Kontrollrummet

Är hörlurar bra för mixning?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zakyath

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Jag resonerar som så, att i och med att rummet jag sitter i inte är akustikbehandlat så använder jag lurar istället för att köpa ett par monitorer. Referenslyssnar dock ganska ofta genom hi-fihögtalare och laptophögtalare. Att det inte blir bra skyller jag på min bristande kompetens, inte lurarna  :rolleyes:


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Visst är det som så att man till sist "lär" sig sin lyssning. Problemet som jag ser det är att om man har dålig så lyssning så "lär" man sig var problemen finns och "lär" sig att kompensera för bristerna i lyssningen. M.a.o så bör det ju vara bättre att få så bra lyssning som det bara är möjligt, både vad gäller monitorer, lurar och akustikbehandling, för att ju slippa hålla på att kompensera för bristerna hela tiden vid mixning/inspelning. Jag satt tidigare och mixade i en hörna men mina ESI nEar 05 monitorer. En låda stod då riktad mot hörnet och skapade en en massa basresonans. När jag nu fick ett eget studiorum när vi skaffade hus så har jag satt upp basfällor i hörnen. Nada basreflexer och jag behöver inte kompensera för den bristen i lyssningen längre. nEar 05:orna var helt okej och jag hade "lärt" mig dom. Visste att dom var lite odefinierade i basen och lite för krispiga i toppen, så jag "lärde" mig att kompensera för detta. När jag sen köpte mina KRK Rokit6 G3 så var dessa problemområden borta och jag behöve inte längra kompensera eller göra saker i blindo bara för att jag "lärt" mig var problemen låg.
Så visst kan man ha en halvkass lyssning och göra lika bra mixar som proffsen, men jag lovar att man blir mycket gladare och jobbar mycket fortare när det låter bra direkt och man inte behöver sitta och kompensera för en vass diskant eller luddig bas.
« Senast ändrad: 12.05.2014, 18:47:51 by jonnerstone »