Kontrollrummet

Henric - Stopp, stopp, stanna upp nu

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henric

LÅTNAMN: Stopp, stopp, stanna upp nu
ARTIST/GRUPP: Henric Svensson
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD:3.21
KOMPOSITÖR:Henric Svensson
PRODUCENT:Henric Svensson
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:2016
FORMAT: mp3

Hej!

20160106

Har gjort grunden till ett Bluesrock projekt, spelat in själva kompet och formen är klar. Ska vara svensk text och tanken är att hålla det ganska enkelt, en Hammond och kanske en liten blåssektion på B-delen och på slutet. På leadsången skall det vara tradionellt slapeko. Resten står än så länge skrivet i stjärnorna... :D

Bara grovmixat än så länge och inga effekter på mastern....

Henric

2016-01-09

Försökt få till en brass-sektion på sticket och sista refrängrundan och slutet, ljuden kommer från min nya Roland Integra-7, lagt Baritonsax och Trombon i det lägre registret nägot till vänster och två trumpet/horn stämmor något till höger och sedan flyttat hela sektionen något till höger i ljudbilden. Använt ett brass-plate reverb.
Petat lite på pianoljudet och gjort det lite aggresivare i högerhandsliret. Lagt en de-esser för att få ner dom högsta transienterna på mastern och en limiter och en multibandskompressor.

2016-01-10

Låten har fått en titel "Stopp, stopp, stanna upp nu" och sången på första partiet är inspelad. Har breddat stereobilden något lite, sänkt brasset något, exprimenterat med mastereffekterna och sångljudet...känns ganska ok så här långt utan att ha referenslyssnat! Ska försöka krysta fram lite mer text och spela in lite mer sång idag.

Texten så här långt:

Stopp, stopp, stanna upp nu,
nu har det gått för långt,
klockan är slagen, elfte timmen är här,
nu är det dags att vakna, det är dags för dej att gå

Stopp, stopp, stanna upp nu,
innan det är för sent,
det är dags att vända blad nu, elfte timmen är här,
nu är det dags att vakna, det är dags för dej att gå

Fortsättning lär följa!  :D¨

Henric

2016-01-10 II

 Texten och leadsången klar. Återstår två solon och eventuell orgel. Lagt dit dom flesta automationskurvorna. Stöttat upp leadsången med ett hårt komprimerat track underifrån, blev lite mer bett i sången. Känns inte som jag vill ha några körer på denna.

Texten i sin helhet:

Stopp, stopp, stanna upp nu
Text & Musik Henric Svensson 201601

Stopp, stopp, stanna upp nu,
nu har det gått för långt,
klockan är slagen,
elfte timmen är här,
nu är det dags att vakna,
det är dags för dej att gå

Stopp, stopp, stanna upp nu,
innan det är för sent,
det är dags att vända blad nu,
elfte timmen är här,
nu är det dags att vakna,
det är dags för dej att gå

Stick
Nu är det hög tid å stämma i bäcken,
Det är dags att visa var skåpet ska stå,
Jag tänker inte längre att gå på tå

Stopp, stopp, stanna upp nu,
nu har det gått för långt,
det är dags att lätta ankar,
elfte timmen är här,
nu är det dags att vakna,
det är dags för dej att gå

Solo 1 Stick Solo 2 Refräng Omtag Slut

Henric

2016-01-10 III

Fläskat dit Hammondorgeln, blir inget orgelsolo för det känns inte rätt utan organisten får kompa och dubblera brasset på sina stället, känns som det blir dubbla gitarrsolo!  :D Tycker orgeln limmar ihop brasset rätt bra nu....gitarrerna får vänta till veckan!  :P

Henric

2016-01-11

Referenslyssnat lite grand ikväll, gjort vissa justeringar på sångljudet pillat mycket på på q-värdena på sång equalizern....Lyssnat på Stevie Ray Vaughn....pillat igen....lyssnat på the Refreshments....osv....TAR TACKSAMT EMOT ÅSIKTER OM SÅNGLJUDET!

2016-01-13

Mindre justeringar, släppt 0,5db på tresholden på det övre mellanregistret på leadsången! Sänkt sången ett litet snäpp oxå! Tunnat av Hammondorgeln ett uns, minskat ett myrben på delayet på kompgitarren! ar bestämt mej för att första solot blir gitarr och andra blir piano - ska lira in det till helgen!

2016-01-16

Gitarrsolot och pianosolot på plats - börjar kännas klar nu!

2016-02-07 Gjort en myrbensjustering på delaytiden på sologitarren!

Henric






 




« Senast ändrad: 15.02.2016, 18:39:46 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Riktigt snyggt! Svänger så jag har svårt att sitta still!  :)
Som sagt - sång med "slapeko", lite blås och ev någon gitarr till
så blir det här kanon! Är lite osäker på Hammond-orgeln däremot...
Kanonfin grund!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Riktigt snyggt! Svänger så jag har svårt att sitta still!  :)
Som sagt - sång med "slapeko", lite blås och ev någon gitarr till
så blir det här kanon! Är lite osäker på Hammond-orgeln däremot...
Kanonfin grund!
/Asti

Ja det kan bli coolt, exprimenterar med brass-sektionen - barytonsax - trombone - tenorsax - och trumpet på toppen borde funka.... B)

Om det ska va orgel ska det inte vara hållorgel utan mer percussivt på åttondelstriolerna och lite orgelbrus på slutet....vi får se!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Låter och svänger bra. Håller med Asti, hör nog mer blås än hammond på denna. Skulle jag kommentera något så är det väl att trummorna blir lite monotona när fillsen är de samma som återkommer. Tyckte att ljudet på tamburinen var lite fjuttigt också. Annars är det bra jobbat.  :)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag dristar mig till att för en gångs dizza.... Trummorna o svänget överhuvudtaget låter varken bluesrock eller bra tycker jag. Automatkomp i en billigare Casio keyboard.  :huh:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är en clean prodd, låter bra om instrumenten och de är tajta så det räcker och blir över  :rolleyes:
Jag får dock inte känslan av ett livegig. Skulle nästan önska att musikerna sliter och drar i takterna lite,
istället för att spela perfekt som jag upplever att de gör nu. Däremot tror jag inte jag har samma tanke
då Jerry Williams ställer sig framför bandet och sjunger med sitt slapeko.  B)
Då tror jag upplevelsen är att det svänger skjortan!

En Hammond som hanteras med palmsmear och olika lesliehastigheter tror jag på
och blås önskar jag att jag skulle testa mer och kunna hantera,
så det tror jag också på.

« Senast ändrad: 09.01.2016, 12:06:39 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Henric

Låter och svänger bra. Håller med Asti, hör nog mer blås än hammond på denna. Skulle jag kommentera något så är det väl att trummorna blir lite monotona när fillsen är de samma som återkommer. Tyckte att ljudet på tamburinen var lite fjuttigt också. Annars är det bra jobbat.  :)

Försökt att spela in en brasssektion med ljud från en Roland Integra 7.....tambourinen har jag mest slängt dit, kanske är för svag...ska kolla det senare!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Jag dristar mig till att för en gångs dizza.... Trummorna o svänget överhuvudtaget låter varken bluesrock eller bra tycker jag. Automatkomp i en billigare Casio keyboard.  :huh:

Dizza på du Nilsson!  :lol:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Det är en clean prodd, låter bra om instrumenten och de är tajta så det räcker och blir över  :rolleyes:
Jag får dock inte känslan av ett livegig. Skulle nästan önska att musikerna sliter och drar i takterna lite,
istället för att spela perfekt som jag upplever att de gör nu. Däremot tror jag inte jag har samma tanke
då Jerry Williams ställer sig framför bandet och sjunger med sitt slapeko.  B)
Då tror jag upplevelsen är att det svänger skjortan!

En Hammond som hanteras med palmsmear och olika lesliehastigheter tror jag på
och blås önskar jag att jag skulle testa mer och kunna hantera,
så det tror jag också på.



Det coola är att där är en 3-4 bpm skillnad mellan vers/refr och sticket och en kraftig tempominskning på slutet.....gjorde ett tempotrack för att få lite mer sug i sticket/slutet - bra att det inte märks för då hade det nog varit lite för stora temposkillnader! Min tanke med jälva live-grejen var väl mer typ en pianist en gitarrist osv...
Orgelns vara eller inte skjuts nog på framtiden, ska försöka komma igång med text/sång idag eller imorgon...

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Har försökt lägga dit en brass-sektion, grymt svårt att få det äkta och naturligt men ett tappert försök iaf!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har försökt lägga dit en brass-sektion, grymt svårt att få det äkta och naturligt men ett tappert försök iaf!

Instämmer med att det är en ädel konst.
Saxofonerna kommer in rätt tycker jag.
Övriga bläckblåset spelade innan lite för mycket pianostaccato upplevde jag, sen är det blåsljudet inte av bästa kvalite eller vad man säger. Men kämpa på för att få det autentiskt
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra spelat och bra nivåer, men jag tror/tycker att det är lite för stelt - ska det svänga behöver man enligt mig ta ut svängarna mer på instrument (lite mer frispel liksom) ... men det är ju så klart en smaksak. Blåset är väl sisådär tycker jag.

Kanske blir låten annorlunda med sång? - en bra och svängig sång kan nog rocka så att det gungar ordentligt.

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Lite mer jobb på trummorna och en sänkning av blåset skulle göra susen för svänget! Annars bra och avvägd ljudbild.  :D


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Medhåll på att trummorna låter autokomp! Synd eftersom övriga instrument "vill" svänga... Kan funka på typ afterski-spelning när det är ett jädra drag i alla fall, men gör sig inte så bra på "platta"...


Utloggad Henric

Bra spelat och bra nivåer, men jag tror/tycker att det är lite för stelt - ska det svänga behöver man enligt mig ta ut svängarna mer på instrument (lite mer frispel liksom) ... men det är ju så klart en smaksak. Blåset är väl sisådär tycker jag.

Kanske blir låten annorlunda med sång? - en bra och svängig sång kan nog rocka så att det gungar ordentligt.

/Gurano

Smaken är som baken, jag vill ha ett snortight shufflekomp som grund - otight shuffle är det värsta jag vet! Har sänkt brasset lite grand, svårt att veta var det ska vara efterso jag inte lagt någon sång på det partiet än - men det kommer! Jag tror brasset blir bra i ljudbilden när sången är på plats, ska skita ner det med lite Hammondorgel också - också lite mera gitarr mellan sångfraserna så småningom!

Tack för kommentar! Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Lite mer jobb på trummorna och en sänkning av blåset skulle göra susen för svänget! Annars bra och avvägd ljudbild.  :D

Har petat ner brasset något, svårt att veta var det ska hamna innan sången är på plats - själv reagerar jag inte över trummorna, tycker han lirar ett gött shuffle komp, möjligen kan man byta ut något fill för att få lite mer variation....ska kolla över det när jag fått texten och leadsången på plats!

Tack för kommentar!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Medhåll på att trummorna låter autokomp! Synd eftersom övriga instrument "vill" svänga... Kan funka på typ afterski-spelning när det är ett jädra drag i alla fall, men gör sig inte så bra på "platta"...

Jag tycker han lirar ett jäkligt gött shuffle komp med det rätta suget! Som någon skrev kanske jag skulle byta något fill för att få lite mera variation, ska skriva texten och spela in sången först iaf!

Tack för din kommentar!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Låten har fått titel: "Stopp, stopp, stanna upp nu" och lite guturala läten fram till sticket!

Detta är första inspelningen jag använder min nya Roland Integra-7 med Rolands Super Natural ljud - pianoljudet och brassljuden har jag plockat därifrån!  B)

Jag tror att brasset kommer att bli bra när sången kommer på, trumpeter speciellt spelar i mina öron ganska staccato  i mindre sektioner....när sången är på plats ska jag med hjälp av volymautomation göra lite volymstegringar på dom längre tonerna är tanken.... :D

Ska fortsätta med textförfattandet, det absolut mest tråkiga i denna process!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Texten är klar och leadsången är på plats!

Återstår solon och eventuellt lite mera lull-lull!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Din röst är klockren här.
Blåset vid 64 och 125 som ligger på höger sida kanske kan bli bättre med lite ambiens (kanske stereoreverb) för att låta
mindre plast? Hur är balansen förresten, ligger allt blås på höger sida?
Är det tänkt så eller blev det så?

Shysst med din röst på. Den ger den rätta karaktären! Funkar riktigt bra med texten!
« Senast ändrad: 10.01.2016, 18:23:02 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra sång i lite släpig Peps-stil!  :)
Skulle dock gärna vilja ha lite mer lågt mellanregister och aningen lägre diskant
för att få mer "värme" i sångljudet!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Din röst är klockren här.
Blåset vid 64 och 125 som ligger på höger sida kanske kan bli bättre med lite ambiens (kanske stereoreverb) för att låta
mindre plast? Hur är balansen förresten, ligger allt blås på höger sida?
Är det tänkt så eller blev det så?

Shysst med din röst på. Den ger den rätta karaktären! Funkar riktigt bra med texten!


Har ställt ut gubbsen, baryton till vänster, trombonist, trumpet, trumpet och sen panorerat allt ihopa till höger, jag använder ett brass plate reverb ambiens ligger med från synten, kanske skulle varit mer....tycker det blev bättre när orgeln kom på!  :P

Tack för lyssning!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Bra sång i lite släpig Peps-stil!  :)
Skulle dock gärna vilja ha lite mer lågt mellanregister och aningen lägre diskant
för att få mer "värme" i sångljudet!
/Asti

Haha, jag som gjorde en Asti precis och la på lite runt 350hz - jag ska ta och referenslyssna när jag spelat in dom sista gurorna!  :lol:

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Lagt dit en Hammond också på lite komp och för att backa upp blåssektionen! Testade att lira ett av solona på orgeln men det kändes inte rätt så det blir nog dubbla gurasolon istället och det får vänta till veckan! Ska ta och referenslyssna lite också imorgon kväll!

Tack för alla kommentarer!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Referenslyssnat och pillat på sångljudet!  :wacko:

Vad tycks, bättre?



Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Blåset vid 64 och 125 som ligger på höger sida kanske kan bli bättre med lite ambiens (kanske stereoreverb) för att låta mindre plast? Hur är balansen förresten, ligger allt blås på höger sida?
Är det tänkt så eller blev det så?
Har ställt ut gubbsen, baryton till vänster, trombonist, trumpet, trumpet och sen panorerat allt ihopa till höger, jag använder ett brass plate reverb ambiens ligger med från synten, kanske skulle varit mer....tycker det blev bättre när orgeln kom på!  :P

Stämmer det att allt blås vid min förra kommentar låg till höger?
Eller är det jag som nu tvättat öronen så att jag hör spridningen bättre?
Kul med allt blås och även orgeln. Det är ett tajt gäng!
Tillsammans med sångaren har nuvarande musiker fått det att svänga mer är tidigare.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Henric

Blåset vid 64 och 125 som ligger på höger sida kanske kan bli bättre med lite ambiens (kanske stereoreverb) för att låta mindre plast? Hur är balansen förresten, ligger allt blås på höger sida?
Är det tänkt så eller blev det så?
Har ställt ut gubbsen, baryton till vänster, trombonist, trumpet, trumpet och sen panorerat allt ihopa till höger, jag använder ett brass plate reverb ambiens ligger med från synten, kanske skulle varit mer....tycker det blev bättre när orgeln kom på!  :P

Stämmer det att allt blås vid min förra kommentar låg till höger?

Eller är det jag som nu tvättat öronen så att jag hör spridningen bättre?


Kul med allt blås och även orgeln. Det är ett tajt gäng!
Tillsammans med sångaren har nuvarande musiker fått det att svänga mer är tidigare.


Det kan nog stämma!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Nu så! Tycker att detta börjar låta riktigt bra. Svänger ett gäng ju! Mixen låter bra och alla instrument kommer fram bra och balanserat. Sången ligger högt men inte för högt (smaksak). Tror att du kan kalla denna för klar!  :D


Utloggad Henric

Nu så! Tycker att detta börjar låta riktigt bra. Svänger ett gäng ju! Mixen låter bra och alla instrument kommer fram bra och balanserat. Sången ligger högt men inte för högt (smaksak). Tror att du kan kalla denna för klar!  :D

Tack för lyssning! Sångljudet börjar kännas ok - ska spela in gitarrsolot också bara!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Gjort några mindre justeringar, nu tycker jag det börja svänga på! Första solot kommer att bli gitarr och det andra blir piano - ska liras in till helgen!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Har lirat in gitarr och pianosolot nu! Börjar kännas klar nu!  :D
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Helt JÄTTEbra, Henric !!!  :)
Diggar det här. Tack

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Henric

Helt JÄTTEbra, Henric !!!  :)
Diggar det här. Tack

mvh

Kul att du gillar!  :rolleyes:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Härligt svängigt och välproddat! Din röst passar fint i denna och jag kan se på tidigare inlägg att du redan skruvat fram lite mer ur de undre och mellanregistren, och jag är inte främmande för att våga släppa fram ytterligare lite därifrån ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Henric

Härligt svängigt och välproddat! Din röst passar fint i denna och jag kan se på tidigare inlägg att du redan skruvat fram lite mer ur de undre och mellanregistren, och jag är inte främmande för att våga släppa fram ytterligare lite därifrån ;)

Tack snälla! Kul att du gillar!  :D
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!