Kontrollrummet

Henrik - Bemma

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Knepar på med slingan som följt mig ett bra tag nu. Här tycker jag att jag fick till en jyste harmoni mellan sång och gitarr (börjar vid 24 och upprepas 3 ggr). Annars är det inget speciellt förutom just denna harmoni.

låtlängd 2:05

[mp3=200,20,0,center]http://www.henriklarssonbauman.com/musik/bemma.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 29.11.2009, 21:31:07 by bow35 »


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tjosan BOW35!!
Jag undrar lite vad det är du vill med dessa små "snuttar"???
Det är ju inte låtar,eller ens embryon till låtar,vad vill du ha sagt igentligen ???
Svara gärna så jag/vi vet om du  är seriös eller inte?
För jag utgår från att du menar allvar, ELLER ???
« Senast ändrad: 30.11.2009, 01:51:32 by uriah »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Absolut menar jag allvar. Och visst är det embryon. Just den här gitarrslingan har jag jobbat länge på. Även sången tycker jag växer fram till nå't. Visst är det högst skissartat och visst måste man nog ställa om en del för att kunna ge någon meningsfull kritik men det är så här jag jobbar.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
OkiDoki!!
Då ska jag försöka ge lite seriös kritik då ! ;)
Jag kan få in "Smoke on the water" riffs känslan  här och där och sämmre riff har ju gjorts :lol:
Rent inspelningstekniskt låter det inge vidare,alldeles för mycket rum och för lite närhetskänsla.
Rytmiken finns där men rent tekniskt så finns det en del att finslipa på.
Texten var ju inte speciellt varierande,men va fn.. jobba på..och låt oss höra igen när du kommit lite längre med låten.
Och!! så ber jag om ursäkt för dom kanske lite för hårda orden ovan.. :wub:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Inga problem med de hårda orden. Jag börjar bli tuffare ju mer jag tror på min musik. Har hängt upp ett manchester överkast på ena väggen i det lilla och annars rätt kala rum jag spelar in i. Kanske behöver jag klä rummet mer. Kan det vara en lösning? Den tekniska utvecklingen av själva spelandet är på gång. Den utvecklas parallellt med att jag lär mig att styra och "hålla i" groovet. Tycker det är skitkul även om jag inte är nå'n Stevie Ray riktigt ännu.  :) Tack för feedback.


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Vet inte om nå'n är intresserad men jag har knepat vidare på min låt "Bem" eller "Bejam".

låtängd: 6 min cirka

[mp3=200,20,0,center]http://www.henriklarssonbauman.com/musik/bejam.mp3[/mp3]


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter mycket bättre, Henrik.. Lysnat igenom alal 6 minuterna,
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jazzah

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Det skulle kunna bli en hyffsat skön låt om du fixade  ljudkvalitén och mixade lite bättre.
Skulle man få bort bruset, få lite "varmare" ljud i röst och gitarr samt korta ner låten till kanske 2 min så blir det en fin, smått experimentell låt.
Lyssna mycket på den själv och fortsätt arbeta med det.

Mitt tips!
/J
http://www.facebook.com/pages/Jazzah/147964837655
www.myspace.com/Jazzah
www.twistedsessions.com/Jazzah
www.soundcloud.com/Jazzah


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Ljudkvaliteten: Själv hör jag inget brus. Är rätt nöjd ljudet på rösten. Gitarren låter hård och kall. Dessutom hör man man ju att jag sitter i ett rum och spelar. Hur får jag bort rummet från inspelningen? Vet inte hur jag fixar det. Är det att klä rummet som gäller? Eller är det det nån reverb eller nå't som ska läggas på i efterhand?

Tack för feedback på denna fortfarande trevande låt.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ljudkvaliteten: Själv hör jag inget brus. Är rätt nöjd ljudet på rösten. Gitarren låter hård och kall. Dessutom hör man man ju att jag sitter i ett rum och spelar. Hur får jag bort rummet från inspelningen? Vet inte hur jag fixar det. Är det att klä rummet som gäller? Eller är det det nån reverb eller nå't som ska läggas på i efterhand?

Tack för feedback på denna fortfarande trevande låt.

Tjoho Henrik.
Lyssnade igår på låten och hörde utvecklingen på guran - kul!

Rummet:
Ja om jag fattat det rätt så lirar du guran och sjunger samtidigt via en mick..?
Det gör ju att mycket av rummet följer med.Som regel gäller att ju närmare micken du är med gura/sång desto mindre av rummet följer med..Har man ett bra rum med fin akustik så gör det inte så mycket om det följer med en naturligrumsklang,lägenheter lider dock av betonbunker feeling..
Spela in guran först mot metronom och micka nära(vid 12-14 bandet och rikta snett mot hålet på guran).
För att mjuka upp det hela sedan behövs equalizer/reverb/delay å kanske en kompressor..

Mike


freddy

  • Gäst
Jag skulle vilja höra dig sjunga lite karaoke, tanka ner lite låtbakgrunder och lägg på sång! :)



Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
freddy: Nej! Det blir ingen karaoke  :angry: (Bara framför köksbordet till låtarna på radion  :D)

HM: Kan bli att jag lägger ett guraspår och ett sångspår med micken nära, bara för att låta proffsigt och utan rum. Är dock rätt tacksam för groovet man kan få in när man spelar och sjunger samtidigt. Metronom har jag ju klarat av förut, så det ska jag testa igen. Mixen får jag lägga över till nå'n annan. Min mjukvara är epa och jag är okunnig.

Tack för tips Mike!


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Känner igen det som sagt att försöka får till något så jag väntar med mer kommentarer om det än! ;)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra ljudutveckling från tidigare inspelningar. Du har ett bra groove på gitarren och en skön röst. För mig räcker det att lyssna på Bejam  bema (what ever) i nån minut.

Det där med kareoke är ett intressant uppslag  ;) Man blir nyfiken på att höra dina röstresurser på mer än det egna du gör...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Kör lite radiopop i rootstolkning ibland. Det är fortfarande under utveckling. Tack för feedback.

ps HM, Har kört lite med metronom och det funkar ovanligt bra, bara melodin som strular. ds


freddy

  • Gäst
freddy: Nej! Det blir ingen karaoke  :angry: (Bara framför köksbordet till låtarna på radion  :D)

Tråkmåns! Jag tror det skulle vara nyttigt för dig, därför jag tog upp det. Skulle vara kul att höra din röst i något mer uppstyrt. Gitarrkompet känns ju inte direkt varierat ;)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja alltså visst går det framåt :)  Håller helt med freddan, kan du inte testa lite sång mot bakgrund? jag har låtar där jag gärna skulle ha lite tjomma.mamma.mummo etc på.

Skulle det kunna vara intressant att testa nån gång?

https://soundcloud.com/secondary-protocol


asti

  • Gäst
Sången går absolut att bygga vidare på! Testa gärna att sjunga närmre micken för att få mer värme och närhet!
Gitarrkompet borde väl utvecklas lite mer och gärna komplettera med bas och trummor!
Skulle kunna tänka mig att hjälpa dig att bygga upp lite komp om du är intresserad!
/Asti


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Emu: Jag testar gärna. Har ju testat att "tjomma" lite till en av Peos låtar. Det gick väl sådär.

asti: Tror inte jag är redo för komp. Vet knappt vad det är. Angående trummor och bas e.t.c. så väntar jag fortfarande på den perfekta inspelningen från min sida. Sen har jag HM i tankarna att trolla vidare.


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
freddy: Skulle kunna vara roligt att testa din idé. Bara inspelningstekniken som måste lösas. Om jag hade två spår på min Audicity (mjukvara). Ett instrumentalt och ett vanligt, synkade, så skulle jag kunna sjunga in på ett tredje spår medans jag lyssnade på det vanliga och sedan lägga ihop mitt sångspår med den instrumentala versionen. Denna lösning för att mitt närminne är så allvarligt skadat att jag inte kan lära mig en enkel popsång utantill. Du har väl knappast Audicity. Men det går att ladda ner gratis. Om du känner för uppgiften kan du skicka de synkade spåren i en Audicityfil till mig. Så får du bli producent och jag popstjärna  :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
freddy: Bara inspelningstekniken som måste lösas.

Ja det finns många varianter på hur det kan göras. Du förklarar en i Audacity där man kan ladda in en eller flera wave-filer (eller mp3-filer). Sen kan man spela in det man sjunger samtidigt som man lyssnar på det inspelade. Till slut kan du exportera allt till en wave eller mp3-fil

En enklare variant för dig är att du i en mp3-spelare lyssnar i hörlurar på det förinspelade (som vem som helst skickat till dig) - så spelar du in din sång i Audacity då din röst är nära mikrofonen. Det inspelade sångspåret kan du skicka (till Asti eller Freddy eller vem du nu samarbetar med), så kan han lägga in sången tillsammans med bakgrunden hos sig.

Ganska smidigt tycker jag.
« Senast ändrad: 20.12.2009, 13:44:06 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Max B: Låter smart. Har ingen mp3-spelare men det går ju att lyssna på hörlurar från datorn samtidigt som jag spelar in ett sångspår. Bara man kan synka sångspår och instrumentalversion bra sen. Vet inte om jag fixar det.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Max B: Låter smart. Har ingen mp3-spelare men det går ju att lyssna på hörlurar från datorn samtidigt som jag spelar in ett sångspår. Bara man kan synka sångspår och instrumentalversion bra sen. Vet inte om jag fixar det.

Om du lyssnar i hörlurar - från datorn samtidigt - finns en teoretisk risk att du i datorn spelar in både din sång och det du lyssnar på, vilket man bör undvika här. Men det kan försöka tipsa om då det är dags att göra't.

Synka sångspåret är ganska lätt om sången inte börjar på första takten i låten. Då kan du på sångspåret börja med att säga ett - två - tre - fyr, i takt med musiken. Efter det är det lättare att synka sångspåret med resten och sen tar man bort ett - två - tre - fyr från slutresultatet förstås. Fiffigt!

Motsvarar klappan i filmsammanhang

- Tagning, tystnad, scen 3 tagning 17 (eller vad de nu säger) också klappar dom med den där svarta saken framför filmkameran.
« Senast ändrad: 20.12.2009, 16:11:40 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Är det någon som vet var man kan få tag på instrumentalversionen av "The man comes around" från American IV med Jonny Cash? Eller annan låt. Jag brukar lyssna på r&b. (Kan man kalla också Jonny Cash för r&b?  :mellow:)
« Senast ändrad: 21.12.2009, 02:27:42 by bow35 »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Den enda jag hittade med titeln "The man comes around" på Spotify utan sång eller berättar-röst var en platta från "Sleepy Times Tunes" som heter "Johnny Cash Lullaby Tribute ". Där finns den i barnvisetappning, kanske ite så kul att sjunga till?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Här kommer senaste versionen av Bemma:

genre: faki dub
låtlängd: 8 min +
Bpm: 63

[mp3=200,20,0,center]http://www.henriklarssonbauman.com/musik/fakidub.mp3[/mp3]

Om det suggestiva groovet inte infinner sig så lyssna inte vidare bara för att vara snäll.  :D
« Senast ändrad: 25.12.2009, 01:35:52 by bow35 »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja jo. ja, lite svårt att kommentera, tycker det låter i princip som sist. taktfast är det nu
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Emu: Tycker också jag hittat takten bättre. Använder gitarren endast till rytm och klang nu och försöker skapa melodin med rösten.

Här kommer en inspelning med ett tydligt meloditema!:

genre : zigenar dub
låtlängd: 2x40 sek
Bpm: 63

[mp3=200,20,0,center]http://www.henriklarssonbauman.com/musik/zigenardub.mp3[/mp3]


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Max B: För fan, jag har missat ditt inlägg där om "The man comes around". Tack för hjälpen. Det är alltså spotify man ska kolla på?


freddy

  • Gäst
Bemma ja?

Tycker du utvecklas extremt långsamt. Känns som du postat samma låt sen du kom hit. Dags att försöka spela något på gitarren som följer sången? Dags att skriva en text som du sjunger? dags att strukturera upp dina idéer till någon låt? där du har en tydlig vers/refräng, eller iaf återkommande teman?
 
Som jag sa till dig tidigare, prova att göra något mot en mer strukturerad bakgrund. Kanske en cover eller något. Vad som helst som är lite roligare än en gitarr som bara låter skit. Du spelar bara öppna strängar liksom, det funkar inte med melodierna du sjunger, det blir jättejobbigt att lyssna på, herregud 8 min? :)

Din röst har en fin klang. Men det funkar inte att sjunga bemma i 8 min, inte alls. Men det är dags att du går vidare nu med kompet. Ta gitarrlektioner, finns massor på nätet att läsa och se, kolla youtube, härma och utvecklas. Kom igen nu!


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Tack freddy för uppriktig feedback. Hoppas du inte får spelet på min envishet att hitta mitt sound. Angående att jag borde prova covers så hänvisar jag hit:
Citera
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=19882.msg147978#msg147978