Kontrollrummet

Forumfestival 26 - Tretakt med ny partner - röstningstråd - Avslutad!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Röstning!

Då har det blivit dags för röstning i festival nr 26. Tre välljudande bidrag har kommit in.

Reglerna var:
•Gör ett bidrag i tretakt (3/4 eller 6/8).
•Samarbeta med någon av det andra könet som du inte har gjort musik med förut (Forummedlem eller inte.) Bådas insatser skall höras på det färdiga bidraget.

Jag har gjort all tänkbar research, kontrollyssnat på samtliga bidrag och konstaterat samtliga är giltiga. Så det så.  :D

Lyssna på låtarna och rösta sen så här:

1:an får 4 poäng
2:an får 2 poäng
3:an får 1 poäng

Deltagare får gärna rösta, men inte på sitt eget bidrag, utan ger bara fyran och tvåan till de andra bidragen.

Era röster postas i denna tråd. Röstningen avslutas söndag 27 januari 2013 kl 20.00.


1. Egghuvud featuring Rebecca Rörström - River
[mp3=200,20,0,center]http://dl.dropbox.com/u/35396055/KR-festival26/EgghuvudRebeccaRiver.mp3[/mp3]



2. Spacetrucker med Marre samt Mahan, Steamman & Calle - Trying to forget your name
[mp3=200,20,0,center]http://dl.dropbox.com/u/35396055/KR-festival26/TRYING_TO_FORGET_YOUR_NAME_8-1-2013.mp3[/mp3]



3. Wernborg med fru - en valsvariant
[mp3=200,20,0,center]http://dl.dropbox.com/u/35396055/KR-festival26/Wernborgs_En_valsvariant.mp3[/mp3]

« Senast ändrad: 28.01.2013, 01:15:15 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Så man kan som sämst bli trea  :)

Skriver väl lite om min låt som seden brukar. En symfonisk vals i emoll som ju kräver att man har ett brett register nedåt om man är tjej. Jag frågade Rebecka om hon ville sjunga med mig. Vi känner inte varandra sedan tidigare, men jag är verkligen glad att jag frågadeför hon är otroligt proffsig och lätt att samarbeta med, samtidigt som hon har ett fantastiskt omfång och personlighet i rösten. Tid fick hon knappast heller, på grund av mina tekniska problem, men löste detta på en enda kväll och endast ett par omtagningar. Snygga stämmor kunde hon också producera. Hon sjunger Jazz oxå och samarbetar gärna med andra musiker  ;) . (Vi lyckades inte regga henne med hoppas att detta löser sig.)

Annars är det som vanligt jag som producerat och lyckats peta in inte bara flöjt stråkar och spilåpipa utan även en thereminplugg, gitarrer och lite annat smått och gott.

Hoppas att många röstar trots så få bidrag.

Eggs


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hehe. Pallplats alltså!!  :D

Lite om "En valsvariant" också då.

Var på dass och fick en idén till texten och stilskiftningarna kl 17.00 på dödslinjedatumet. Lite bråttom alltså, jag som egentligen redan hade kastat in handduken. Satte mig vid köksbordet direkt och skrev texten utan att tänka mig för. Det brukar gå snabbast då. Melodin gjordes lite löst samtidigt med texten.

Sen ägnades en liten stund åt att hitta rätt ackord och en lagom form för skapelsen. Därefter var det "bara" jobb kvar. Frun kallades in för körpålägg till refrängen. Jag tror jag gick i mål snabbare än någonsin förut. Till och med snabbare än i deadline-festivalen för ett tag sedan. Deadline i kombination med begränsningar främjar helt klart kreativiteten.

Fina bidrag!

En vals den kan låta på så många sätt
Vet du - att inte ett enda är rätt
Men jag tycker att vals är en läcker musik
Och  kan funka med enkel lyrik

Vals - vals - vals ….

3-takt kan dansas på bröllop såklart
Men om Hendrix i Manic depression tog fart
Så skulle väl brudgummen ramla omkull
Och golvet av brud bliva fullt
« Senast ändrad: 15.01.2013, 09:52:15 by Wernborg »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :lol: Eftersom inte alla på KR kommer att rösta så tar jag deras 4:or och delar ut till alla tre bidrag.

Nä men riktigt bra startfält detta.

Kan du inte lägga upp texten också Eggs hon sjunger för härligt och låten är drömlikk på något sätt.

Det tunga Finlandssvenska bidraget gjorde så att det gungade i foten men fasen vet om jag fick in valstakten där - snyggt lirat och sjunget.

Och så då kvällens Povel Ramel med skönsjungande fru - underbart jag garvar och garvar.. :lol: :lol: :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
:lol:
Kan du inte lägga upp texten också Eggs hon sjunger för härligt och låten är drömlikk på något sätt.
garvar.. :lol: :lol: :lol:

Can do:

Rocking chair by the river
As it gentley flowes on by
With an eternal qustion
Why oh why?

A lady sits by the river
while the kingfisher dives
trickel of water
Time is a lie

Not like before
Long before the war
when they where young

Shes is watching the river
Drousing of as it flows on by
Like a black and white picture
crackled and dry

refräng
Not like before
Long before the war
when they where young

Rocking chair by the river
Slowly seasing to exisist
dreaming on by the river
perfectly kissed

wearing his colors
With the brass buttons shining in the sun
perpetual motion
but never highly strung

refräng
Not like before
Long before the war
when they where young


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Alla får medalj alltså. Kul och bra bidrag. Får sjunka in till minst morgondagen. Den här gången skall jag klara av att rösta i tid.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Fint att komma med bland de tre bästa  :P

"Trying to forget your name" kom till så som Calles och mina låtar för det mesta brukar komma till. Jag har en text och Calle har sin acke. Vi satte oss ner och Calle började knäppa på gitarren och söka sig fram i texten. Jag gav kommentarer “kunde de gå si eller så där” eller “njäe” eller “jooo”. Texten justerdes och ändras så vi fixk det att passa.  Sen gjorde vi en slaskinspelning och lyssnde vad det blev…. och visst blev det  ^_^

Därpå gjorde vi en bättre inspelning av Calles komp-gitarr och sände låten till mahan som lade bas-spåret och gjorde ett utkast till trumspåret. Jag fixade sedan till trummorna (enligt mahans utkast) och lade på lite Hammond och elpiano… efter det tog jag mod till mig och frågade Marre om hon ville sjunga och det ville hon. Vid nåt skede kallade Marre i sin tur på Steamman som fixade den fräcka gitarren.

Underbart detta internät som möjliggjör såna här samnordiska sammarbeten.

Lägger upp texten senare idag.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Lägger upp texten senare idag.


TRYING TO FORGET YOUR NAME

I´m a long way from home
On this dusty road
Forgotten and alone
With my heavy load

  I can´t forget your face or your laughter
  I tried but it´s all in vain

Not a cloud in the sky
The sun is burning my eye
Can´t forget though I try
Baby how you said goodbye

  I´ll spend my days ever after
  Trying to forget your name

Twenty days in the sun
My pain has just begun
Have no friend, have no-one
Look what you have done

  I can´t forget your face or your laughter
  I tried but it´s all in vain

Now I wait for the rain
To wash away all the pain
It would all be the same
Perhaps I could forget your name

  I´ll spend my days ever after
  Trying to forget your name
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Inte lätt att jämföra en "orkestrerad" visa med en frustande blues och en "Ramel-kuplett"!  :)
Samtliga väldigt kompetent framförda och snyggt mixade.
Efter "övermoget" funderande kom jag fram till följande:

4 p till låt nr 1 - En låt med spännande arr och sköna harmonier, samt snygga tretaktspartier!
                      Fin sång även om det förekommer en del partier som inte sitter helt perfekt,
                      men det är svårsjunget! Gillar verkligen den "glidande" synthen/moogen(?)!
2 p till låt nr 3 - Lek med musik på hög nivå och kul refräng. Är det frun som har svallningar?
                      Låter lite som hon sjunger "Svall-svall-svall....  :)
1 p till låt nr 2 - Mycket snyggt spelad och sjungen blues, men kanske inte så mycket nytt och överraskande...

Som sagt, tre bra bidrag, där jag till slut valde efter "vad vill jag helst höra igen".

/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten



Utloggad Karisma

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
4 poäng på Tryin to forget, 2 poäng på River och slutligen 1 poäng för valsvarianten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Behänding samling låtar.  :)
4 p - River: Gillar folkmusikstuket, ger låten en tidlös, keltisk prägel och jag får vibbar av Loreena McKennith. Texten är också vacker med bilder som A lady sits by the river while the kingfisher dives. Fint arr, snyggt framfört men lite torr mix.

2 p - En valsvariant: Musikern visar sitt kunnande med Ramelska växlingar och en presenterar skön exposé för att inte glömma de pedagogiska poängerna med bl a walking bass på jazzdelen. Läckert!
 
1 p - Trying to forget your name:  Jag har världens sämsta taktsinne och hade svårt att bestämma taktarten på denna men kom tillslut fram till att det inte var 4/4 utan 6/8. Bra framfört av Marre och sologitarristen (Mahan?). En standardmollblues i mina öron som inte känns tillräckligt originell för fyra poäng.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ha.. Detta var ju lätt...(3 väldigt kompetenta låtar till trots)

4 Poäng till låt nr: 2 (Finlands-svenskarna)Pga. överlägset bästa sånginsatts,bra gitarrspel(det skränigt platta Gitarr-ljudet till trots)
                                  Inte tycker jag det låter så "standard-blues" heller

2 Poäng till låt nr:1  Spännande låt och bra sång även här.Gillar den bitterljuva irlänska stämningen.

1 Poäng till låt nr:3  Familjen Wernis,gör en riktigt fin insatts och refräng valsandet får en dra på smilbanden. ;)
                            Men är inte så förtjust i den gammeldans:ka  :huh: ;) känslan,blir lite förmycket 'knätoffs' för mig.                         
« Senast ändrad: 16.01.2013, 17:16:14 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Synd på uppslutningen kring detta intressanta tema. Själv har jag en halvfärdig grunka liggandes på hårddisken som jag inte hann få färdig...
Hur som, mina poäng fördelas såhär:

4p. Låt nr.1.  Bra låt och en passande röst.  Vackert!  Ingen tvekan om taktarten heller. 

2p. Låt nr.2.  Schysst blues men är det inte en 4/4 där Mahan spelar trioler på highhatten?!  :rolleyes: 

1p. Låt nr.3.  Helt klart en vals!   :)   

/Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Schysst blues men är det inte en 4/4 där Mahan spelar trioler på highhatten?!  :rolleyes: 

Jag har gjort all tänkbar research, kontrollyssnat på samtliga bidrag och konstaterat samtliga är giltiga. Så det så.  :D

6/8-blues eller slowrock brukar väl normalt gå som tvåtakt, eller struken fyrtakt. Men det går ju att räkna 1-2-3, 1-2-3 så hellre fria än fälla när det är så få bidrag gissar jag?


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Schysst blues men är det inte en 4/4 där Mahan spelar trioler på highhatten?!  :rolleyes: 

Jag har gjort all tänkbar research, kontrollyssnat på samtliga bidrag och konstaterat samtliga är giltiga. Så det så.  :D

6/8-blues eller slowrock brukar väl normalt gå som tvåtakt, eller struken fyrtakt. Men det går ju att räkna 1-2-3, 1-2-3 så hellre fria än fälla när det är så få bidrag gissar jag?

Int' vet jag men projektet i Cubasen är i 3/4 dels takt  :)
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Schysst blues men är det inte en 4/4 där Mahan spelar trioler på highhatten?!  :rolleyes: 

Jag har gjort all tänkbar research, kontrollyssnat på samtliga bidrag och konstaterat samtliga är giltiga. Så det så.  :D

6/8-blues eller slowrock brukar väl normalt gå som tvåtakt, eller struken fyrtakt. Men det går ju att räkna 1-2-3, 1-2-3 så hellre fria än fälla när det är så få bidrag gissar jag?

Int' vet jag men projektet i Cubasen är i 3/4 dels takt  :)

Ja heller fria än fälla och säger cubasen 3/4 så är det så!  :D   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
[off-topic]Fria till vem? [/off-topic]
« Senast ändrad: 16.01.2013, 16:07:30 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fria till vem?
[off-topic]Ja, och varför just 3:e april? Finns det en kalender i Cubase?
/Asti t.f. Kalenderbitare[/off-topic]
« Senast ändrad: 16.01.2013, 15:46:15 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Schysst blues men är det inte en 4/4 där Mahan spelar trioler på highhatten?!  :rolleyes: 

Jag har gjort all tänkbar research, kontrollyssnat på samtliga bidrag och konstaterat samtliga är giltiga. Så det så.  :D

6/8-blues eller slowrock brukar väl normalt gå som tvåtakt, eller struken fyrtakt. Men det går ju att räkna 1-2-3, 1-2-3 så hellre fria än fälla när det är så få bidrag gissar jag?
6/8-takt kan man väl alltid diskutera om det skall defineras som fyrtakt med trioler? Alltså är den giltig eftersom jag har definierat 6/8 som giltig taktart. Vad viktigare är - takten är i det här fallet inbyggd i låten och inte bara i hihat:en. Lyssna på basen exempelvis.

Men som alltid är det röstaren som bestämmer hur väl man har löst uppgiften.  :)
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fria till vem?
[off-topic]Ja, och varför just 3:e april? Finns det en kalender i Cubase?
/Asti t.f. Kalenderbitare[/off-topic]

[off-topic]Just det och den sträcker sig till 6:e augusti. Härefter kan man fällas för otakt är världens lön...[/off-topic]
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Man börjar ju undra. Men det är rätt högt tempo på tredjedelarna i bidraget, vilket jag upptäckte! (Öh. Jag har också "godkänt" den :) )
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa


Ja heller fria än fälla och säger cubasen 3/4 så är det så!  :D   /Fuzz

Javisst , nån måste man ju lita på  :lol:

Å jag har beslutat mig för att göra följande låt i 2-takt. Låten skall handla om Saab 96 årsmodell äldre  :P

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil


Ja heller fria än fälla och säger cubasen 3/4 så är det så!  :D   /Fuzz

Javisst , nån måste man ju lita på  :lol:

Å jag har beslutat mig för att göra följande låt i 2-takt. Låten skall handla om Saab 96 årsmodell äldre  :P

Space
:wub: :wub: :wub:
Jag har ju gjort en om Saab95 V4.
DON'T PANIC


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Å jag har beslutat mig för att göra följande låt i 2-takt. Låten skall handla om Saab 96 årsmodell äldre  :P

 :lol:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
4p Egg och Rebecca:
Skönt stuk och snygg sångmelodi. Lite tramsigt att blanda pseudo-orkester med gitarr och synthljud, tycker jag :D . Bra sjunget! Hade slängt in lite distade guror efter halva.

2p Space, Marre, Mahan, Steamman, Calle:
Också bra sångmelodi, men mer förutsägbar. Bra sjunget också!

1p Wernis och fru:
Snygg gitarr i introt. Annars fattar jag inte det bra rent tonspråksmässigt.  Dock bra sång och multipla samplade refräng "vals"-stön av frugan i refr :)

Fan, den är ju riktigt medryckande efter 2 lyssningar :lol:


Mycket rolig festival (och kvickt avklarad) :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ricorider

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
BÄST: 4 poäng till bidrag nr 3
NÄSTAN BÄST: 2 poäng till bidrag nr 1
VÄLDIGT BRA: 1 poäng till bidrag nr 2
Apple Mac Pro 2012 Quad Core 3.2 GHz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 2 x 1 TB SATA / Mountain Lion / MOTU PCIe-424 / MOTU HD 192 / Logic Pro 9 / Toontrack Superior Drummer 2.0 / bla bla bla


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Här kommer då Norrlandsjuryns röster:

Låt 2 - 4p
Låt 3 - 2p
Låt 1 - 1p

Jag har ingen fungerande lyssning än men det är nära nu,så jag skriver inget om låtar arr etc..

Mike


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag har ingen fungerande lyssning än men det är nära nu,så jag skriver inget om låtar arr etc..

Skriv gärna några kommentarer sedan när du hört låtarna också.  :lol:


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag har ingen fungerande lyssning än men det är nära nu,så jag skriver inget om låtar arr etc..

Skriv gärna några kommentarer sedan när du hört låtarna också.  :lol:
:lol:

Bra där wernis.Ja jag ljög lite,lyssnar faktiskt i min nya gear men det sprakade så in i he.Nån typ av jordfel..Hittade "felet" via en slump nyss,bytte ingång från ljudkortet till datorn till en usb3 port - voila.Jag ska lyssna in mig på min nya rigg sedan så kommer jag att börja såga  :)

Mike


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
I en annan del av Norrland....röstar man så här:

Låt nr 1: 4p
Låt nr 3: 2p
Låt nr 2: 1p

Låt nr 2, som andra skrivit, hade förtjänat mer poäng om den inte balanserat på gränsen för festivalreglerna. I mina öron är den förvisso 6/8, men inte tretakt eftersom 6-takten är uppdelad 3+3 vilket gör den till en tvåtakt (Nej, inte Saab 95, men en äkta Messerschmidt  ;)) i stället för 2+2+2.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Blade Runner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
4 poäng till låt 1 Snyggt arrat å låter helt enkelt pro!!!
2 poäng till låt 3 Gillar inte låten direkt men vackert proddat å så där gameldags aktigt byggd!!
1 poäng till låt 2 Låter tyvärr som en i mängden (typ hört den förut) men annars snyggt spelat!
I want to sleep under friendlyfire


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
En kommentar till röstningen. Deltagare får gärna rösta, men inte på sitt eget bidrag, utan ger bara fyran och tvåan till de andra bidragen.
DON'T PANIC


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
4 poäng till låt nummer 1. Tjusig låt helt enkelt
2 poäng till låt nummer 3. Kul låt här också. Skulle kanske ranka den högst, då jag ofta gör som Wernborg gjort, tidsoptimistiskt!
1 poäng till låt nummer 2. En skön blues. Bra arr och ljud. Minus för att det är svårt i mina öron att få ihop den som en 3- eller 6/8-taktare

Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Kollade med Space, i hans Cubase går den ju rätt. :blink:

Kul att vara med :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan