Kontrollrummet

Att spela bluesmunspel

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Som många vet gillar Harmonica Mike att spela bluesmunspel. Det gör jag med. Jag vet att det finns några till på KR. Vilka fler på KR har använt eget munspel på inspelningar?

HM tipsade om Gary Primich en gubbe som spelade bluesmunspel
Han berättar i intervjun här nedanför att han är mycket mer förtjust i toner som spelas skönt än toner som spelas snabbt. Jag är böjd att hålla med då jag hör honom tillsammans med sin vän, här direkt efter intervjun.

Jam:

Hela intevjun:


Attans fiffigt att kunna lägga till &t=4m43s i slutet av en yuotube-länk för att komma direkt till det ställe man vill, 4 min 43 sekunder in.

« Senast ändrad: 26.02.2012, 12:53:14 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag har spelat munspel på någon enstaka låt, jag är för dålig tyvärr.
Men jag har faktiskt gått ett par munspelskurser på senare år i Vuxenskolans regi.
Första kursen gick ut på att spela melodier, den andra gällde blues-munspel.
Det kräver mycket övning för att bli något så när bra på blues-munspel det märkte jag....
Att böja toner kräver en viss teknik, som faller sig naturligt för vissa, men inte för andra... :wacko:
Man får väl stänga in sig i pannrummet ibland och komma igång på allvar med övandet....  :)
/Asti t.f. kursdeltagare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag har tre bluesharp och ett kromatiskt munspel. Kan väl spela halvhyfsat, men har aldrig använt dem när jag har spelat in eftersom jag inte brukar göra den typen av musik där jag tycker att det passar. Köpte dem för typ 100 år sedan, när jag tyckte att det kunde vara bra att ha... :rolleyes:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har kört en låt med munspel som plötsligt passade bra och det var ett kromatiskt sådant vilket jag inte förstod då. MaxB har förklarat för mig skillnaden nu så att jag ffattar men det finns munspel med en sådan där förskjutningsgrej också som jag inte riktigt hajar vad den gör. Emellertid ska man tydligen ha ett munspel som kör i tonikaparallellen dvs kör man en blues i C så ska munspelet vara ett A munspel (Am)?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag köpte en snygg box med 7 spel för en 5 hundring
Enkla simpla men för att prova lite olika tonarter
Det gick väl inge vidare men jag köpte i alla fall ett Lee Oskar och Hohner special 20 för att komma upp i något i kvalite
Försöker fortfarande då och då men behöver nog gå någon kurs för att komma någonstans
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag spelar. Fast hellre än bra. Jag kan fuska lite och har lärt mig en del på tuben. Jag försöker nog använda alla instrument jag har i mina låtar eftersom jag gör så olika grejor hela tiden. TRor inte jag har lagt upp någon här förståss.

JAg har nog en sex sju stycken olika tonarter. Och något i moll det är faskitskt extra coolt med mollbluesspel.  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag spelar. Fast hellre än bra. Jag kan fuska lite och har lärt mig en del på tuben. Jag försöker nog använda alla instrument jag har i mina låtar eftersom jag gör så olika grejor hela tiden. TRor inte jag har lagt upp någon här förståss.

JAg har nog en sex sju stycken olika tonarter. Och något i moll det är faskitskt extra coolt med mollbluesspel.  :)
Nä det slår mig att du är lite snål med att lägga ut låtar här - varför är det så tror du?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har kört en låt med munspel som plötsligt passade bra och det var ett kromatiskt sådant vilket jag inte förstod då. MaxB har förklarat för mig skillnaden nu så att jag ffattar men det finns munspel med en sådan där förskjutningsgrej också som jag inte riktigt hajar vad den gör. Emellertid ska man tydligen ha ett munspel som kör i tonikaparallellen dvs kör man en blues i C så ska munspelet vara ett A munspel (Am)?

På ett kromatiskt munspel finns väl den där förskjutningsgrejen. Om man har ett kromatiskt munspel i C kan man använda den där grejen då man ska ta tonerna på de svarta pianotangenterna.

Kör man blues i C brukar man använda ett bluesmunspel stämt i F (ett munspel i tonarten fem halvtoner högre upp)

Då man spelar melodier på traditionellt munspel i Sverige använder man ett munspel stämt i den tonart som är aktuell. Grundtonarten får man då man blåser ut.

Då man spelar blues brukar man se till att grundtonarten i låten är den man får då man suger in. Då är det fler toner som passar att böja, vilket är lättare att göra då man suger inåt.
« Senast ändrad: 25.02.2012, 22:27:09 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag har ett kroatiskt munspel, som jag köpte när vi var på semester i Dubrovnik.
Det har Split vision och går att Pula med.
/Asti t.f. ljugoslav
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag spelar. Fast hellre än bra. Jag kan fuska lite och har lärt mig en del på tuben. Jag försöker nog använda alla instrument jag har i mina låtar eftersom jag gör så olika grejor hela tiden. TRor inte jag har lagt upp någon här förståss.

JAg har nog en sex sju stycken olika tonarter. Och något i moll det är faskitskt extra coolt med mollbluesspel.  :)
Nä det slår mig att du är lite snål med att lägga ut låtar här - varför är det så tror du?
Lite offtopic
Det är nog tre anledningar.
1.Jag har så lite tid egentligen att ägna mig åt musiken
2.JAg är så dj*vla saktfärdig
3. JAg blir aldrig klar med några låtar. Jag skall bara vänta jag måste mixa lite till... skall bara lägga om gitarren.... osv osv i oändlighet.
 :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Shysst lista hittills. Här är namnen i den ordning de dykt upp i tråden:

Harmonica Mike
MaxB
Asti
Claes
Eddi
Cykeln
Egghuvud

Är det nån som vet om vissa munspels toner är lättare att böja än andra?
Jag har också köpt två billigare munspel en gång men där är tonerna inte så lätta att böja.
Sen köpte jag tre Lee Oskar i tre olika tonarter och det är en enorm skillnad.

Men jag upplever också att det är skillad beroende på i vilken tonart ett munspel är stämt.
Har ett gäng Hohner Blues Harp (eller vad de kan heta) och hos dem upplever jag att det är svårare att böja toner på munspelet som är stämt i A, alltså det man använder då man spelar blues i E. Det som är stämt i G är det som är svårast att böja tonerna på. Det är det som har lägst toner. F-munspelet ligger nästan en oktav högre med sina toner.

Nån som känner igen det jag beskriver och kan komplettera med egna upptäckter eller mer info?


Munspel från 1970-80-talet, stämda i C, D, E, F, G och A i praktisk påse med kardborreförslutning.
Under det, två billiga munspel och tre sköna Lee Oskar.
« Senast ändrad: 27.02.2012, 07:32:14 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Håller med om Lee Oscar
Intressant det där om olika tonarter gör det mer eller mindre svårt att böja
har inte tänkt på det själv
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Shysst lista hittills. Här är namnen i den ordning de dykt upp i tråden:

Harmonica Mike
MaxB
Asti
Claes
Eddi
Cykeln
Egghuvud

Är det nån som vet om vissa munspels toner är lättare att böja än andra?
Jag har också köpt två billigare munspel en gång men där är tonerna inte så lätta att böja.
Sen köpte jag tre Lee Oscar i tre olika tonarter och det är en enorm skillnad.

Men jag upplever också att det är skillad beroende på i vilken tonart ett munspel är stämt.
Har ett gäng Hohner Blues Harp (eller vad de kan heta) och hos dem upplever jag att det är svårare att böja toner på munspelet som är stämt i A, alltså det man använder då man spelar blues i E. Det som är stämt i G är det som är svårast att böja tonerna på. Det är det som har lägst toner. F-munspelet ligger nästan en oktav högre med sina toner.

Nån som känner igen det jag beskriver och kan komplettera med egna upptäckter eller mer info?

Jag har ett par Hohner och ett Lee Oskar och har väl ungefär samma erfarenheter som de du nämner,
vad gäller att böja toner. Hade ett kromatiskt munspel med halsställning en gång i tiden när jag "lekte" Dylan....  :)
Har dessutom svårt för att få rena toner vid sug/inblås av de lägsta tonerna.... verkade bara vara jag som hade det på kursen.  :)
Nej, jag behöver öva mycket innan jag vågar drista mig till att utsätta någon medmänniska för ett munspelsframträdande!  :rolleyes:
/Asti t.f.
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
"Nej, jag behöver öva mycket innan jag vågar drista mig till att utsätta någon medmänniska för ett munspelsframträdande! 
/Asti t.f."

Ehh... man kanske skulle behöva lite mer självinsikt
/ :o :unsure: :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citat från: Asti
"Nej, jag behöver öva mycket innan jag vågar drista mig till att utsätta någon medmänniska för ett munspelsframträdande! 
/Asti t.f."
Ehh... man kanske skulle behöva lite mer självinsikt
/ :o :unsure: :D

Ibland känner jag att livet är för kort för att reflektera som du Asti. Fram med det Kroatiska!
Det är skönt att släppa på bromsen, cykla i lagom styrfart med munspelet i hand.  :P ;)

Skulle nån vara intresserad av världens simplaste bluesmunspelskurs från Kontrollrummare, i den här tråden? Menar verkligen på simplaste nivå, liksom steg ett: Sug, blås, ta en ton, böj en ton...
« Senast ändrad: 26.02.2012, 13:20:23 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Munspel är livet... Försöker man spela melodier typ visor på dem märker man snart att det fattas en hel del toner, det går helt enkelt att spela allt på dem, de är ganska begränsade om det inte är kromatiska med en halvtonsknapp. Mitt i den här låten är det ett solo, ett kortare stycke mitt i spelar jag på munspelet, att resten går på gitarren är för att det är omöjligt att spela det på munspel.
http://soundcloud.com/user7908154/k-rleken-kommer-k-rleken-g-r

Munspelssolona på den här spelar jag på exakt samma munspel, det låter milt sagt annorlunda. Blåser i en Shure Beta 58 jag kopplat till gitarrförstärkaren. Man får dra av diskanten och höja midden på stärkaren för att få det ljudet. Och ganska mycket gain förstås...
http://soundcloud.com/user7908154/01-i-feel-so-good-x

Ska man spela som Dylan eller Thoots Thieleman kör man på "utåt-tonerna". sk first position.

PÅ blues drar man inåt, sk 2nd position

Blues-spel och folkmelodispel är olika. det skiljer på en enda ton i den lägre oktaven. Det man ibland kan spela på den övre oktaven spricker på den lägre oktaven, den man använder mest.

C-spel (till G-blues) eller A-spel (till E-blues) är bland de lättaste att kunna "töja" ner tonerna på.

Är man lite avancerad kan man spela även 3rd position. Går gitarrkompet i tex E ska man då ha först ett A-spel, men även ett D-spel, på det kan man hitta toner man inte får fram på A-spelet. Men där finns även toner som blir helfel, de får man passa sig för.

Kompar man bara tex en bluessångare, i E-dur, kan man snabbt byta A-spelet till ett D-spel när kompet byter ackord från E till A....

Jag lägger mina i varma vattenglas med diskmedel för att få dem att fungera, jag dreglar så mycket saliv i dem att de hakar upp sig så ini h-e jämt. Skölja, skölja, skölja, och sen slå ur vattnet.

Tar man isär dem kan man stämma om dem med en fil.... Men det är nog inget för nybörjare, jag har aldrig gjort det, och jag har fuskat med munspel i 50 år.

Jag gillar små enkla o billiga spel. Då sitter allt i skallen munnen o händerna.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Totmusic

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Lirar munspelssolo på slutet till denna Cover vi gjorde för ngra år sedan.
Fick använda munspel två olika tonarter, för att få till den melodi jag ville ha.
Inte riktig blues men det är ett kul instrument  B)

« Senast ändrad: 31.08.2013, 18:02:25 by Totmusic »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag gick en kvällskurs för ett par år sedan hos Vuxenskolan här i Vetlanda för att lära mig spela blues-munspel.
Väldigt kul, men upptäckte kvickt att det var ju inte helt enkelt. Kräver mycket träning för att få rätt teknik.
Så än så länge låter det lika illa som Lundell och Dylan, dvs katten går ut!  :)
/Asti t.f. Djurplågare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lirar munspelssolo på slutet till denna Cover vi gjorde för ngra år sedan.
Fick använda munspel två olika tonarter, för att få till den melodi jag ville ha.
Inte riktig blues men det är ett kul instrument  B)

Munspelet är ett instrument som har fördelen att det är enkelt att ta med sig.
Jag gillar att spela bluesmunspel, att bända tonerna och att försöka hitta rätt.
« Senast ändrad: 31.08.2013, 18:15:46 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Max, jag gillar dina "instruktionsvideor"
Jag har suttit och plinkat på egen gitarr och försökt göra likadant som du, fast i väldigt mycket lägre tempo och långa pauser på varje ackordbyte. Att jag inte lagt upp nått som visar vad jag lärt mig beror på viss självinsikt, kunde man inte tro :D

Jag skulle granska eventuella munspelsvideos och sitta med mina munspel och försöka.
Böja till exempel, va e de? Munspelet är ju gjort av metall och trä, jag är för svag i armarna för att kunna böja det :D

 B) Josef


Utloggad nankerphelge

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Jag gick en kvällskurs för ett par år sedan hos Vuxenskolan här i Vetlanda för att lära mig spela blues-munspel.
Väldigt kul, men upptäckte kvickt att det var ju inte helt enkelt. Kräver mycket träning för att få rätt teknik.
Så än så länge låter det lika illa som Lundell och Dylan, dvs katten går ut!  :)
/Asti t.f. Djurplågare



Jag anser mig kunna spela hyfsat munspel, men detta är för mycket!!! Jädrar i havet vad Dylan kunde spela munspel om han ville.
Några av mina projekt
https://soundcloud.com/joelbitar123
https://soundcloud.com/dandeliontreeband
https://soundcloud.com/mange-och-joel


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Max, jag gillar dina "instruktionsvideor"
Jag har suttit och plinkat på egen gitarr och försökt göra likadant som du, fast i väldigt mycket lägre tempo och långa pauser på varje ackordbyte. Att jag inte lagt upp nått som visar vad jag lärt mig beror på viss självinsikt, kunde man inte tro :D

Jag skulle granska eventuella munspelsvideos och sitta med mina munspel och försöka.
Böja till exempel, va e de? Munspelet är ju gjort av metall och trä, jag är för svag i armarna för att kunna böja det :D

 B) Josef

Finns oerhört många mer eller mindre kunniga/underhållande klipp på youtube.
Känns överflödigt att jag skulle visa det lilla jag lärt mig. Toner man får fram då man suger, kan sänkas om man ökar luftflödet samtidigt som man ökar volymen i munnen. Sug in med tonen i - ändra till vokalen o - större volym i munnen + öka suget samtidigt - succé
« Senast ändrad: 19.09.2013, 09:38:41 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Hittade denna intressanta tråd om munspel. Kan själv inte spela munspel men har gjort det ändå några enstaka gånger för länge sen, säkert 20 år sen. Häromdagen skulle jag prova igen för att det skulle passa in i en låt jag har, så jag letade fram mina gamla munspel och testade. Efter ett tag fick jag avbryta då hals och lungor var fyllda med damm. Jag skruvade isär och spolade med vatten och provade nästa dag. Dröjde inte länge förrän hals täpptes med damm i alla fall. Lika bra slänga munspelen och skaffa nya, flera tungor var lite defekta också. Jag kollade in på musiksajt vad som finns och det var en hel del och i alla prisklasser. Här i tråden såg jag många förslag på bluesmunspel. Är det bluesmunspel som gäller om man är nybörjare? Låten jag tänkte använda det till går i C-dur och är ingen blueslåt utan spelet är tänkt låta lika enkelt som tex Lennons spel i tidiga Beatleslåtar.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Åkte iväg idag och köpte mig munspel. Det blev en väska med 7 munspel  i olika tonarter. Men döm om min förvåning då inte alla toner i tonarten finns med. Ska inte motsvarande alla vita tangenterna finnas med mellan C och en oktav högre C i C-munspelet? Tonen F saknades och blev G i stället. Kollade med några av de andra munspelen i väskan och samma sak där. Det går inte att spela Do Re Mi Fa...  för Fa blir So
Ska det verkligen vara så?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Åkte iväg idag och köpte mig munspel. Det blev en väska med 7 munspel  i olika tonarter. Men döm om min förvåning då inte alla toner i tonarten finns med. Ska inte motsvarande alla vita tangenterna finnas med mellan C och en oktav högre C i C-munspelet? Tonen F saknades och blev G i stället. Kollade med några av de andra munspelen i väskan och samma sak där. Det går inte att spela Do Re Mi Fa...  för Fa blir So
Ska det verkligen vara så?

Ja, sorry att jag inte skrivit!
Grundtonarten framgår av munspelet, d.v.s. ett C-munspel spelas i grundtonarten C i 1st position.
I 1st position är grundtonarten då du blåser ut. Då kan du upptäcka att i den mörkaste oktaven saknas en ton (är ersatt med en annan ton).
Ett bluesmunspel (alla i väskan du köpte) ska normalt spelas i 2nd position.
I 2nd position är grundtonarten på ett C-munspel det ackord man får då man suger in istället.
För ett C-munspel innebär 2nd position att man spelar i tonarten G. Då har du tack vare att en ton är ändrat, ett rent ackord, trots att du suger in för grundackordet.

Hur mycket mer info behövs? Förmodligen mycket mer men jag stannar här så länge.
« Senast ändrad: 13.04.2015, 19:46:21 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Ja sen märkte jag att en oktav högre upp fanns hela skalan med. Så var det inte på det gamla dammiga munspelet men det var å andra sidan större med fler toner. 


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja sen märkte jag att en oktav högre upp fanns hela skalan med. Så var det inte på det gamla dammiga munspelet men det var å andra sidan större med fler toner. 

Ett bluesmunspel är stämt så för att fungera med grundtonarten i 2nd position.
Och den stora orsaken till det är nog att det då fungerar som bäst då man ska bända toner...
« Senast ändrad: 13.04.2015, 21:30:34 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
En till som försöker spela bluesmunspel, bla. på låten "Försvinn ur mitt liv kvinna" från 2014. Håller med Max, passar bättre i visa tonarter.  :D
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En till som försöker spela bluesmunspel, bla. på låten "Försvinn ur mitt liv kvinna" från 2014. Håller med Max, passar bättre i visa tonarter.  :D
Roffe H

...passar bättre i vissa tonarter.  B)

Munspel passar väl i alla tonarter?
Myren man kan bli tvungen att köpa ett för varje tonart om man spelar bluesmunspel.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
En till som försöker spela bluesmunspel, bla. på låten "Försvinn ur mitt liv kvinna" från 2014. Håller med Max, passar bättre i visa tonarter.  :D
Roffe H

...passar bättre i vissa tonarter.  B)

Munspel passar väl i alla tonarter?
Myren man kan bli tvungen att köpa ett för varje tonart om man spelar bluesmunspel.


Uttryckte mig klumpigt. Menade att vissa tonarter (munspel) tex D-munspelet, kan vara svårare att få fram snygga, böjda, bluestoner på.  :wacko:
Jag har Hohner (pro harp, silver star och folk blues): A, C, D, E, F, G  :)
/Roffe H
« Senast ändrad: 15.04.2015, 12:48:25 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com

Uttryckte mig klumpigt. Menade att vissa tonarter (munspel) tex D-munspelet, kan vara svårare att få fram snygga, böjda, bluestoner på.  :wacko:
Jag har Hohner (pro harp, silver star och folk blues): A, C, D, E, F, G  :)
/Roffe H


Vilket munspel är enklast att få böjda toner med?
www.alatarmusic.com


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil

Uttryckte mig klumpigt. Menade att vissa tonarter (munspel) tex D-munspelet, kan vara svårare att få fram snygga, böjda, bluestoner på.  :wacko:
Jag har Hohner (pro harp, silver star och folk blues): A, C, D, E, F, G  :)
/Roffe H


Vilket munspel är enklast att få böjda toner med?

I princip alla  bluesmunspel, om du suger inåt...men mitt D- munspel blir lite för ljusa(höga) toner på för att det ska låta bra. Jag tror att Max kan ge bättre svar, han har mer koll än vad jag har. Hur som helst, principen sug inåt på ett C- munspel , det blir blues i G.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil

Uttryckte mig klumpigt. Menade att vissa tonarter (munspel) tex D-munspelet, kan vara svårare att få fram snygga, böjda, bluestoner på.  :wacko:
Jag har Hohner (pro harp, silver star och folk blues): A, C, D, E, F, G  :)
/Roffe H


Vilket munspel är enklast att få böjda toner med?

Modellen kvittar egentligen. Det sitter mer i munnen. Jag har både Lee Oskar, Hohnerspel, North star samt en del andra märken. Det är klart att det kan vara lite skillnad mellan de som kostar lite mer. Hohnerspelen tyckte jag var lättast att böja i början.  :)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Förresten så är mitt bästa nybörjartips att lära sig att få munnen så liten att man kan blåsa en ren ton åt gången. Det tar lite tid att träna in men det är egentligen grunden för att kunna böja tonerna och få dem att låta rena.  :)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Förresten så är mitt bästa nybörjartips att lära sig att få munnen så liten att man kan blåsa en ren ton åt gången. Det tar lite tid att träna in men det är egentligen grunden för att kunna böja tonerna och få dem att låta rena.  :)

Man kan också täcka toner med tungan för att få enstaka ton och böj  :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)