Kontrollrummet

Hur går du fram när du spelar inn?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Tycker detta kan vara interressant. Kanskje man kan få nya ideèr.

Så gjör jag:


1. Jag spelar inn akkgura och sjunger samtidig efter click. Altså ledgura och ledvokal. ( heter det så?  :huh:)
2. Så spelar jag trummor efter det på mitt Roland TD 3 med ett och annat Superior/EZ plug in.
   Jag spelar inn HELA låten med trummor. Altså inget copy'n paste.
   På det sättet får man en live feeling innbillar jag mig. Alla övergångar blir litt anorlunda osv..
   PS! Det gjelder ALLA instrument. Copy'n paste är det som ofta får musik att låta "stivt".
3. Så kvantiseras det. Men som sagt inte ghostnotes. Noen ganger höjer jag tempoet bitte lite på refrenget til ex.
    För at öka intensiteten. Ofta gjör trummiser det live.
4. Nu har jag ett steady trumkomp som jag kan jobba med. Så då blir det bas.
5. Ny akkgura som regel, men om inte låten vil ha det, så blir det ett annat akkord instrument.
6. Ny vokal.
7. Så lägger jag lite krydder. Ofta för mycket krydder  :rolleyes:
8. Mixing gjör jag alltid undervägs. Så det är fint lite jag behöver gjöra när låten är färdig.
    Brukar nestan aldrig annan funksjon änn lowpass eller highpass på eq'n..
    Självklart viktig med bra mikrofoner då..
9. En hobby mastering med way too much kompression  :P
 
Voila! En låt  B)

PS igjen! Altså inte alla låtar blir til på det här viset, men det är som regel en mal för mig.
« Senast ändrad: 31.08.2009, 13:37:42 by ydderF »


asti

  • Gäst
Jag börjar i regel med fingerspelning på en akustisk gitarr och spelar in med "click"/metronome.
Därefter brukar jag lägga en ny ak.gitarr med kompletterande fingerspel.
Om det passar/behövs lägger jag sedan på en akustisk kompgitarr, oftast med plektrum.
Nästa steg är trummor och bas, i nämnd ordning.
Därefter blir det ev kompletterande instrument som t.ex elgitarrer, orgel, piano, steelguitar, dragspel, blås.....
Om låten bygger på en pianoslinga t.ex, så kan det hända att jag börjar med den i st f ak.gitarrerna!
Till slut lägger jag på lead-sång och ev körer.
Panorering och eq har jag gjort för varje ny kanal och nu ser jag över det och lyssnar rätt många gånger på helheten
och att jag hör alla instrument "lagom" högt.
Slutmixen brukar jag göra normalize och ev compress på för att få upp "volymen" lite mer.
Om det är ett enkelt arr och speciellt akustiskt brukar det räcka med normalize.
Jag använder ingen plug-in för reverb/delay, utan det har jag en extern burk för.(TC Electronics)
Micken kör jag genom en Focusrite Trackmaster Pro för preamp och compression.
Elgitarr kör jag via en POD och elbasen via en V-Amp.


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
När jag spelar in i projektstudion hemma så gör jag ungefär som ydderF :) Håller med om att det är en god idé att spela in trummorna så tidigt som möjligt, utan copy&paste

När jag mixar börjar jag alltid med att lägga en stereokompressor på masterbussen som jobbar väldigt subilt, samt en inflator (oxford) (för att kunna hålla volymen uppe när jag jämför med en komersiell cd)

Fast nu handlade det iofs om inspelning... Tillbaka till ämnet.

/Jon
« Senast ändrad: 31.08.2009, 13:13:21 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad zauron_87

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 146
  • jag
    • Visa profil
    • http://www.myspace.com/aggregate666
Du kanske menar hur jag lägger upp innspelandet men jag tar även med skrivandet.

Jag lirar ju största delen olika typer av metal... och det är ju beroende på om man är själv elr inte att göra en låt, men jag utgår från att jag nu är själv,,,

Brukar ofta sätta mig men min el gura och jamma o då kommer ja på nått riff kankske
Ta ut hur många bpm det går i... lägga ett simpelt trumkomp till klicket..

Sedan spelar jag in riffet.. lyssnar på det sen så jammar jag vidare o bygger så,,, sedan när jag har tillräckligt mkt så det är en låt sitter jag o tittar över allt hur det låter om jag ska lägga in nått elr inte rättar till det så jag har en grund gitarr...

Sedan börjar ja leka med trummorna till grund guran.. spelar om dem testar va som passar bäst till allt... ibland kan det va så jag hör att guran ska spela en annan typ av attack elr tackt när ja kör trummorna då ändrar jag det..

Sen när allt det är klart ja då börjar jag spela in alla gitarrer o lägger på melodier o så vidare...
Bas så klart

Sången brukar jag lägga där efter ofta har jag haft en idee på när jag hör riffet vad sången ska handla om o så vidare


Utloggad Totmusic

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
När jag spelar in i projektstudion hemma så gör jag ungefär som ydderF :) Håller med om att det är en god idé att spela in trummorna så tidigt som möjligt, utan copy&paste

När jag mixar börjar jag alltid med att lägga en stereokompressor på masterbussen som jobbar väldigt subilt, samt en inflator (oxford) (för att kunna hålla volymen uppe när jag jämför med en komersiell cd)

Fast nu handlade det iofs om inspelning... Tillbaka till ämnet.

/Jon

Ursäkta en novis :wub:
Inflator (oxford) vad är det?
Totmusic


Utloggad tsmalmbe

Inflator (oxford) vad är det?

http://www.sonnoxplugins.com/pub/plugins/products/inflator.htm
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Det blir nog lite olika beroende på vilken musik jag gör. När jag gör pop eller rock så börjar jag oftast med riffen eller melodin och sedan blir det lite klipp och klistra. Spelar kanske ett par takter på trummorna och sedan klipper jag resten till arret är färdigt.

Sedan blir det trummor. Hela spåret med alla markeringar och så. Jag gör oftast ett par tre trumspår och använder det som jag tycker låter bäst. Jag kvantiserar "för hand" d v s slag för slag tills det låter tajt och bra och sedan blir det gitarrer, bas och resten- Sångspåren kommer sist. Eventuellt blir det solo efter sången.
Ibland skriver jag på piano och då blir det oftast pianot som får följa trummorna. Jag är inte så bra på keyboard, men jag flörsöker spela det mesta själv ändå. Det blir lite mer levande (om inte det är för svåra figurer då får jag midinotera).

När jag gör mer symfonisk musik så blir det oftast så att melodierna kommer först och först när de är klara försöker jag jobba fram harmonierna. 
Gör jag elektromusik så kan det se ut hur som helst, det kan ju te x vara ett syntljud som utgör stommen i en låt och då faller saker på plats allt eftersom. 

Det känns som ett logiskt sätt att arbeta sig fram från idé till produkt. Någonstans halvvägs in i processen fastnar jag dock oftast i detaljarbete och blir aldrig riktigt klar. :)
 


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Ömh...

1. Skriver låten och bestämmer arret.
2. Programmerar trummor med EZDrummer DFH, och bas med Broomstick Bass, i FL Studio, exporterar som MP3-fil.
3. Inporterar trum-MP3:n och bas-MP3:n till Adobe Audition.
4. Spelar in gitarr i trehundra år tills det blir så bra som möjligt.
5. Spelar in sång (inte än, men snart då).
6. Mixar och mastrar (dock är jag grymt mycket nybörjare på det).
7. Exporterar som MP3-fil.

All inspelning, mixning och mastering sker i Adobe Audition.

Det kanske är ett jätteknas sätt att gå till väga, men det funkar.


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Så lenge det funker er det vel coolt ;)

Tack för svar hittils. Sonnox Inflator'n skal jag kolla..


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ömh...

1. Skriver låten och bestämmer arret.
2. Programmerar trummor med EZDrummer DFH, och bas med Broomstick Bass, i FL Studio, exporterar som MP3-fil.
3. Inporterar trum-MP3:n och bas-MP3:n till Adobe Audition.
4. Spelar in gitarr i trehundra år tills det blir så bra som möjligt.
5. Spelar in sång (inte än, men snart då).
6. Mixar och mastrar (dock är jag grymt mycket nybörjare på det).
7. Exporterar som MP3-fil.

All inspelning, mixning och mastering sker i Adobe Audition.

Det kanske är ett jätteknas sätt att gå till väga, men det funkar.

Bara nyfiken på varför du inte spelar in audio i FL?


DåligtGehör

  • Gäst
Det finns nog många sätt men här är en analogisk anekdot från 1965.

- Jo man tar en stekpanna och lägger i lite smör.
   Sedan tar man kastanjer och steker dem i smöret.
- Vilka kastanjer?
- Sådana man kan plocka på träden.

tystnad...

- Vad gör man sedan med kastanjerna?
- Slänger dem.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Om jag gör en traditionell låt med typ vers refr så är låten nästan alltid klar som komposition med former och så innan jag slår på datorn. Börjar då med ett slaskspår på trummor med rätt groove. Lägger sedan bas, gitarrer, piano och eventuella syntar. Körer och sist ledsången. Som allra sista grej brukar jag göra om trummorna som spelas in från start till mål för att få en bra känsla för låten och tillräckligt mycket variation också. Kan ibland kräva att även andra instrument görs om i detta skede, men inte ofta. 100% kvantisering på trummorna. (utom fills och spökslag)

Är det däremot nåt jazzartat jag spelar in kan det bli vilken ordning som helst, dock nästan alltid stödrytmer först. Då finns sällan låten när jag börjar heller utan den växer fram utmed vägen.


Avslappnad

  • Gäst
I 99% av fallen: hittar ett ljud och bygger en atmosfär kring det. Letar efter kompletterande ljud och någon melodislinga. Sedan mix och export.


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Ömh...

1. Skriver låten och bestämmer arret.
2. Programmerar trummor med EZDrummer DFH, och bas med Broomstick Bass, i FL Studio, exporterar som MP3-fil.
3. Inporterar trum-MP3:n och bas-MP3:n till Adobe Audition.
4. Spelar in gitarr i trehundra år tills det blir så bra som möjligt.
5. Spelar in sång (inte än, men snart då).
6. Mixar och mastrar (dock är jag grymt mycket nybörjare på det).
7. Exporterar som MP3-fil.

All inspelning, mixning och mastering sker i Adobe Audition.

Det kanske är ett jätteknas sätt att gå till väga, men det funkar.

Bara nyfiken på varför du inte spelar in audio i FL?
För att... det går väl inte ens?

FL är väl bara för MIDI och liknande saker, ingen audio, vad jag har fattat det som?


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ömh...

1. Skriver låten och bestämmer arret.
2. Programmerar trummor med EZDrummer DFH, och bas med Broomstick Bass, i FL Studio, exporterar som MP3-fil.
3. Inporterar trum-MP3:n och bas-MP3:n till Adobe Audition.
4. Spelar in gitarr i trehundra år tills det blir så bra som möjligt.
5. Spelar in sång (inte än, men snart då).
6. Mixar och mastrar (dock är jag grymt mycket nybörjare på det).
7. Exporterar som MP3-fil.

All inspelning, mixning och mastering sker i Adobe Audition.

Det kanske är ett jätteknas sätt att gå till väga, men det funkar.

Bara nyfiken på varför du inte spelar in audio i FL?
För att... det går väl inte ens?

FL är väl bara för MIDI och liknande saker, ingen audio, vad jag har fattat det som?

Nej - FL Studio är både för audio och midi. En liten snabbdykning i manualen skulle kanske vara på sin plats...? ^_^
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
När jag börjar med en låt, så kan jag utgå från en ackordföljd eller en melodislinga eller basslinga som jag har kommit på.
För att komma igång snabbt och slippa knacka ihop en simpel trumtakt, så kör jag med GrooveAgent och väljer en stil som jag tycker funkar ok med det jag har - och sedan får den köra på medan jag jammar fram det jag inte hade från början.
När det rudimentära kompet med bas, piano och en flöjt som melodi (enkla ljud med Hypersonic) - och åtminstone vers och refräng - är någorlunda klart, så knackar jag in egna trummor och ersätter GA med dem. Dödkvantiserar alltid grund-trumkompet, men behåller dynamiken - och lägger till fills och extra prylar i kompet senare. Ibland gör jag stick senare, men ibland blir det samtidigt med vers och refräng.
Sedan lägger jag gärna lite stråkar eller något pad-ljud om det känns som om det ska finnas - och byter ut bas och piano till den typen av ljud som känns rätt.
Sedan är det dags att spela in sången (texten brukar bli till i ett sent skede, men melodin finns tidigt för det mesta) - innan jag har pillat för mycket med detaljer och pålägg.
När sången är på plats, så börjar finliret, där jag lägger på kosmetika, som blås, klockor, syntar, gitarr och vad som nu ska finnas. Eftersom sången finns där och tar den plats som den ska ta, så är det mindre risk att arret blir extremt överarbetat så att man måste plocka bort något som man har pillat med ett par timmar. Less is more...
Körer blir det ibland som en av de sista bitarna och ibland direkt efter leadsången. Lite olika beroende på hur det känns.
Extra percussion är ofta bland det sista som kommer till - utom om det känns extra viktigt för vissa markeringar i låten - för då kommer percussion i samband med trummorna.

Jag tar sällan beslut angående sound och instrument innan det är dags för slutmix - så ända fram tills dess är det ofta en ganska öppen fråga hur det ska låta i slutänden.
« Senast ändrad: 03.09.2009, 13:11:49 by Claes »
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
För det mesta börjar med något riff. Oftast något som legat ett tag. Sen letar jag fram något trumkomp som passar. Oftast någon midi från grovemonkee. Som allt som oftast förändras med låtens gång. Men ibland börjar jag med något trumkomp och leker fram något bra riff. Sen tar oftast längre tid innan jag är helt nöjd med allt och hur det ska vara. När det är klart hur låten ska vara börjar jag med att spela in basen och sen gurorna. Och ibland blir det stråkar med men de kommer sist.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Intressant. Ibland gör jag ungeför som ydderF beskrev, men allt som oftast blir det mer:

1. får en ide i skallen, ett tema jag nynnar på, eller en sångsnutt eller något. Kan vara bara riff eller ackord.
2. Tänker igenom vad låten handlar om. kanske några textstrofer som stolpar.
3. bygger kort och tjockt: en refräng, eller en vers, ganska komplett, för att få fram känslan. grova trums.
4. bollar fram o tebax med kollaboranter eller bara rådfrågar någon, eller mig själv.
5. bygger ut låten, skriver klart. I princip alltid med piano/gitarr bara. slasksång
6. trummor och effekter.
7. Sång, effektuera sången, och mer sång.
8. Mer trum och effektfix.

Sedan lyssnar jag ofta på låten, många ggr och i olika sammahnag, och sedan tebax till studion och finjusterar.

låten "envy" som finns i demoavdelning kom till som ovan, med skillnaden att wernborg lade grunden med några riff ha tagit fram, lagt slasktrummor och bas till, och skickat över. (riffen togs fram under artbete med en annan låt -higher)
Sen kan det i logic se ut såhär:


I detta fallet saknas lite grejor, men tack vara hyfsad struktur i arrangemanget så är det lätt att jobba med.

Någon stans här brukar jag också ha en period när jag totalt lessnar på låten och undviker den en eller ett par veckor. under denna tid är det bara att bryta ihop och komma igång igen :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
1. Kommer på en melodislinga med några ord på en rökrast på jobbet.
2. Tar fram iPhonen och sjunger in detta på Röstanteckning
3. Listar ut vilken takt det är och lägger en tråkig trumtakt med EZ på cubase.
4 Försöker lista ut en keyboard harmonisk melodi/ackord-historia som jag lirar in
5. Upptäcker att den ursprungliga iPhone-inspelningen inte är så bra.
6. Hittar på nåt helt annat.
7. Lägger nån matta eller nåt som jag kan gå vidare med.
8. Slänger kanske på en gura eller ytterligare keyboard sak.
9. Ändrar trumbeatet för det stämmer aldrig.
10. Fortsätter med strings eller nåt annat.
11. Fastnar på refrängen håller mig till verserna.
12. Listar ut en brygga som jag i alla fall aldrig har med i slutet.
13. Nu är det dags för bas väljer analog eller digital.
14. Upptäcker att de ord jag har inte passar alls.
15. Skriver nya ord.
16. Spelar in slasksång. Upptäcker att refrängen blir en bra vers.
17. Lägger ett skrikande solo på flera ställen.
18. Undrar hur man strukturerar inspelningar.
20. Tar en öl eller en grogg eller nåt.
21. Lägger ett nytt solo - blir inget bra det heller.
22. Hittar på ny text
23. Sjunger in den
24. funderar över vad musik egentligen är.
Nja ungefär så, det är ett under att det blir något i slutändan ungefär varje gång.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
1. Kommer på en melodislinga med några ord på en rökrast på jobbet.
2. Tar fram iPhonen och sjunger in detta på Röstanteckning
3. Listar ut vilken takt det är och lägger en tråkig trumtakt med EZ på cubase.
4 Försöker lista ut en keyboard harmonisk melodi/ackord-historia som jag lirar in
5. Upptäcker att den ursprungliga iPhone-inspelningen inte är så bra.
6. Hittar på nåt helt annat.
7. Lägger nån matta eller nåt som jag kan gå vidare med.
8. Slänger kanske på en gura eller ytterligare keyboard sak.
9. Ändrar trumbeatet för det stämmer aldrig.
10. Fortsätter med strings eller nåt annat.
11. Fastnar på refrängen håller mig till verserna.
12. Listar ut en brygga som jag i alla fall aldrig har med i slutet.
13. Nu är det dags för bas väljer analog eller digital.
14. Upptäcker att de ord jag har inte passar alls.
15. Skriver nya ord.
16. Spelar in slasksång. Upptäcker att refrängen blir en bra vers.
17. Lägger ett skrikande solo på flera ställen.
18. Undrar hur man strukturerar inspelningar.
20. Tar en öl eller en grogg eller nåt.
21. Lägger ett nytt solo - blir inget bra det heller.
22. Hittar på ny text
23. Sjunger in den
24. funderar över vad musik egentligen är.
Nja ungefär så, det är ett under att det blir något i slutändan ungefär varje gång.

Du är en klippa Eko! Det här är det bästa regelverk jag sett!  :lol:
Tjugofyra punkter fick du med, alla lika viktiga! Tack för att du bjuder på't!  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Dubbelpost
« Senast ändrad: 22.02.2010, 12:50:09 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


freddy

  • Gäst
Kul läsning eko. Kände en viss frustration där på vissa punkter.  :lol:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Är det här en tråd som är intressant eller inspirerande för dig som skapar musik idag?
Jag håller på att rensa gamla papper och hittade en utskrift på denna tråd...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lite lattjo faktiskt. Igår på en rökpaus vid det Libanesiska Julbordet hände det just att jag tog fram mobilen och sjung in en snutt. Nu är låten klar ska dit med bas och sång bara :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
När jag ska spela in sång eller akustisk gitarr går jag fram till mikrofonen och när jag
Ska spela in elgitarr eller elbas går jag fram till POD:en. Ska jag spela in piano, stråkar
Och andra SVT-pluggar går jag fram till keyboardet. I samtliga fall försöker jag gå med
Lugna, bestämda steg utan att väsnas för mycket.
/Asti t.f. Fotgängare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
När jag ska spela in sång eller akustisk gitarr går jag fram till mikrofonen och när jag
Ska spela in elgitarr eller elbas går jag fram till POD:en. Ska jag spela in piano, stråkar
Och andra SVT-pluggar går jag fram till keyboardet. I samtliga fall försöker jag gå med
Lugna, bestämda steg utan att väsnas för mycket.
/Asti t.f. Fotgängare

Det är skönt då man kommit så långt i utvecklingen!  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
När jag ska spela in sång eller akustisk gitarr går jag fram till mikrofonen och när jag
Ska spela in elgitarr eller elbas går jag fram till POD:en. Ska jag spela in piano, stråkar
Och andra SVT-pluggar går jag fram till keyboardet. I samtliga fall försöker jag gå med
Lugna, bestämda steg utan att väsnas för mycket.
/Asti t.f. Fotgängare

Det är skönt då man kommit så långt i utvecklingen!  :lol:
Det är framstegen som räknas!  :D