Kontrollrummet

Hyggligt bra programvara för PC sökes - tänk Garageband typ

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Hejsan,

Tänkte försöka få in sonen på detta att spela in och skapa musik instead of wasting his talent on Mindcaft. Han har en just bärbar PC och jag kan tänka mig att köpa en USB-baserad AD/DA/MICPRE/MIDI-moj. Han kan klinga på piano och spelar trumpet.

Frågan är då vilket program som man skulle sätta i händerna på honom. Jag tänker Garageband fast för PC, som innehåller inspelnings- och redigeringsmöjligheter för audio, sequenser, midi och lite justa syntar och ljud att skoja runt med. Det är ju viktigt att det inte är en jättetröskel att lära sig.

Priset är ju också givetvis en fråga.

Tips på detta område mottages tacksamt.


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Jag har inte testat det själv men om jag skulle hamna i samma situation själv så skulle jag köpa Sequel. Nu vet jag inte om eller hur mycket han sysslar med musik idag, men jag tycker Sequel verkar enkelt för någon som inte har sysslat med musikinspelning tidigare.

http://www.steinberg.net/en/products/sequel.html
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag skulle också säga Sequel. Det är nog det enda riktiga instegsalternativet till PC. Finns säkert ett gäng gratisprogram också om man letar lite, men tar man ett gratisalternativ så finns risken att det blir ett för stort hopp till en mer fullvärdig DAW den dagen man växt ur sitt nybörjarprogram.

Reaper är ju också en variant som är i stort sett gratis. Men det är ju en fullvärdig DAW som e precis lika bra och kompetent som dom tre stora Cubase, Logic och ProTools och då kanske inte det bästa för en nybörjare.

Sequel är ett grymt nybörjaralternativ som innehåller många godsaker som t.ex HALion Sonic SE, Groove Agent ONE och VST Amp Rack SE samt en jäkla massa loopar (över 5000 tror jag), och den dagen man växt ur programmet så är det lätt att uppgradera :)
« Senast ändrad: 12.01.2013, 13:19:12 by jonnerstone »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
+1 på Sequel.

Reaper är bra och billigt men man får fylla det själv med syntar etc...


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Syntar finns det ju i överflöd av gratisversioner på nätet.
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hålla på och lära sig om vst etc som ny är ju rätt gött att slippa. Mest det jag tänkte på. Visst kan man göra "allt" gratis om man vill.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Syntar finns det ju i överflöd av gratisversioner på nätet.

.....och det är just det som är problemet, att som nybörjare behöva botanisera bland detta överflöd av synthar och pluggar på nätet, gratis eller ej kan vara väldigt komplicerat och inspirationshämmande. Man vill ha nåt som fungerar direkt. HalionSonic som följer med Sequel är en riktigt vass och lättanvänd smör & bröd-synth som täcker dom flesta ljudbehoven.
« Senast ändrad: 12.01.2013, 18:02:54 by jonnerstone »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är ju inga pengar att bråka om... skulle nästan själv skaffa en Sequel till Laptopen för att slippa asa med stora Cubase... Kommer säkert att slarva bort dongeln...^^

http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=3207&artno=274512

Kikade på freeware/shareware för flera år sedan innan jag bestämde mig för Cubase. Med vad jag vet i dag kanske Reaper vore ett alternativ men det är jobbigt att byta så det får vara. Men, jag är ändå lite förvånad över att det inte "paketeras" med lite kul instrument och pluggar... Tänker på hur mycket jobb det var att få till Linux förr i tiden men sedan det förpackats som tex Ubuntu med bla Open Office och Firefox samt ett hur enkelt installationsprogram som helst kan ju vem som helst komma igång med det på en liten stund! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Sequel verkar ju vara mer kompetent än Cubase med en massa inbyggda loopar som inte finns i Cubase! Det enda som Cubase verkar vara bättre på är att det går att göra mp3 direkt?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Motsvarigheten till Garageband kanske är Mixcraft. Kul att man kan jobba med video i den oxå! Bra eller dålig vet jag inte..



Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Sequel verkar ju vara mer kompetent än Cubase med en massa inbyggda loopar som inte finns i Cubase! Det enda som Cubase verkar vara bättre på är att det går att göra mp3 direkt?


Jo, om man kör MaxB's Cubaseversion så kan det nog stämma :D


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag körde Sequel på PC-tiden - riktigt bra tyckte ja
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Oj! Tack för alla tips. Låter som en hyggligt enig kör tycker jag skall kolla in Sequel, skall kollas. Tack!


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Sequel verkar ju vara mer kompetent än Cubase med en massa inbyggda loopar som inte finns i Cubase! Det enda som Cubase verkar vara bättre på är att det går att göra mp3 direkt?


Hmm, undrar hur de tänkte med just att inte ha mp3 som alternativ...borde vara förstahandsval för målgruppen??

Annars verkar den ju kalas, ska bara hitta lämplig IO-burk också.



Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Passa på!  :D




HOJOJ, det var så HÄR nära att jag köpte den för några dar sen för 695 pix. Skönt att jag höll mig lite. Skall överraska pojken med den skarpa versionen då.....