Kontrollrummet
Kontrollrummets RSS-feed Kontrollrummets RSS-feed
Kontrollrummets RSS-feed Kontrollrummets Wiki RSS-feed
+  Kontrollrummet
|-+  Riktiga instrument» Diverse andra instrument» Att spela bluesmunspel
Username:
Password:
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
Digg This! 
  Skriv ut  
Författare ämne: Att spela bluesmunspel  (läst 22998 gånger) 0
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för att du besöker kontrollrummet.com. Vi vill påminna dig om att också DU kan bli en aktiv medlem (och tillika bli av med detta meddelande!) genom att registrera dig och delta i diskussionerna här.
MaxB
Elvis

Gick med: 26.01.2008
Medlem #: 751
Antal inlägg: 16 366
Demokvota:

Visa profil
« skrivet: 25.02.2012, 11:46:36 »

Som många vet gillar Harmonica Mike att spela bluesmunspel. Det gör jag med. Jag vet att det finns några till på KR. Vilka fler på KR har använt eget munspel på inspelningar?

HM tipsade om Gary Primich en gubbe som spelade bluesmunspel
Han berättar i intervjun här nedanför att han är mycket mer förtjust i toner som spelas skönt än toner som spelas snabbt. Jag är böjd att hålla med då jag hör honom tillsammans med sin vän, här direkt efter intervjun.

Jam:
http://www.youtube.com/watch?v=x8Q11ebTz_A&t=4m43s
Hela intevjun:
http://www.youtube.com/watch?v=x8Q11ebTz_A

Attans fiffigt att kunna lägga till &t=4m43s i slutet av en yuotube-länk för att komma direkt till det ställe man vill, 4 min 43 sekunder in.

« Senast ändrad: 26.02.2012, 12:53:14 av MaxB » Loggat

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Youtube och Google
Asti
Superior Drummel
Johnny Cash

Gick med: 14.08.2011
Medlem #: 1777
Antal inlägg: 5 719
Demokvota:

Vart tog den där ölen vägen..?

Visa profil
« Svara #1 skrivet: 25.02.2012, 17:52:52 »

Jag har spelat munspel på någon enstaka låt, jag är för dålig tyvärr.
Men jag har faktiskt gått ett par munspelskurser på senare år i Vuxenskolans regi.
Första kursen gick ut på att spela melodier, den andra gällde blues-munspel.
Det kräver mycket övning för att bli något så när bra på blues-munspel det märkte jag....
Att böja toner kräver en viss teknik, som faller sig naturligt för vissa, men inte för andra... wacko
Man får väl stänga in sig i pannrummet ibland och komma igång på allvar med övandet....  smile
/Asti t.f. kursdeltagare
Loggat

Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten
Claes
Obotlig optimist :)
Legend

Gick med: 24.02.2007
Medlem #: 36
Antal inlägg: 3 315
Demokvota:

Yoda

Visa profil Hemsida
« Svara #2 skrivet: 25.02.2012, 18:03:46 »

Jag har tre bluesharp och ett kromatiskt munspel. Kan väl spela halvhyfsat, men har aldrig använt dem när jag har spelat in eftersom jag inte brukar göra den typen av musik där jag tycker att det passar. Köpte dem för typ 100 år sedan, när jag tyckte att det kunde vara bra att ha... Roll Eyes
Loggat

MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: http://shop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)
Eddi
Elvis

Gick med: 27.01.2008
Medlem #: 752
Antal inlägg: 12 391
Demokvota:

Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: 25.02.2012, 19:54:57 »

Jag har kört en låt med munspel som plötsligt passade bra och det var ett kromatiskt sådant vilket jag inte förstod då. MaxB har förklarat för mig skillnaden nu så att jag ffattar men det finns munspel med en sådan där förskjutningsgrej också som jag inte riktigt hajar vad den gör. Emellertid ska man tydligen ha ett munspel som kör i tonikaparallellen dvs kör man en blues i C så ska munspelet vara ett A munspel (Am)?
Loggat

Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
Harmonisnurran det stora uppslagsverket i det lilla formatet:
http://www.wideworld.se
cykeln
Legend

Gick med: 29.08.2007
Medlem #: 590
Antal inlägg: 3 757
Demokvota:

När man är ute och cyklar känner man vinden

Visa profil
« Svara #4 skrivet: 25.02.2012, 20:11:52 »

Jag köpte en snygg box med 7 spel för en 5 hundring
Enkla simpla men för att prova lite olika tonarter
Det gick väl inge vidare men jag köpte i alla fall ett Lee Oskar och Hohner special 20 för att komma upp i något i kvalite
Försöker fortfarande då och då men behöver nog gå någon kurs för att komma någonstans
Loggat

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten
egghuvud
eggsalterande
Legend

Gick med: 26.02.2007
Medlem #: 77
Antal inlägg: 2 771
Demokvota:

Visa profil
« Svara #5 skrivet: 25.02.2012, 21:00:01 »

Jag spelar. Fast hellre än bra. Jag kan fuska lite och har lärt mig en del på tuben. Jag försöker nog använda alla instrument jag har i mina låtar eftersom jag gör så olika grejor hela tiden. TRor inte jag har lagt upp någon här förståss.

JAg har nog en sex sju stycken olika tonarter. Och något i moll det är faskitskt extra coolt med mollbluesspel.  smile
Loggat
Eddi
Elvis

Gick med: 27.01.2008
Medlem #: 752
Antal inlägg: 12 391
Demokvota:

Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: 25.02.2012, 21:18:36 »

Jag spelar. Fast hellre än bra. Jag kan fuska lite och har lärt mig en del på tuben. Jag försöker nog använda alla instrument jag har i mina låtar eftersom jag gör så olika grejor hela tiden. TRor inte jag har lagt upp någon här förståss.

JAg har nog en sex sju stycken olika tonarter. Och något i moll det är faskitskt extra coolt med mollbluesspel.  smile
Nä det slår mig att du är lite snål med att lägga ut låtar här - varför är det så tror du?
Loggat

Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
Harmonisnurran det stora uppslagsverket i det lilla formatet:
http://www.wideworld.se
MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #7 skrivet: 25.02.2012, 22:24:15 »

Jag har kört en låt med munspel som plötsligt passade bra och det var ett kromatiskt sådant vilket jag inte förstod då. MaxB har förklarat för mig skillnaden nu så att jag ffattar men det finns munspel med en sådan där förskjutningsgrej också som jag inte riktigt hajar vad den gör. Emellertid ska man tydligen ha ett munspel som kör i tonikaparallellen dvs kör man en blues i C så ska munspelet vara ett A munspel (Am)?

På ett kromatiskt munspel finns väl den där förskjutningsgrejen. Om man har ett kromatiskt munspel i C kan man använda den där grejen då man ska ta tonerna på de svarta pianotangenterna.

Kör man blues i C brukar man använda ett bluesmunspel stämt i F (ett munspel i tonarten fem halvtoner högre upp)

Då man spelar melodier på traditionellt munspel i Sverige använder man ett munspel stämt i den tonart som är aktuell. Grundtonarten får man då man blåser ut.

Då man spelar blues brukar man se till att grundtonarten i låten är den man får då man suger in. Då är det fler toner som passar att böja, vilket är lättare att göra då man suger inåt.
« Senast ändrad: 25.02.2012, 22:27:09 av MaxB » Loggat

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Youtube och Google
Asti
Superior Drummel
Johnny Cash

Demokvota:

Visa profil
« Svara #8 skrivet: 25.02.2012, 22:54:05 »

Jag har ett kroatiskt munspel, som jag köpte när vi var på semester i Dubrovnik.
Det har Split vision och går att Pula med.
/Asti t.f. ljugoslav
Loggat

egghuvud
eggsalterande
Legend

Gick med: 26.02.2007
Medlem #: 77
Antal inlägg: 2 771
Demokvota:

Visa profil
« Svara #9 skrivet: 26.02.2012, 00:00:18 »

Nä det slår mig att du är lite snål med att lägga ut låtar här - varför är det så tror du?
Lite offtopic
Det är nog tre anledningar.
1.Jag har så lite tid egentligen att ägna mig åt musiken
2.JAg är så dj*vla saktfärdig
3. JAg blir aldrig klar med några låtar. Jag skall bara vänta jag måste mixa lite till... skall bara lägga om gitarren.... osv osv i oändlighet.
 smile
Loggat
MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #10 skrivet: 26.02.2012, 11:37:24 »

Shysst lista hittills. Här är namnen i den ordning de dykt upp i tråden:

Harmonica Mike
MaxB
Asti
Claes
Eddi
Cykeln
Egghuvud

Är det nån som vet om vissa munspels toner är lättare att böja än andra?
Jag har också köpt två billigare munspel en gång men där är tonerna inte så lätta att böja.
Sen köpte jag tre Lee Oskar i tre olika tonarter och det är en enorm skillnad.

Men jag upplever också att det är skillad beroende på i vilken tonart ett munspel är stämt.
Har ett gäng Hohner Blues Harp (eller vad de kan heta) och hos dem upplever jag att det är svårare att böja toner på munspelet som är stämt i A, alltså det man använder då man spelar blues i E. Det som är stämt i G är det som är svårast att böja tonerna på. Det är det som har lägst toner. F-munspelet ligger nästan en oktav högre med sina toner.

Nån som känner igen det jag beskriver och kan komplettera med egna upptäckter eller mer info?

Munspel från 1970-80-talet, stämda i C, D, E, F, G och A i praktisk påse med kardborreförslutning.
Under det, två billiga munspel och tre sköna Lee Oskar.
« Senast ändrad: 27.02.2012, 07:32:14 av MaxB » Loggat

cykeln
Legend

Demokvota:

Visa profil
« Svara #11 skrivet: 26.02.2012, 13:00:01 »

Håller med om Lee Oscar
Intressant det där om olika tonarter gör det mer eller mindre svårt att böja
har inte tänkt på det själv
Loggat

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten
Asti
Superior Drummel
Johnny Cash

Demokvota:

Visa profil
« Svara #12 skrivet: 26.02.2012, 13:00:55 »

Shysst lista hittills. Här är namnen i den ordning de dykt upp i tråden:

Harmonica Mike
MaxB
Asti
Claes
Eddi
Cykeln
Egghuvud

Är det nån som vet om vissa munspels toner är lättare att böja än andra?
Jag har också köpt två billigare munspel en gång men där är tonerna inte så lätta att böja.
Sen köpte jag tre Lee Oscar i tre olika tonarter och det är en enorm skillnad.

Men jag upplever också att det är skillad beroende på i vilken tonart ett munspel är stämt.
Har ett gäng Hohner Blues Harp (eller vad de kan heta) och hos dem upplever jag att det är svårare att böja toner på munspelet som är stämt i A, alltså det man använder då man spelar blues i E. Det som är stämt i G är det som är svårast att böja tonerna på. Det är det som har lägst toner. F-munspelet ligger nästan en oktav högre med sina toner.

Nån som känner igen det jag beskriver och kan komplettera med egna upptäckter eller mer info?

Jag har ett par Hohner och ett Lee Oskar och har väl ungefär samma erfarenheter som de du nämner,
vad gäller att böja toner. Hade ett kromatiskt munspel med halsställning en gång i tiden när jag "lekte" Dylan....  smile
Har dessutom svårt för att få rena toner vid sug/inblås av de lägsta tonerna.... verkade bara vara jag som hade det på kursen.  smile
Nej, jag behöver öva mycket innan jag vågar drista mig till att utsätta någon medmänniska för ett munspelsframträdande!  Roll Eyes
/Asti t.f.
Loggat

cykeln
Legend

Demokvota:

Visa profil
« Svara #13 skrivet: 26.02.2012, 13:08:58 »

"Nej, jag behöver öva mycket innan jag vågar drista mig till att utsätta någon medmänniska för ett munspelsframträdande! 
/Asti t.f."

Ehh... man kanske skulle behöva lite mer självinsikt
/ ohmy unsure biggrin
Loggat

MaxB
Elvis

Demokvota:

Visa profil
« Svara #14 skrivet: 26.02.2012, 13:15:56 »

Citat från: Asti
"Nej, jag behöver öva mycket innan jag vågar drista mig till att utsätta någon medmänniska för ett munspelsframträdande! 
/Asti t.f."
Ehh... man kanske skulle behöva lite mer självinsikt
/ ohmy unsure biggrin

Ibland känner jag att livet är för kort för att reflektera som du Asti. Fram med det Kroatiska!
Det är skönt att släppa på bromsen, cykla i lagom styrfart med munspelet i hand.  Tongue Wink

Skulle nån vara intresserad av världens simplaste bluesmunspelskurs från Kontrollrummare, i den här tråden? Menar verkligen på simplaste nivå, liksom steg ett: Sug, blås, ta en ton, böj en ton...
« Senast ändrad: 26.02.2012, 13:20:23 av MaxB » Loggat

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tags:
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
Digg This! 
  Skriv ut  

Gå till:  

Theme by webtechnica.com.

Google besökte denna sida senast 27.09.2017, 19:46:13