Kontrollrummet

Inspirationstråden om tiny Budgetstudio-lösningar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
När jag såg MaxB:s tråd sitt studiobygge, och hans textillösningar för dämpning, inspirerade det mig att starta denna tråd!
Jag har insett att jag inte är den enda här som varken kan eller vill jobba ihop en förmögenhet för att ha råd bygga sin studio, utan man vill ju hellre ha sin tid till att NJUTA av den och skapa musik!
Så jag hoppas att vi alla kan inspirera varandra till smarta, funktionella och billiga lösningar på de utmaningar vi får när vi bygger vår älskade studio, så posta gärna dina idéer och lösningar här  :D

Själv hade jag min lilla hemmastudio hemma i huset för några år sedan, i ett arbetsrum, men upptäckte ganska snart att det är klurigt när man har familj, då vi stör varandra hela tiden...men jag bor ju på landet med ganska mycket mark...

...så vi kom över en ful och halvröten gammal byssja/arbetsbod på hjul, som vi köpte för några tusenlappar av en vän, och den fixade vi till så den blev tät och funktionell. Det är väl max 15 m2, och det kanske inte verkar så tiny, om man inte vet att jag bara utnyttjar halva baracken som studio -i den andra halvan har jag min supersmart-inredda syateljé! Så studion är verkligen tiny, men jag älskar att vara där, det är min frizon, och jag tänker ofta, att om jag var ensamstående skulle jag hellre bo i en sån där än i en lägenhet!

Nackdelen med byssja: Det är ett platt tak, och när det regnar kan man inte göra audioinspelningar, det blir för mycket ljudstörningar.
Stor fördel med byssja: Superlätt och billigt att hålla uppvärmd.

Min smartlösning till dämpning: Jag vet att man kan lägga MYCKET pengar på dämpningsmaterial och diffusorer, men själv har jag klätt väggar och golv med de filtmattor som Bauhaus kallar konstgräs, och är superbilligt! Tar mycket fler och djupare frekvenser än bara tyg. Dessutom har jag bakom det på flera ställen ett lager mineralull, samt draperier framför för syns skull.
Så här:


Samt ett litet bildkollage från min lilla studio Moonlight:


Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Men va skönt! Vi gav bort en arbetsbod då vi flyttade hit, mot att den lyftes och transporterades bort av nya ägaren. Det var en uppskattad deal som gjorde att många ringde. Den som var snabbast med tillräckligt stor lastbil och kran fick den. Den hade dock inte varit tänkt som en alternativ studio då den fanns på fel plats (vid stallet).

Det finns många grejer man kan göra för en låg kostnad coh även om det inte blir bättre än det dyrare kan det ge en tillfredsställelse som ger mer.
Jag har byggt (försökt) två eller tre cajon för att ha som percussion och de jag byggt fungerar, sådär. Inte lika bra som sådana man köper för tusen kronor men ändå. Det var kul att hitta material och att bygga och att kolla i musikaffärer och på webben hur det vanligen är byggda.

MaxB - att bygga en cajon - DIY
« Senast ändrad: 24.01.2014, 20:09:23 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Men vad fint din studio/ateljé ligger där mot bergsknallen och tallarna. Sånt skulle ge mig inspiration. Själv har jag studion i sovrummet med ganska mycket textiler som dämpar och utsikt mot en sjö och lite träd som kanske underlättar att tonerna rinner till. Försöker fixa bild vid tillfälle.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kul att se plinka. Själv sitter jag i ett hörn i vardagsrummet ... Sämsta möjliga läge antar jag. Ingen ide att visa min lilla studio således. Men jag har planer på att bygga en studio på landet om min tid räcker till. Det blir definitivt lågbudget inomhus - får återkomma då med bilder på mitt tänk :D
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Budgetlösningar var det. Jag har sytt ett etui för munspelen (i alla tonarter) av tyg från en avvecklad skjorta.
Ett fack för varje munspel och kardborre på locket som man kan vika över munspelen och sen rullar man ihop
det hela till en liten rulle.

Har även tänkt bygga ett ställ där alla gitarrerna kan stå så att de inte tar så mycket plats som de gör nu.
Har långt ifrån tänkt klart men har gjort en första tanketeckning med ungefärliga mått...

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Finns att köpa:


Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Finns att köpa

Såg ett på Deluxe music och det kostade 1400 kr så jag tänkte att jag hellre bygger ett...
Men Thomann har för 500-600 kr. Vad innebär: Not recommended for guitars with nitrocellulose finish
Rockstand RS20863B – 9-way multi-stand for guitars and basses. Dimensions: 108 x thomann 73.5 x 42.5cm.
http://www.thomann.de/se/rockstand_rs20863.htm
« Senast ändrad: 25.01.2014, 16:36:17 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Den lacktypen tål inte att hänga mot gummi. Samma med vägghängare.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Den lacktypen tål inte att hänga mot gummi. Samma med vägghängare.
Jag har ingen aning om lacktyp. Hur ska man veta det?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jag skulle också behöva mig ett stativ egentligen! Nu står/hänger de ju lite här och var!! Ska kolla din ritning..  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu tillverkar både MaxB och Plinka gitarrställ av trä och i det senare fallet förmodligen fodrade med blommig fleece.
Lova att fota.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Den lacktypen tål inte att hänga mot gummi. Samma med vägghängare.
Jag har ingen aning om lacktyp. Hur ska man veta det?
Nitro är väldigt tunn. Om den är gammal är det vanligt att den krackelerar mer eller mindre. Om den utsätts för vinyl/gummi under tid så löses den upp.

Är du osäker så klä in gummidelarna i något tyg eller så. Eller ta bort det helt.


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tjo, intressant tråd

Jag har gjort ett och annat själv till min studio. T ex min 19" rack för 6x1U.



Recept:
- Ikeas Rast avlastningsbord (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/44361109/)
- Rackskenor och muttrar + skruvar från t ex Thomann

Ytbehandla Rast-bordet (om så önskas), montera ihop det och skruva i rackskenorna.

Nu har du en 19" rack för ca 23 euro :D, hos Thomann kostar ett motsvarande  109 eur  :(

PATCH-BAY
Ett problem var att ljudkortets ingångar sitter på baksidan. Lösningen var att fixa en "XLR-patchbay"

Komponenterna kostade ca 59 eur hos Thomann. Fungerar perfekt  ^_^

När jag nu en gång är i farten kan jag ju ännu nämna mic-stället jag fixade av en avlagd skrivbords-lampa


Det var allt för denna gång från Kristers hobbyhörna  B)



I nästa avsnitt kan vi kolla lösningar för belysning och skarvsladdar.... ifall nån är intresserad  :unsure:
« Senast ändrad: 26.01.2014, 17:09:23 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Snyggt Krister. Jag är intresserad att se mer!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Eddi: Om det blir ngt gitarrställ i blommig fleece, så looovar jag att fota  :D :rolleyes:

Space: Underbart juh! Mera!  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Okej då  :)

Här är en grej, "Plan-B", jag fixade en gång då jag rotat i alla gömmor för att hitta rätt sladd... ni vet, det finns 6,3 mm pluggar, 3 mm pluggar och RCA... och för det mesta har man fel sladd med sig = inget ljud  :wacko:

 

Med denna lilla lådda, en adapter (6,3mm -> 3 mm) och några sladdar klarar man av de flesta situationer  B)

Nån kanske nu tycker att "nämen va e dedär nu då för trams"... hur som helst, jag har haft användning av "Plan-B" många gånger.
Kan inte säga mycket om vad det hela kostade, alla komponenter var såna jag hade liggande hemma.


Det var allt för denna gång från Kristers hobbyhörna  B)



Stay tuned


Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Föredömlig layout på lådan också, om nån skulle undra vad den kan göra. Fiffigt som sjutton.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Detta är en verklig budget-lösning. Tröttnade på alla salddar som låg på golvet under bordet... funderade hur jag skulle få dem upphängda på väggen eller under bordet. Rotade i gamla gömmor (den som spar han har) och fann dessa väggbeslag för Ikea-hyllan "Gorm" som blitt oanvända. Böjde beslagen som på bildrena, skruvade fast dem under bordet längst bak och hängde upp alla sladdar... Golvet är fritt :) .. och sladdarna hänger så långt bak att de inte syns om man inte kryper omkring på golvet ^_^

 
 


Det var allt för denna gång från Kristers hobbyhörna  B)



Stay tuned
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Rolig tråd! Här kan man nog hitta många bra tips!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Saknas lite ny inspiration här... dum-di-dum-di-dum
« Senast ändrad: 25.02.2014, 12:55:41 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tag ett vanligt mjölkpaket
Det måste inte vara av laktosfri art men varför inte?



Öppna och häll ut innehållet:



Klipp upp överdelen eller låt hunden hjälpa till:





Därefter har man fått praktiska förvaringsmöjligheter för mikrofoner, plektrum eller strängar.



OBS detta går även med den gamla modellen men det är lite klurigare att lirka ut plektrumen.

Lycka till :D

Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
 :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Vet inte huruvida detta inspirerar men i alla fall  :D
 Jag skaffade mig 3 st skarvsladdar/förgreningsdosor.... va de nu heter (med 8 st uttag/skarvsladd) från Thomann (http://www.thomann.de/se/adam_hall_87470_19_stromverteiler.htm). Dessa "Power strips är försedda med avbrytare och de passar in i ett 19" rack.

 
Sedan byggde jag en enkel låda av träskivor och skruvade fast skarvsladdarna i lådan och ställde lådan under studiobordet. Alla apparater i studion är kopplade via lådan. När jag slutar för dagen slår jag ifrån strömmen med avbrytarna. På så sätt behöver jag inte ha alla transformatorer och utrustning spänningsbelagda då jag inte använder dem. Många apparater tenderar ju att ha yttre transformator/spänningsaggregat som förblir spänningsbelagt trots att apparaten är avstängd. 
Nu bryter jag alltså spänningen till alla apparater med 3 st avbrytare istället för att knäppa av alla monitorhögtalare, ljudkort, hörlursförstärkare mm skillt för sig. Dessutom är lådan ett perfekt gömställe för alla kablar.


.

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Kanon-tips.. B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kanon-tips.. B)

Yezz. Bra grej. Har själv de där på bordet och slår av en brytare (använder tydligen samma fas för all musikutrustning.
« Senast ändrad: 27.02.2014, 00:21:15 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Vet inte huruvida detta inspirerar men i alla fall  :D
 Jag skaffade mig 3 st skarvsladdar/förgreningsdosor.... va de nu heter (med 8 st uttag/skarvsladd) från Thomann (http://www.thomann.de/se/adam_hall_87470_19_stromverteiler.htm). Dessa "Power strips är försedda med avbrytare och de passar in i ett 19" rack.

 
Sedan byggde jag en enkel låda av träskivor och skruvade fast skarvsladdarna i lådan och ställde lådan under studiobordet. Alla apparater i studion är kopplade via lådan. När jag slutar för dagen slår jag ifrån strömmen med avbrytarna. På så sätt behöver jag inte ha alla transformatorer och utrustning spänningsbelagda då jag inte använder dem. Många apparater tenderar ju att ha yttre transformator/spänningsaggregat som förblir spänningsbelagt trots att apparaten är avstängd. 
Nu bryter jag alltså spänningen till alla apparater med 3 st avbrytare istället för att knäppa av alla monitorhögtalare, ljudkort, hörlursförstärkare mm skillt för sig. Dessutom är lådan ett perfekt gömställe för alla kablar.


.

// Space

Och är man riktigt lat som jag är, har man en fjärr på skrivbordet som slår på alltihop i rätt ordning. Rekommenderas å det starkaste.

Bra tråd detta, goa tips.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Kanon-tips.. B)

Yezz. Bra grej. Har själv de där på bordet och slår av en brytare (använder tydligen samma fas för all musikutrustning.

Tidigare hade jag allt bakom en brytare men ville dela upp apparaterna i tre grupper. Om jag sitter vid datorn men inte sysslar med musik behöver jag inte ha alla grejs påkopplade. Nu på vintern spelar det ingen roll men på sommaren tenderar det att bli rätt varmt i studion så jag undviker att ha apparater påkopplade i onödan. Dessutom sparar det ju energi  B)

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kanon-tips.. B)
Yezz. Bra grej. Har själv de där på bordet och slår av en brytare (använder tydligen samma fas för all musikutrustning.
Tidigare hade jag allt bakom en brytare men ville dela upp apparaterna i tre grupper. Om jag sitter vid datorn men inte sysslar med musik behöver jag inte ha alla grejs påkopplade. Nu på vintern spelar det ingen roll men på sommaren tenderar det att bli rätt varmt i studion så jag undviker att ha apparater påkopplade i onödan. Dessutom sparar det ju energi  B)
Kan vara en bra idé att spara energi och slippa värmeutvecklingen.

Jag har också en brytare och nästan lika snygg ordning på mina sladdar...  :lol:
« Senast ändrad: 27.02.2014, 12:36:51 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ett tips i avvaktan på att Spacetrucker eller nån annan kommer med flera tips. Undrar om du har en plats, där du direkt hittar den sladd du behöver eller om du letar i en låda eller kartong för att "kanske" hitta den sladden, med just de där kontakerna? Det här är en fjädrande hållare som egentligen används för att hålla hästspön på plats. Den fungerar lika bra för att hålla sladdar på plats och kostar under 20 kr på Biltema. Den skruvas fast med fyra små skruvar!





« Senast ändrad: 05.04.2014, 11:41:36 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Sicken bra idé. Taget!
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Gud vilken bra idé där MaxB! Måste köpa en sån!
-----------------------------------------
Jag har ett tips, efter att ha förbrukat många studiolurar som jag sen slängt in i något skåp när de pajat.
Min händige man upptäckte att på youtube finns reparationsvideos för i stort sett alla lurar. Så han gav sig på allihop.
Så nu har jag säkert tio väl fungerande lurar inkl några gamla favoriter från bla Sennheiser  :D

Jag föreslog att han skulle starta en reparationsverkstad vid namn "Mannes Lureri".
Plinkar på en låt...


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Jag låter mina sladdar vara fortsättningsvis. Snyggt eller ej skiter jag i för det är ett helvete att få loss allt när man behöver göra om nåt vilket händer regelbundet här nu. Jag har tre inspelnings ställen i huset nu och två av dom även för video meckande. Jag hade ändå grejorna så varför inte och tänk så praktiskt att kunna surfa efter bildelar eller instruktioner i garaget när man lagar bil. Eller varför inte lite garagerock.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag har ett sladdbarn som tar hand om mina sladdar.  B)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Alltså, sladdar håller på att sabba allt för mig. Kors o tvärs, vilken hör hit eller dit, knutar och trassel, hörluren alltid virad runt nåt jvla stolsben. Om inspirationen faller på och jag vill sätta något i studion så har den känslan försvunnit när sladdeländet äntligen är löst. Skulle vilja dra allt i taket istället men frun sätter sig nog på tvären där. Hur löser andra detta? Vart tog den gamla hederliga krullsladden vägen, grrr  :angry:
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist