Kontrollrummet

FORUMFESTIVAL 14 - ANARKI MED JOHN LENNON OBS NY DEADLINE 19:E

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Okej, då kör vi igång festival nr.14.

Temat för denna festival är inte så komplicerat.

Man får helt enkelt själv bestämma vad man vill göra för slags musik till festivalen. Det råder m.a.o total musikalisk anarki. Genre, låtlängd, instrumentering mm ....helt upp till dig.

Reglerna för festivalen berör således inte musiken utan texten. Silverpilen som e medarrangör i festivalen är ett onödigt stort John Lennon fan och vill på nåt sätt hedra honom då det i år är 30 år sen JL dog och att om han skulle ha levt så skulle han blivit 70 år. Så ett sorts skruvat 100 års jubileum skulle man kunna säga.

John Lennon var som alla vet väldigt duktig på att skriva texter och att leka med orden. Så i denna festival är det tänkt att när vi röstar och bedömmer låtarna så ska det läggas lika mycket vikt vid texten som vid musiken. Alltså 50/50

Den lilla knorren (regeln) är då att man nånstans i texten måste ha med namnet John Lennon. Det får inte bara vara slumpmässigt ditslängt utan måste fylla nån sorts funktion

Det kan ju t.ex vara en ren hyllningslåt, en låt där man ifrågasätter hans storhet, en låt där man i skarpa ordalag beskriver varför han var så mycket sämre än Paul McCartney etc  . Eller så bara använder man honom som en referens nånstans i en text som handlar om nåt helt annat...t.ex "...bla bla bla..... like Chapman to John Lennon, you are my nemesis....bla bla bla...."


Hoppas ni förstår tanken. Det gäller alltså att göra en text, gärna i Lennons anda med det enda kriteriet att John Lennon själv på nåt sätt måste figurera i texten. (Både för och efternamn, alltså inte bara Lennon utan hela namnet John Lennon)

Samarbete uppskattas som vanligt. Låtarna kommer att presenteras med både Textförfattare och Musikskapare, så det är av yttersta vikt att ni nämner vem som skrivit musiken samt texten när ni skickar in era bidrag.

Vi tänkte vara generösa med tiden, så att man verkligen har tid att prestera sitt allra bästa, så man har t.o.m den  18 september på sig (med utrymme för en liten förlängning om så önskas). Därefter återkommer vi med ny tråd med alla låtar och texter samt röstningsförfarande.

Skicka in era bidrag (både låt och text) till kr14@mail.com. Antingen skriver ni ner texten direkt i mailet eller bifogar som en RTF-fil och musiken som en Mp3. ALLTSÅ BIFOGA SOM MP3 OCH RTF INGET ANNAT senast 18 september

Festivalen kommer att vara helt öppen, alltså inget hemlighetsmakeri.


Tror inte att jag glömt nåt.....isf får ni säga till så kompletterar jag

Så härmed förklarar jag och Tompa (silverpilen) festivalen för startad!

Lycka till kära forumvänner


Micke

Tillägg:

Låten måste vara ett original och får inte ha varit publicerad tidigare.

Man får medverka på hur många låtar man vill, både som musiker och/eller textförfattare.

Texten ska vara skriven på Engelska, Svenska eller Norska (Danska också men det finns väl ingen aktiv dansk på forumet vad jag vet)


« Senast ändrad: 16.09.2010, 11:22:27 by jonnerstone »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Härligt festivalval av er! John and/or Lennon ska väl inte vara främmande för oss KR:are.
Inte för enkelt att få till stånd en text som motsvarar nåt av Mr Lennon men samtidigt så har ni lyckats få till stånd en festival som motiverar till att hänga med!
LET´S DO IT, LETS DOIT TOGETHER! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Härligt festivalval av er! John and/or Lennon ska väl inte vara främmande för oss KR:are.
Inte för enkelt att få till stånd en text som motsvarar nåt av Mr Lennon men samtidigt så har ni lyckats få till stånd en festival som motiverar till att hänga med!
LET´S DO IT, LETS DOIT TOGETHER! :)

h.  johan

Han är faktiskt väldigt främmande, men funderar endå på att göra ett försök:)
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Om man gör tex en egen låt och en collab - får man då lämna in 2 bidrag ...eller är gränsen 1 låt per skalle?

G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Om man gör tex en egen låt och en collab - får man då lämna in 2 bidrag ...eller är gränsen 1 låt per skalle?

G

Har uppdaterat trådhuvet med tillägg som behandlar din angenäma fråga  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Just nu tror jag jag skippar den här på grund av det måste finnas referens till Lennon med i bidraget.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag kan yla John Lennon på i stort sett vilken tonart som  helst hojta till om ni vill ha ett colab.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Now we're talkin' Revolution No 10.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
Ja nu klarnade det lite, från total förvirring till reglerad anarki :)

Nån som har lite info (eller så får jag söka sen) vilka Beatleslåtar Lennon bidrog till med text?
Texten verkar central i denna festivalen, svårt.
Imagine, är det hans mest populära?

Nuförtiden borde man väl kolla wikipedia innan man frågar men jag orkar inte :P
the amatör formerly known as flabb


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Generellt är det så att JL skrev de låtar han sjunger lead på - det finns något undantag tror jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Som jag tolkar reglerna kan texten vara på vilket språk som helst...?


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Ja nu klarnade det lite, från total förvirring till reglerad anarki :)

Nån som har lite info (eller så får jag söka sen) vilka Beatleslåtar Lennon bidrog till med text?
Texten verkar central i denna festivalen, svårt.
Imagine, är det hans mest populära?

Nuförtiden borde man väl kolla wikipedia innan man frågar men jag orkar inte :P

Han gjorde ju mycket musik även efter Beatles och enligt mig några av sina bättre texter. Här t e x:
http://www.oldielyrics.com/j/john_lennon.html


asti

  • Gäst
Hans mest kända är väl översättningen av "Eins, zwei, drei Polizei" till japanska "Yoko ono, Yoko due, Yoko tre samuraj"...?  :unsure:


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Som jag tolkar reglerna kan texten vara på vilket språk som helst...?

Bra poäng där Asti. Har jag inte riktigt tänkt på. Så jag tar ett beslut här och nu. Texten ska vara skriven på Engelska, Svenska eller Norska (Danska också men det finns väl ingen aktiv dansk på forumet vad jag vet)


« Senast ändrad: 19.08.2010, 16:28:06 by jonnerstone »


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Då drar jag mig ur om 50% av låten ska bedömmas ur texten. Passar även på att citera Thåström som kommenterade Svenska sångare som sjunger på Engelska;)

”Jo, nittio procent är ju vedervärdigt, fullständigt uttryckslöst. Jag tror att de flesta människor gör det för att de är fega och det är enklare att gömma sig bakom engelska standardfraser. De låter som sångare utan kontakt med sina egna hjärtan. Det blir ju hundra gånger mer på riktigt på svenska.”
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Då drar jag mig ur om 50% av låten ska bedömmas ur texten. Passar även på att citera Thåström som kommenterade Svenska sångare som sjunger på Engelska;)

”Jo, nittio procent är ju vedervärdigt, fullständigt uttryckslöst. Jag tror att de flesta människor gör det för att de är fega och det är enklare att gömma sig bakom engelska standardfraser. De låter som sångare utan kontakt med sina egna hjärtan. Det blir ju hundra gånger mer på riktigt på svenska.”

Jag/vi kan tänka oss att man även får sjunga på Svenska och Norska. Det var mest för att att jag tänkte på om nån kommer att använda sig av Julianna i nåt Co-lab, så skulle hon slippa använda sig av Google translator om hon vill vara med att rösta.

Men det måste iaf vara ett språk som majoriteten av forummedlemarna  förstår.

Så vi säger väl som jag faktiskt skrev först innan jag editerade, Engelska, Svenska och Norska (Danska också men det finns väl ingen aktiv dansk på forumet vad jag vet)


Thåström kommentaren är ju helt sanslöst puckad och jag antar att han talar för sig själv när det gäller att vara i kontakt med sitt hjärta... Så himla trött på artister som ska uttala sig om huruvida andra låtskrivare gömmer sig bakom engelskan för att vaddå.....engelskan är ett mindre ärligt språk eller???.....fan dom flesta av oss har ju läst engelska sen i trean och lever med engelskan runt omkring oss hela tiden och har inga problem att uttrycka stora känslor och problem på det språket.

Det görs väl lika mycket vedervärdiga och fullständigt uttryckslösa texter på svenska.

Fan vilken floskel....


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
OBS OBS OBS

REGELTILLÄGG


Texten ska vara skriven på Engelska, Svenska eller Norska (Danska också men det finns väl ingen aktiv dansk på forumet vad jag vet)




freddy

  • Gäst
Bidrag klart. Skickar ;) Seger vilar säkert i min hand...
« Senast ändrad: 19.08.2010, 15:51:17 by freddy »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Bidrag klart. Skickar ;) Seger vilar säkert i min hand...

Jodå...bidraget mottaget och genomlyssnat  :lol:



asti

  • Gäst
Du menar att vi själva får avgöra om John Lennons modersmål var engelska, svenska, norska eller danska?
Då tror jag att jag förstår det här med anarki!  :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Du menar att vi själva får avgöra om John Lennons modersmål var engelska, svenska, norska eller danska?
Då tror jag att jag förstår det här med anarki!  :)

Va??

Nu förstår jag inte....det står väl ingenstans om JL's modersmål?  ;)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Du menar att vi själva får avgöra om John Lennons modersmål var engelska, svenska, norska eller danska?
Då tror jag att jag förstår det här med anarki!  :)

Va??

Nu förstår jag inte....det står väl ingenstans om JL's modersmål?  ;)
Det är lugnt Asti du får sjunga på Milkiska :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tja!
Jag kan bara vara med i tävlingen om någon/några vill sjunga på något/några språk i mitt/mina bidrag.
Sjunga själv - ja det gör jag inte för då har jag förlorat på förhand   :lol:

Hör då gärna av dig
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tja!
Jag kan bara vara med i tävlingen om någon/några vill sjunga på något/några språk i mitt/mina bidrag.
Sjunga själv - ja det gör jag inte för då har jag förlorat på förhand   :lol:

Hör då gärna av dig
Gurano
Snick-snack Göran jag har hört dig sjunga och det är mer än bra stämma så släpp på det förhänget. Kör hårt, Give the iron, Skjöv det järnespettet :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
kommer på en låt som skulle kunnat varit med i festivalen:
vid 1.06 nämns john lennon :lol:


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Snick-snack Göran jag har hört dig sjunga och det är mer än bra stämma så släpp på det förhänget. Kör hårt, Give the iron, Skjöv det järnespettet :D
Nja den förlåten släpps nog inte på, skulle jag tro. Ingen vill höra om John Lennon på min småländska. Allra minst jag ;)
Kör hårt - så länge det ryker!


asti

  • Gäst
Du menar att vi själva får avgöra om John Lennons modersmål var engelska, svenska, norska eller danska?
Då tror jag att jag förstår det här med anarki!  :)
Va??
Nu förstår jag inte....det står väl ingenstans om JL's modersmål?  ;)
Johan Lindebergs modersmål är väl svenska..?  :unsure:
Nej, skämt åsido - du nämnde att det skulle vara på John Lennons modersmål, engelska, i ett tidigare inlägg,
och jag försöker bara vara anarkist och förvilla begreppen!  :D
Jag är med på reglerna och ska nog göra ett försök!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Du menar att vi själva får avgöra om John Lennons modersmål var engelska, svenska, norska eller danska?
Då tror jag att jag förstår det här med anarki!  :)
Va??
Nu förstår jag inte....det står väl ingenstans om JL's modersmål?  ;)
Johan Lindebergs modersmål är väl svenska..?  :unsure:
Nej, skämt åsido - du nämnde att det skulle vara på John Lennons modersmål, engelska, i ett tidigare inlägg,
och jag försöker bara vara anarkist och förvilla begreppen!  :D
Jag är med på reglerna och ska nog göra ett försök!


Japp jag försökte också vara anarkistisk och redigerade just det inlägget, så att dom som inte läst det innan skulle tro att du  var helt sinnesförvirrad  :lol:

Nog skämtat nu....tillbaka till allvaret.....du är mer än välkommen med ett bidrag!!  :)



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Du menar att vi själva får avgöra om John Lennons modersmål var engelska, svenska, norska eller danska?
Då tror jag att jag förstår det här med anarki!  :)
Va??
Nu förstår jag inte....det står väl ingenstans om JL's modersmål?  ;)
Johan Lindebergs modersmål är väl svenska..?  :unsure:
Nej, skämt åsido - du nämnde att det skulle vara på John Lennons modersmål, engelska, i ett tidigare inlägg,
och jag försöker bara vara anarkist och förvilla begreppen!  :D
Jag är med på reglerna och ska nog göra ett försök!


Japp jag försökte också vara anarkistisk och redigerade just det inlägget, så att dom som inte läst det innan skulle tro att du  var helt sinnesförvirrad  :lol:

Nog skämtat nu....tillbaka till allvaret.....du är mer än välkommen med ett bidrag!!  :)


Asti behöver inte yla John Lennon det räcker med att han öppnar munnen så hör man att det är John Lennon.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Du menar att vi själva får avgöra om John Lennons modersmål var engelska, svenska, norska eller danska?
Då tror jag att jag förstår det här med anarki!  :)
Va??
Nu förstår jag inte....det står väl ingenstans om JL's modersmål?  ;)
Johan Lindebergs modersmål är väl svenska..?  :unsure:
Nej, skämt åsido - du nämnde att det skulle vara på John Lennons modersmål, engelska, i ett tidigare inlägg,
och jag försöker bara vara anarkist och förvilla begreppen!  :D
Jag är med på reglerna och ska nog göra ett försök!


Japp jag försökte också vara anarkistisk och redigerade just det inlägget, så att dom som inte läst det innan skulle tro att du  var helt sinnesförvirrad  :lol:

Nog skämtat nu....tillbaka till allvaret.....du är mer än välkommen med ett bidrag!!  :)


Asti behöver inte yla John Lennon det räcker med att han öppnar munnen så hör man att det är John Lennon.
Nej, men jag kan imitera en JL-skjorta!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Du menar att vi själva får avgöra om John Lennons modersmål var engelska, svenska, norska eller danska?
Då tror jag att jag förstår det här med anarki!  :)
Va??
Nu förstår jag inte....det står väl ingenstans om JL's modersmål?  ;)
Johan Lindebergs modersmål är väl svenska..?  :unsure:
Nej, skämt åsido - du nämnde att det skulle vara på John Lennons modersmål, engelska, i ett tidigare inlägg,
och jag försöker bara vara anarkist och förvilla begreppen!  :D
Jag är med på reglerna och ska nog göra ett försök!


Japp jag försökte också vara anarkistisk och redigerade just det inlägget, så att dom som inte läst det innan skulle tro att du  var helt sinnesförvirrad  :lol:

Nog skämtat nu....tillbaka till allvaret.....du är mer än välkommen med ett bidrag!!  :)


Asti behöver inte yla John Lennon det räcker med att han öppnar munnen så hör man att det är John Lennon.
Nej, men jag kan imitera en JL-skjorta!
Jag har en gammal Beatles tröja (med deras nunor på) den kan du härma om du vill.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
Var lite skeptisk i början men det blir bra det här jonnerstone  ^_^
the amatör formerly known as flabb