Kontrollrummet

Bly accke till 9v prylarna - kan det va' nåt?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag har en liten samling gamla och nya gitarr effekter, Boss mest, som jag tänkte sparka igång. Boss vill ju man ska köpa deras dyra ac/dc adaptrar för "optimal"   <_< ? drift men det kan de glömma. Så, det dräller av halvkassa 9v batterier här och det håller inte i längden.

Kom att tänka på ett MC batteri jag har liggande. Liten och behändig blyaccke på 12volt / 4AH.
Min idé är att växla ned spänningen till 9v, löda dit ett gäng kablar vid 9v ut med rätt DC-kontakt och polaritet och montera alltihop i en låda lite snyggt. Ett par, tre effekt pedaler borde gå att driva en 15-20 timmar (vid uttag ca 150mA) innan man behöver ladda blyaccken för en runda till. Väl?
Vet inte hur spänningsomvandlingen 12v till 9v ska räknas med här.

Några kommentarer? Finns det någon anledning till att det hela havererar?
Spänningen ut borde bli helt ren (från störningar) 9v DC.
Alla delar finns att handla på www.kjell.com.
Spänningsomvandlaren http://www.kjell.com/?item=44128&path=304000000,347500000,353000000,355500000 t.ex borde ju kunna gör jobbet 12 till 9 volt.

Alternativt har jag ett switchat nätaggregat 12v / max 2.1 A jag skulle kunna använda men just tekniken "switchat" har jag läst inte är så lyckat till försörjning av ljudelektronik.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Varför inte köpa en ac/dc av annat fabrikat..verkar minst krångligt  :unsure: /C


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Instämmer!
En standardnätdel kostar inte mer än den där omvandlaren - och du kan ändå inte driva fler boxar än en, om de drar 150mA. Omvandlaren kan belastas med max 2A - men när det står så, så innebär det att det är 2A vid lägsta spänningen, 1.5V - vilket i sin tur innebär att det bara är strax över 200mA vid 9V.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Varför inte köpa en ac/dc av annat fabrikat..verkar minst krångligt  :unsure: /C
Jo viss kan man inhandla nån "generic" ac adapter och hoppas på det bästa men jag har faktiskt haft åtminstone 2 nyinköpta billiga adaptrar (= billigare än Boss orginal) som släppt igenom nätbrum, rester av AC alltså. Oren DC eller vad man nu ska kalla det för. Hörs gör det iallafall. Andra adapters i Boss prisklass funkar nog utmärkt.

Instämmer!
En standardnätdel kostar inte mer än den där omvandlaren - och du kan ändå inte driva fler boxar än en, om de drar 150mA. Omvandlaren kan belastas med max 2A - men när det står så, så innebär det att det är 2A vid lägsta spänningen, 1.5V - vilket i sin tur innebär att det bara är strax över 200mA vid 9V.
200mA vid 9V. Hade jag inte koll på. Bra info.
Skulle alltså behöva spänningsdela med lite bättre ström ut. Förslag?
Man skulle väl passivt kunna elda upp 3v med en rejäl resistor och ta ut resterande 9v.  :huh:
Hagis, get in here! (han kan sånt här)
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Radiogossen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Do It Yourself var det ju. Sånt gillar jag. Ny på forumet och gammal tråd men ändå aktuell tycker jag.
Hur Kjells specifika pryl funkar vet jag inte men om det på en nätdel (adapter) står 24W brukar det det normalt betyda att man har just 24 Watt att ta ut. Vid 12 Volt blir det 2 Ampere (vilket är max strömuttag för denna, oavsett utspänning).
Nu är ju risken att denna pryl är just en switchad historia, och om den inte är av hög kvalitet kan det finnas risk för störningar.

En enklare men störningsfri variant är att i serie med plusledningen från batteriet koppla ett antal dioder. Kiseldioder har ett framspänningsfall på ca 0,7 Volt och 4 stycken i serie sänker spänningen med 2,8 V. 12 V är den nominella spänningen men ett nyladdat batteri (blyackumulator) lämnar närmare 14 Volt så du måste fundera på vad dina elektroniska prylar har för inspänningsintervall. Klarar de 11,2 Volt? Fungerar de vid 7,2 Volt då acken sjunkit till 10V?

Ovanstående exempel är bra om prylarna har ett brett inspänningsinterval vilket de allra flesta moderna grejer har men specifikationer för ljudet kanske har ändrats vid ändlägena. Garantin gäller troligtvis inte vid överspänningar heller.

Jag kan inte säga åt dig att testa, men friskt vågat, hälften brunnet.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Välkommen Radiogossen (ett så hurtigt namn).
Låter som bra tips. Hur långt har du kommit med planerna Bribedant?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Välkommen Radiogossen (ett så hurtigt namn).
Låter som bra tips. Hur långt har du kommit med planerna Bribedant?

När jag såg rubriken tänkte jag -vilken intressant tråd, detta skulle jag ha användning för, och så var det min egen gamla tråd, ha  :P Nä, det blev för komplicerat som Radiogossen påvisar här ovan. Fick bli nätström.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist