Kontrollrummet

Burk för livebruk efterlyses - finns denna i den verkliga verkligheten?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Jag behöver följande för lajvbruk.

1. Maskin att spela upp rytmsamplingar på
2. Du startar samplingen genom att slå på en platta och du bestämmer om den skall loopa eller inte
3. (nu kommer det) Jag vill kunna justera tempot med bibehållande av pitch genom att slå fjärdedelar på en platta på maskinen, eller med en trigger som jag kan banka på en fotpedal. Tempot på samplingen justeras då baserat på det jag har markerat.

Finns denna maskin? Vad heter den och var köper jag den?

Anledningen till önskad funktion enligt punkt 3 är att när man spelar lajv varierar tempot lite varje gång man spelar en låt med bandet och tempot kan också variera under det att låten spelas.

Tips mottages tacksamt!


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Fick ett tips från den lokale handlaren att Ableton Live tillsammans med någon lämplig extern burk skulle kunna lösa det.

Surfade in och kollade vad AL var för något. Onekligen framstår vissa delar vara den musikskaparintresserades version av Meccano... Någon på forumet som har micklat med Live och Max?


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
I mitt oförtröttliga letande så har jag nu specat lösningen på Abletons forum och hoppas på svar. Jag gissar också att ddummer skulle kunna mickla ihop en sån häringa grej på 0-tid :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra att du håller oss uppdaterade - hoppas det löser sig.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se