Kontrollrummet

Det här med ip-adresser

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Fakta kring hur IP-addresser och användarnas annan personliga information behandlas på KR vilket nu bör tillkännages:

Kontollrummets användardatabas och den personliga information som där uppsamlas lider under två saker - 1) intimitetskydd som baserar sig på lag och förordningar (i Sverige, Finland och nuförtiden också på gemensam EU-nivå fr.o.m ny lagstiftning börjande 2016) och 2) den integritet envar kan förvänta sig av någon som upprätthåller ett användarregister - alltså upprätthållarens personliga ansvar mot gemene registrant.

Varken intimitetsskydd eller integritet kan vara till salu (därav utrycket integritet), och inskränkningar på dessa kan endast ske genom att gå den rättsliga vägen, med andra ord bör man öppna ett civilmål (eller vara officiell representant - polis - i ett brottsmål) i rätten och via denna mekanism få fram dokument för hemundersökning eller dylika krav (detta varierar lite från land till land).


Jag hoppas detta klargör denna sak åt alla tidigare, nuvarande och kommande medlemmar på detta forum.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Fakta kring hur IP-addresser och användarnas annan personliga information behandlas på KR vilket nu bör tillkännages:

Kontollrummets användardatabas och den personliga information som där uppsamlas lider under två saker - 1) intimitetskydd som baserar sig på lag och förordningar (i Sverige, Finland och nuförtiden också på gemensam EU-nivå fr.o.m ny lagstiftning börjande 2016) och 2) den integritet envar kan förvänta sig av någon som upprätthåller ett användarregister - alltså upprätthållarens personliga ansvar mot gemene registrant.

Varken intimitetsskydd eller integritet kan vara till salu (därav utrycket integritet), och inskränkningar på dessa kan endast ske genom att gå den rättsliga vägen, med andra ord bör man öppna ett civilmål (eller vara officiell representant - polis - i ett brottsmål) i rätten och via denna mekanism få fram dokument för hemundersökning eller dylika krav (detta varierar lite från land till land).


Jag hoppas detta klargör denna sak åt alla tidigare, nuvarande och kommande medlemmar på detta forum.

Alltså sparar KR IP-adresser?


Utloggad tsmalmbe

Alla datasystem som betjänar slutanvändare via internet "sparar" ip-addresser.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Alla datasystem som betjänar slutanvändare via internet "sparar" ip-addresser.

Faktiskt inte, det är ett val..men då vet jag!  :)


Utloggad tsmalmbe

Alla datasystem som betjänar slutanvändare via internet "sparar" ip-addresser.

Faktiskt inte, det är ett val..men då vet jag!  :)
Vi kan diskutera helhetsarkitekturer och definitionen på "datasystem" (som är vidare än en enstaka server) men faktum är att förutom några mycket dedikerade privacy-arkitekturer (var det Balabit om jag kommer rätt ihåg för nåt år sedan) så är det i stort sett inget val. Men nu är vi väldigt OT.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Verkar behövas en förklaring hur ip-adresser fungerar också...

Ang misstankar om alias etc.:

Utan att säga för mycket ang. ip-adresser etc. så kan X röstningspost ha gjorts från en ip-adress skild från den Y haft i sina poster. En annan ip-adress betyder ingenting annat i bevissyfte än vilken enhet som gjort inlägget.

X skulle kunna haft samma ip-adress som Y utan att det skulle vara ett problem om X hade loggat in med sitt konto på Ys dator.
« Senast ändrad: 03.01.2016, 17:10:05 by Wernborg »


Utloggad tsmalmbe

Lite offtopics offtopic nu, men eftersom faktum är vad den är  båda angående det ena (detta är en lekplats och man röstar om man röstar eller låter bli om man låter bli och kamrater röstar eller inte och i slutledet röstar man med sina fötter om man inte vill vara på samma lekplats just idag och komme tillbaka imrogon) och det andra (ip-addresser hittas alltid, kan inte undvikas, sparas på ställen vi vet om, vi inte vet om och ställen som vi inte ens vet om att vi inte vet om), så kan jag mycket varmt rekommendera den första riktigt bra och slutanvändarvänliga lösningen där problemet med ip-addresser löses genom att ta bort ändstationen ur ekvationen - ändstationen sparar som sagt på sätt eller annat alltid ip-addresser, men som slutanvändare kan man se till att denna ip-address är något som inte pekar på dig personligen.

Tadaa. F-Secure Freedome. Finns till en hel massa jävla platformer, koster i princip inget jämfört med vad man får för pengarna, är lätt att använda och fungerar till nästan alla tjänster man kan tänka sig (en del streamingtjänster exkluderat och torrents limiterat).

https://www.f-secure.com/en/web/home_global/freedome




.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja, finns en drös tjänster en del bättre en del sämre som inte gör jobbet. Någon som testat F-Secure? Slöare uppkoppling?


Utloggad tsmalmbe

Ja, finns en drös tjänster en del bättre en del sämre som inte gör jobbet. Någon som testat F-Secure? Slöare uppkoppling?

Det finns bara en som fungerar på riktigt enligt den definitionen på "fungerar" ovan, därav rekommendationen. I min närkrets finns det fortfarande några som INTE använder detta.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

För att vara helt klar: jag uppmanar inte någon till att använda sig av Freedome för att kunna fuska i KR-röstningar eller göra något annat fuffligt, utan för att alla här rätt till anonymitet, integritet och frihet på nätet och med detta verktyg kan man komma en hel del närmare sanningen. Sedan väljer man ju själv var man registrerar sig, vilken information man delar ut etc.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
TOR webbläsare !!!  :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja, finns en drös tjänster en del bättre en del sämre som inte gör jobbet. Någon som testat F-Secure? Slöare uppkoppling?

Det finns bara en som fungerar på riktigt enligt den definitionen på "fungerar" ovan, därav rekommendationen. I min närkrets finns det fortfarande några som INTE använder detta.

Men TOR verkar etablerad och fungera bra...


Utloggad tsmalmbe

Men TOR verkar etablerad och fungera bra...

Lätt för slutanvändare att ta i bruk på platform som platform? Jag kan inte rekommendera TOR åt någon annan än en mycket tekniskt inriktad person.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Men TOR verkar etablerad och fungera bra...

Lätt för slutanvändare att ta i bruk på platform som platform? Jag kan inte rekommendera TOR åt någon annan än en mycket tekniskt inriktad person.

Ja, det är väl nackdelen...


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ska man anmäla adressändring när man byter dator..?  :unsure:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Ska man anmäla adressändring när man byter dator..?  :unsure:

"Anmäl alltid ändrad IP till Försäkringskassan - för din egen skull!"

http://youtu.be/LHDHD5CeBAc?t=3m12s


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ska man anmäla adressändring när man byter dator..?  :unsure:

"Anmäl alltid ändrad IP till Försäkringskassan - för din egen skull!"

http://youtu.be/LHDHD5CeBAc?t=3m12s
Är det inte endast vid sjukanmälan när du fått ett virus eller kanske ett diskbråck i datorn..?
Det viktiga är ju att Facebokföringen får veta!
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Ska man anmäla adressändring när man byter dator..?  :unsure:

"Anmäl alltid ändrad IP till Försäkringskassan - för din egen skull!"

http://youtu.be/LHDHD5CeBAc?t=3m12s
Är det inte endast vid sjukanmälan när du fått ett virus eller kanske ett diskbråck i datorn..?
Det viktiga är ju att Facebokföringen får veta!

Nja, du behöver anmäla sådant i förväg bli nekad sedan p.g.a. olovligt Byte  <_< 


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det här är kontrollrummet i ett nötskal  :wub:
Blandade kompetenser liksom...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google