Kontrollrummet

Kompression - är det så fräckt egentligen?

gäst · 16 · 4084

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DåligtGehör

  • Gäst
Lite sprunget ur tråden om UAD-pluggarna. Där och lite everywhere nämns det att man behöver en eller flera kompressorer och gärna den och/eller den kompressorn.

Nu skall sägas att jag inte har suttit och skruvat och tränat med dessa saker. Prövat lite då och då, allt ifrån någon MXR-pedal till gitarr för länge sedan till några pluggar i datorn. Oftast ger jag upp rätt fort efter att ha skruvat bort mig och egentligen aldrig hittar något läge där jag tycker det tillför mer än vad det skadar. Det blir mer något som man anar kanske kan vara bra om det är bra utfört, men som jag känner mig som en nolla inför.

Nu skall väl sägas att oftast när jag använder effekter så föredrar jag en väldigt lätt färgning. Använder jag t.ex. ett chorus på elgitarr så är det oftast med en rätt subtilt/svag färgning och egentligen aldrig på akustiska eller efterliknande pluggar. Sen kan det ibland vara snyggt att låta effekten vara instrumentet men det är ett annat fall.

Vill för det mesta skapa en elektroakustisk klangvärld som spänner över modern jazz, akustiskt/folk/etno till lätt vriden konstmusik.

Så min fråga är väl egentligen om man kan strunta i kompressorn? Jag vill ju att det skall vara rätt stor dynamik i musiken. Jag eftersträvar heller t.ex. inte ett jättesmack på virveln eller klickigt ljud på baskaggen. Ett annat problem är att jag tycker det verkar vara svårt att spela svagt på t.ex. pianoaktiga ljud (vilket iofs delvis kan bero på ens keyboards). Ljudet kommer så snabbt även när man spelar svagt och då vill jag inte ytterligare förstärka det med att komprimera signalen. Tycker det känns som om många instrumenthärmande pluggar/ljud redan är "komprimerade", eller åtminstone svåra att dynamiskt utrycka sig med.

Eller är kompressorn ändå så viktig att verkligen bör jobba med att lära sig den den?


ps. skulle önska att det fanns ljud- och bildexempel på hur man rattar och ställer in för att uppnå olika saker.


Utloggad tsmalmbe

Kan bara inte låta bli men...

på akustiskt material och jazz rekommenderar jag Aphex Compellor - kontrollerad ljudbild utan upplevd tillplattning.

Sorry :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Nu är en kompressor något som används i stort sett nästan allt utom klassisk musik. Skulle inte gå använda det där. Men nej, allt behöver inte alltid vara komprimerat. Den sortens musik du gör behöver på sin höjd ganska lätt komprimering till skillnad mot mycket tyngre musik där det är stenhård komprimering som gäller. Att undvika använda något för att man inte kan är en dålig ursäkt anser jag. Hur lärde du dit spela? Ja inte genom att ge upp eller hur? Det finns bra litteratur och videos om konsten att komprimera och övrig mixning. Ta och införskaffa lämpligt material och lär dig. När man väl kan så är det kul.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jo Compellorn är en närmast ohörbar burk som jobbar mkt intelligent minsann, inte konstigt att det sitter rackvis av dessa i flera filmscore-studios i USA sedan många år!

Annars kan man väl säga att om du gillar din egen dynamik och inte vill uppnå ett kommersiellt sound utan brinner för det du skapar på ditt eget vis i den genre du nämner så kanske det är mindre lönt att försöka lära sig kompressionens konst om du hittills inte hittat de lägen som en kompressor faktiskt kan erbjuda dig, det handlar ju inte bara om att mangla sound, tvärtom och ofta i flera steg och på ett finare sätt...MEN, spelar man sina instrument på så vis att detta blir öveflödigt etc så skippa "skiten" är mitt enkla och ödmjuka råd, finns inga hur gör man metoder att demonstrera lättvindigt utan den långa lärovägen är nog den som ger mest i slutändan baserat på erfarenhet och massor av trial and error experiment!

 B)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Akustisk musik kräver självklart mycket större noggrannhet och bättre prylar för vi har absoluta referenser till hur instrumenten låter. Om man ändå vill komprimera den typen av musik kan parallellkompression komma väl till pass, dvs man smyger in den komprimerade signalen från botten i ursprungssignalen och när den komprimerade signalen hörs är det dags att backa lite. Det är ju lite så compellorn funkar - den har kompressor och leveller parallellt och man kan balansera mellan dessa.

Compellorn lär vara väldigt lättrattad och jag har suktat efter en sådan ett tag men jag får nog ge mig till tåls då jag redan har ett stereopar Aphex 651 - låter också väldigt bra men fordrar en del rattande innan poletten trillar ner!

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tsmalmbe

 jag har just prexis mixat ett sångspår med uad la2a som insert och parallelkomp med pro vla och 651. 651 är ganska hård i sitt sound, aggressiv liksom och stark i mellanregistret blir den. Inte den mest lättrattade kompressorn. Metoden: mer närhet i sången än någonsin tidigare. Smack my face.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Aphex Compellor finns den på burk?

----

Tack för alla svar och infallsvinklar!

Ja jag kan väl tänka att det ibland kan vara bra med en lätt kompression och att det kan vara bra att kunna hur man gör. Tänker att man nog behöver öva sig för att kunna dra gränsen där det gör gott för ljudet. Men när det gäller kompression så har jag på något sätt ingen klar bild av vad jag vill uppnå med det. Det blir mer planlöst för att det nog kan vara bra kanske. När det gäller reverb, chorus, distorsion m.m. så fattar jag jag mer vad jag vill. Får och har idéer som gör att jag kan skruva och ofta nå ditåt jag vill.

Men även om det inte lättvindigt går att säga gör på detta sätt så fixar sig allt borde det väl finnas vissa saker man kan lära av andra/lära ut. Därav min önskan med exempel. Ok det finns böcker och videos.

Parrallellkompression. Fattar jag rätt om det innebär att mixa okomprimerad signal med en (hårt?) komprimerad signal. Typ att man tappar signalen till send med kompressor på och sedan. Ja vad gör man isf sedan? Två spår eller?


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Aphex Compellor finns den på burk?


http://www.aphex.com/320D.htm  :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har försökt läsa mig till hur man ska ställa in en kompressor men har inte fått grepp om vad och hur man gör. Det finns ju en del kompressorer som bara har en eller några rattar som man kan vrida på för att lyssna vad som händer.
Här till exempel finns både snygga och användbara kompressorer, utvecklade av en svensk sympatisk kille:

http://hem.bredband.net/tbtaudio/archive/archive.htm

Prova gärna! En del kan påverka ljudet ganska extremt.
« Senast ändrad: 14.04.2009, 23:18:53 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Det är nog ganska bra att lära sig hur en kompressor fungerar, även om man inte använder den så ofta.
Om du lär dig mer om hur det fungerar så kanske du dessutom kommer använda den mer.
Kompression behöver inte betyda platt och odynamiskt. Det kan tillföra mycket mer än att bara kontrollera dynamiken.

För mig är kompression en oumbärlig sound-skapare, till och med en inspirationskälla när det gäller att producera och även ibland skriva låtar. Kompressorer kan låta väldigt olika. Man kan lära sig en del och komma på nya saker genom att spela "in i en kompressor" tex med gitarr, bas syntar och pianon.
Istället för att kanske spela in en okomprimerad signal som låter "rätt" i sin ensamhet men sedan får svårt att hitta en plats i låten så kan man spela in med kompressor och höra precis hur det kommer platsa i mixen.

Det kanske märks att jag gillar att jobba med kompressorer, men det behöver inte betyda att min musik är platt och livlös :)
Jaja, poängen var väl att man bör lära sig kompression om man håller på med inspelning och att det knappast (i mitt tycke) är nåt man kan "skippa" bara för att man håller på med akustisk musik.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jag gillar också att jobba med kompressorer väldigt mycket, i alla olika sorters musik och på olika vis eftersom de är oumbärliga förutom kanske i just Jazz & Klassiskt, annars hade jag aldrig satsat på en så pass variabel high-end arsenal av diversierade rackburkar som jag har i studion...
Med budskapet att "skippa" kompressorer för dåligtgehörs del avses alltså vetskapen han förmedlar om att han försökt men inte lyckats och inte är helt purung längre och möjligen klarar sig utan dessa verktyg, jag började med ljudteknik för 20 år sedan och är på intet sätt fullärd ännu, just kompression måste man harva med massor (och gärna under mentorskap) innan man fattar galoppen!
Dvd´s/tutorials för allt i universum hit och dit, visst visst men jag tror inte på det personligen...
 ;)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag har nyligen spelat in ett jazzband live. Trummor, kontrabas, akustiskt piano och sångerska. Bara akustiska instrument alltså. Att försöka mixa det utan kompressor, går inte. Det skulle bli så slamrigt att det vore hopplöst att lyssna på det. När tex pianisten öser loss dränks tom trummorna. Och en kontrabas är ofta så ojämn i volymen på olika toner att det skulle låta som att basisten struntade i att spela vissa toner om man lyssnade på mixen helt okomprimerad.
Lättast att lära sig att komprimera lagom är nog att ha en rackburk så man kan skruva med fingrarna direkt, gärna med en mick framför käften och hörlurar på skallen. Jag tyckte det var helknäppt först, fattade inte ett ett skit vad det var bra för. Nu vill jag inte vara utan kompressorn på sången varken i studion eller live. Till sång är det nog allra största nyttan med kompressor.

Man kan komprimera de enskilda spåren mer än slutmixens stereospår. Komprimerar man stereospåret hårt pumpar det och låter skit. Trummorna tappar helt trycket då.

Kör på bara, så lär du dig. Jag höll nog på i ett par, tre, eller tom fem år innan jag fattade hur man använder den bäst vid olika tillfällen.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


DåligtGehör

  • Gäst
Inspirerande att läsa de olika inläggen som ändå alla tycks peka på att det är värt att bli mer vän med kompressorer. Verkligen!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Du gör ju jämförelsen med effekter som chorus mm där förändringen är påtaglig. Om man inte hör kompressorn så är det eg bra! Samtidigt finns naturligtvis risken att man kranar på för mycket då.

Jag skulle vilja beskriva en poäng med kompressorn så här: Om du har en tagning som låter bra för sig själv så tenderar de svaga ljud som ger karaktör och särart åt klangen att försvinna i mixen. Med lite kompression kan man lyfta karaktären så att den står ut genom mixen.

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag har spelat i 40 år. Det finns egentligen bara tre sk effekter jag är intresserad av, reverb och delay, (eko) dessa två har jag i en och samma TC M300 rackburk. Den tredje är kompressor.
Den kan man inte vara utan. När man lär sig att använda de här tre på sin egen röst kommer man att lära sig att sjunga bätttre, fortare. De flesta mår väl illa när de hör sin egen röst från början.
Kompressorer har de använt så länge de spelat in musik.
Genom att titta på hur mycket eller lite det blinkar på kompressorn när man sjunger så lär man sig att sjunga mindre stötigt, och att få bättre mikrofonteknik, att backa lite när man tar i hårt. När man övat tillräckligt länge kan man nästan ta bort kompressorn igen! Fast det låter hur som helst bättre med kompressor.
Jag har några små Behringerburkar som har både kompressor, gate, mickpreamp och fantommatning.
Säljer de för 250 kr styck. Enormt mycket bättre än att vara utan. Jag har kört på dem i många år när jag spelat in sång och ak gitarr. Nu har jag bättre don, men de var bra att lära sig på.
De har en rundgångsätare också kommer jag ihåg nu. De heter Behringer Shark.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)