Kontrollrummet
Kontrollrummets RSS-feed Kontrollrummets RSS-feed
Kontrollrummets RSS-feed Kontrollrummets Wiki RSS-feed
+  Kontrollrummet
|-+  Studiohårdvara» Övrig utrustning» Den (kanske blivande) stora monitortråden
Username:
Password:
Sidor: [1] 2 3 ... 10   Gå ned
Digg This! 
  Skriv ut  
Författare ämne: Den (kanske blivande) stora monitortråden  (läst 16491 gånger) 0
Beskrivning: Hett ämne?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för att du besöker kontrollrummet.com. Vi vill påminna dig om att också DU kan bli en aktiv medlem (och tillika bli av med detta meddelande!) genom att registrera dig och delta i diskussionerna här.
HomoNeophilus
Talang
**

Gick med: 24.04.2007
Medlem #: 441
Antal inlägg: 454
Demokvota:

fnord

Visa profil
« skrivet: 29.06.2007, 15:14:33 »

Monitorer verkar vara ett hett ämne, och varför inte... Utöver öronen är de förstås inspelnings-, mix- och mastringsteknikerns allra viktigaste instrument.

En viss DA-tråd lyckades bli överöst med monitorsnack och Genelec-sågning. Ett par nämnde till och med NS10.
Jag är själv i monitortankar och skulle gärna höra förslag för både budgetsidan (för hemmabruket) och high-end-sidan (för studion) samt både närfältare och lite större grejer.

Genelec har väl i Sverige blivit lite industristandard, har hört både 10- och 80-serien och tycker de låter kanon. Men är de, som vissa här nämnt, för smekande?
ADAM talas det en hel del om och jag har både hört bra och mindre bra saker om dem men inte lyssnat på dem själv.
Focal lät intressant, liksom att satsa på att bygga ett par egna hifi-högtalare med bästa specarna jag sett (Valutronic), men duger de för det lilla mixrummet?

Let your voices be heard...
Loggat

Hellpig
Häxmästare
Idol

Gick med: 23.02.2007
Medlem #: 25
Antal inlägg: 1 271
Demokvota:

Rock and roll over

Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: 29.06.2007, 15:47:07 »

Tja, jag har Yamaha HS-50 utan sub. I deras prisklass (3500 kr) var de de bästa som jag lyssnade på. Möjligt minus är aniningens diskantrika (kan förmodligen justeras bättre än jag orkat göra) och en hel del basfattiga (kräver förmodligen en sub för att komma till sin rätta). Men man hör verkligen skillnaden på en så-där-bra-mix och en riktigt bra mix. Betoningen är "prisklass" här, givet skulle man få mer ljudkvalite över hela registret om man köpte större och dyrare monitorer.
Loggat

Sjung med!!! - Rock and roll all nite 221109
idf
the face of all your beard
Idol

Medlem #: 26
Antal inlägg: 1 920
Demokvota:

nä nu jädrar!

Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 29.06.2007, 16:05:23 »

Citat
liksom att satsa på att bygga ett par egna hifi-högtalare med bästa specarna jag sett (Valutronic), men duger de för det lilla mixrummet?
SJÄLVKLART!!!

vi har dem i kontrollrumemt i studion som jag är med o driver i kalmar..
rummet är cirka 3x5 m, och helt ok akustikbehandlat, skulle däremot behöva lite mer basfällor!!
Loggat

Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se
manne_vxu
Talang
**

Gick med: 13.03.2007
Medlem #: 297
Antal inlägg: 159
Demokvota:

Rattar som fan!

Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 29.06.2007, 16:14:44 »

Det är ju så att val av monitorer är väldigt färgat av den individuella smaken. Dra och lyssna, ta med dig nåt projekt slit i reglar och ratta på EQ:n så du känner av hur dom svarar. Själv tycker jag upplösning är viktig för detaljer samt en musikalisk återgivning men ändå analytisk.

Mitt tips är helt klart Focal, dom ligger runt 20 papp är aktiva och jäkligt prisvärda. Annars gillar jag också Dynaudios monitorer och jag måste säga att jag är sjukt sugen på att lyssna in mig på dom där ADAM som det snackas en del om.
Loggat

Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se
MrPhil
Idol

Gick med: 26.02.2007
Medlem #: 80
Antal inlägg: 1 378
Demokvota:

Visa profil
« Svara #4 skrivet: 29.06.2007, 18:15:05 »

Att använda öronen för att avgöra vilken monitor som är bäst är som att välja tumstock med ögonmått.
Iaf om liknelsen gäller frekvensgång kontra rätt längd.

Det jag påstår ovan går tvärtemot vad de flesta brukar säga, nämligen: "lyssna själv o välj det du tycker låter bäst".
Jag anser inte att man klarar av att med öronen avgöra vad som låter rätt (om du inte har jobbat ganska länge o verkligen vet genom mångårig erfarenhet vad som låter rätt o vad som funkar) - däremot kan man säkert avgöra vad man tycker låter 'bra'.
Men när det gäller studiolyssning så är den i första hand till för att låta rätt. Den ska avslöja och vara rättvis.
Din hemmalyssning när du sjunker ner o vill njuta av musik ska låta 'bra' - dina arbetsverktyg ska låta korrekt och så rättvist som möjligt. Korrekt och 'bra' blir inte alltid detsamma.
Citat
Utöver öronen är de förstås inspelnings-, mix- och mastringsteknikerns allra viktigaste instrument.
Där slår du huvet på spiken.
En snickare använder en tumstock som ger rätt cm, inte den som ger den längd man vill ha. En elektriker använder en voltmeter som ger rätt antal volt, inte det som ser bra ut. På samma sätt använder vi monitorer i studion.

Kolla upp mätvärden. Motståndare till detta kommer påstå att det fuskas med dessa. Hur många kända fall finns det? Seriösa tillverkare skulle knappast våga ett sånt stunt - inte så lyckat för det framtida ryktet om man säger så... Motståndare till detta kommer oxå säga att man inte mixar med ögonen utan med öronen. Men öron är ganska dåliga på att utläsa exakta värden - det är därför vi har och använder olika mätinstrument. Motståndare till detta kommer slutligen säga att mätvärden inte berättar hela sanningen. Och det stämmer. Men det ger en fingervisning som du inte kan få genom att kliva in på musikbörsen o lyssna på tre olika monitorer i butiken.
Mätvärden handlare oftast om frekvensgången. Det ska vara så brett som möjligt, med så små avvikelser som möjligt.
Helt spikraka monitorer finns inte oavsett prislapp. Men det finns däremot en hel del som har rejäla avvikelser som inte anges.
Kolla alltid att frekvensgången anges Från - Till,  +/- så få dB som möjligt. Den som bara anger från/till har förmodligen något att dölja på vägen...
Sen kommer avvägningen mellan så bred återgivning som möjligt, med kanske något lite större avvikelse - och lite mindre bred återgivning men desto rakare. (Vad är det du behöver? Kan man komplettera med en sub? etc etc)
Andra faktorer som spelar stor roll i valet av monitorer är hur stor sweet spot de har, hur detaljrika de är (märks det när du drar upp basen en dB? är det lätt att placera ett instrument höger/vänster eller blir allt antingen i mitten eller väldigt utpannat?) Hur låter de vid hög kontra låg volym? Passiva eller aktiva?
Allt detta är något du måste lyssna efter (ja, nu går det bra att lyssna. Det du ska lyssna efter är om du kan höra skillnader när du vrider på volymrattar, ändrar effekter, leker med kompressorn, jagar fasfel), testa på, fundera över...
O till slut: ditt rum kommer vara väldigt avgörande för hur du kommer uppleva lyssningen. Oavsett vad du väljer för lyssning kommer en viss invänjning behövas, men ju bättre lyssning, desto kortare tid för det.

Personligen kan jag rekommendera Alesis M1A mkII i lägre prisklass (de nya har jag inte hört). Skulle jag behöva ny lyssning idag skulle jag titta närmare på ±1.5 dB, 39Hz to 20kHz
Loggat
idf
Idol

Demokvota:

nä nu jädrar!

Visa profil Hemsida
« Svara #5 skrivet: 29.06.2007, 18:23:08 »

kloka ord MrPhil!!  Cool
Loggat

Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se
Zyan
Don Zyan
Global Moderator
Idol

Gick med: 21.02.2007
Medlem #: 2
Antal inlägg: 1 928
Demokvota:

I´m the Z

Visa profil
« Svara #6 skrivet: 29.06.2007, 19:34:47 »

skulle däremot behöva lite mer basfällor!!

Så det blir att låta skägget växa igen  laugh
Loggat
idf
Idol

Demokvota:

nä nu jädrar!

Visa profil Hemsida
« Svara #7 skrivet: 29.06.2007, 20:58:55 »

skulle däremot behöva lite mer basfällor!!

Så det blir att låta skägget växa igen  laugh
javisst! tyvärr blir det svårt när den studion står 3 mil söder om kalmar.. 29 mils skägg är inte att leka med!!!
Loggat

Fidden
♪♫
List-etta

Medlem #: 29
Antal inlägg: 904
Demokvota:

Don't panic

Visa profil
« Svara #8 skrivet: 29.06.2007, 22:09:58 »

29 mils skägg skulle tvärtom vara jättekul att leka med!
Loggat

blargh
idf
Idol

Demokvota:

nä nu jädrar!

Visa profil Hemsida
« Svara #9 skrivet: 29.06.2007, 22:10:39 »

29 mils skägg skulle tvärtom vara jättekul att leka med!
minsann!! äh, jag kör på det, och börjar spara..
bara att ta i lite mer än vanligt!!!  wub
Loggat

idf
Idol

Demokvota:

nä nu jädrar!

Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: 29.06.2007, 22:13:23 »

Back on the diskussion:
jag föredrar att spela in med färgade o raka o varva, ex när jag provar micken för vokalisten kör jag med de raka, och när jag spelar in använder jag de färgade, för att öronen ska orka längre, och man ska anstränga sig lite mer musikaliskt..
Loggat

Osse
List-etta

Gick med: 20.05.2007
Medlem #: 481
Antal inlägg: 518
Demokvota:

Visa profil
« Svara #11 skrivet: 29.06.2007, 23:15:36 »

Jag har idag varit ute och letat bland djungeln av monitorer och konstaterat vissa saker.

Först var jag hos JAM och lyssnade på bl.a ADAM och Genelec, och jag blev extremt överraskad av hur DÅLIGT jag tyckte allt lät, ingenting lät neutralt eller ofärgat, men ADAM monitorerna hade väl ganska bra detalj upplösning(jag hittade inte ett enda argument till att köpa Genelec 8020A lådan, vilken var den ända som fanns att lyssna på för tillfället.)

Missnöjd och något nedstämd for jag vidare till Ljud källarn här i göteborg för att jag fått höra av diverse folk att det finns intressanta prylar där.

Här fanns en monitor från Focal för runt 20 lappar (minns ej namnet) som lät helt okej frekvensmässigt, fast var relativt lågupplöst och med dålig rymd i ljudet.

Sen lyssnade jag på Heco Celan serien och den var också relativt jämn i sin frekvensgång och förvånansvärt högupplöst och neutral i ljudet för att vara en "vanlig" högtalare, med viss extra push i botten.

Sedan for jag iväg till... Valutronic

Man har hört många åsikter om dessa högtalare och jag var själv extremt kritisk med tanke på priset(mindre än 2000:- för ett par) men efter alla lovord man hört så var förväntningarna höga

Kommer in i ett litet skafferi på typ 4x3 kvadrat där ägaren sitter och löder tills ögonen blöder, men är väldigt trevlig och extremt entusiastisk när det gäller vad han gör!

Det står ett par SQ 50L och spelar något lungt harmoniskt på väldigt låg volym och jag konstaterar redan på några få sekunder att detta var något utöver det vanliga.

Jag har med mig egen referensmusik och slänger på lite tunga djupa pukor för att testa hur dessa små 6,5" elementen hanterar låga frekvenser, och det låter till min förvåning HELT FANTASTISKT bra, hela min syn på fysiska lagar när det gäller högtalare blir som bortblåsta när jag hör dessa, hur rent, exakt och exemplariskt dom kan återge hela frekvensområdet och med total närhet och enormt exakt upplösning fick mig att tappa hakan. Sedan drog han på lite egna prylar som övertygade ett redan avgjord lopp för min del, dessa SKA jag ha!!

Och att sedan priset är oförskämt lågt(eller alla andra tillverkare som tar idiot höga priset för sina dåliga produkter) gör ju inte valet svårare direkt.

Och nej, jag får inte pengar för att skriva den här artikeln, jag gör det som en vänlig tjänst till ALLA som behöver någon form av högtalare: till studion, till hemmabion, till vardagsrummet(har t.o.m funderat på att försöka trycka in dom i bilen, men tvekar på om dom skulle komma till sin fulla rätt i en sådan akustisk miljö).

Denna killen har förstört hela balansen i Hifi branschen, som är extremt korrumperad av pengatorskar som försöker flasha med avancerad teknik och få folk att tro att det påverkar ljudet till det positiva genom att lansera en sådan här produkt till ett pris som inte en enda återförsäljare av något annat märke kan konkurrera med. Och jag hyllar honom för hans ärlighet och entusiasm! Tack!

Jag kan bara ge er ett simpelt råd: Köp dessa, ni kommer aldrig ångra er.

Tack för mig!
Ossian
« Senast ändrad: 29.06.2007, 23:19:19 av Osse » Loggat
idf
Idol

Demokvota:

nä nu jädrar!

Visa profil Hemsida
« Svara #12 skrivet: 30.06.2007, 00:18:25 »

Yo Ossian.. detta som du skriver har jag hävdad i ett och ett halvt år nu!! smile
de är fantastiska!!!!!!
har ett par såna i studion i kalmar, o där hör man ALLT, ska köpa ett par till min studio här i norrping me hade jag tänkt..
 wub
Loggat

Claes
Obotlig optimist :)
Legend

Gick med: 24.02.2007
Medlem #: 36
Antal inlägg: 2 278
Demokvota:

Yoda

Visa profil Hemsida
« Svara #13 skrivet: 30.06.2007, 03:20:15 »

Jag föredrar att använda samma monitorer hela tiden, eftersom jag har monitorer som man aldrig blir det minsta trött av att lyssna på - och som har otroligt bra upplösning, så att inga frekvensområden behöver överdrivas för att allt ska höras tydligt.

Min favoriter alla kategorier är ADAM S3A, som är de bästa monitorer jag någonsin har testat. Min egen ekonomi räckte dock "bara" till deras lillebror, P33A och en Sub-10 - och så har jag ett ganska litet rum där ett par midfield monitorer inte hade kommit till sin rätt.
ADAM har överlag en enormt fin upplösning, mycket tack vare deras banddiskant och stabila baselement. Placering i både stereobild och djup är lätt att få till - och det finns helt enkelt inga detaljer man missar. ADAM:s banddiskanter ger också en större sweetspot än vad dometweeters kan prestera, så deras monitorer är helt suveräna att jobba med.

Jag tycker så bra om ADAM:s monitorer, att jag nyligen skaffade högtalare från ADAM:s Classic hifi-serie till min surroundanläggning, så nu har jag hifi-motsvarigheten till passiva S3A i hi-end-utförande som front+center i den riggen. Helt sanslöst bra och naturligt ljud både när man ser på film och när man lyssnar på musik. Lyssnar man på klassiskt, så känns det som om orkestern sitter i samma rum och spelar - och om man vill så är det inga problem att urskilja enskilda instrument. Så detaljerat och naturtroget är ljudet.

För dem med förhållandevis liten budget, rekommenderar jag gärna ADAM A7, som har fått massor av lovord och har sålt så bra, att ADAM har problem att hänga med och tillverka i takt med efterfrågan.
Nyligen vann A7 även MIPA Award 2007 (ett prestigefyllt pris som tilldelas produkter av olika slag genom ett samarbete mellan över 100 olika branschtidningar runt hela världen) för bästa närfältsmonitor. Cool

För att få det bästa ur sina monitorer (oavsett prisklass), så ska man förstås också akustikbehandla rummet - för om man har kass akustik i rummet, så finns det ingen monitor i världen som gör situationen bättre. Det finns helt enkelt inga genvägar...
Loggat

MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firman: http://www.holmerup.biz - även på Blocket och Facebook
Testsiten: http://www.testrecordings.net
Osse
List-etta

Gick med: 20.05.2007
Medlem #: 481
Antal inlägg: 518
Demokvota:

Visa profil
« Svara #14 skrivet: 30.06.2007, 03:45:13 »

Jag föredrar att använda samma monitorer hela tiden, eftersom jag har monitorer som man aldrig blir det minsta trött av att lyssna på - och som har otroligt bra upplösning, så att inga frekvensområden behöver överdrivas för att allt ska höras tydligt.

Min favoriter alla kategorier är ADAM S3A, som är de bästa monitorer jag någonsin har testat. Min egen ekonomi räckte dock "bara" till deras lillebror, P33A och en Sub-10 - och så har jag ett ganska litet rum där ett par midfield monitorer inte hade kommit till sin rätt.
ADAM har överlag en enormt fin upplösning, mycket tack vare deras banddiskant och stabila baselement. Placering i både stereobild och djup är lätt att få till - och det finns helt enkelt inga detaljer man missar. ADAM:s banddiskanter ger också en större sweetspot än vad dometweeters kan prestera, så deras monitorer är helt suveräna att jobba med.

Jag tycker så bra om ADAM:s monitorer, att jag nyligen skaffade högtalare från ADAM:s Classic hifi-serie till min surroundanläggning, så nu har jag hifi-motsvarigheten till passiva S3A i hi-end-utförande som front+center i den riggen. Helt sanslöst bra och naturligt ljud både när man ser på film och när man lyssnar på musik. Lyssnar man på klassiskt, så känns det som om orkestern sitter i samma rum och spelar - och om man vill så är det inga problem att urskilja enskilda instrument. Så detaljerat och naturtroget är ljudet.

För dem med förhållandevis liten budget, rekommenderar jag gärna ADAM A7, som har fått massor av lovord och har sålt så bra, att ADAM har problem att hänga med och tillverka i takt med efterfrågan.
Nyligen vann A7 även MIPA Award 2007 (ett prestigefyllt pris som tilldelas produkter av olika slag genom ett samarbete mellan över 100 olika branschtidningar runt hela världen) för bästa närfältsmonitor. Cool

För att få det bästa ur sina monitorer (oavsett prisklass), så ska man förstås också akustikbehandla rummet - för om man har kass akustik i rummet, så finns det ingen monitor i världen som gör situationen bättre. Det finns helt enkelt inga genvägar...

Detta är väldigt intressant!

Antingen upplever vi ADAMs högtalare helt olika, eller så är det någon av oss som har helt galen syn på hur en rak frekvensgång ska låta, alternativt att adams olika högtalare inom samma modell låter olika? Idag lyssnade jag på 3 olika och konstaterade:

A7 - Lät faktiskt ganska naturtroget och med bra upplösning, men fattades mycket av den lågfrekventa bas som är så viktig för en lyckad mix i mitt tycke.

P11 - här kan man snacka scoopad högtalare, detta var en extremt konstig frekvensgång med en rejäl knuff i 30-40 hz området för att falla tillbaks lite(till ett mer neutralt ljud) och spetsa på lite över 5k igen, bra närhet dock.

P33 - inte alls samma bottenbas som p11an, hårt högre mellanregister/diskant men bra upplösning.

Jag är förvirrad  Roll Eyes Cool
Loggat
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tags:
Sidor: [1] 2 3 ... 10   Gå upp
Digg This! 
  Skriv ut  

Gå till:  

Theme by webtechnica.com.

Google besökte denna sida senast 21.08.2010, 22:39:03