dig är färdigt med drivrutiner för just din hårdvara och inspelningsprogram det måste du också kolla upp ganska noga så du inte blir besviken.
« Senast ändrad: 23.01.2016, 19:44:35 by Burnin_Sven »


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Minne är väl ganska billigt tror jag så man kanske lika bra ska passa på när man ändå bygger och har man planer på framtida aktiviteter som kräver minne så behövs det väl också kan jag tro. Men jag håller med dig vi stoppar nog i bara för vi kan.

Kom att tänka på en sak om plinka kör på med video redigerings tankarna nämligen att beroende på vilket grafikkort väljer så kan det behövas vassare nätagg. Angående cpu kylet så har jag aldrig kört med något annat än det som kommer med processorn och det har aldrig varit några problem.


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Du ska ha tack, Burnin_Sven för att du delar med dig av dina erfarenheter och kunskaper! Jag suger i mig, och även det kanske ännu inte är aktuellt med den typen av filmredigering för min del så är det bra att veta vad man kan behöva tänka på.
Plinkar på en låt...


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Efter ett tag så upptäcker man att på samma sätt som man behöver ha vettiga monitorer att lyssna i när man mixar sina låtar så behöver man en vettig monitor att "mixa" filmen på och så vidare  :D. Att leka med video kostar ännu mera än audio verkar det som.