Kontrollrummet

Högt, högre HÖGST!!!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Sonalksis har väl sin FreeG....en....ummm....regel  :D, med mätare där man, om man klickar på sonalksis-loggan, kan ställa in hur den skall mäta nivån.....har fått för mig att "VU" är någon form av snittmätning, men jag är inte säker....det finns VU, PPM...och två till att välja mellan.

hur som helst är den väldigt bra och detaljerad.  :D
Kom ju på att SoundForge o Sonar har den möjligheten på led-staplarna oxå.  B) Så där kan man ju kolla.... ska titta på om man kan få ut nåt snitt oxå, eller om det bara blir att försöka uppskatta med ögat genom låten, eller om man får en peak på RMS:en...
Egentligen vill man ju ha det I en kompressor/limiter när man mastrar. Eller åtminstone jag....

Kjaerhus MPL-1 limiter har RMS-mätare. Den kostar, men det är tervligt med mätaren i limitern, ja.

Voxengo span har RMS mätare också.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Florian le Sage

  • Gäst
Detta ämne är ju alltid lika kul att debattera...som ett svar till fler utav de senaste inläggen kan jag bara föreslå;

Använd öronen istället för att stirra er blinda på (opålitliga?) digitala parametrar/värden i så kallade plug-ins, borde vara rätt allmängiltigt, om än mer idag!!!

 ;)


Utloggad tsmalmbe

Jag tycker den där funktionaliteten som Joachime beskriver i sin elefantplugg låter som om den vore jävligt användbar. Måste se om man kan uppnå det i Kjaerhus limiter. A/B fungerar ju..sådär, men det är alltid problematiskt om man inte får volymen att  bli någotsånär exakt precis på plats. Florian har ju rätt, använda öronen, där har vi det, men verktygen borde vara lätta att anpassa till det. Nu är de flesta verktyg anpassade till mätartittning.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
JAG TYCKER FORTFARANDE ATT MAN SKALL ANVÄNDA KOMPRESSION MED MÅTTA OCH SMYGA IN DEN I MUSIKALITETEN. LAGOM ÄR ÄNDÅ BÄST. ÖVERKOMPRIMERAT LJUD ÄR BARA UTTRÖTTANDE I LÄNGDEN. ÖRONEN VIKER SIG TILL SLUT OCH MAN ORKAR INTE FORTSÄTTA LYSSNA. SPECIELLT GÄLLER DET OM MAN HAR BRA HÖGTALARE SOM GER EN RIKTIG LJUDBILD. DÅ SLOKAR ÖRONEN ÄNNU SNABBARE. Oj, hoppsan kompressorn var igång. Någon som orkade lyssna/läsa?


DåligtGehör

  • Gäst
Måste säga att det är intressant för en obildad att följa alla de här duskusionerna om ljud. Man förstår lite mer och lite mer.


Utloggad Mr Keys

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Detta ämne är ju alltid lika kul att debattera...som ett svar till fler utav de senaste inläggen kan jag bara föreslå;

Använd öronen istället för att stirra er blinda på (opålitliga?) digitala parametrar/värden i så kallade plug-ins, borde vara rätt allmängiltigt, om än mer idag!!!

 ;)

Florian...dina inlägg är alltid så underhållande och uttömmande....!  ;)
Självklart skall man använda öronen....det är ju det det hela går ut på, eller hur? men som du säkert uppmärksammat så finns det hjälpmedel att använda sig av....du använder dig säkert av vissa själv, när du utövar ditt yrke, eller hur?  :P   

 :wub:

För att återgå till ursprungsdiskussionen:
Jag tror helt allvarligt inte att dagens pressade material skulle vara helt opressat även om vi så hade haft 32 bitars media att lagra på, med 160dB dynamik (eller vad det nu blir)....visst hade det säkerligen inte varit fullt så pressat som viss musik är idag. Hiphop/RnB alá alla popdängor från staterna tex hade ju inte varit domsamma om dom var helt opressade....det hade saknats något i hela ljudbilden tror jag (sen kan man gilla eller ogilla den musiken, men det är en helt annan fråga). den typ av musik, och flera genrer därutöver, gör sig helt enkelt bättre pressat....medans annan musik gör sig bättre opressat. Det är i alla fall min åsikt....  ;) :)
« Senast ändrad: 29.08.2007, 01:02:08 by Mr Keys »
MARY J BLIGE,Jazmin,Darin,Lazee,Leslie,Hani,Million Stylez,Eric Gadd,Agnes,Tyron Carter,Jay Sean,Måns Zelmerlöw,Vincent Pontare,Loon osv.

MacPro/Logic8| LynxAurora| UAD| Genelec8040| VintageDesign CA73| Avalon VT747SP| Manley MassivePassiveEQ| TubeTech SMC2B| Waves MaxxBCL| SummitAudio TLA-50


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Detta ämne är ju alltid lika kul att debattera...som ett svar till fler utav de senaste inläggen kan jag bara föreslå;

Använd öronen istället för att stirra er blinda på (opålitliga?) digitala parametrar/värden i så kallade plug-ins, borde vara rätt allmängiltigt, om än mer idag!!!

 ;)

Florian...dina inlägg är alltid så underhållande och uttömmande....!  ;)
Självklart skall man använda öronen....det är ju det det hela går ut på, eller hur? men som du säkert uppmärksammat så finns det hjälpmedel att använda sig av....du använder dig säkert av vissa själv, när du utövar ditt yrke, eller hur?  :P 
Han har tejpat för alla mätare på sitt Trident ;)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
vad jag vill komma fram till är väl mest att limitering och kompression inte per automatik är av ondo....inte ens när det gäller känsligt material...men man får vara lite varsammare i fingrarna beroende på vilket material man jobbar med. en viss form av limitering tycker jag nämligen för mixen närmre lyssnaren....det får saker och ting att fläta samman till en bättre helhet.
Håller helt med. Balans - som alltid.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
För att återgå till ursprungsdiskussionen:
Jag tror helt allvarligt inte att dagens pressade material skulle vara helt opressat även om vi så hade haft 32 bitars media att lagra på, med 160dB dynamik (eller vad det nu blir)....
Tror du har helt rätt - igen.
Viljan att "låta högst" är oberoende av antal bitar och dynamikomfång. Man vill ju fortfarande vara så nära 0 däruppe, om botten ligger dubbelt så långt ner är skitsamma.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Spam spam spam x massa ggr
Spam spam spam x massa ggr
Spam spam spam x massa ggr

SPAMMER!!    :D  / Mikke
« Senast ändrad: 29.08.2007, 14:18:20 by Mikke »



Florian le Sage

  • Gäst
Detta ämne är ju alltid lika kul att debattera...som ett svar till fler utav de senaste inläggen kan jag bara föreslå;

Använd öronen istället för att stirra er blinda på (opålitliga?) digitala parametrar/värden i så kallade plug-ins, borde vara rätt allmängiltigt, om än mer idag!!!

 ;)

Florian...dina inlägg är alltid så underhållande och uttömmande....!  ;)
Självklart skall man använda öronen....det är ju det det hela går ut på, eller hur? men som du säkert uppmärksammat så finns det hjälpmedel att använda sig av....du använder dig säkert av vissa själv, när du utövar ditt yrke, eller hur?  :P
Han har tejpat för alla mätare på sitt Trident ;)

Jättekul, mrPhil, dina inlägg innehåller alltid samma otroligt låga pajasnivå, du sitter och fördriver dina arbetsdagar (om din chef bara visste) på något sunkigt hak med att överdubblera dina inlägg på K-rummet, tex...aldrig på kvällstid eller på helgerna---hur kommer det sig???

För övrigt säger jag samma sak som igår, använd öronen i första hand, självklart har jag inte tejpat för mina mätare på Tridentbordet, det experimentet är M.Jackson+Q.Jones förbehållet och för länge sedan...

 ;)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jättekul, mrPhil, dina inlägg innehåller alltid samma otroligt låga pajasnivå...

Låt oss se... ungefär 670 inlägg kontra ungefär 500... jaja, stor skillnad.  :rolleyes:
Enda skillnaden är väl att jag har en meningsfull fritid isf... ;)

På tal om pajasnivå, en papegoja kan säga "använd öronen", men den kan inte förklara vad man ska lyssna efter, hur det bör o inte bör låta. Kanske du kan göra, så vi andra vet vad just Du menar med det?
Istället för att bara servera enkla floskler av modell 1A (som verkar vara det enda tillsammans med öknamn på folk här, o utrop om att den utrustning just du har är den bästa, just för att du har den om inte annat) så kanske du kunde komma med nåt mer konkret?
För om det vore så enkelt så det bara gällde att använda öronen så hade vi vare sig haft diskussionen eller ett loudnessrace - om du inte hävdar att mer en halva branschen inte använder öronen utan nåt annat förstås när de mixar o mastrar.
För att förtydliga lite (vilket säkert behövs) så har vi faktiskt människor som tycker så här:
Citera
men jag har ju precis fått upp öronen för mazimizers
älskar när ljuden slåss om utrymmet,speciellt när det kommer till skrammlig rock
fast jag är nog skadad sedan barnsben..jag var även kär i kassetband som var inspelade med
för hög signal!!

jag säger upp med volymen,jag vill åka rakt in i en massiv betong vägg av ljud!!
Häpna! Alla har tydligen inte samma ljudideal som du själv - även om de också använder öronen. Man skulle t o m kunna hävda att loudnessproblemet är orsakad av att man använder just öronen, o faller för att ökad ljudenergi är tilltalande för örat i kort loppet för de allra flesta.
Att säga "använd öronen" är precis lika självklart som att säga "använd fötterna" för att förklara hur man vinner VM i fotboll. Enkelt, självklart, helt rätt - men ändå helt intetsägande. HUR man använder fötterna är ju skillnaden mellan Brasilien o IF Bastugränd. Inte ATT de använder fötterna, för det gör båda lagen.
Antingen förstår du inte detta, eller så har du inte mer att komma med än just de enklaste självklarheter på nivå 1A. Säg inte bara 'att', förklara oxå hur o varför lite mer. 'Att' kan papegojan fixa.  B)
« Senast ändrad: 30.08.2007, 14:13:47 by MrPhil »


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Fy fan vilken tråd att plöja, finns mycket intressant och lärorik info här!! I LOVE THIS.

min filosofi är väl att, så länge det tillfredställer mina öron så kan jag gärna jaga några dB's extra. Ju högre volym en platta har, med bibehållen ljudkvalitet(behöver nödvändigtvis inte låta likadant som innan, sålänge det låter BRA!!) destå bättre anser jag.

Jag är förvånad över hur(om man är noggrann) man kan få en väldigt maximisad platta att låta väldigt dynamisk.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ruskigt bra tråd som jag missat tills nyss. Jag tänkte starta en liknade själv med den ledande frågan att om man vill ha bra dynamik och snärt i trummorna så är det väl teoretiskt omöjlig att nå toppvolym på CDn. Och det tyx ju nästan alla vara ense om redan. Fast på Studioforum har jag sett många som är less för att de inte får upp maxvolymen.
Jag har saboterat många av mina backtrax så här, efter att ha kämpat med en låt i fyra dar och haft superljud innan den sk mastringen. Superkorkat.

Nu har jag ju hittat min Revox och har setat och lyssnat på en mycket dynamisk country-cd med superljud i den. Man kan välja direktljud eller tejpljud när man spelar in, och VU-mätarna flaxar efter insignaln när man höör på den, vickar man om brytaren till tapen så blir ljudet fan så mycket bättre, det är inget skämt, jag kommer ihåg det där från förr. Och Vu-metern blir mycket lugnare i rörelse på tejpläget, en Revox rullbandare måste vara den ultimata kompressorn, helt lagom kompression trummorna tappar absolut inget tryck, allt låter bara bättre. Fast den här Merle Haggard-cdn har det bästa ljud jag nånsin hört låter den bättre ändå inspelad på rullbandet!
Det känns som att jag är pånyttfödd!
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hoppsan, återuppväckt tråd minsann-kul!

Jag håller kroniskt fast vid mina tidigare uttalanden om att använda öronen och volymratten på stereon, det är faktiskt inte svårare än så tex du MrPhil som svarade på ett särdeles plumpt sätt här ovan, ursäkta men detta måste framhållas med tanke på dina usla utsirlingar  B)

Även om alla inte har samma ideal om ljud, sannolikt och med just ovanstående i beaktande tänker jag på de som av någon anledning föredrar manglad smet framför detaljrikedom och dynamik, kan dessa personer anses okunninga i ämnet eller är de möjligen hörselskadade/uppväxta med maximerade filer och cd-skivor så dom inte vet bättre???

Personligen, och för att reta upp fler som är på "fel" sida i "loudnesskriget", så vet vi ju med säkerhet och facit i handen att musiken både låter och upplevs klart bättre med preserverad och alltså inte via tokmaxxade nivåer-tyvärr grabbar, digital dist är piss!

Fördelen med normalt mastrade skivor:
Man orkar höra skiva efter skiva på hög volym om man vill ha draget, som sagt så finns det på min stereo en volymratt som jag gärna använder...dessutom är den resan klart mer givande på alla sätt eftersom vi kan uppleva det som med viss möda är uppnått i mixen, förutsatt att teknkikern haft en god vision som han vill förmedla till oss lyssnare!

Nackdelen med tokmaximerade skivor:
Man orkar INTE lyssna på en hel låt på hög volym på tex Metallica´s senaste eller en rad andra sabbade CD´s på marknaden...öronsprång och ointressant då dynamiken i princip är dödad!

Man känner givetvis till tragiken sedan länge (detta har pågått sedan 90-talet) då erkända och välrenommerade masteringtekniker världen över suckar och sliter sig i håret över denna hysteriska trend som tyvärr fått en annars bra produkt att tippa över pga att de som beställer och förser dom med jobb vill ha det såhär, även artister och producenter utan bättre vetande vid sidan om majorbolagen.

Man kunde kanske tycka att dom=masteringteknikerna begår hor i och med detta, mot bättre vetande men gör inte Herr Bob som dom vill så tar dom helt enkelt jobbet till Herr Rob etc etc
och herr Bob får minde och mindre deg och står till sist utan jobb...det blir moment 22 i en situation där fler och fler (som tur är) har börjat inse det som är ganska jävla obestridligt hur man än försöker vinkla det hmmmm...det finns glädjande nog en rörelse emot dessa vanföreställningar, som växer för var dag och snart får vi se mer av produkter som har stämpeln http://www.turnmeup.org/ på sina skivor, detta gör mig stolt och förhoppningsfull inför framtiden, jag är ansluten där som producent och inväntar med spänning vad som sker på plan!!!

 :)






« Senast ändrad: 05.04.2009, 10:47:18 by Mr Artrock »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ruskigt bra tråd som jag missat tills nyss. Jag tänkte starta en liknade själv med den ledande frågan att om man vill ha bra dynamik och snärt i trummorna så är det väl teoretiskt omöjlig att nå toppvolym på CDn. Och det tyx ju nästan alla vara ense om redan. Fast på Studioforum har jag sett många som är less för att de inte får upp maxvolymen.
Jag har saboterat många av mina backtrax så här, efter att ha kämpat med en låt i fyra dar och haft superljud innan den sk mastringen. Superkorkat.

Nu har jag ju hittat min Revox och har setat och lyssnat på en mycket dynamisk country-cd med superljud i den. Man kan välja direktljud eller tejpljud när man spelar in, och VU-mätarna flaxar efter insignaln när man höör på den, vickar man om brytaren till tapen så blir ljudet fan så mycket bättre, det är inget skämt, jag kommer ihåg det där från förr. Och Vu-metern blir mycket lugnare i rörelse på tejpläget, en Revox rullbandare måste vara den ultimata kompressorn, helt lagom kompression trummorna tappar absolut inget tryck, allt låter bara bättre. Fast den här Merle Haggard-cdn har det bästa ljud jag nånsin hört låter den bättre ändå inspelad på rullbandet!
Det känns som att jag är pånyttfödd!

Grattis :D

Men, det är ju bara ett förvridet ideal du suktar efter, eller hur? :D  Inget snack om att låta naturligt eller så, utan du vill ha det där speciella ljudet genom tapen.


Helt OK för mig. men det är ju lite som att vissa gillar sändermanglat skit, eller hur ? ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Vet inte om jag har nämt detta tidigare på kr.

Jag tycker denna video har bra dynamik (just denna) de andra versionerna låter inte lika bra.
Det är sjukt låg volym, så jag måste kräma på rejält i monitorerna. Men dynamiken känns bättre.

Har ingen aning om det är någon nisse som rippat den med riktig kass volym, men tror den är mixad med grymt headroom, kanske innan master, men kan ha fel.

&fmt=18

Glömt inte att skruva ner volymen efteråt.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ruskigt bra tråd som jag missat tills nyss. Jag tänkte starta en liknade själv med den ledande frågan att om man vill ha bra dynamik och snärt i trummorna så är det väl teoretiskt omöjlig att nå toppvolym på CDn. Och det tyx ju nästan alla vara ense om redan. Fast på Studioforum har jag sett många som är less för att de inte får upp maxvolymen.
Jag har saboterat många av mina backtrax så här, efter att ha kämpat med en låt i fyra dar och haft superljud innan den sk mastringen. Superkorkat.

Nu har jag ju hittat min Revox och har setat och lyssnat på en mycket dynamisk country-cd med superljud i den. Man kan välja direktljud eller tejpljud när man spelar in, och VU-mätarna flaxar efter insignaln när man höör på den, vickar man om brytaren till tapen så blir ljudet fan så mycket bättre, det är inget skämt, jag kommer ihåg det där från förr. Och Vu-metern blir mycket lugnare i rörelse på tejpläget, en Revox rullbandare måste vara den ultimata kompressorn, helt lagom kompression trummorna tappar absolut inget tryck, allt låter bara bättre. Fast den här Merle Haggard-cdn har det bästa ljud jag nånsin hört låter den bättre ändå inspelad på rullbandet!
Det känns som att jag är pånyttfödd!

Grattis :D

Men, det är ju bara ett förvridet ideal du suktar efter, eller hur? :D  Inget snack om att låta naturligt eller så, utan du vill ha det där speciella ljudet genom tapen.


Helt OK för mig. men det är ju lite som att vissa gillar sändermanglat skit, eller hur ? ;)
Förvridet och söndermanglat... nja. Ska man jämföra med nåt är det nog vad en dyr rörmick kan tillföra till sång. Det blir nästan tvärtom med cymbalerna, de låter naturligare på tejpen än direkt.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)