Kontrollrummet

Audiowarp i Cubase 7,5

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
När jag försökt tajta till ett gitarrkomp exempelvis går jag in i AudioWarp - Free Warp och där flyttar enstaka anslag som ligger aningen bredvid taktstrecken. Men det är mycket svårt avgöra i en audiofil som visas grafiskt hur anslag ligger. Ofta tycker man inte det låter som det ser ut. På bild kan det se fel ut medans det låter rätt och vice versa. Går man in i Hitpoint så visas alla anslag med lodrätta linjer. Här skulle det vara enkelt om man kunde flytta dessa linjer så dom hamnade på taktstrecken och drog med sig audion. Det går nu inte. För att audiowarpa måste man gå ur Hitpoints och till Audiowarp, men då försvinner hipointsstrecken.
Ett annat problem är att jag inte hittar hur jag får taktstrecken visuellt i upplösningen trioltakt. För att kunna tajta till komp måste jag ju kunna se taktdelarna i den taktart låten går i än att tänka sig tre delar istället för fyra som det visas.

Oftas är det enklast att spela om tills det blir rätt javisst, men det är alltid frustrerande om man inte begriper har programmakarn har tänkt sig.