Kontrollrummet

Line6 Helix

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kollade några videoklipp på Youtube. Helixen verkar låta riktigt bra.
Någon som har testat eller köpt en sådan? I så fall - är ni nöjda?
Eller är det Kemper som gäller..?
« Senast ändrad: 22.08.2015, 10:45:09 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo den verkar riktigt kompetent. Fast den är ju inte billig precis. JAG använder ju mest mjukvaruprylar eftersom jag inte spelar live i någon större utrsträckning. Den hårdvara jag har står mest och samlar damm. Min Vox och min förstärkare och alla mina pedaler har jag inte haft inkopplade på ett bra tag nu.

 :)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...har tittat på POD 500 HD ibland, men säger som egghuvud - sällan behovet uppstår.

Men jag måste testa och se om skillnaden mellan POD och Helix motiverar det 3 gånger högre priset...  :unsure:


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag använder inte mjukvarugitarreffekt utan kör med en POD X3 in i datorn.
Testade Guitar Rig för rätt länge sen, men var inte imponerad. Finns kanske bättre..?
Har också funderat på att skaffa en POD HD, men inte varit helt övertygad...
Visst, Helixen är dyr (ca 15000) och ligger väl i samma prisklass som Kempern,
som bl.a. bjurte och Jonnerstone talat sig varma för.
« Senast ändrad: 23.08.2015, 13:06:30 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Hallo Compadre !!
Ingen här har nog testat denna 'Beast' ännu, då den inte är släpp på marknaden än !!   ;)
_Några få UTUBE-klipp är allt man hört och man vill ju höra/testa den lite mer innan man kan Bedöma.
Men här är i alla fall Bjurtes sanning så här långt :
Rena Förstärkar-emuleringar finns det ännu ingen som slår Kempern på fingrarna.
Däremot verkar Helixen 'tillräckligt bra' men man blir alltid hänvisad till dom emuleringarna som
Line6 behagar förse oss med(vilket säker räcker för 90% av Jordens befolkning  B) )
Men resten är ju en promenadseger för L6 pryttlen..
Line6 FX del springer cirklar runt stackars Kempern och det smarta interfacet, routingsmöjligheterna samt dess förmåga att agera ljudkort
med 4 samtidiga utgångar med olika sound, (t.ex. en med emulering+ex, en med bara fx och en ren line-signal)
perfekt för dom som vill syssla med moderniteter som Reamping och sånt...
Summa summarum : Gitarr sound = KEMPER
                         : Smart Interface som kan agera ljudkort med balla effekter och tillräckligt bra Sound  : HELIX

Jag har ju redan en Kemper och tänker inte byta ut den, men om jag stod i valet och kvalet, så hade jag nog slitit mitt hår
i beslutsångest.. :lol:

Ps. kanske att jag skaffar en Helix så småningom när dom börjar dyka upp på begagnatmarknaden, en oslagbar kombination är
nog att stoppa Kempern i en av Helixens Loopar... B)

LYCKA TILL !!  :lol:
 


Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Hallo Compadre !!
Ingen här har nog testat denna 'Beast' ännu, då den inte är släpp på marknaden än !!   ;)
_Några få UTUBE-klipp är allt man hört och man vill ju höra/testa den lite mer innan man kan Bedöma.
Men här är i alla fall Bjurtes sanning så här långt :
Rena Förstärkar-emuleringar finns det ännu ingen som slår Kempern på fingrarna.
Däremot verkar Helixen 'tillräckligt bra' men man blir alltid hänvisad till dom emuleringarna som
Line6 behagar förse oss med(vilket säker räcker för 90% av Jordens befolkning  B) )
Men resten är ju en promenadseger för L6 pryttlen..
Line6 FX del springer cirklar runt stackars Kempern och det smarta interfacet, routingsmöjligheterna samt dess förmåga att agera ljudkort
med 4 samtidiga utgångar med olika sound, (t.ex. en med emulering+ex, en med bara fx och en ren line-signal)
perfekt för dom som vill syssla med moderniteter som Reamping och sånt...
Summa summarum : Gitarr sound = KEMPER
                         : Smart Interface som kan agera ljudkort med balla effekter och tillräckligt bra Sound  : HELIX
Jag har ju redan en Kemper och tänker inte byta ut den, men om jag stod i valet och kvalet, så hade jag nog slitit mitt hår
i beslutsångest.. :lol:
Ps. kanske att jag skaffar en Helix så småningom när dom börjar dyka upp på begagnatmarknaden, en oslagbar kombination är
nog att stoppa Kempern i en av Helixens Loopar... B)
LYCKA TILL !!  :lol:
OK, så den är inte ute på marknaden än!  :)
Kul att höra dina synpunkter på olika aspekter i en jämförelse med Kempern!
Det är förstärkarsimuleringarna i första hand jag är ute efter, men också att
det är ett enkelt och smidigt användarinterface. Jag tycker POD X3:an är omständlig
när man vill skruva till ljudet själv, så oftast nöjer jag mig med presets...
Man kan ju inte komma ifrån att det är tusan så mycket roligare att spela på elguran
om man har tillgång till snygga, realistiska förstärkarljud...
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag skulle välja Kempern alla dagar i veckan. Har jobbat mycket med den på senare, framförallt på inspelningarna till vår tredje fullängdare med korea (som snart ska gå till mix). Den låter sjukt bra och det finns ett fantastiskt community med både hempulade och kommersiella profiler som man kan ladda ner.

Visst, effektdelen är inte världens bästa, men inte så himla pjåkig heller. I live-situationer räcker effektdelen mer än väl och i inspelningssammanhang så gör jag ändå all effektläggning i datorn med mina egna pluggar.

Sen tycker jag den är otroligt lättrattad och intuitiv.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag skulle välja Kempern alla dagar i veckan. Har jobbat mycket med den på senare, framförallt på inspelningarna till vår tredje fullängdare med korea (som snart ska gå till mix). Den låter sjukt bra och det finns ett fantastiskt community med både hempulade och kommersiella profiler som man kan ladda ner.

Visst, effektdelen är inte världens bästa, men inte så himla pjåkig heller. I live-situationer räcker effektdelen mer än väl och i inspelningssammanhang så gör jag ändå all effektläggning i datorn med mina egna pluggar.

Sen tycker jag den är otroligt lättrattad och intuitiv.
Om jag förstår dig rätt så menar du att förstärkar- och högtalaremuleringarna är bäst i Kempern,
medan effekterna (reverb, delay, Chorus, flanger etc) inte är lika bra i den..?
Och det är realistiska förstärkarljud (grundljud) jag i första hand är ute efter.
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jag skulle välja Kempern alla dagar i veckan. Har jobbat mycket med den på senare, framförallt på inspelningarna till vår tredje fullängdare med korea (som snart ska gå till mix). Den låter sjukt bra och det finns ett fantastiskt community med både hempulade och kommersiella profiler som man kan ladda ner.

Visst, effektdelen är inte världens bästa, men inte så himla pjåkig heller. I live-situationer räcker effektdelen mer än väl och i inspelningssammanhang så gör jag ändå all effektläggning i datorn med mina egna pluggar.

Sen tycker jag den är otroligt lättrattad och intuitiv.
Om jag förstår dig rätt så menar du att förstärkar- och högtalaremuleringarna är bäst i Kempern,
medan effekterna (reverb, delay, Chorus, flanger etc) inte är lika bra i den..?
Och det är realistiska förstärkarljud (grundljud) jag i första hand är ute efter.

ASTI !! Sluta jiddra, Du ska ha en KEMPER..    :)
   
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

ASTI !! Sluta jiddra, Du ska ha en KEMPER..    :)
   


 :D

Jag skulle välja Kempern alla dagar i veckan. Har jobbat mycket med den på senare, framförallt på inspelningarna till vår tredje fullängdare med korea (som snart ska gå till mix). Den låter sjukt bra och det finns ett fantastiskt community med både hempulade och kommersiella profiler som man kan ladda ner.

Visst, effektdelen är inte världens bästa, men inte så himla pjåkig heller. I live-situationer räcker effektdelen mer än väl och i inspelningssammanhang så gör jag ändå all effektläggning i datorn med mina egna pluggar.

Sen tycker jag den är otroligt lättrattad och intuitiv.
Om jag förstår dig rätt så menar du att förstärkar- och högtalaremuleringarna är bäst i Kempern,
medan effekterna (reverb, delay, Chorus, flanger etc) inte är lika bra i den..?
Och det är realistiska förstärkarljud (grundljud) jag i första hand är ute efter.

Ungefär så ja.

Sen handlar inte Kempern om regelrätta emuleringar utan om profiler, man gör en sorts snapshot av ett befintligt ljud.

Nedan är en liten video om hur processen går till. Detta är inget man behöver pilla med själv om inte vill då det finns en uppsjö av färdiga och fantastiskt ljudande profiler av alla de slag att ladda ner, men det kan ju vara kul att se hur man gör. :)



Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg

ASTI !! Sluta jiddra, Du ska ha en KEMPER..    :)
   


 :D

Jag skulle välja Kempern alla dagar i veckan. Har jobbat mycket med den på senare, framförallt på inspelningarna till vår tredje fullängdare med korea (som snart ska gå till mix). Den låter sjukt bra och det finns ett fantastiskt community med både hempulade och kommersiella profiler som man kan ladda ner.

Visst, effektdelen är inte världens bästa, men inte så himla pjåkig heller. I live-situationer räcker effektdelen mer än väl och i inspelningssammanhang så gör jag ändå all effektläggning i datorn med mina egna pluggar.

Sen tycker jag den är otroligt lättrattad och intuitiv.
Om jag förstår dig rätt så menar du att förstärkar- och högtalaremuleringarna är bäst i Kempern,
medan effekterna (reverb, delay, Chorus, flanger etc) inte är lika bra i den..?
Och det är realistiska förstärkarljud (grundljud) jag i första hand är ute efter.

Ungefär så ja.

Sen handlar inte Kempern om regelrätta emuleringar utan om profiler, man gör en sorts snapshot av ett befintligt ljud.

Nedan är en liten video om hur processen går till. Detta är inget man behöver pilla med själv om inte vill då det finns en uppsjö av färdiga och fantastiskt ljudande profiler av alla de slag att ladda ner, men det kan ju vara kul att se hur man gör. :)


Tack för den! Får se hur mycket "Vetlandagubben" begriper... :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Såg knepigt ut det där, farbror Asti!
Många knappar att trycka på.   :huh:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Såg knepigt ut det där, farbror Asti!
Många knappar att trycka på.   :huh:
Det såg inte så svårt ut att skapa nya ljud, men jag ser inte det som ett behov för egen del
utan mer att använda färdiga ljud och ev ladda ner färdiga ljud(profiler).
Men jag kan säkert röra till det också.  :D
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten