Kontrollrummet

Monitorvård

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ariae

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
Hej! Jag har sökt både högt och lågt efter olika sätt att behandla sina monitorer.
Det finns inget direkt behov, det är mest förebyggande jag tänker, jag har köpt två Adam A7X och älskar dem, men jag vill att de ska må lika bra som jag.

Har hört att man kan smörja gummiupphängningen med "Högviskös isoparaffin" för att de ska hålla sig mjuka, men har även hört andra saker som t.ex silikon.
Nu tänker jag ju att gummi och silikon inte brukar vara så bra generellt så är lite osäker på detta.

Behöver man underhålla sina monitorer på något sätt, och isåfall hur ska man gå till väga?

/Michael


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ok - här är en lång lista:

1. Damma av dem när det behövs.

Slut.

 ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Ariae

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
Ok - här är en lång lista:

1. Damma av dem när det behövs.

Slut.

 ;)

Haha, okej!
Tar det som att det antagligen inte behövs nåt underhåll då. :-)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ok - här är en lång lista:

1. Damma av dem när det behövs.

Slut.

 ;)

Haha, okej!
Tar det som att det antagligen inte behövs nåt underhåll då. :-)
Du kan sjunga lite för dom ibland men inte så de blir bortskämda bara.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Vet inte specifikt hur just dina monitorer åldras men funderar lite på vad som kan bli gammalt. Du är själv inne på kantupphängningen och är det verkligen gummi så är det nog den mest beständiga kant man kan ha i en högtalare. Om högtalaren är kanske 5-10år eller äldre kan jag tänka mig att gummit torkar ut. Jag skulle kunna tänka mig att paraffinolja (härdar inte och härsknar inte) kan fräscha upp dem men det är inget man bör göra allt för ofta. Kantupphängningens egenskaper är en viktig parameter i konstruktionen så den ska inte torka ut och bli för styv men inte heller mjukas upp för mycket. Det finns produkter för att fräscha upp gummilister på bilar och det kan säkert också fungera bra.

Andra högtalare har vävkant och då gör man inget innan de blir gamla och spröda. Då lagar man med sådant där gummilim i grön glasburk. Om högtalaren har foamkant (skumplast) är den ofta känslig för UV-ljus (även om de blivit bättre med åren) så det kan vara klokt att inte placera dem så att de kommer i direkt solljus.

Andra grejer som kan åldras är lödpunkter som kan oxidera och skapa dålig kontakt. För några år sedan förbjöds bly i lödtenn och det är väl ännu lite tidigt att dra några slutsatser om hur de nya produkterna står sig över tid. Men det är ju enkelt att löda om ifall det skulle bli ett problem.

En annan sak som kan ställa till problem är elektrolytkondensatorer i delningsfilter som "lyfter på hatten" och börjar läcka när de åldras. Det var tex det som hände med P-III-datorerna som ofta inte blev så gamla för att Intel satt en alltför generös komponentspecifikation på kondensatorerna.

Många dome-diskanter kyls med magnetisk olja som torkar ut och blir som tuggummi med tiden. Det börjar låta pysigt om diskanten men det går ofta att torka ur och ersätta om man är minsta lilla händig.

Det var väl ung vad jag kan komma på att man kan råka ut för med åldrande högtalare men för det allra mesta är det bara att lira - det är sällan man råkar ut för några problem! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Skynda dig och gör riktigt mycket riktigt bra musik, så har du råd att köpa nya om femton år  :lol:


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Undvik strömspikar när man sätter på och stänger av datorn. inte bra för diskanterna och sliter en hel del. För min egen del sätter jag alltid på monitorerna efter allt startat upp, och stänger av innan man släcker ner allt. Grattis till Admalådorna, grymt bra!


Utloggad Ariae

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
Tack för tankeverksamheten!
Jo, jag har redan köpt spikskydd/åskskydd som sitter i separata uttag (2x230V) och jag gör precis som du att jag slår på högtalarna när datorn väl är uppe och kör, samt stänger av dem innan jag stänger ner datorn.

Ja, jag är mycket nöjd med mina lådor och jag tror och hoppas att jag aldrig kommer behöva byta ut dem! (Om det kommer till den punkt att jag jobbar med 5.1-monitorer kommer jag redan ha tillräckligt med pengar för att ha en till dator, haha)

Bra tips, och hoppas det ger klarhet för många andra som kanske undrar men är lite osäker på reaktionerna när de talar väl om sina "gullungar"