Kontrollrummet

Bygge av flytande rum i källare

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erikpetterssonmusic

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Hej! Vi har en befintlig lokal i en källare som består av en replokal och ett litet kontrollrum.



För att komma till de rummen så går man igenom ett långsmalt rum, ca 11x2,7 meter, som vi nu planerar att bygga två stycken nya kontrollrum i.
Vi har tänkt oss något i den här stilen (de två vita rummen, varav ett har texten "motown" vid dörren):



Målet är att man ska kunna jobba samtidigt på behaglig volym i båda kontrollrummen utan att störa varandra. Det behöver inte vara 100% isolerat så länge man kan arbeta utan problem. Det är viktigt att det blir ganska bra akustik, trots att det blir relativt små rum.

Rummet som vi vill bygga i är som sagt 11 meter långt, med två stycken dörrar bredvid varandra på mitten som lämnar 4.00 resp 4.27 meter åt vardera håll för oss att bygga kontrollrummen på. Bredden är 2.70m men har tyvärr ett avloppsrör längs med ena väggen vilket begränsar oss till 2.40m, som enligt vad jag läst mig till skulle ge oss strax under 2m (180-190cm) som innermått efter att man byggt ljudisolerande väggar. Höjden vi har att röra oss på är 2.70m. Vi tänker alltså bygga de två kontrollrummen flytande.

I bredd kommer vi således inte ha möjlighet att behandla mycket mer än med max 10cm djupa diffusorer eller absorbenter, i djup däremot har vi råd att offra så många decimeter som behövs för att få någorlunda kontroll på basregistret.

Fråga 1: Är det ens möjligt att bygga helt ok kontrollrum på ca 4x2.4m?

Fråga 2: Är vi på rätt spår med golv och väggar enligt den här skissen, och vilka material är att föredra i golvet? Samt: är det nödvändigt att ha såhär breda väggar åt alla håll nu när båda rummen kommer vara isolerade och dessutom står några meter ifrån varandra?
Sprängskiss golv+vägg.

Fråga 3: Hur vi borde designa väggen bakom högtalarna. Borde vi som på bilden bygga in högtalarna i väggen, eller snarare bygga en rejält absorberande/diffuserande vägg och ha monitorerna på stativ framför?

Fråga 4: Borde vi ha lutande tak (lägre vid mixplats, högre bak) eller är det mer värt att ha så högt som möjligt överallt för största möjliga volym?

Fråga 5: Hur löser vi lättast ventilationen utan att sabba ljudisoleringen?

Jag har försökt läsa på så mycket som möjligt på forumet men när det kommer till vad som faktiskt kommer fungera bäst i vårt läge så sträcker sig inte mina kunskaper såhär långt. Mycket tacksam för svar eller bara allmänna funderingar kring våra skisser så långt! Säg till om jag behöver förtydliga något!

Tack! / Erik & Linus

Bifogade miniatyrer






Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Välkommen! Vilka coola bilder. Jag kan tyvärr inget om sånt här men förhoppningsvis finns fler, som vet mer.
Ser skitläckert ut det ni har och det ni planerar!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Håller med Max att det ser läckert ut!  Abitiöst projekt men du verkar noggrann och ambitiös själv så det kommer att gå bra.

Jag kan tyvärr inte heller hjälpa dig men det finns ju minst ett par stycken här på forumet som byggt liknande saker som borde kunna bistå dig. 
  Det enda jag kom att tänka på är att om du har Krk Rokit8-monitorer så trivs dom bäst ute i det fria s.a.s. Jag testade att flytta ut dom från mig lilla sovrum till vardagsrum och jösses vilken skillnad det blev.   Lycka till!     /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed