Kontrollrummet

Vilken skiva har ni spelat mest i ert liv?

gäst · 148 · 38800

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellback

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
  • Do it with conviction!
    • Visa profil
Achtung Baby är med där.
Men jag skulle tro att den platta som gått mest är Genesis - Trick of the tail.
På senare tid går det inte en dag utan att jag lyssnar på Mew, Elbow eller Muse.
----------
Hellback - SpaceCommie


Utloggad garaget

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • Garaget Music
Born To Run. alla ggr.
Sen kommer väl
 "everybody Knows This is nowhere",
"...och stora havet"
och "Längre inåt landet"


asti

  • Gäst
För min del är det utan tvekan vinylskivan! Ca 40 år jämfört med CD-skivan ca 25-30 år.
Kräftskivan hörs ju bara någon gång om året och övriga skivor tror jag är försumbart.  :rolleyes:
« Senast ändrad: 22.08.2009, 12:21:01 by asti »


Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
Van Halen ------ 1984---------
Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Queensryche-Operation Mindcrime eller möjligvis Empire

Word!

Utan tvekan har jag lyssnat mest på Queensryche's Empire.. Den har följt mig i snart 20 år och jag lyssnar fortfarande på den regelbundet.. U2:s tidigare alster ligger på en säker andraplats..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Queensryche-Operation Mindcrime eller möjligvis Empire

Word!

Utan tvekan har jag lyssnat mest på Queensryche's Empire.. Den har följt mig i snart 20 år och jag lyssnar fortfarande på den regelbundet.. U2:s tidigare alster ligger på en säker andraplats..

Är det en skiva eller ett band?  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bob Dylan - Highway 61 revisited
The Beatles - Sgt Pepper

Lyssnar på den gamla dylanplattan fortfarande medan det är längre mellan varven med Pepper.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Ja herregud vilken var det? Kanske

Jag är lapp och jag har mina renar - Simon Brehm
eller
Bremen/Lausanne - Keith Jarrett
eller
Timeless - John Abercrombie & Jack DeJohnette & Jan Hammer


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag är lapp och jag har mina renar - Simon Brehm

 :lol: :lol: :lol: Näru, det var den Rockande samen som sjöng den, Gösta nånting. Brehm var basist och manager till Lill-Babs


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Lyssnar sällan på hela skivor längre, men om det är nån som jag har lyssnat på mycket är det Isola med Kent (Sista spåret är ett hett tips)
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
:lol: :lol: :lol: Näru, det var den Rockande samen som sjöng den, Gösta nånting. Brehm var basist och manager till Lill-Babs

Yepp helt korrekt

Sven-Gösta Jonsson, svensk sångare från Ammarnäs fick en stor hit med Vid foten av fjället ("Jag är lapp och jag har mina renar...") 1959, och som sedan uppträdde under namnet Den rockande samen.
Original "Red river rock" med härlig orgel.

Brehm som förutom att vara basist också sjöng in den oförglömliga "Dunder och snus och lurviga luder" - ska jag göra nån coverså ska det vara den. Fassan hade den på stenkaka. Spelades flitigt på resegrammofonen i den bruna väskan, ända tills den ödesdigra kvällen, då den tillsammans med alla andra stenkakor och själva grammofonen förpassades ut ur bilens fönster, vartefter de spelats, på väg mot en dans i Sveg.

Föreningen för värdelöst vetande
Ständige sekr O
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Brehm som förutom att vara basist också sjöng in den oförglömliga "Dunder och snus och lurviga luder" - ska jag göra nån coverså ska det vara den.
Eddie gjorde en också...



Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
spotify:track:4ka7I2fRbzxZiWOEQIeQbx
If Spotify did not open the requested resource, please click on the link above.
You can close this window.
Don't have Spotify? – Find out more...


Va ere här ?? Här måste man tydligen ha nåt .. troligen en slags resegrammofon
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
spotify:track:4ka7I2fRbzxZiWOEQIeQbx
If Spotify did not open the requested resource, please click on the link above.
You can close this window.
Don't have Spotify? – Find out more...


Va ere här ?? Här måste man tydligen ha nåt .. troligen en slags resegrammofon
Vad har du druckit?

 :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det handlar om Eddie Meduza och hans dragspesrock från 2005 - föga intressant.,
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Right - jag är lika noga med vad jag lyssnar på som vad jag dricker - only the real stuff - Stone cokies with Brehm forever och ö-whisky. Any distillery will do :wub: :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
annars - pratar vi riktiga skivor (SC, LP, EP, SP) eller räknas även den moderna standarden Compact Disc (CD) med ?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Underbart - tack för den!! Fy f-n vad bra!
Dom kunde göra låtar på den tiden - idag är det mest eq, kompressor, och je ne sait what
"Lurviga luder" har ändå lite mer je ne sais pait än "wild wild woman"
Cover på det här borde bli nästa je ne sait qui
excuse my french
 :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
:lol: :lol: :lol: Näru, det var den Rockande samen som sjöng den, Gösta nånting. Brehm var basist och manager till Lill-Babs

Yepp helt korrekt

Sven-Gösta Jonsson, svensk sångare från Ammarnäs fick en stor hit med Vid foten av fjället ("Jag är lapp och jag har mina renar...") 1959, och som sedan uppträdde under namnet Den rockande samen.
Original "Red river rock" med härlig orgel.

Brehm som förutom att vara basist också sjöng in den oförglömliga "Dunder och snus och lurviga luder" - ska jag göra nån coverså ska det vara den. Fassan hade den på stenkaka. Spelades flitigt på resegrammofonen i den bruna väskan, ända tills den ödesdigra kvällen, då den tillsammans med alla andra stenkakor och själva grammofonen förpassades ut ur bilens fönster, vartefter de spelats, på väg mot en dans i Sveg.

Föreningen för värdelöst vetande
Ständige sekr O

Härlig nostalgitripp, cykeln! Inte så värdelöst vetande ändå. Kollade för många år sen i mina föräldrars vind och hittade en stenkaka med Povel Ramel där ena sidan bestod av Aclutti busch boosch bumpa Albertina och den andra sidan: Köp inte en Zebra.
Två suveräna låtar. Povel Ramels galna texter har jag alltid gillat. Nu finns hans gamla låtar från 50-talet på cd tack o lov. En av mina favoriter är: Är det nån dom som har en våning åt mig?
Owe Törnqvist är inte helt fel heller.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Härlig nostalgitripp, cykeln! Inte så värdelöst vetande ändå. Kollade för många år sen i mina föräldrars vind och hittade en stenkaka med Povel Ramel där ena sidan bestod av Aclutti busch boosch bumpa Albertina och den andra sidan: Köp inte en Zebra.
Två suveräna låtar. Povel Ramels galna texter har jag alltid gillat. Nu finns hans gamla låtar från 50-talet på cd tack o lov. En av mina favoriter är: Är det nån dom som har en våning åt mig?
Owe Törnqvist är inte helt fel heller.

P Ramel är i mina öron i absolut Sverige-topp tillsammans med Bellman och Taube. Har en Cd-box med, om inte allt så, i alla fall det mesta. En av de få där genialsik inte känns fel. Fruktansvärt bra ljud på de tidiga inspelningarna. Har hur många favoriter som helst på ungefär samma sätt som med Beatles. Håll musiken igång, Den sista jäntan, Underbart är kort, Varför är det ingen is till punschen .....  Även filmen Ratata är en höjdare. OT vår förste rockare med ett helt gäng bra låtar/texter. Svartbäckens rödaste ros, Rumba i engelska parken, Albin och Pia .... ojoj.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Härlig nostalgitripp, cykeln! Inte så värdelöst vetande ändå. Kollade för många år sen i mina föräldrars vind och hittade en stenkaka med Povel Ramel där ena sidan bestod av Aclutti busch boosch bumpa Albertina och den andra sidan: Köp inte en Zebra.
Två suveräna låtar. Povel Ramels galna texter har jag alltid gillat. Nu finns hans gamla låtar från 50-talet på cd tack o lov. En av mina favoriter är: Är det nån dom som har en våning åt mig?
Owe Törnqvist är inte helt fel heller.

P Ramel är i mina öron i absolut Sverige-topp tillsammans med Bellman och Taube. Har en Cd-box med, om inte allt så, i alla fall det mesta. En av de få där genialsik inte känns fel. Fruktansvärt bra ljud på de tidiga inspelningarna. Har hur många favoriter som helst på ungefär samma sätt som med Beatles. Håll musiken igång, Den sista jäntan, Underbart är kort, Varför är det ingen is till punschen .....  Även filmen Ratata är en höjdare. OT vår förste rockare med ett helt gäng bra låtar/texter. Svartbäckens rödaste ros, Rumba i engelska parken, Albin och Pia .... ojoj.


Underbart..Povels "De sista entusiasterna"..är helt odödlig :wub:

F.ö var det Cosmos Factory med Creedence Clearwater Revival som spelades sönder & samman när jag var i tonåren..älskar den fortfarande :rolleyes:

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil

OT vår förste rockare med ett helt gäng bra låtar/texter. Svartbäckens rödaste ros, Rumba i engelska parken, Albin och Pia .... ojoj.


Underfundiga, klatschiga, roliga, intelligenta, finurliga, smarta... Vad jag villl säga är att Owes och Povels texter egentligen är poptexter, även om musiken kanske inte alltid är det, men jag definierar den bästa popen exakt så.

Tillägg just nu. Icke att förglömma Olle Adolphson. Och hans textöversättning av Beatles´ Elinor Rigby är grym
« Senast ändrad: 10.10.2009, 18:06:32 by Tokai »


Utloggad tsmalmbe

Bruce Springsteen, Darkness on the Edge of Town.

Suverän lyrik. Deprimerande lyrik. Vackra melodier. Sorgsna melodier.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Jag är lapp och jag har mina renar - Simon Brehm

 :lol: :lol: :lol: Näru, det var den Rockande samen som sjöng den, Gösta nånting. Brehm var basist och manager till Lill-Babs

Kanske förväxlar jag "Dom får foten istället på fjället" med "Jag är lapp och jag har mina renar" fast om jag minns rätt så var det "samma" låt.

Big Simon (Simon Brehm)
Tag hit paketen far - Dom får foten istället på fjället
På vårat land - Oj oj oj med en bläckplåtsmoj
Karusell, ksep3202

Man kan se omslaget här i denna stund http://www.geocities.com/boevinylworld/schlagers.htm


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Zenyatta Mondatta (The Police) snurrade många gånger på min spelare, men även Cosmic Overdose å annat. Svårt at säga vad som snurrade mest dock. :)

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Just nu ligger hembränd cd med egna låtar bra till för att ta över titeln som mest spelad. Den har nämligen fastnat i bilstereon sedan en tid tillbaka.  :(


asti

  • Gäst
Jag är lapp och jag har mina renar - Simon Brehm

 :lol: :lol: :lol: Näru, det var den Rockande samen som sjöng den, Gösta nånting. Brehm var basist och manager till Lill-Babs

Kanske förväxlar jag "Dom får foten istället på fjället" med "Jag är lapp och jag har mina renar" fast om jag minns rätt så var det "samma" låt.

Big Simon (Simon Brehm)
Tag hit paketen far - Dom får foten istället på fjället
På vårat land - Oj oj oj med en bläckplåtsmoj
Karusell, ksep3202

Man kan se omslaget här i denna stund http://www.geocities.com/boevinylworld/schlagers.htm

Gösta Jonsson tror jag!


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Jag är lapp och jag har mina renar - Simon Brehm

 :lol: :lol: :lol: Näru, det var den Rockande samen som sjöng den, Gösta nånting. Brehm var basist och manager till Lill-Babs

Kanske förväxlar jag "Dom får foten istället på fjället" med "Jag är lapp och jag har mina renar" fast om jag minns rätt så var det "samma" låt.

Big Simon (Simon Brehm)
Tag hit paketen far - Dom får foten istället på fjället
På vårat land - Oj oj oj med en bläckplåtsmoj
Karusell, ksep3202

Man kan se omslaget här i denna stund http://www.geocities.com/boevinylworld/schlagers.htm

Gösta Jonsson tror jag!
så hette han,det var min favvo när jag var sådär 2-år 1961,min lillasyrra har singeln kvar ännu..... :lol:
Simon Brehm gjorde även ''Risgrynsgröt med russin'',härmandes en liten kille som sumpat en tand,''s'' ljuden vart visslingar i stället..... :)

den rockande samen     

Lägg märke till alla dessa dårar som klappar i baktakt,det ser man ofta,varför gör svensken så,så...jävla.....fult!  :ph34r:
« Senast ändrad: 12.10.2009, 20:46:24 by IKEN »
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Antingen Joshua Redmans album "Beyond", eller Svend Asmussens "Fiddler Supreme" med coolaste Ulf Wakenius
på gitarr. Två mycket starka jazzalbum, inget för småpojkar. :D

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Hehe, det var mig en gammal tråd du fiskat upp!  :D  Bra dock för jag har ju missat den totalt!  Intressant att läsa och här finns det saker att lyssna in sig på.

Svårt att välja ett album så jag får dra till med "Strenght" med the Alarm.  Det betydde väldigt mycket för mig att hitta min väg i musikdjungeln.  Sen förtjänar även "Brothers in arms" med Dire Straits och "Scarecrow" med John Mellencamp ett omnämnande också!






/Fuzz

"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Otroligt svårt att välja 1 skiva eftersom man har lyssnat på olika sett genom hela sin uppväxt ...
Men här kommer kanske mina 4 (fast eg kan jag välja fler ur både prog och punk).


Sex Pistols - Never mind the Bollocks
Jimi Hendrix - band of Gypsys
Dag Vag - Scenbuddism
Pink Floyd - Wish You Were Here
« Senast ändrad: 08.12.2016, 20:23:01 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
The Who´s Live AT Leeds är nog den jag lyssnade mest på i yngre dar. Värsta öset jag hört hittills.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)