Kontrollrummet

Kontrollrum i KALL militärbunker

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Hej,

Har haft drömmar om studio i militärbunkern(112 m2) jag förfogar över sen många år tillbaka. Nu börjar det väl bli dags att göra slag i saken? Problemet är betongkonstruktionen som blir fruktansvärt kall på vintern och fruktansvärt varm på sommaren.

Jag hade tänkt att börja med ett kontrollrum, och sedan bygga del för del av studion när pengarna tillåter. Mitt största problem är kylan och kostnaden att isolera eller värma upp hela lokalen. Kontrollrummet får alltså ett litet konvektorelement med termostat, för att hålla en stabil temperatur endast i kontrollrummet under hela året.

Men - hur kan jag konstruera detta korrekt? Jag tänker framförallt på utmaningar med fukt och ljuddämpning... Kontrollrummet kommer inte på någon plats att vara i direkt kontakt med ytterväggarna. På ena sidan handlar det om centimeter, men samtliga andra sidor åtskilliga meter, som senare skall utnyttjas för mindre bås. I detta stora utrymme blir det minst 10 minusgrader om vintern, något jag har löst och troligen efter bygge av kontrollrum löser tillfälligt med en stor byggfläkt.

Kan jag lägga fuktspärr som täcker golvet där kontrollrummet står, flyta med neoprenkuddar och bara bygga ett konventionellt rum med 2"4-regel, glasfiberull och fuktspärr innanför gipset - låta utsidan av kontrollrummet vara obehandlad(dvs att glasfiberullen är helt exponerad, möjligen för att täckas med tyg av typen filt) och sedan konstruera resten av båsen på samma sätt(men med annat antal gips) för att uppnå ljuddämpning av modellen; http://johnlsayers.com/Recmanual/Images/Walls%202..gif

Detta kommer då betyda att i en början kommer "luftspalten" mellan några av rummen vara flera meter.

Några tankar runt eventuella problem... Vad sker med fukten när du bygger ett varmt rum i så en kall lokal? Borde jag konstruera detta på annat sätt? Tack på förhand!
« Senast ändrad: 11.01.2016, 16:54:50 by Hellhoff »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Önskar man visste något om environmentet men tyvärr inte.
Dock är nog fukt ett riktigt stort dilemma.
Hur kan man ta väck fukt som orsakas av yttre kyla i kombination med inre värme?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Det centrala är nog att se till att du har så torrt som möjligt samt ordentlig luftcirkulation i de kalla utrymmena! Jag jämför med en kallvind med tilläggsisolering - inget problem att ha isoleringen exponerad från -30 till +50 (förutsatt torrt och ventilerat).

Det får inte läcka/slå in vatten i bunkern om det inte finns ordentlig och fungerande avrinning.

Sedan är du nog fri att isolera och värma inre rummen som du behagar - men uteluft till ventilation låter vettigt (om det inte i princip blåser rakt igenom bunkern redan).


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Önskar man visste något om environmentet men tyvärr inte.
Dock är nog fukt ett riktigt stort dilemma.
Hur kan man ta väck fukt som orsakas av yttre kyla i kombination med inre värme?

Varm luft som kyls är "farligare" än kall luft som värms i fukthänseende. Inte helt idealt att blåsa varm luft från ventilation ut i den kalla delen. Utläckande värme i övrigt hjälper att hålla yttre utrymmena torrare (men är ju inte så energi-effektivt)
« Senast ändrad: 11.01.2016, 19:21:31 by HasseFX »


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Tack för bra svar! Bunkern är utrustad med avfuktare kopplad till ventilation som suger in ny luft och blåser ur den gamla, men anordningen är från tiden den byggdes så jag är osäker på funktionaliteten. Den går igång med jämna mellanrum, och jag kan aktivera den enom att blåsa imma på en enhet som hänger på väggen. Kan man mäta fuktighet i luften?

Om den fungerar tillfredsställande är frågan bara hur man ska lösa ventilation av kontrollrummet. Det är inte bara att ta upp ett hål i väggen till denna bunker. :( Kanske man skulle ha anlitat en ventilationstekniker av nåt slag? Om dessa har kontroll på hur det kan installeras i ljudtäta sammanhang....


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för bra svar! Bunkern är utrustad med avfuktare kopplad till ventilation som suger in ny luft och blåser ur den gamla, men anordningen är från tiden den byggdes så jag är osäker på funktionaliteten. Den går igång med jämna mellanrum, och jag kan aktivera den enom att blåsa imma på en enhet som hänger på väggen. Kan man mäta fuktighet i luften?

Om den fungerar tillfredsställande är frågan bara hur man ska lösa ventilation av kontrollrummet. Det är inte bara att ta upp ett hål i väggen till denna bunker. :( Kanske man skulle ha anlitat en ventilationstekniker av nåt slag? Om dessa har kontroll på hur det kan installeras i ljudtäta sammanhang....

Mäter luftfuktighet gör väl gitarrälskare med dyra gitarrer hemma och även musikaffärer som har dyra gitarrer?
Hur gör ni som älskar...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Kan man mäta fuktighet i luften?

Finns hos Classe och Kjelle - denna verkar "tuff" : http://www.kjell.com/se/sortiment/el/verktyg/matinstrument/termo-hygrometrar/hygrometrar/rubicson-datalogger-p48394

Om den fungerar tillfredsställande är frågan bara hur man ska lösa ventilation av kontrollrummet. Det är inte bara att ta upp ett hål i väggen till denna bunker. :( Kanske man skulle ha anlitat en ventilationstekniker av nåt slag? Om dessa har kontroll på hur det kan installeras i ljudtäta sammanhang....

Kan vara bra med en ventilationstekniker för att koppla in sig på samma in/ut-luftkanaler som befintlig ventilation, om håltagning är omöjligt. Eller går det att dra kanaler för "inomhusventilationen" till entrén möjligen?


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Frågan är om dem ligger under eller ovan jord? Under jord är det knepigare med isolering av väggar. Stålreglar och luftspalt mellan betong och den nya väggen behövs om den ligger under jord, annars riskeras mögel. Hade ett souterränghus tidigare och det var ett jäkla meck...  :)


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
En sån mätare ska jag investera i. Då gäller det bara att reda ut vad som är "dåliga värden" och ta några stickprov i varierande temperaturer, efter uppvärming, nedkylning, osv.

Det skulle i teorin kunna gå att koppla in sig på den befintliga ventilation om man får tag i nån som "kan" sånt där. Utmaningen då är väl att tilluft och frånluft löper igenom hela lokalen. En fantastisk möjlighet för ljud att fortplanta sig från rum till rum. Men kanske en duktig ventilationstekniker kan dra om rören och utrusta med nån form av ljudfällor - jag vet inte vilka möjligheter de har. Entrén är modell sprängsäker dörr så där har vi samma problematik som resten av byggnaden.

Lokalen befinner sig ovan jord, men det är värt att tillägga att inget av rummen kommer att vara i direktkontakt med betong, varken i tak eller väggar. Mot golvet blir det byggplast och neoprenkuddar.

Men jag litar inte på att luftgenomströmningen är fullgod. I taket bildas av och till ett vitt "pulver", som snöar ner när lokalen har stått i månader. Jag är orolig för att det kan vara någon form av mögel, men de som sett på det verkar vara överens om att det är kalk? Hur som helst låter det som att fukt är inblandat i ekvationen... Några idéer?


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
En sån mätare ska jag investera i. Då gäller det bara att reda ut vad som är "dåliga värden" och ta några stickprov i varierande temperaturer, efter uppvärming, nedkylning, osv.

Det skulle i teorin kunna gå att koppla in sig på den befintliga ventilation om man får tag i nån som "kan" sånt där. Utmaningen då är väl att tilluft och frånluft löper igenom hela lokalen. En fantastisk möjlighet för ljud att fortplanta sig från rum till rum. Men kanske en duktig ventilationstekniker kan dra om rören och utrusta med nån form av ljudfällor - jag vet inte vilka möjligheter de har. Entrén är modell sprängsäker dörr så där har vi samma problematik som resten av byggnaden.

Lokalen befinner sig ovan jord, men det är värt att tillägga att inget av rummen kommer att vara i direktkontakt med betong, varken i tak eller väggar. Mot golvet blir det byggplast och neoprenkuddar.
Men jag litar inte på att luftgenomströmningen är fullgod. I taket bildas av och till ett vitt "pulver", som snöar ner när lokalen har stått i månader. Jag är orolig för att det kan vara någon form av mögel, men de som sett på det verkar vara överens om att det är kalk? Hur som helst låter det som att fukt är inblandat i ekvationen... Några idéer?

Det vita pulvret är förmodligen som du säger kalkutfällningar från cementen som kan bero på tempsvängningar, fukt  mm. Brukar vara vanligt på torpargrunder bland annat. Det visar hur som helst att det finns mycket fukt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter som en tuff utmaning.  :unsure:
Kanske ska ha det som en partylokal istället.
Utan nödutgångar...  :(
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
- Kan du komma åt "yttertaket"? Låter som det borde fuktspärras...

- Finns gott om beskrivningar av ljudfällor för studioventilation i "litteraturen" :) De flesta bygger (!!?) på någon form av meanderkanal fodrad med dämpmaterial, t ex: http://www.soundservice.co.uk/quiet-ventilation-for-rooms.html