Kontrollrummet

Festival 32 - Röstningstråd- Vinnare korad!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Dags att lyssna på alla bidrag och rösta i Bellmanfestivalen!

Startordningen är bokstavsordning med några omkastningar så att inte samma artist ska komma tätt i följd.

1. Angrod - Fjäriln vingad [mp3=200,20,0,left]https://dl.dropboxusercontent.com/u/35396055/Festival%2032%20Bellman/Angrod%20-%20Fjariln%20vingad%20S64.mp3[/mp3]

2. Asti - Så lunka vi så småningom [mp3=200,20,0,left]https://dl.dropboxusercontent.com/u/35396055/Festival%2032%20Bellman/Asti%20-%20Sa%20lunka%20vi%20sa%20smaningom%20S21.mp3[/mp3]

3. cykeln och Orsa viskompani - Solen glimmar [mp3=200,20,0,left]https://dl.dropboxusercontent.com/u/35396055/Festival%2032%20Bellman/cykeln%20och%20orsa%20viskompani%20-%20Solen%20glimmarE48.mp3[/mp3]

4. Dividend och pxm - Ack du min moder [mp3=200,20,0,left]https://dl.dropboxusercontent.com/u/35396055/Festival%2032%20Bellman/Dividend%20och%20pxm%20-%20Ack%20Du%20Min%20Moder%20E23.mp3[/mp3]

5. Eddi - Epistel 72 [mp3=200,20,0,left]https://dl.dropboxusercontent.com/u/35396055/Festival%2032%20Bellman/Eddi%20-%20Epistel72.mp3[/mp3]

6. Egghuvud - Gråt fader Berg  [mp3=200,20,0,left]https://dl.dropboxusercontent.com/u/35396055/Festival%2032%20Bellman/Egghuvud-%20Grt%20fader%20Berg%20E12.mp3[/mp3]

7. Emulator och Marruschkka - Liksom en herdinna [mp3=200,20,0,left]https://dl.dropboxusercontent.com/u/35396055/Festival%2032%20Bellman/Emulator%20och%20Marre%20-%20Liksom%20en%20herdinna%20E80.mp3[/mp3]

8. Equality - Solen glimmar  [mp3=200,20,0,left]https://dl.dropboxusercontent.com/u/35396055/Festival%2032%20Bellman/Equality%20-%20Solen%20Glimmar%20E48.mp3[/mp3]

9. morgonte - Träd fram, du nattens gud  [mp3=200,20,0,left]https://dl.dropboxusercontent.com/u/35396055/Festival%2032%20Bellman/morgonte-Trad%20fram%2C%20du%20nattens%20gud%20S32.mp3[/mp3]

10. Rattlesnake - Käraste bröder [mp3=200,20,0,left]https://dl.dropboxusercontent.com/u/35396055/Festival%2032%20Bellman/Rattlesnake%20-%20Karaste%20broder.mp3[/mp3]

11. Asti och Roffe - Märk hur vår skugga  [mp3=200,20,0,left]https://dl.dropboxusercontent.com/u/35396055/Festival%2032%20Bellman/Asti%20och%20Roffe%20-%20Mark%20hur%20var%20skugga%20E81.mp3[/mp3]

12. Plinka och Marruschkka - Ulla, min Ulla  [mp3=200,20,0,left]https://dl.dropboxusercontent.com/u/35396055/Festival%2032%20Bellman/PlinkaOMarre-UllaMinUlla%20E71.mp3[/mp3]

13. morgonte, cykeln, Eddi - I januari månad  [mp3=200,20,0,left]https://dl.dropboxusercontent.com/u/35396055/Festival%2032%20Bellman/morgonte%2C%20cykeln%2CEddi-I%20Januari%20manad%2C%20gutar%20S17.mp3[/mp3]

14. Rattlesnake och Egghuvud - Tjenare Mollberg  [mp3=200,20,0,left]https://dl.dropboxusercontent.com/u/35396055/Festival%2032%20Bellman/Rattlesnake%20och%20egghuvud%20-%20Tjenare%20Mollberg%20E45.mp3[/mp3]

15. Roffe och Jocke - Vila vid denna källa  [mp3=200,20,0,left]https://dl.dropboxusercontent.com/u/35396055/Festival%2032%20Bellman/Roffe%20och%20Jocke%20-%20Vila%20vid%20denna%20kalla%20E82.mp3[/mp3]

16. Wernborg - Epistel 12  [mp3=200,20,0,left]https://dl.dropboxusercontent.com/u/35396055/Festival%2032%20Bellman/Wernborg-%20Epistel12.mp3[/mp3]
 

Röstningen pågar fram till Lördagen den nionde Söndagen den tionde november kl 20:00.
Dela ut poängen till de nio bidrag du tycker mest om: 12, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 och 1p. Inga poäng till eget bidrag.

Endast röstningar i denna tråd, snack tar vi i diskussionstråden. (Blir hopplöst att räkna igenom poängen annars...)

Edit: Nu ska alla bidrag funka!

Administrativt meddelande: rensat snack. Håll er till av generalen anvisad snacktråd.
« Senast ändrad: 10.11.2013, 21:30:56 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Here is the vörickt off the uppsla källarjury:


1.
Märkligt arr som inte gifter sig. Med sången blev det ännu märkligare. Som man spelar två kareokeversioner samtidigt.

2.
Snyggt. Fantastiskt hur du glider på betoningarna och håller  på såväl konsonanter som vokaler- Snyggt spelat och mixat. Körerna tycker jag skall ner i volym, och kanske göras mindre asti. det blir så uppenbart att det är du där bakom. Försök att dra ihop folk från KR? Nån kvinna oxo, blir fint. Bra version som absolut kan funka i radio tror jag.

3.
Fläckfritt utförande. Lite för hög mixat kvinna i mixen, gubben försvinner. En bra grej som skulle funka live helt klart. Känns den här varianten gjorts förut, inget fel i det, men på något sätt ändå en väldigt traditionell tolkning typ.

4.
Eget får man säga. Frågan är om det inte skulle sjungas ännu mer skitandes i vilken ton det skulle vara, eller taubskt reciterande rakt igenom. Nån gura känns lite ostämd.

5. Lite dov mix. Sången på alldeles för hög i mixen. Om musikbäddens amplitud skulle vara säg en vanlig dörr på 210cm, då är sången eiffeltornet. Egen text är aldrig fel! Ner med sång i volym. Skulle vara intressant att höra herrn efter några whisky.

6. En låt jag tänkte göra själv. Lite grumlig sång. Skulle kapas under 400 Hz eller så. Gillar verkligen approachen, men de distade grejorna. Skulle kunna vara riktigt grymt, men det känns som lite för standardbetonade ljud påå trummor och några effektljud. lite mer pli på detaljerna vill jag ha, lite mer egna percussionljud. Otroligt snygga trumfills och arret är något som skulle kunna bli mästerligt. BRA!
När du tar i passar sången mycket bättre också.

7. Ja, den här ja. Riktigt kul att göra, men vi hann inte fila klart på allt. Och den där &%)%&(/# paden jag aldrig fick till :/

8. När jag såg at du valt denna så kände jag att det verkligen var rätt. En lysning bekräftar det. Tycker sången är bra genomgående. Kanske LITE bättre artikulering på några ord, men fan, tycker det är bra. Bra tonläge också.
Några saker sticker ut ibland, det känns som rytmiken i trummor/gitarr/bas har sina egna synkoper, och det låter lite snubblande ibland.
Helt klart en snygg version. Lite mer krisp i mixen så är det perfekt!

9. snyggt intro. låter som något Krister Linder kunde fått ut sig. Riktigt bra stämning i denna! Kanske aningen lågt mixad sång?
En riktigt geniun egen version. Skulle nog rulla på svensktopp, p4 och spotify. Skitbra!

10. Set the tone första taktslaget! Full fart. Skitigt och trevligt. Lite styltig låt i sig, som du ändå bemästrar på något sätt. Nån lite suring på guran. En bit in i låten är det riktigt bra gung. Riktigt bra. Crasharna gillar jag inte i början, låter avhuggna på ett otrevligt. Gillar hela klabbet annars!

11. Ja, snyggt. Lite trist kan jag tycka. Inget fel dock, men lite…tja, en mänsklig röstär aldrig fel :) Bra utfört, men inget som fick upp pulsen. sen borde man förbjuda att fejda ut imho.

12. LITE för "percussion loop#378" för min smak. det låter lite för ogenomtänkt med percssion. HAving that said, så är det ordentligt snyggt jobbat senare. Körarrangemang och sång överhuvudtaget är otroligt snyggt utfört och skitbra mixat. När baskaggarna dundrar in så sitter arret betydligt bättre, och det låter lite mindre mall. En högpoängare helt klart. Kanske krispa upp mixen lite lite grann.
BRA!

13. Otroligt märklig variant. Vet inte riktigt vad jag ska tycka. En kul ide mest, och ni gör det med den äran.

14.
Snyggt utfört, kul med fler sångare. Lite tunn mix. Snyggt utfört i övrigt.

15.
Inget att anmärka på. Saknar voxes såklart. Hur snygg saxen än må vara så saknar jag en röst :)

16.
Det börjar lite som ett intro till en svensk dramaserie. ROliga småeffekter. Tänk om sången skulle limma på samtliga strofer, samtliga ord också. Bra sjunget dock, men lite småsvaj. Bättre ju mer du tar i. Virvel i början är lite för fisig för min smak. det spruckna fjärtaktiga ljudet är inte en favvis.

Arret när svenskan tar vid är helt löjligt jävla bra. Basen är ju så otroligt snyggt spelad och med fina variationer. otroligt syntetisk och trevlig kagge. En bättre virvel skulle lyfta lite. jazzbreaket är lika oväntat som självklart och snyggt. Wernborgska mässingspetningar och skriktoner kan aldrig vara fel. Efter en episod av vinterviken dränkt i tillhörande reverb så får vi återigen lyssna på låtens ryggrad; syntbasen. så jävla bra mannen. kudos.

Sången bäst på slutet. småskavningarna som tar ner intryck när du tomgångssjunger blir snarare positiva när du tar i.

Tja. ja. Intressant omgång minst sagt!



Så till mina poäng då:

De första fyra som jag egentligen inte vill välja mellan, men jag måste ju, och då blev det såhär.

12p. 16. Wernborg. Kan inte bli annat efter de där instrumentutsvävningarna.

10p. 6. Egghuvud. Gillar verkligen ansatsen och ideerna här. Mycket saknas i utförande, men detta blir en röst med hjärtat.

8p. 12. Plinka + Marre. Lite mer egna sound och detta hade vunnit. GRYMT bra sångarr och mix av sång.

6p 10. Rattlesnake. Rått och rockigt. Lite småfix och den är stenhårt bra.

fem och fyra poäng härunder var inte heller de enkla att rangordna, men på något sätt har jag valt:

5p 9. Morgonte. Snyggt snyggt så in i vassen. Det varierar sig för lite för en högre placering, men riktigt bra gjort.

4p 8. Equality. Lite stadigare röst hade petat upp denna. Snyggt jobbat.

3p 14. Rattle + Egg. Ingen favoritgenre, men ni gör den bra. kanske kunde limma lite mer på beat, men bra hantverk.

2p 2. Ast, så lunka vi. Känns nästan löjligt att du bara får två poäng efter en så stabil och snygg insats. Men fanken, jag måste ju välja :S

1p 4. Divi + pxm. En riktigt udda fågel som jag inte exakt vet hur jag ska förhålla mig till. Klart egen i startfältet, så poäng skulle den ju ha. Vet inte om dena enda är rätt, men så blev det. Skånsk bakfylla hade varit mumma :)


Ja. nu är det iallafall gjort. En högst jobbig uppgift denna gång :)
« Senast ändrad: 21.10.2013, 18:03:53 by Wernborg »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Oj oj oj, så många bra bidrag  :P

Ett stort nöje att lyssna igenom alla låtarna här. Visst är det svårt att hitta favoriter, har lyssnat i flera dagar nu, men följande kriterier gäller för mig i den här omröstningen:

Musik och sång tycker jag måste finnas med för mig, flera ljuvliga instrumentala bidrag finns med men min prio står ändå klar här.
Visans kvalité i sig är viktig för mig, självfallet helt subjektivt.
Tolkningen & arr.

Ok, här kommer mina röster:

Nr. 9 får 12 poäng för arr, sång och spel, fast jag tycker att efter 2:20 finns inga speciella variationer, men mycket vackert är det, so go for it :rolleyes:
Nr. 6 får 10 poäng för spännande arr, jättefin oktavsång, den växer med lyssningar, hade svårt att avgöra min etta och tvåa här.
Nr.14:får 8 poäng för medryckande, snyggt arr & sång.
Nr.16:får 6 poäng för läckert arr, men det är den andra delen jag fastnade för, den första gick mig förbi.
Nr 13:får 5 poäng för kul barbershop men når inte ända fram.
Nr  4: får 4 poäng för djupt personligt porträtt från en man i vallgraven, jag gillar fast det spretar både hit och dit ;)
Nr 15:får 3 poäng för skitsnyggt arr, men ni tappade poäng då ingen sång fanns med. Jag sjunger gärna med sen om ni vill ;)
Nr. 2: får 2 poäng för din ljufvliga stämma och tolkning, du fick inte högre poäng då jag tycker dina egna låtar håller högre klass än denna ;)
Nr 11:får 1 poäng för mycket snyggt spel av er :D

Jätteroligt att höra alla dessa tolkningar, gillar faktiskt alla, men några måste få fler poäng in the game, tack för sköna lyssningar kära kr:are!

Det här blir ett fint tillskott till Spotify :P

/Marre

« Senast ändrad: 19.10.2013, 19:53:12 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Otroligt så många bidrag. Trodde aldrig så många skulle ta sig an uppgiften. En stor eloge till er alla som gör det!

12 p - 16. Wernborg - Epistel 12
10 p - 13. morgonte, cykeln, Eddi - I januari månad
 8 p - 14. Rattlesnake och Egghuvud - Tjenare Mollberg
 6 p -  8. Equality - Solen glimmar
 5 p - 10. Rattlesnake - Käraste bröder
 4 p - 11. Asti och Roffe - Märk hur vår skugga
 3 p - 12. Plinka och Marruschkka - Ulla, min Ulla
 2 p -  9. morgonte - Träd fram, du nattens gud
 1 p - 15. Roffe och Jocke - Vila vid denna källa

Här är spontana anteckningar utan något anpassningsfilter mellan mina känslor i stunden då jag lyssnar och orden som står skrivna. Jag vill att det ska vara så. Och det är bara mina spontana anteckningar, vilket är långt från alltets sanning, bara min känsla i stunden, då jag egentligen längtar ut i sudion för att kunna fortsätta skapa själv.

1. Angrod - Fjäriln vingad
Gillar inte så speciellt

2. Asti - Så lunka vi så småningom
Man vet vad man får, låter traditionellt och bra

3. cykeln och Orsa viskompani - Solen glimmar
Bra gäng med mysiga personligheter och roliga instrument

4. Dividend och pxm - Ack du min moder
Börjar bra, som många varianter man hört förr men samarbetet sen fungerar inte så bra.

5. Eddi - Epistel 72
Mixnivå mellan gitarr och och sång är låångt från vad jag önskar mig. Sångmelodi och rytmik skulle vunnit på att ha repeterats ett antal gånger innan inspelning.

6. Egghuvud - Gråt fader Berg
Soft nyskapande gillar jag men usch så långa såna här låtar blir då de är långsammare.

7. Emulator och Marruschkka - Liksom en herdinna
Gillar soundet med powerrösten! Men en del sura sångtoner tar ner helhetsbetyget. Skulle gärna se att dessa suringar korrigeras innan produkten är färdig eftersom helheten är så förbaskat skön med denna mycket speciella röst.

8. Equality - Solen glimmar
Bellman goes Africa - me like a lot!

9. morgonte - Träd fram, du nattens gud
Gillar det känsliga i sången och arret. Synd att det ska vara så många verser på de här låtarna. Hälften skulle räcka.

10. Rattlesnake - Käraste bröder
Jag tycker om Mike Oldfield och jag gillar hur denna tolkning flirtar men många fler än Kenny Håkansson och hårdrock, för att nämna några till roliga inslag i en annars så torr musik, enligt mig.

11. Asti och Roffe - Märk hur vår skugga
Så härligt ljud ur instrumenten. Det här är meditativt och fint. Det uppskattar jag.

12. Plinka och Marruschkka - Ulla, min Ulla
Trevligt med berättarrösten i början och de fina rösterna. Kul att höra att det är ni två som samarbetar så här gott.

13. morgonte, cykeln, Eddi - I januari månad
Vilka häftiga stämmor. Lite obalans i mixen upplever jag men uj så friskt att att höra era så här personliga stämmor tillsammans - underbart. Gillar basrösten också, tokmycket!

14. Rattlesnake och Egghuvud - Tjenare Mollberg
Skönt att så här fina instrument ackompanjerar sången - mandolin och banjo är fint som snus!

15. Roffe och Jocke - Vila vid denna källa
Sköna instrument och skönt att slippa alla textverser... :-)

16. Wernborg - Epistel 12
Åhh, introt lovar en låt i schlagerfestivalen, fortsättningen är härligt lekfull och jag älskar denna sångröst här, tycker den passar väldigt bra i detta arrangemang, en blandning av hur många musikstilar som helst. Måste tillstå att du har en superskön röst som även den är en kameleont i detta bidrag. Det är skönt att lyssna på alla galna gitarrtilltag i den här tolkningen av gammal dammig musik.
« Senast ändrad: 20.10.2013, 12:02:04 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Verkligen kul att så många skickat in låtar och här finns ju flera riktigt bra bidrag!
Har lyssnat igenom låtarna några gånger nu och tror mig ha kommit fram till ett resultat.

Så här blev det:

12p - 9. morgonte - Träd fram, du nattens gud   Fantastiskt fin tolkning av en väldigt vacker Bellmanlåt! Skönt, vilsamt arr och mycket fin sång.
10p - 16. Wernborg - Epistel 12   I särklass snyggast produktion. Fantasifullt arr, bra sång i denna "musikal"-tappning. Läckra gitarrsolon.
  8p - 12. Plinka och Marruschkka - Ulla, min Ulla    Fantasifullt arr och bra sång. Ni lyckades också välja en bra låt.
  6p - 7. Emulator och Marruschkka - Liksom en herdinna   Väldigt snyggt arr. Marres fina sång dränks tyvärr på något ställe i mixen.
  5p - 3. cykeln och Orsa viskompani - Solen glimmar    Här vill jag belöna spelglädjen, som ibland glöms bort bland alla teknikaliteter. Lite otajt sång
                                                                                 och kanske lite mycket rajdirajdaj, men det hörs att ni har roligt och jag blir på gott humör!  :)
  4p - 8. Equality - Solen glimmar    Skön låt, fint arr och bra sång! Tyvärr känns det lite snubbligt och elgitarrljudet är inte så kul....
  3p - 6. Egghuvud - Gråt fader Berg    Fräckt trumarr! Sången är lite dov och svajig och stämman vinglar mellan att sjunga unisont, 2:a stämman och en
                                                        oktav upp. Men det finns en bra energi som byggs upp efterhand.
  2p - 10. Rattlesnake - Käraste bröder    Kul arr och bra ös. Lite mycket crash. Bra sång. Ljudbilden känns lite vass och det blir lite enformigt och jag
                                                            tycker mig uppleva lite snubbel i trummorna....
  1p - 14. Rattlesnake och Egghuvud - Tjenare Mollberg    Kul med det irländsk-influerade arret, men det känns tyvärr lite snubbligt även här.
                                                                                    Ska man ha med banjo bör man vara en hejare på den, annars upplevs det lätt lite snubbligt...
                                                                                   
/Asti t.f. Epistelfejare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Puh! Ingen liten samling som skall analyseras och bedömas. Det har ändå varit kul att lyssna igenom låtarna och konstatera vilket otrolig bredd KR kan mobilisera. Idén med en Bellmanplatta på spotify låter kul. Borde finnas något som alltid tilltalar någon med den variation festivalen har bjudit på.



1. Angrod - Fjäriln vingad Låter som du vill skämta med denna version med åttondelarna på basen och lite högtravande sjunget. Skitsnyggt när du varierar harmisarna med att inleda med ett moll på verserna ibland. Bara det värt un point!
2. Asti - Så lunka vi så småningom Väldigt snyggt och smakfullt countrystuk på denna, en av Bellmans greatest hits. Bra sjunget med helsnygga körer som följer fint i texten men förstår inte riktigt varför de skall upprepa "nöjdare" för.
3. cykeln och Orsa viskompani - Solen glimmar Mustigt framförande av i mitt tycke kanske den vackraste Bellmanmelodin. Som hämtat ur ett folklustspel av något slag.
4. Dividend och pxm - Ack du min moder Stundtals lysande. Inget fel på attityden alls. Kanske variera mer mellan sång och recitation eller tydliggöra skillnaden mer.
5. Eddi - Epistel 72 Snitsigt på engelska men alldeles för tidig version för att göra idén och dig själv rättvisa.
6. Egghuvud - Gråt fader Berg Imponerande att få till ett sådant arr som verkligen lyfter ut herr B till vårt århundrade. Låten dock för monoton för att hålla mitt intresse uppe hela vägen. Läckert hur du stegrar intensiteten i vilket fall som helst.
7. Emulator och Marruschkka - Liksom en herdinna Fräckt arr där dissonanser och emu:s signum i mystik och rytmmattor kommer helt rätt. Synd att Marres sång dränks ibland och jag håller med Max att några suringar skulle ha rätats upp innan pressläggning.
8. Equality - Solen glimmar  No comments.
9. morgonte - Träd fram, du nattens gud Denna går rakt till hjärtat! Minns inte att jag ens har hört denna vackra melodi. Så snyggt sjunget och arrat även om synthmattorna till slut blir kvävande tar du dig ur detta genom att harpan kompar i slutversen. Introt är mästerligt.
10. Rattlesnake - Käraste bröder Snitsigt garagerockflirt med Bellman men det blir mer deciBellman i mina öron. Ungefär som när klassisk musik skall poppas upp. Det når inte fram (till mig). Menuettpartiet var bäst.
11. Asti och Roffe - Märk hur vår skugga Tjusigt. Framgår vilka snygga melodier Bellman höll sig med. Blir inte så tydligt när någon av våra namnkunnigare uttolkare väser fram sin tolkning. Mellanspelet välfunnet dessutom.
12. Plinka och Marruschkka - Ulla, min Ulla  Mysig version som kanske inte är direkt nyskapande men innerlighet och sångglädje räcker långt. Rösten försvinner ibland bakom kompet. Slås återigen av de fina harmisarna i denna av vilken jag mest minns Åkerströms bordunbasversion. Gott med denna verre i kvinnoröstfägring som kontrast.
13. morgonte, cykeln, Eddi - I januari månad Inte samma kirurgiska precision som the Real Group (tack och lov!) men roligt barbershoparr och än roligare om den varit helt a capella.
14. Rattlesnake och Egghuvud - Tjenare Mollberg Min andra favorit vid sidan av morgontes Träd fram. Genialt med det irländskt stuk till denna låt! (måste skaffa mig en banjo och mandolin och dessutom lära mig spela!). Är dragspelet äkta? Gillar duetten och ”fotbollskören”  som kommer in nån gång. Lite mer inlevelse i eggets vokalistiska utbrott hade inte skadat men helheten jäkligt bra ändå.
15. Roffe och Jocke - Vila vid denna källa Återigen en av de vackra välkända melodierna. Välspelat och något inlagt moll gör mig överraskad och glad. Walkingpartiet med improvistationer vällovligt men förmår inte lyfta utan stycket blir lite anonymt.
16. Wernborg - Epistel 12 Lite orättvist att hamna sist på låtlistan när man som lyssnare är totalt utmattad. Som tur var har jag lyssnat på låtarna tidigare. Friska tag att blanda engelska och svenska. Tycker denna starka melodi lämpar sig utmärkt till det arr du skickligt genomför (taktslagen på den vänstra guran vid dryga två minuter!). Tycker också sången är hur bra som helst. Synd att den drunknar något på slutet. Gillar också växlingarna och gitarrduellerna.   

And the votes...

12p   -     9  morgonte - Träd fram, du nattens gud
10p   -   14  Rattlesnake och Egghuvud - Tjenare Mollberg
  8p   -   16  Wernborg - Epistel 12 
  6p   -     7  Emulator och Marruschkka - Liksom en herdinna
  5p   -   12  Plinka och Marruschkka - Ulla, min Ulla
  4p   -   11  Asti och Roffe - Märk hur vår skugga
  3p   -     4  Dividend och pxm - Ack du min moder
  2p   -     2  Asti - Så lunka vi så småningom
  1p   -     1  Angrod - Fjäriln vingad
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Instämmer i svårigheterna - många jättefina versioner och någon rättvisa finns inte...bara tyck hit och dit... :ph34r:
Jaja, det är nu en gång för alla omständigheterna, därför kommer här en bunt mycket subjektiva tyckanden:

01-Angrod - Fjariln vingad
Minst sagt fladdrig version. Kul idé, men jag blir inte såld på den...

02-Asti - Sa lunka vi sa smaningom
Mycket Asti. Väldigt mycket Asti! Vilket fungerar otippat bra. Eftertänksam supvisa som känns ovanligt nykter...

03-cykeln och orsa viskompani - Solen glimmar
Väldigt käck version! Vilket säkert kan vara ett plus i live-sammanhang, men här känns det som lite för mycket. Fin live-känsla dock.

04-Dividend och pxm - Ack Du Min Moder
Helt egen version som lyckas vara både engagerad och oengagerad samtidigt. Div pratsjunger emellanåt riktigt övertygande, men snubblar ibland på orden - inte för att illustrera graden av bakfylla, utan för att han inte kan texten. Tycker fortfarande han skulle använda sin skånska i stället... Kompet håller sig i bakgrunden men kunde vara mer varierat och få lov att sticka ut emellanåt.

05-Eddi - Epistel72
Nja, bättre kan du ju! Har svårt förstå poängen med automatöversättningen, om det inte möjligen kunde vara för att säkert knipa sistaplaceringen....

06-Egghuvud- Gråt fader Berg
Snygga syntar som skulle må bra av att inte ligga kvar hela låten. Gärna mer distgitarrer! Bra sång, men texten dränks tyvärr av alltför neddragen diskant - bumligt och inte snyggt!

07-Emulator och Marre - Liksom en herdinna
Syntigt värre, en fantastiskt fin melodi och Marres otroliga röst på det. Snyggt! Ska man önska sig något kanske det skulle vara att kompet skulle återspegla texten mer, och att sången skulle höjas ett snäpp.

08-Equality - Solen Glimmar
Jättefint pianospel! Färden hem från Hessingen i Mälaren går via Karibien! Bra version som gör mig glad!

09-morgonte-Trad fram, du nattens gud
Mest förundrad över att jag lyckades ratta bort kalimban i mixen så den knappt hörs alls... Den ska ha en huvudroll i rytmbygget. Jaja. Jag lägger väl upp en ny mix när röstningen är klar...

10-Rattlesnake - Karaste broder
Inte alls dumt med en rockversion av "Käraste bröder". Tyvärr förstör trummorna mer än dom tillför - otight och på tok för mkt cymbaler, annars kunde det här blivit en festivalvinnare.

11-Asti och Roffe - Mark hur var skugga
Dire Straits spelar Bellman  -med David Sanborn som gästartist! :-) Enkelt, okomplicerat, men jag gillar det! Ni lyfter fram vilken fantastiskt vacker melodi den här episteln har!

12-PlinkaOMarre-UllaMinUlla
Absolut snyggaste vokalarret i festivalen! Och ännu en av CMB:s vackraste melodier (även om han snodde de flesta av dem från andra låtar). Slutar kanske lite för abrupt, låten skulle behöva ett outro som matchar introt ungefärligen.

13-morgonte, cykeln,Eddi-I Januari manad, gutar
Oj, vad jag slitit med Melodyne på den här! Vill säga, Cykelns melodistämma har jag inte alls behövt röra, min egen tenor har behövt en hel del korrigering och ni skulle hört Eddis bas och baryton i original... :-D (dont worry Eddi, dina filer är i tryggt förvar!!!) Men Eddis insats var faktiskt precis vad den här låten behövde, och cykelns stämma är bara såå rätt här! Tack grabbar (gubbar?? :rolleyes:)!

14-Rattlesnake och egghuvud - Tjenare Mollberg
Älskar den ostämda plåtvisslan i introt. Snygg instrumentering, men rytmen blir en aning baktung. Återigen för mycket cymbaler. Sången skäms inte för sig, men skulle höjas ett snäpp.

15-Roffe och Jocke - Vila vid denna källa
Jovars, lugn och fin version, men ack så traditionell. Här behövs något som får en att haja till lite.

16-Wernborg- Epistel12
Men varför EN vers på engelska????  Visserligen ingen automatöversättning men ändå?? Alla översättningar tunnar ju ut textens innehåll, hur bra dom än är, och här vänder du ju dig till en publik som förstår svenska...
Annars är det här nära så snyggt det kan bli. Jag skulle personligen vilja byta ut det elektroniska trumsetet mot ett som samplats med riktiga trumljud. Sången är suverän, gitarrerna likaså. BRA!


12p - 12-PlinkaOMarre-UllaMinUlla
10p- 16-Wernborg- Epistel12
8p - 07-Emulator och Marre - Liksom en herdinna
6p- 11-Asti och Roffe - Mark hur var skugga
5p - 08-Equality - Solen Glimmar
4p - 02-Asti - Sa lunka vi sa smaningom
3p - 14-Rattlesnake och egghuvud - Tjenare Mollberg
2p - 06-Egghuvud- Gråt fader Berg
1p - 04-Dividend och pxm - Ack Du Min Moder
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Trodde inte det skulle bli så många nytänkande bidrag som det blev. Riktigt kul festival detta.
Poäng enligt följande:


7 Emulator Marruschkka - 12 poäng
Helt i min smak. Kanske inte så konstigt då vi gör musik ihop i andra sammanhang.

3 Cykeln och Orsa - 10 poäng
Härligt galen kvinnlig sång.

2 Asti - 8 poäng
Väldigt vackert.

6 Egghuvud - 6 poäng
Gillar det galna även i denna. Blev förvånad över skånskan. Har placerat dig i Linköping av någon anledning.

10 Rattlesnake - 5 poäng
Punkigt och lössläppt.

9 Morgonte - 4 poäng
Otroligt stämningsfullt. Sången och texten försvinner i en dimma dock.

12 Plinka Marruschkka - 3 poäng
Ger mig samma känsla som Morgontes bidrag. Vackert och snyggt.

14 Rattlesnake Egghuvud - 2 poäng
Skönt pubsväng. Poängplats trots banjon. :)

8 Equality - 1 poäng
Jazzig och loose. Gött!


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Bidrag nr 1      
Bidrag nr 2   2p   Härlig skånska
Bidrag nr 3      
Bidrag nr 4      
Bidrag nr 5      
Bidrag nr 6   1p   Mmm, njutbar!
Bidrag nr 7   8p   Grym   emu!
Bidrag nr 8   6p   Mycket Cornelis!
Bidrag nr 9   5p   Bra!
Bidrag nr 10   3p   Mycket bra hårdrock med enkla medel
Bidrag nr 11      Legato Roffe, Legato! Skönt vibrato.
Bidrag nr 12   10p   Bra!   Girls rule KR! "First we take KR. Then we take the world"
Bidrag nr 13         
Bidrag nr 14   4p   Mycket Cornelis igen
Bidrag nr 15      
Bidrag nr 16   12p   Underbar!

Överhuvudtaget extra svårt att sätta poäng. Jag vill ha många fler tior och åttor! Jag hör två vinnare, Wernborg och Plinka/Marre. Resten kom på andra plats!

/Josef


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vissa är anhängare av judendomen och andra av kristendomen.
Själv är jag anhängare av jungfrudomen :)

Nåvål, gutår och så vidare. Här kommer mina tankar kring de insända bidragen i nummerordning.
Kriterierna för poängsättning är enligt följande: Sångprestationer, mixar och arr = bra grejer
Allt annat är kasst. En instrumental tolkning av Bellman innebär att man totalmissat vad Bellman handlar om. :) I min mening är texterna ca dubbelt så bra som melodierna. Repetition måste medföra variation, såvida man inte har något annat (som arr och sång/text) att fästa uppmärksamheten på. I Bellmans fall är det texten som gör att man står ut med mer än tre verser! Och gärna med teater när man sjunger Bellman, som Åkerströms tolkningar! (Jag gillar hans tolkningar bäst.)
Bellman är inte med i festivalen så vilken epistel/sång jag tycker är bäst, ingår inte som kriterium i poängsättningen, men har ändå noterat det i kolumnen längst till vänster (1-5, där 5 är bäst), mest för att kolla. :)


Låt mig introducera Tabellen Tabellman :)


Tabellen Tabellmantabell (poäng på skala 1-5 där 5 är grymt, 1 är intetsägande):
 
Sång      Mix och arr       SUmma!      Epistelns braighet (i mitt tycke)

1.Angrods fjäril   - Gillar inte riktigt arret. Det låter som en cembalo (harpsichord på engelska?) och det är ju tidesenligt, och basens pizzicaton (om det är det) fanns ju på barocken med. Jag tror det helt enkelt är dåliga samples, och det dra ner betyget lite :) Sången låter lite högtravande (vilket inte alls behöver vara dåligt) men pga en hel del suringar så duger inte det som ursäkt. :)

BETYG:       1      2         3         4

2.Asti lunkar - Fint arr. Det låter pga av arret lika mycket bellman som asti :)
Sången är jättefin, men den speglar inte innehållet i texten (i mitt tycke). Du låter ju inte ens arg när han rycker remman ur hans trut :D
Men en mjuk sångprestation är det och jättefin tolkning! :)

BETYG:      3-4      4         7½         4


3.Cykeln glimmar - Man blir glad av det här. Arret är passande. Glad visa  och er sång återspeglar detta perfekt! :) Bra sjunget i övrigt också!
Arret traditionellt och fullt funktionellt! :)

BETYG:      5      3-4         8½         5

4.pxm's och mn moder. Jag ska träna på denna epistel tills jag blir någorlunda tonsäker. Har ju min sånglärare. Inget upplägg på spotify i detta skick! Det är bra teater dock och tack till pxm för gitarrfilen! Tack! :) Och tack ock så till er som ger mig en 1 poänger och inser värdet av teatermässig sång när det gäller bellman!
Morgonte: Jag kan texten utantill till en hel del av bellmans epistlar, t ex denna och glimmande nymf nedan. :)
Det är (mestadels) teater, vid två ställen sjunger jag fel, pga missar i mitt minne :)
ALLTSÅ, jag hade texten framför mig och kollade ofta! MEN DET ÄR SANT att jag har den i huvudet också :lol: (Disclaimer för att man hör papper-prassel i mp3an ;)

BETYG:      -      -         -         5

5.Eddis nyfm - Roligt med google :D Mix och arr åt skogen. Falsk sång men +1 poäng för google :D Fan vad skoj det var att lyssna på :D Din klang (vid sång) är underbar också. Wernis kommer inte ens i närheten :D (Jag förklarar vad jag menar sen när jag skriver om hans bidrag.) Men han har ju definitivt en tränad sångröst så han vinner ju förstås ändå.. :) Varför inte gå till sångpedagog? T ex min eller nåt :D
Min favoritepistel/sång i Bellmans katalog.

BETYG:      2      2         4         5+                  
6. Eggs fader Berg - Otroligt skön tolkning på skånska och arrets stegring. Monoton förstås (oavsett stegring tyvärr) och jag ogillar detta faktum. Men den här epistel behöver verkligen detta faktum du införde så du får ändå 5p för arret! Jag är en sån som anser att Bellman bör sjungas på Stockholmska helst! Det är ju stockholmsmiljöer från den tiden som skildras. Men börjar ändra mig var gång jag hör din tolkning. :D Stolta stad ska ju dock nog sjungas på stockholmska. :)

BETYG:          3-4         5         8½         2

7. Emu och hans nymf glimmar - SPLENDID arrangment! :) Och mixmässigt mästerverket i denna festival! Jag hör inte några falskingar i Marres sången, däremot är vibratot kanske lite yvigt. Dessutom vet jag att Emu kört lite autotuner på delar av sången = inte falskt. Logisk bevisföring :D Däremot ska hon nog upp 1 eller 2 snäpp. Jag ogillar den här episteln, fin melodi men som är för repitiv och en text som är delvis humoristisk. Marre sjunger som en 5:a men avdrag för både henne och Emu, för att texten humorn inte framgår i en så här seriös tolkning.
Fast den går i moll.

BETYG:          4½           4½         9         2

8. Eqs sol glimmar - Hör en del falskingar, men det blir bättre längre fram i tolkningen. Sätt sången innan du hamnar på spotify! :) Snyggt pianosolo!!! Riktigt fint. Tillförde arret mycket (i mina öron!).

BETYG:          3            4½         7½         3

9. Morgonte träder fram - Fin sångprestation. Lite tråkigt arrat. Ingen variation eller stegring av arret. Men berörande sång (och text)! :) Och nästan sakralt på ett väldigt skönt sätt!

BETYG:          4            2         6         3

10. Rattles bröder skruvar sin fiol: Sången passar epistelns text. Glatt och bra sjunget.
Punkarret är sisådär :)

BETYG:          4½            2         6½         3

11. Asti och roffe - Instrumental tolkning, snyggt snyggt arrat!

BETYG:          0             4         4            4

12. Plinka och Marre - Dessa nymfer har ett otroligt skönt arr och grymma sångprestationer!

BETYG:          5             4½         9½         4

13 morgonteet och Eddan cyklar runt på januari-isen. :) Vet inte hur jag ska förhålla mig till denna acapellatolkning med harpsichord och väl en gitarr.
Föreslår att harpsan och gitarren slopas :)

BETYG:          3             2         5         4

14. Rattle o eggs huvud i nyllet på Mollberg: Snyggt dialogat! Och bra sjunget. Men kanske lite mer teater?! Det är ju en dialog! OPERA! :)

BETYG:          4             3         7         5

15. Roffe o Jocke vilar: Instrumental tolkning. och snyggt arrat! Fina utsvävningar på saxen - liksom på den förra!

BETYG:          0             4         4         4

16. 12 st Wernis epistlar: Jag gillar inte din rösts klang riktigt. Men det vägs upp av att du är jävligt tonsäcker (sådana man placerar noter i och knyter ihop och bär runt in på operahus t ex). Du lyckas nog fånga känslan i 12ans lyric väldigt bra också! Fattar inte varför första versen sjöngs på engelska.

Grymt arr! Trots alla andra brister! :D OJ OJ OJ, va många de är!!!

erhumm... En örfil kan undvikas vid nästa vägmärke där jag står om du är snäll och (fattar du inte vad jag skrev, så kommer jag inte förklara vad jag menar om du inte accepterar följande poäng) :D:

BETYG:          3             5         8         3



Bidrag 12:Plinka & Marre   12 p

Bidrag  7: Emu & Marre     10 p

Bidrag  3: Cykeln           8 p

Bidrag  6: Eggs             6 p

Bidrag 16: Wernborg         5 p

Bidrag  2: Asti             4 p

Bidrag  8: Eq               3 p

Bidrag 14: Eggs & Rattle    2 p

Bidrag 10: Rattle           1 p

Jag singlade slant om de som fick lika poäng.
« Senast ändrad: 24.10.2013, 19:08:36 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
 :D Roligt och överraskande med så många och kreativa bidrag.  :D
Här följer poängfördelningen enligt följande 12, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1
 

Melodi 12. Ulla min Ulla - Plinka & Marre - 12 poäng
Snyggt arr. och skön sång.

Melodi 9. Träd fram, du nattens gud - Morgonte - 10 poäng
Stämningsfullt och vackert.

Melodi 3. Solen glimmar - Cykeln & Orsa - 8 poäng
Härligt folklig, med fin och glad sång..

Melodi 16.  Epistel 12 – Wernborg -  6 poäng.
Mäktigt komp och bra sånginsats.

Melodi 14. Tjenare Mollberg – Rattlesnake & Egghuvud. – 5 poäng
Suggestiv och med en överraskande instrumentering.

Melodi 2.  Så lunka vi så småningom - Asti - 4 poäng
Snyggt lirat och fin sånginsats.

Melodi 8. Solen glimmar – Equality – 3 poäng
Kanske mest ”Bellmanskt” av bidragen.

Melodi  6. Gråt Fader Berg – Egghuvud -  2 poäng
Fantasifullt arr. och sång med känsla.

Melodi 10. Käraste bröder - Rattlesnake - 1 poäng
Kul och annorlunda med ”Hårdrock Bellman”.

/Roffe H  :)


« Senast ändrad: 24.10.2013, 19:51:41 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Sköna bidrag. Många använder sig av en mjuk pad i inledningen. Det är den världsaltsomvälvande analysen från undertecknad. Nu till det ni alla väntar på.

Melodi 11 Asti och Roffe - Märk hur vår skugga - 12 poäng
Känslomässigt helrätt frekvens för mig. Vackra solon.

Melodi 16. Epistel 12 – Wernborg - 10 poäng
I Bellmankontext originellt tänkande producent. Abba-vibbar. Maskerad storhet.

Melodi 12. Plinka och Marruschkka - Ulla, min Ulla - 8 poäng
Stämningsfullt och ger positiva rysningar.

Melodi 4. Dividend och pxm - Ack du min moder - 6 poäng
Slungas tillbaka i tiden till en gammal krog. Fångar riktig livekänsla.

Melodi 7. Emulator och Marruschkka - Liksom en herdinna - 5 poäng
Hantverksskicklig mäktighet. Mest episka bidraget.

Melodi 6. Egghuvud - Gråt fader Berg - 4 poäng
Välgjort, sorgset

Melodi 5. Eddi - Epistel 72 - 3 poäng
Nya perspektiv delges här med översatt Bellman

Melodi 4 cykeln och Orsa viskompani - Solen glimmar - 2 poäng
Smittande spelglädje!

2. Asti - Så lunka vi så småningom - 1 poäng
Som Bellman ska spelas i radio. Hade kritikerns smakpalett varit annorlunda => högre poäng. Bra låt.


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Jobbigt, med så många bidrag. Bra är de också. Det gör det ju inte enklare precis. Jag röstar utifrån mitt eget omdöme och utan kommentarer enligt följande:

1 poäng till bidrag nummer 13.
2 poäng till bidrag nummer 12.
3 poäng till bidrag nummer 7.
4 poäng till bidrag nummer 9.
5 poäng till bidrag nummer 14.
6 poäng till bidrag nummer 10.
8 poäng till bidrag nummer 8. !
10 poäng till bidrag nummer 3.

och slutligen efter många svettiga och vådliga timmars funderande så avges den slutliga rösten från en medlem i Handen uti södra Stockholm med:

12 poäng till bidrag nummer 2.

Huhh...... :wub:
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det var ju svårare att rösta än att göra låten :wub:

Nåväl så här blev det:
12 points till morgonte - underbart arr o bra sjunget
10 points till Rattle - PunkBellman skönt grepp det funkar bra
8 points till Plinka o Marre - Fantastiskt arr och sköna röster
6 points till Wernis - Ballt med engelskan det skulle du ha tagit hela vägen Jättebra arr
5 points till Asti - ett eget uttryck men kanske inte så mycket Bellman
4 points till Cykeln - Livligt värre tycker dock att damen tar för stor plats
3 points till EQ - den här skulle Bellman ha gillat bra gitarrspel
2 points till Div & PXM - en mycket personlig tolkning som inte riktigt limmar hela vägen
1 points till Emu & Marre - Industriell variant men det händer liksom inte så mycket trots bra insatser.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
16 bidrag,, ni skojar vah?

Hur tusan skall man kunna vara analytisk,kreativ och rättvis med så många bidrag?!?



Har än så länge bara lyssnat igenom bidragen en gång, kommer kräva mycket tid detta! Då jag inte är direkt superaktiv på KR längre (syntnissar är konstant minimaliserade av övriga...) är det ändå både bekant och lätt att känna igen bidragen och inblandade musiker. Lite trist att det kommer som en käftsmäll,, inte många som utvecklats! Någon har fortsatt sin långsamma färd i utstakad riktning, en annan har sedan länge kört fast i sitt egna träsk. Och störst behållning var det kring de bidrag som i vilket fall försöker ta ut svängarna rejält!

Tror ni inte att en rejäl utmaning är på sin plats? Tema, cover på samma låt för alla, i en musik genre som är ovan eller kanske helt ny? Scotch Dilerio mind, Kraftwerk's Tour de France, Lustans Lakejer's Diamanter. Eller tema Nicholas Lens...


Men är det dåliga bidrag? Eh, skall jag svara ärligt ur mitt personliga perspektiv eller skall jag försöka ge betyg efter enskild förmågas nivå?


Återkommer kanske med poäng, förmodligen gör jag det. :-)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
En högst subjektiv bedömning på hur bra genomfört något är tycker jag är lagom :)

Skitkul att du kommer med en såndär hakutstickare också, nu måste vi ju se poängen från dig :D


Sen tar jag ju OTROLIGT illa vid mig såklart att bli anklagad för att kört fast! jag har med en tonartshöjning i vår låt lol

;)

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ojoj..vad svårt detta var, och poängen tog slut aldeles för fort när jag skulle rösta  :wacko:
Men så är det ju, och här kommer mina poäng:

12 p till bidrag nr 9, som blev min favorit. Så vacker och så snyggt med det höga tonläget på sången(som kunde varit lite tydligare)

10 p till bidrag nr 6, mystisk och riktigt snygg med vacker stämsång

8 p till bidrag nr 7, också väldigt snyggt med mäktig sång(som också kunde mixats fram lite tydligare)

6 p till bidrag nr 16, läcker och med extra pluspoäng för riktigt bra sånginsats!

5 p till bidrag nr 15, för att den är så skön och meditativ att lyssna på.

4 p till bidrag nr 4, så intressant tolkning att man bara måste fortsätta lyssna till texten!

3 p till bidrag nr 2, skön och vacker lunk

2 p till bidrag nr 8, snyggt!

1 p till bidrag nr 11, också vacker och skön lyssning
« Senast ändrad: 03.11.2013, 18:48:29 by Plinka »
Plinkar på en låt...


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ja någon längre utsvävning hinns inte med, men att 12:an skulle vara vikt åt någon annan än Brudarna finns inte. :D
Fan va bra ni va!!

12p till låt nr 12
10p till låt nr 14
  8p till låt nr 16
  6p till låt nr 7
  5p till låt nr 10
   4p till låt nr 2
   3p till låt nr 3
   2p till låt nr 4
   1p till låt nr 9

Väl Kämpat!

Over and Out from Trosa !   
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Ja här kommer mina röster då:

1. Angrod
Fick mig att garva. Kändes som att det var gjort med glimten i ögat

2. Asti
Oväntat. Var säker på att du skulle välja något dystrare. Jo det är otroligt snyggt och proffsigt gjort men jag tycker att något av melodin går förlorad i detta arrangemang.

3. Cyckeln och Orsa
Vilket ös. Jättefina körer och snygg banjo. Snyggt arrangerat med växelsången och de teatrala inslagen.

4. Dividend Pxm
Bizzart. Ändå tilltalande. Ni kunde för min skull tagit ut svängarna ännu mer faktiskt. Det lät ändå konstigt nog autentiskt på något sätt

5. Blev också här lite förvånad. Hade väntat mig att det skulle vara trogen din stil vilket hade fungerat bättre för mig. Din röst har sin charm men arrangemanget var trist och jag vet inte om jag tycker att Bellman funkar så bra på engelska.

6 –

7 Emulator och Marre
Här låter det som jag skulle vilja att mitt bidrag lät. Jag gillar stämningen skarpt. Ni kunde fläskat på med ännu mer körer och stora svulstiga stråkar och jag hade jublat ännu mer.

8 EQ
Jättesnyggt arrangemang. Nyanserat och lekfullt. Bra sång och gitarr och piano. Hög klass.

9 Morgonte
Väldigt snyggt. Jag blir lite trött på padljudet efter en stund men sången är ljuvlig. Läckert arrangerat också.

10. Kul idé men vet inte riktigt om den fungerar hela vägen. Skulle nästan vilja ha det mer metalliskt kanske med Growlsång. Freddie hade varit given på denna. =)

11. Snyggt Gillade speciellt saxofonen, men vet inte om det håller instrumentalt. Bellman känns som så mycket text att bara musiken blir lite meningslös. Men jättebra spelat.

12 Plinka Maruschka
Gud vad vackert.  Perfekt med era röster tillsammans. Mycket snyggt arrangerat. Musikaliskt och roligt.  Drömskt med vattnet.. Lite de-esser hade inte skadat på sången som är lite vass men det är det enda ja kan klaga på.

13. Morgonte, cykeln, Eddi
Roligt men lite för rörigt.

14.  -

15 om igen snyggt men utan sång blir det lite menlöst

16. Jo så här kanske jag också skulle gjort. Som vanligt när det gäller dig så är det oklanderligt och snyggt. Tveksam till vad engelskan tillför. Jag gillade arrangemanget. Nyanserna var bra mellan det svulstiga (som även här kunde varit mer ännu mer svulstigt) och det lite mer jazziga. Snygg sång och instrumenten är som vanligt jättebra spelade.


Tycker att detta var en riktigt bra festival. Det är ju så här man vill ha det, med massor av bidrag att lyssna på. En sak som slog mig är hur mycket av Bellman som faktiskt är en del av mitt musikarv. Jag tror att jag hört alla låtarna förr och vissa av dem blev nästan som att käka en madeleinekaka. Sådär; ”Just det… det var ju den”. Jag har liksom hört dem men glömt av dem och nog tyckt att Bellman mest varit patetiska fyllesånger som någon wannabe-trubadur skrålat falskt på fester. Men jag har ändrat uppfattning i och med denna festival.

Poängen också

12 Plinka Maruschka          12 poäng
7. Emulator och Marruschkka      10 poäng
3. cykeln och Orsa viskompani       8 poäng
8. Equality            6 poäng
16. Wernborg                      5 poäng
9. morgonte             4poäng
2. Asti                          3 poäng
4. Dividend och pxm         2 poäng
1 Angrod                                                        1 poäng

Kändes verkligen som att jag hade svårt att rösta denna gång fast det säger jag kanske alltid. Ni är så duktiga allihop och jag önskar att jag hade fler poäng att dela ut.
 :)
« Senast ändrad: 04.11.2013, 21:09:51 by egghuvud »


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Det var ikke så lite å gå igjennom.. bra jobbat alla  :)

Ingen begrunnelse, bare poeng;

Bidrag 14 - 12p
   "        2 - 10p
   "        9 -  8p
   "        8 -  6p
   "       11 - 5p
   "       12 - 4p
   "       16 - 3p
   "         7 - 2p
   "         3 - 1p

Det var alt fra Norge..



Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Efter lite påtryckningar tog jag mig samman! ;)

Är otroligt imponerad av mångfalden i det här startfältet ! :)

8. Equality - Solen glimmar    12p
12. Plinka och Marruschkka - Ulla, min Ulla    10p
7. Emulator och Marruschkka - Liksom en herdinna    8p
16. Wernborg - Epistel 12     6p
11. Asti och Roffe - Märk hur vår skugga    5p
2. Asti - Så lunka vi så småningom   4p
14. Rattlesnake och Egghuvud - Tjenare Mollberg     3p
10. Rattlesnake - Käraste bröder    2p
9. morgonte - Träd fram, du nattens gud   1p
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Vi förlänger röstningen 24 timmar!
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Så här tycker jag:

13. morgonte, cykeln, Eddi - I januari månad 1p
En udda Bellman i udda skepnad. Men något gör att jag gillar detta mer än dem jag måste lämna poänglösa.

8. Equality - Solen glimmar 2p  
Låter bra om låten men gillar inte musikstilen så mycket.

9. morgonte - Träd fram, du nattens gud 3p  
Den här Bellmanlåten hade jag inte hört förut. Kanske inte någon av hans bästa, men jag gillar arret och produktionen. Drömskt, trollskt.

16. Wernborg - Epistel 12 4p
Mäktigt arr och snygg inspelning. Men mixen tycker jag är tunn, och sången lite intetsägande, vilka drar ner helhetsintrycket.

3. cykeln och Orsa viskompani - Solen glimmar 5p
Ja, det är bara att kapitulera över spelglädjen. Live, warts and all, men lite skev mix.

2. Asti - Så lunka vi så småningom 6p
Snygg variant, om än lite för snäll tolkning för min smak. Men bra låter det onekligen.

7. Emulator och Marruschkka - Liksom en herdinna 8p
Det här är tungt, och låten är ju en av mina Bellmanfavoriter. Snygg sång!

6. Egghuvud - Gråt fader Berg 10p
Grymt fet produktion, och jag gillar tolkningen av denna för mig inte så kända, men vackra Bellman. Snyggt arr.

12. Plinka och Marruschkka - Ulla, min Ulla  12p
Jösses så bra det här är. Två riktigt bra sångerskor gör Bellmans bästa låt, i ett väldigt fräscht och klurigt arr. Gutår!







 

DON'T PANIC


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
12 p - låt  9
10 p - låt 12
8 p - låt 7
6 p - låt 16
5 p - låt 14
4 p - låt 2
3 p - låt 8
2 p - låt 10
1 p - låt 6
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten



Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Då har vi ett vinnande bidrag!

Grattis till Plinka & Marruschkka!   :wub:

1020 poäng delades ut av 20 röstande medlemmar, och de fördelade sig så här:

12. Plinka och Marruschkka - Ulla, min Ulla    151
16. Wernborg - Epistel 12    135
9. morgonte - Träd fram, du nattens gud    119
7. Emulator och Marruschkka - Liksom en herdinna   109
2. Asti - Så lunka vi så småningom   77
8. Equality - Solen glimmar    74
14. Rattlesnake och Egghuvud - Tjenare Mollberg    71
3. cykeln och Orsa viskompani - Solen glimmar   67
6. Egghuvud - Gråt fader Berg    65
10. Rattlesnake - Käraste bröder   48
11. Asti och Roffe - Märk hur vår skugga    38
4. Dividend och pxm - Ack du min moder   25
15. Roffe och Jocke - Vila vid denna källa    19
13. morgonte, cykeln, Eddi - I januari månad    17
5. Eddi - Epistel 72   3
1. Angrod - Fjäriln vingad   2



« Senast ändrad: 10.11.2013, 21:32:29 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ojoj, vad roligt!! Det hade man ju inte väntat sig...hur gör man??  :wacko: :blink:
Tack alla för så många poäng  :wub:
Plinkar på en låt...


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Äntligen!

Nämen, grattis! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Grattis Rattle till en väl genomförd Festival med massor av bidrag och många röstande - riktigt kul!

Ja och så ett par Grattis till vinnarna också  :D

Nu får ni komma på nåt bra till nästa festivaltema!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Grattis Marre & Plinka!

Tack Rattlet för bra tema och väl roddad festival. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Grattis Marre & Plinka till en välförtjänt seger! :wub:

Och tack Rattle för en riktigt kul festival! :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Grattis tjejer!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Grattis till vinnarna och tack för en väl genomförd och rolig festival.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)