Kontrollrummet

equality & ydderF - September

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: September
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: intrumental gitarrlåt
LÅTLÄNGD: 02:48
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
TID VERSION (utan lap steel): September V

Nu tycker jag väl den platsar här bland fähiga, fädiga demoner. 

edit 091003: Freddy, Norway on lap steel!

 :blink:
« Senast ändrad: 08.12.2009, 19:47:17 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Du lyckas alltid få till väldigt snyggt akustiskt gitarrljud, så även här. Gitarren som spelar temat kunde dock ligga lite längre fram i mixen!
Kan tänka mig mer framträdande ståbas och även lite pianoplink som ackompanjemang. Varför inte låta en flöjt ta över melodin i någon vers
för att få variation? Sedan är det ju aldrig fel att bryta av med ett stick..... :)


Avslappnad

  • Gäst
Snyggt. Och jag kunde inte låta bli att pilla med den. Du har PM. :)

Håller med Asti om flöjten, skulle vara snyggt tror jag. ;)


Vad jag däremot inte förstår är varför du är vaken innan klockan 5 en lördag? ;) :D
« Senast ändrad: 19.09.2009, 10:11:16 by Avslappnad »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Skön gitarr slinga Micke.Lirade lite bas till detta,hör att du har en ansats till bas i botten,utvecklade det lite...Om du tror på mig så kan jag alltid spela in en snutt så får du höra hur jag tänkte  :)

Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
asti: Nu är temagitarren faktiskt ganska mycket torrare än den andra.  Men visst jag ska testa. Det finns en elbas men den är nog för lågt mixad. Stick? Javisst har inte gjort något än.  :D Mandolin har jag ingen tyvärr. Tack för synpunkter!
Avslappad:  Kul att den fick dig att fixa till en egen version. Jag tycker den är klockren och att komma idén med en annan tonart i början är jäkligt fyndigt! Blir ett häftigt överaskningsmoment.  Kanske att elpianot lirar lite mycket där i början där gitarrerna kommer in.... Äh, vi kan ta resten PM-vägen. Lade upp din verre högst upp.  Schysst!
HM: Tjena! Thnx. Nu är det faktiskt en bas tillsammans med trummorna från andra halvan. Den är nog för svag i mixen. Jag skall fixa till detta. Självklart får du lira in nåt också men kanske skulle du ha en helt baslös version då?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
asti: Nu är temagitarren faktiskt ganska mycket torrare än den andra.  Men visst jag ska testa. Det finns en elbas men den är nog för lågt mixad. Stick? Javisst har inte gjort något än.  :D Mandolin har jag ingen tyvärr. Tack för synpunkter!
Avslappad:  Kul att den fick dig att fixa till en egen version. Jag tycker den är klockren och att komma idén med en annan tonart i början är jäkligt fyndigt! Blir ett häftigt överaskningsmoment.  Kanske att elpianot lirar lite mycket där i början där gitarrerna kommer in.... Äh, vi kan ta resten PM-vägen. Lade upp din verre högst upp.  Schysst!
HM: Tjena! Thnx. Nu är det faktiskt en bas tillsammans med trummorna från andra halvan. Den är nog för svag i mixen. Jag skall fixa till detta. Självklart får du lira in nåt också men kanske skulle du ha en helt baslös version då?

Mandolin? Tror att du är lite yrvaken ännu.... :D


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
asti: Nu är temagitarren faktiskt ganska mycket torrare än den andra.  Men visst jag ska testa. Det finns en elbas men den är nog för lågt mixad. Stick? Javisst har inte gjort något än.  :D Mandolin har jag ingen tyvärr. Tack för synpunkter!
Avslappad:  Kul att den fick dig att fixa till en egen version. Jag tycker den är klockren och att komma idén med en annan tonart i början är jäkligt fyndigt! Blir ett häftigt överaskningsmoment.  Kanske att elpianot lirar lite mycket där i början där gitarrerna kommer in.... Äh, vi kan ta resten PM-vägen. Lade upp din verre högst upp.  Schysst!
HM: Tjena! Thnx. Nu är det faktiskt en bas tillsammans med trummorna från andra halvan. Den är nog för svag i mixen. Jag skall fixa till detta. Självklart får du lira in nåt också men kanske skulle du ha en helt baslös version då?

Jo jag hör basen,svagt mixad och enkelt lirad,jag tänkte utveckla den lite..Om det blir bra det vet jag inte,men jag provar gärna - en liten utmaning så där och sånt gillar jag  :)

Du kan ju köra/pm:a över en baslös verre så lirar jag på måndag..Tempot är bra att ha så kan jag lira mot metronomen så det blir tight och fint.Trummorna är lite låga i ljudbilden,så metronomen kompletterar..

Väldans snygg höst feeling du totat ihop på guran!

Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
asti: Nu är temagitarren faktiskt ganska mycket torrare än den andra.  Men visst jag ska testa. Det finns en elbas men den är nog för lågt mixad. Stick? Javisst har inte gjort något än.  :D Mandolin har jag ingen tyvärr. Tack för synpunkter!
Avslappad:  Kul att den fick dig att fixa till en egen version. Jag tycker den är klockren och att komma idén med en annan tonart i början är jäkligt fyndigt! Blir ett häftigt överaskningsmoment.  Kanske att elpianot lirar lite mycket där i början där gitarrerna kommer in.... Äh, vi kan ta resten PM-vägen. Lade upp din verre högst upp.  Schysst!
HM: Tjena! Thnx. Nu är det faktiskt en bas tillsammans med trummorna från andra halvan. Den är nog för svag i mixen. Jag skall fixa till detta. Självklart får du lira in nåt också men kanske skulle du ha en helt baslös version då?

Mandolin? Tror att du är lite yrvaken ännu.... :D

Äsch, du har ändrat!  :P






(nejrå, läste fel)  :blink:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker det är en trevlig slinga, om den är för repetitiv är svårt att säga utan sång o dyl.. Ja, flöjt eller oboe eller nåt skulle nog passa efter ett tag...
:)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick

Du kan ju köra/pm:a över en baslös verre så lirar jag på måndag..Tempot är bra att ha så kan jag lira mot metronomen så det blir tight och fint.Trummorna är lite låga i ljudbilden,så metronomen kompletterar..


http://www.box.net/shared/65n8ldtd2m

Tack Mike! Här är en baslös rackare!

Dividend: Tack! Ja, nånting mer skall det bli, helt klart!

La upp en ny mix med mer bas och trummor högst upp.
« Senast ändrad: 19.09.2009, 11:43:10 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ok har den..

Men jag behöver tempot också  :)

Mike


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Låter friskt och porlande - snarare en vårbäck än september
Du ska ju plocka in något annat tema i den och jag kan tänka mej det som något lugnare, eftertänksamt som sen brister ut i denna sprittande glimmer.
Tycker att den flöjt avslappnad lagt kan utvecklas och bli riktigt bra
Tror också att en tydligare bas kan höja det hela men låt ändå början vara utan - tror det blir fint om den kliver in efter ett tag
Bra spelat!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Cykeln: Vårbäck? "Den vår den klene kallar höst" - EAK, ye'know.  ;) :D Skämt åsido. Kan nog stämma. Nåt skall ju låtarna heta...
Bra förslag! Ska jobba mer med denna förhoppningsvis i veckan som kommer. Kul att du gillade skissen.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Avslappnad

  • Gäst
Kul och tack equality! :) Som sagt, vi får ta den vidare utanför, kan bli något riktigt koolt kanske.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Vi hörs JT!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou EQ!
Lyckades ladda ner 30 sekunder... javet, det stinker om mitt nät, men av denna snutt kan jag redan ge fulla röster (inte berusade dock) åt låten. Hör ju genast vem som håller i acken och då kan det icke bli dåligt. Har ju alltid avundats din ackelirningsstil, skönt o passligt tajt, mycket snyggt fingerspel!
Ska fortsätta försöka ladda ner mer o vi får återkomma senare... sparka till om du inte hör av mig! :D

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Helt fantastiska gitarrer i detta stycke väldigt välspelat. Jays version lät fylligare men lite rörigare.... HM´s idé om ny bas låter också kul ---- ser fram emot utvecklingen av denna. Kanske blir det sång också?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tjou EQ!
Lyckades ladda ner 30 sekunder... javet, det stinker om mitt nät, men av denna snutt kan jag redan ge fulla röster (inte berusade dock) åt låten. Hör ju genast vem som håller i acken och då kan det icke bli dåligt. Har ju alltid avundats din ackelirningsstil, skönt o passligt tajt, mycket snyggt fingerspel!
Ska fortsätta försöka ladda ner mer o vi får återkomma senare... sparka till om du inte hör av mig! :D

h.  johan

Hav inga förväntningar broder. Primitiv skiss, närmast en testballong. Läste ju nånstans att Finland är världens bredbandstätaste land... What happened?  :o :blink: :rolleyes: :D
Sparka på mig också om jag råkar vara ohörsam till nåt av de dina.


Helt fantastiska gitarrer i detta stycke väldigt välspelat. Jays version lät fylligare men lite rörigare.... HM´s idé om ny bas låter också kul ---- ser fram emot utvecklingen av denna. Kanske blir det sång också?


Shit, thanks mannen! Kan nog tänka mig sång och akkefigurerna som nån mellanspel kanske. Kul att du spetsade öronen och du, var försiktig med tårtan!  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Vilket vackert gitarrlir.. Oj oj.. Lyssnade på denna om och om igen.. Fantastiskt... Tänkte först att det borde vara sång på detta, men näeee.. Detta skall inte förstöras med sång.. Det är såååå vackert som det är..
Om ingen redan listat ut det så är jag oerhört svag för "plockgitarr".. Såhär vill jag också kunna hantera en gura..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ja, tänk att kunna spela så där!  :wub:
En skön slinga i riktig eq-stil! Skönt att lyssna på.
Plinkar på en låt...


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
helskönt! Håller med Hogge där om sången, låt gitarrerna leka själva i den här låten!  :D
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
hogge: Nu är detta inte nån som helst liveinspelning utan ganska mycket efterarbete i datorn. Kul att du gillar detta och tänka dig den rent instrumental. Thnx.
Plinka: Kul! Tack Plinka!  :)
Åsa: Vaddå? Vill du inte sjunga på mina låtar längre?  :unsure:  Närå skojar bara.  :D Glad att du tänka dig denna instrumental och jag lutar  åt samma håll. Behöver utvecklas mer med tredjeteman och ett stick. Bara det!  :rolleyes:

Ytterligare lite mix-fix i versionen högst upp och kommer inte från att vä guran i B-temat låter lite ostämd.  :(
« Senast ändrad: 20.09.2009, 20:24:07 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi se Micke..Jag fick en timmes lucka ikväll och satte basen som jag tänkte den i mitt huvud då jag anade trummorna långt bak i mixen vid första lyssningen.Inte så lätt att lira till,men trummorna var lite högre på "special verren" jag fick..så jag tror det sitter tight.

Passar passar inte,ja jag vet inte - men så här låter det i vart fall..Liret kommer in där trummorna börjar och to the end..

TAGIT BORT LÄNKEN DÅ LÅTEN ÄR KLAR.

Mike
« Senast ändrad: 23.09.2009, 09:56:39 by Harmonica mike »


Avslappnad

  • Gäst
Då skall vi se Micke..Jag fick en timmes lucka ikväll och satte basen som jag tänkte den i mitt huvud då jag anade trummorna långt bak i mixen vid första lyssningen.Inte så lätt att lira till,men trummorna var lite högre på "special verren" jag fick..så jag tror det sitter tight.

Passar passar inte,ja jag vet inte - men så här låter det i vart fall..Liret kommer in där trummorna börjar och to the end..

Mike

Supernajs! :) Men oj vad jag skulle vilja höra detta lir på en bandlös bas. ;)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jäkligt bra lir Micke! Kan mycket väl tänka mig att låten tar en mer jazz-jammig vändning med synthar etc. Förmodligen med annat gitarrlir också. Skulle ändå vilja ha en mer "strikt" version med begränsad intrumentering och längre, svepande bastoner. Inget som hindrar två helt olika versioner.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ny version uppe nu. Jag vet inte...? Kanske skulle satsa på en jam-, colabversion också?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jäkligt bra lir Micke! Kan mycket väl tänka mig att låten tar en mer jazz-jammig vändning med synthar etc. Förmodligen med annat gitarrlir också. Skulle ändå vilja ha en mer "strikt" version med begränsad intrumentering och längre, svepande bastoner. Inget som hindrar två helt olika versioner.
Här trodde jag EQ blivit schizofren ... hm.... han resonerar med sig själv här... hm....
Sedan förstod jag att det var H-Mike kommentaren gällde :lol:
Basen låter riktigt bra och passar in på det lättflyktiga spelandet som gitarrerna har. Det slog mig att låten påminner i sin uppbyggnad av Salsberry Hill och det är ju en favvo, men låten saknar det taktfasta mittpartiet där ju sången i den låten kommer in och det finns ju utrymme för nåt liknande i denna lite väl korta låt om du nu funderar på utveckling av låten - så vore det ju en kul utveckling (tycker jag i alla fall)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ny version uppe nu. Jag vet inte...? Kanske skulle satsa på en jam-, colabversion också?

Tjenare Micke.

Oj vad snyggt detta blev!

Flöjt prylarna sitter som gjutna.Några nya gura prylar också som passar perfa.Basen spelar betydligt lugnare än den jag gjorde.Tycker ditt bastänk(oops - något för SAOL) är bättre i nuvarande tappning av alstret.Jizes vad snyggt det är där du nyper ihop låten,vilken känsla!
Klappat och klart,och snyggt mixat.Givet 5/5 på detta.

Vill du ha det jag lirade på basen för en annorlunda verre,hör av dig.
Annars är det bara att åka mot evigheten ackompanjerad av detta sköna alster.

Kanon lirat och rock on mate.

Mike


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jäkligt bra lir Micke! Kan mycket väl tänka mig att låten tar en mer jazz-jammig vändning med synthar etc. Förmodligen med annat gitarrlir också. Skulle ändå vilja ha en mer "strikt" version med begränsad intrumentering och längre, svepande bastoner. Inget som hindrar två helt olika versioner.
Här trodde jag EQ blivit schizofren ... hm.... han resonerar med sig själv här... hm....
Sedan förstod jag att det var H-Mike kommentaren gällde :lol:
Basen låter riktigt bra och passar in på det lättflyktiga spelandet som gitarrerna har. Det slog mig att låten påminner i sin uppbyggnad av Salsberry Hill och det är ju en favvo, men låten saknar det taktfasta mittpartiet där ju sången i den låten kommer in och det finns ju utrymme för nåt liknande i denna lite väl korta låt om du nu funderar på utveckling av låten - så vore det ju en kul utveckling (tycker jag i alla fall)


Eddie:

Ja det är många "Mickar" på detta forum  :lol:
Mitt bassound är väl inte det bästa på den snutt jag lirade,en snabb tagning där jag drog upp basen ordentligt för att Micke(bäst att skriva eq) skulle höra hur jag lirade basen i denna.Några otighta toner,men överlag rätt bra.

###############################

Sorry för OT där Micke,jag tar bort länken som jag la in.

Lyssnat konstant på denna nu.Basen är ju ganska repetativ..Någon utflippning hade varit nice.
Faen,jag är nog bara sugen på att lira  :D

Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Här trodde jag EQ blivit schizofren ... hm.... han resonerar med sig själv här... hm....
Sedan förstod jag att det var H-Mike kommentaren gällde :lol:

 :lol: Lite förvirrande med alla versioner. Du lyssnade alla gånger på HM:s snygga baslir. JT har ett genialisk intro också. Vore synd att inte ta till vara på detta och jag funderar en mer jam-jazz-verre där dessa goda musiker kommer till sin rätt. Jag fortsatte med grundversionen som finns högst upp i ny tappning så länge. Thanks Eko för sköna kommentarer som alltid och Solibury Hill är en absolut favvo.
Återkommer H-Micke!
« Senast ändrad: 23.09.2009, 09:59:51 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Avslappnad

  • Gäst
Vart ju kanon! Och då började jag direkt fundera på dragspel som jag tror skulle sitta som en bakgrundssmäck... ;)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hej
Om det skall vara sånglöst så gillar jag nog arrangemanget som det är i den version som jag hörde idag. Tycker inte att man skall plocka in för mycket för gitarrmelodin bär arrangem,anget bra och är rädd att för många kontrapunkter bara virrar till det. Tycker at det funkar bra med flöjterna och det räcker nästan så.
Som många påpekat är det mycket bra spelat. Kanske skulle jag vilja att melodigitarren var lite mer välspelad. I inledningen finns det en del döda toner speciellt i den snabba delen av figuren. Hoppas att du förstår att anledningen till att jag gnäller på små skitsaker är att det är så förbaskat bra i övrigt. Måste bara säga något om känlsna också´. September men inte med den där melankolin utan jag drömde mig bort i något slags solig höstdag där jag kände mig glad behagligt  innombords  :) :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack H-Micke (om jag får kalla dig så) för kommentarer som är sköna att läsa. Jag tycker vi kan försöka oss på en mer jammig version med JT vid keyboardet. Återkommer per PM eller nåt! Yeah, rock on!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Ja, nu börjar det verkligen likna något! Flöjterna förstärker bra och det är lite mer variation i gitarrmelodin!
Har du testat akustisk bas? Tycker nog att det skulle passa bättre här, men det är iofs inget fel på den som är nu, bara lite väl återhållsam.
Behåll den instrumental - tycker inte det ska vara sång!
Håller med Egghuvud om att du borde kanske "fila" lite på "melodigitarren" i början för att få det helt perfekt! För det är det absolut värt! En skön låt!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ja, nu börjar det verkligen likna något! Flöjterna förstärker bra och det är lite mer variation i gitarrmelodin!
Har du testat akustisk bas? Tycker nog att det skulle passa bättre här, men det är iofs inget fel på den som är nu, bara lite väl återhållsam.
Behåll den instrumental - tycker inte det ska vara sång!
Håller med Egghuvud om att du borde kanske "fila" lite på "melodigitarren" i början för att få det helt perfekt! För det är det absolut värt! En skön låt!

Kan testa den där basen, ja du vet som skallrar på F:et. Tar emot som fasen att spela in guran igen. Finns det inget annat sätt?  :ph34r: Tack ändå för schysst pep-talk!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves