Kontrollrummet

Bygga trumbås i villa

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Jaha, jag har haft en kanonlokal för min studio under en period men den har blivit allt för dyr och det ena ledde till det andra och trots att vi byggt och gjort riktigt fint får vi lämna allt och börja om från början.

Nu måste jag snabbt ha tag på en lokal och det lutar åt källaren i mina föräldrars villa. Det finns ett problem och det är ljudvolym. Annars finns stora utrymmen med vältillagna tak och möjligheter för mig att separera källorna p.g.a avstånd.

Föräldrarna kan stå ut med lite ös från monitorerna, men förstärkare och trummor måste isoleras i ett eget rum. Nu vill jag veta vad ni anser är den absolut minsta ytan och volymen där ett trumbås kan byggas.

Jag är självklart på det klara med att det behövs stora ytor och högt till tak inte minst för att små utrymmen för trummor ger svårigheter för ljudet att utvecklas på ett bra sätt.

Men om vi tänker oss de sämsta förutsättningarna för storlek och om vi utgår ifrån att trumbåset dödas helt och hållet invändigt så man slipper studsar och stryper ljudet utåt. Vad anser ni är den minsta ytan att bygga på?


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Jag vill också passa på att säga att jag tänker flyta golvet och hänga taket, det ska vara en konstruktion som i princip dödar ljudet helt och hållet utåt.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Intressant fråga. Själv har jag en källare med för lågt tak för att man egentligen skall ha en total isolering uppåt....men jag är kort så det funkar =)

jag hoppas komma undan med mellan 2x2x2 och 2x3x2, dvs 4-6 kvadrat resp 8-12 kubik.

Handlar mest om att det är maximalt utrymme, finns ej mer plats. Men dödar man allt rejält, jag tänker nog stenullsabsorbenter runt om, så....? Sedan kan man ju laborera med att luta tak och väggar lite, för att undvika stående vågor.


Men för att svara på din fråga: ingen aning :lol:


Hoppas 2x2m kan funka.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
Jag vill också passa på att säga att jag tänker flyta golvet och hänga taket, det ska vara en konstruktion som i princip dödar ljudet helt och hållet utåt.

varför inte flya hela skiten? finns isolering med typ gummiklossar(neopran kanske det heter??) i. 2 lager demplimmad sånskiva(flytande) på de och sedan bygger man väggarna med tak på. tror inte tyngnden från väggar/tak är nått problem efter som man brukar använda sådan isolering under flytande betonggolv.
http://www.vibratec.se/data_sheets/CDM-pdfs/Systems/ISO-DPM.pdf