Kontrollrummet

Sommar NAMM 2010

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Det är nu en av de stora mässorna i USA för musikbranchen. Men inte mycket nytt att fundera på. Nuendo 5 skeppas. Inget skrivs heller,
är musikmässorna döende som resten av musikvärlden?


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
japp - mediabruset tar död på branschen...
det blir ju självklart så när tusen små röster/kanaler alla samtidigt ropar olika saker och försöker överrösta varann för att övertyga att det är just deras åsikt som gäller.
det var enklare för en verklig talang att lyftas fram när alla musikintresserade samlades runt samma källa, innan den digitala explosionens överflöd spädde ut allt till noll och intet.

såg reklam häromdan för en nysatsning på vinyl-skivor....blev för första gången på mycket länge SUGEN på att köpa mig ett album  :D :D ...skitkul..hoppas...men det är nog för sent..
lyckligtvis kan ingen döda MUSIKEN - den kommer ju alltid finnas, så länge det finns människor, men att erövra världen med din sång är nog något som tillhör det förgångna.  :(


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/kraftigt-uppsving-for-vinylskivan-1.1111081

Visst är det så! Personligen köper jag aldrig CD-skivor utan håller mig till vinyl. Synd att det är såpass dyrt, men det känns ju 100 gånger lyxigare att köpa hem en fin LP-skiva!

CD tror jag kommer fasas ut inom ett tiotal år. Det kommer dock alltid att finnas en vilja att "äga musiken" på någon fysisk entitet, och däri kommer vinylen att få ett uppsving. Att ladda ner musiken tror jag inte frambringar samma tillfredsställelse som som att faktiskt få något i handen. Sen är ju vinylskivor ofta ganska påkostade med fina omslag osv, det är ju nästan som man köper ett konstverk i vissa fall.

Jag vet inte riktigt om jag håller med om att det numer är omöjligt att erövra världen med sin sång. Visst, man kanske inte längre kan spela in en skiva och sen sitta på arslet och håva in stålar och köpa en massa fina bilar. Jag tycker nästan bara det är positivt att denna aspekten har försvunnit från musiken. Då slipper man en del av alla wannabes som bara är ute efter pengarna, och får ist njuta av riktiga musiker som verkligen brinner för musiken och är villig att slita lite för att kunna försörja sig på det.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Det är nu en av de stora mässorna i USA för musikbranchen. Men inte mycket nytt att fundera på. Nuendo 5 skeppas. Inget skrivs heller,
är musikmässorna döende som resten av musikvärlden?

Det här året med alla dessa mässor har inte innehållit några direkt nyheter. Redan NAMM i januari som brukar vara den viktigaste när årets nyheter släpps, för det allra mesta, var det knappt något nytt. Mest bara uppdateringar av allt från mjukvara till hårdvara. Fanns inget att häpna över. Tycker det var det sämsta året hittills. I alla fall på mycket länge.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.