Kontrollrummet

FORUMFESTIVAL 9 -------- RÖSTNING!!!!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hej gott folk!! Ber om ursäkt för att röstningen kom igång lite sent, men att ha en son på 10 månader innebär ibland att planeringar spricker. Hoppas nu att ni har överseende med detta och det inte har skapat för mycket vånda hos er  :)

Femton(15) bidrag blev det den här gången och jag måste säga att jag tycker alla har lyckats i uppsåtet att fixa till 80-tals vibbar.
Poängsättningen på förra festivalen verkade ju funka bra så vi kör på samma här, d.v.s:

1, 2, 4, 6, 8, 10 och 12 poäng, där den bästa får 12p

Röstningen är öppen hela juni. 30/6 kl 00:00 stänger slussarna. Jag har dock semester vid detta tillfälle men har förhoppningsvis tillgång till dator ändå. Annars kanske det finns nån vänlig själ som kan räkna ihop rösterna och kora vinnaren. (Nu garderar jag mig så det inte blir likadant som idag)

Jag bifogar låtarna i en Zip-fil. Dom är numrerade och döpta efter deltagarnas nick (Även Mp3-taggarna är fixade) så att det ska bli lätt att läsa discografierna nedan och veta vems låt som e vems.

http://files1.bredband.net/cpuser_b589400/FF9.zip

(Om nån har en snabbare server eller liknande så får ni gärna lägga upp fler länkar till Zip-filen)

Hoppas ni har haft kul och att ni e nöjda med festivalen trots dagens försening!!

Här finns discografierna som ett wordpad dokument

http://www.speedyshare.com/812682264.html

M.v.h

Micke

P.S Om jag skulle råka ha rört ihop nånting (vilket inte är omöjligt) så hör av er så rättar vi till det





« Senast ändrad: 14.06.2009, 23:29:01 by jonnerstone »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
DISCOGRAFIER




Bidrag 1 - Here I Am av MaxB

På det "glada 80-talet" fanns många som inte var fullt så glada. Även då fanns en del som var olyckligt kära och sådana som helt enkelt längtade efter nån, som de inte kunde få.

Där hemma satt jag och drömde om henne - hon som hade större intresse av att resa jorden runt.

På nyinspelningen från maj 2009, använder jag tre gitarrer, en bas, tre sångstämmor och mellotronsamplingar av kör och stråkar.

Då jag på 80-talet gjorde låten, tänkte jag på låtar som U2 gjort. Jag ville göra en monoton låt som framkallar känslor.

MaxB

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Bidrag 2 - Everething I Need av Bakke

 
Låten är en synthpoplåt med influenser från Pet Shop Boys, Erasure och andra 80-talssynthpopband och jag har bara använt hårdvarusynthar i inspelningen.
 
Trummorna kommer från en Roland R8M, basen är en Yamaha TX7 (modulversionen av DX7), padljudet och soloslingan i intro/mellanspel är från en Proteus 1 och övriga instrument (synthstråkar och klockspel) är från en Roland XV-5050.
 
Låten är mixad med nästan bara effekter från UAD-1 och -2, kompressorerna är Neve 88RS (Kagge), LA2A (Virvel och sång), Eq'n är Neve 88RS (Kagge) och Cambridge (Virvel, Pad, Synthbas och sång) och reverbet är Plate 140. Den enda effekt som inte kommer från UAD är Magneto som ligger på trumbusen och sången.
 
Sist av allt, en Precision Maximizer i WaveLab för att öka på volymen lite.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Bidrag 3 -  80-talet av Martinm

Hej!
 
Här kommer martinm:s bidrag.
 
Bio:
Jaha, 80-tal, då ska det vara trummaskin tänkte jag och plockade fram min Alesis HR-16 ur skrivbordslådan. Sen bör man ju ha en DX7:a också men det har inte jag så jag använde ett digitalpianoljud med betoning på digital från mitt Korg stagepiano. En massa digitala effekter bör det vara också tänkte jag o plockade fram min Zoom 9030 multieffekt och körde bas, gitarr o sång genom den på ett brutalt vis så att det formligen sprutade ettor o nollor genom kablarna. Jag har till o med försökt sjunga på ett corny 80-talsvis och som grädde på moset la jag till ett stick med slapbas som känns 80-tal för mig. Har inte riktat in mig på någon specifik artist utan försöker bara förmedla en allmän 80-talskänsla
Inga instrumentpluggar har använts.
 
Text:
 
80-talet
 
Jag vet att du kommer tillbaka
o jag har väntat så länge på dig
Det e så mycket som jag fått försaka
sen du lämnade mig med ett hej
 
Åh, på 80-talet var allting galet
åh, mitt 80-tal
 
Du o jag o min trummaskin
en DX7:a o en flaska vin
 
Jag har hängt den i garderoben
min midjelånga kavaj
Den var vit med axelvaddar
o jag bar den på varje partaj
 
Jag var cool i min hockeyfrilla
och vackert solariebränd
Jag kom in på varénda ställe
på den tiden när jag var känd
 

mvh Martin

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Bidrag 4 - Breakdown av Spacetrucker

LADIES AND GENTLEMEN, pleace give them a big warm welcome applause... here with us, live tonight, The TRAVELLING WILB....... what the... who...
"heeej.... halåå... vi e Calle å Krister... Wilburgarna kunde inte komma idag... hoppas det går bra såhär ändå, vi har skaffat nya solbrillor å allt ju"
 
... alltså.. här har ni Calles och Kristers 80-tals låt.
 
Breakdown (network romance)
Text: Krister, Melodi: Calle
 
Calle:    gitarr och sång
Krister:  bas, tamburin och div skrammel samt programmering av trummisen (AD) + bandning och mix.


 
Denna låt kom till så som många av våra låtar, halft i misstag då vi redan egentligen slutat för kvällen. Vi bandade hastig in en första skiss för att inte glömma låten. Låten malde sedan på i huvet på mig och jag funderade vad vi skulle göra med den tills jag "sprang på" the Travelling Wilburys Collection i skivaffären, då visste jag...
Calle har alltid gillat George Harrison och jag minns att "Handle With Care" med the Travelling Wilburys gjorde djupt intryck på mig då det begav sig år 1988, "tänk att såna där gamla gubbar ännu svänger sådär bra”. Så kom denna låt då att bli vår "80-tals låt" i the Travelling Wilburys anda. 
 
Vi använde akustisk gitarr, bas, trummor (AD) + diverse skrammel och kompressor + reverb + litet eq med lätt hand och lite dist på solot samt en mastering limiter, egentligen inget mer. Allting på 80-talet handlade inte bara om reverb och Linndrums och dylikt.
 
Texten relaterar dessutom också till 80-talet så till vida att jag vid den tiden jobbade på en firma som tillverkade modem, b la telex-modem... häftiga grejor (på den tiden...).
"The line is broke down the dusty road"... just det ja, på den tiden var ju linjen ofta faktiskt ännu en "tråd" som gick från stolpe till stolpe vid en dammig väg.
 
Mvh
Krister

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Bidrag 5 - Havet av Marruschkka, Eko och Perrowitch

Det hände sig som så på det glada 80-talet att Marruschkka, Eko och Perrowitch skulle starta ett band. Eftersom de inte hade något att spela in på så gick de till Förstärkardoktorn på Hornsgatan den här hyggligt varma aprildagen 1986 och köpte ett stycke begagnad dubbelkassettbandspelare med två vidhängande silverfärgade kondensatormikrofoner.
 
Glada i hågen efter sitt inköp vandrade de tre ner till Mariatorget och den lilla trevliga musikpuben som fanns där vid den tiden för att inmundiga sig ett glas lemonade. Kvällen gick och plötsligt la de märke till något konstigt - i ett lite mörkt hörn satt inga mindre än Tomas Di Leva och Py Bäckman och skvallrade. Ännu lite senare i ett annat mörkt hörn såg de till sin stora förvåning att Phil Collins och Santanas bror satt och tog ett parti Yatzy.
 
Som av en händelse stötte de båda paren ihop lite senare framför den lilla scenen och i rena glädjeyran av att träffas på det här slumpartade viset så klättrade de upp på scenen och drog igång en låt som hette Havet. Våra tre vänner var glada att de hade införskaffatt sin fina bandspelare av märket Zanussi och spelade in den käcka låten.
 
De skrev även upp texten:
 
Som ett hav
Böljar ängens blomsterbädd
Likt en stad
Som skimrar med sitt ljus för mig
 
Vi lämnar vad vi har
Långt bakom oss
För om vi stannar kvar
Tar allting slut
 
Soloparti
 
Drömmarnas sal
Ekar med sin tomhet
Älvornas dans
Visar våran hemlighet
 
Håll dig nära nu
Kom och krama mig
 
Håll om mig hårt nu
Vi måste fram

Ja det var så det gick till hm.. eller var det möjligen så att jag skrev låten -86 och att vi elektrifierade den i år? Om det nu mot all förmodan var så - så såg uppsättningen ut så här:
Marre Lead och Stämma
Perrowitch Trummor och Syntgitarrer och några Tjusiga figurer både högt och lågt
Eko Piano, Stråkar, Syntar, Gitarrer och Percussion
Eko

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bidrag 6 - Collage du Parole av Kon-Trollet

Då jag saknar egen synth plus att  elguran är på pantbanken och jag bara har min stålsträngade hemma tillsammans med ett dragspel som jag dessvärre inte behärskar, så tog jag hem lite fria samplingar från nätet i stället - tänkte få fram lite ljudlandskap typ Ian Andersson, men har ju tyvärr inte grejer för detta.
Har inga illusioner om att nå någon topplacering i denna tävling, men ville ändå ta chansen att presentera mig här på KR med ett litet ljudcollage.
Även om det bara är samplingar, så är det ju ändå trots allt jag som valt, effektmanipulerat, sammanfogat, mixat och slutputsat detta ALLDELES SJÄLV - så lite eget är det väl åndå da :-D
Det ger väl inte något åttitals-knotter på huden direkt, men vafan - bättre bräka illa än bara sitta tyst...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Bidrag 7 - Reckless Times av MacTS

Hej

Här kommer ett bidrag till festival nr9.

Medverkande: MacTS
Låttitel: Reckless Times

Biografi om låten:

Låten inspireras av den senare delen av 80-talet när dom tuffa killarna
hade fransjacka, permanentat hår och cowboy-boots och när hårdrocken var
glad:-)

I inspelningen har jag använt mig av följande: Gitarr-Woodo inspelad genom
en POD XT, bas Ibanez 5-strängad linad in i datorn och genom Ampeg SVX
plugg.
Trummorna är superior 2 med dess effekter och synthen är Hypersonic.
Över de flesta instrument och sången ligger en massa härligt blött
reverb.....

Under inspelningen har jag haft en imaginär fransjacka och texten är en
hyllning till min uppväxt som liten hårdrockarparvel på det glada 80-talet
då man inte hade några större problem och man var säker på att bli
rockstjärna....det var tider det

Mvh,
Mac

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bidrag 8 - Sick & Tired av  Gurano och Harmonica Mike


Gurano (musik) & Harmonica Mike (text) med låtbidraget: Sick and Tired
 
Tja hur tänkte vi egentligen när vi nu bidrar med en blues då tidsperioden är 80-tal?
Jo ungefär så här: Musik kommer och musik går, men bluesen den består. Bluesen var lika livaktig under 80-talet som perioden före och därefter. Därför bjuder vi på en uppiggande blues med livekänsla!
 
Discografi:
* Komp- och sologura: en gammal häck – Aria, distad, lite reverb å lite delay här å där. Lajnad via EMU 0404.  Lirat av Gurano
* Orgel: Yamaha, med lite distat ljud. Lajnad via EMU 0404.   Lirat av Gurano
* Trummor: EZ    Pulat av Gurano
* Basen: 5 strängad Warvick el bas,körd lajnad via en Mackie mixer sen effekterad via Baspluggen Ampeg svx.Lite chorus och lite dist.    Lirat av H Mike
* Sång och munspel: Via en "Green bullet" munspelsmick, genom Mackie mixern. Sen effekterad med lite rördist och ett svagt rumsreverb.    Lirat av H Mike

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bidrag 9 - Too Hot av Mahan och Spacetrucker

Låten e långtifrån färdig men blev inga tid för mer utväckling av den tyvärr. Spacetrucker åker till Italien och jag ska åka ut till Tsmalmbes sommarresidens och spika terassplankor... i regnet förmodar jag. Efter festivalen ska den låten få stämsång och tajtare trummor osv....
Vi hade kul när vi slog igång projektet,ni vet det där med 3 promille till morgonmål osv... Och jättegoa 80-talsvibbar åxå. Så eftersom jag tror vi är anmälda så slänger vi upp vår slask, vår 80-talsslask. Spacetruckers fina ord handlar om den heta svettiga officen med en gruvelig förman. Ganska svängigt dock o nåra riktig fina detaljer att ta vara på i denna låt senare....
 
och den gamla sanningen.... nån måste ju komma sist.... men det ska för bövvelen inte bli vi Melodisk mjuka elguror och en väl inpassad acke i breaken.
Men hålli er.. here we go
 
h. Mahan o Spacetrucker

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bidrag 10 - The Only Thing av DivineCO

Will Eisner skrev i en av sina serier om Spirit- "The only thing you can be sure of is death and taxes". Detta faller kanske på sin orimlighet efter som the "only thing" knappast kan vara två saker och att faktiskt Spitit är egentligen död. Vad jag menar med the Only Thing lämnar jag öppet i alla fall är det inte döden och skatterna det som dock är sant är att texten är inspirerad av den gode Will.
Jag gjorde inte denna låt för att vara en 80-tals pastisch men när jag såg festivalen tänkte jag, va fan folk brukar ju alltid nedlåtande säga om mina låtar att det låter 80-tal. Så här är mitt bidrag.
Trummorna ville jag ursprungligen att det skulle låta flyghangar och skrammel. Med tanke på 80-talstemat har de här fått ett mer 'gejtat' och parallelkomprimerat uttryck. Dom är även handspelade på min Trigger Finger för att inte kännas för tajta. Gitarrerna med sina stämmor är inspirerade av Thin Lizzy men kan kanske få gå för 80-tal annars har jag alltid varit inspirerad av Prefab Sprout och förhoppningsvis finns det här i alla fall lite av de kvaliteer som man kan hitta i deras arrangemang av låtar. I vilket fall så hoppas jag att ni gillar låten. Allt gott och en lyckad festival önskar jag er alla!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bidrag 11 - Nightlife av Cube feat. Magnus                              

LÅTNAMN: Nightlife
Sång/Text: Magnus Jägbring
GENRE: 80-tals rock/synth
LÅTLÄNGD: 3.49
KOMPOSITÖR: Emir Brandic
PRODUCENT: Emir Brandic / Magnus Jägbring
Andra medverkande: Börje "Bölla" Svensson på gitarr




Pluggar som används i låten:
East West Quantum Leap Ministry Of Rock - basen, en del gitarrer är från denna plugg
Steinberg Hypersonic 2 - De flesta synthljuden/pads kommer från Hypersonic 2
Native Instruments Fm 7 - Ca 2 synthljud från gamla goa fm7:an
Addictiv drums - Trummorna, AD heeela vägen! : )


Instrumment som används i låten:
Fender stratocaster

Effekter som används i låten:
Reverb, dist, chorus, delay från cubase 5
Pultroniq preamp
Moddelay
Roland RE-201 (space echo)
Sonalksis kompressor
Alesis 3630 kompressor
Sennheiser MD421

Inspiration:

Emir:
Eftersom jag är född 87 så har jag själv inte mycket minne av musiken från 80-talet men har under åren lyssnat på det en hel del och det jag först fastnade för är de glada syntljuden som t.ex aha take on me, shes a maniac osv men även hårdrocksidan föll jag föll med låtar som livin on a prayer, sweet child of mine osv. När jag gjorde den här låten försökte jag blanda dessa två stilar och resultatet blev då en låt med hyffsat "glada" melodier och ett par distgitarrer som ligger och pumpar så klart.

Magnus:
Emir ville ha hjälp med sång och efter en lyssning så sa jag direkt att detta är en hit! :-)
Hela arrangemanget fick mig att bli 15 år igen och jag kände hur Secret Service vindarna drog i mitt hår!
Hittade på direkten en melodi som jag fastnade för och även Emir var nöjd med...så då tyckte vi att vi gnuggar på denna till 80-talsfestivalen.
Gillar tonen i låten och den gav mig titellyriken "Nightlife" och då kände jag direkt:
Nattrafik, otrogenhet, varma popcorn "kåta kyssar" & ett stort stänk av sommarvärme.

...på med ett jobbigt trummljud nu kör vi Emir!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bidrag 12 - The Ring av Dividend & Marruschka

När vi började med den här låten för någon månad sen..så spånade vi om att det hela skulle handla om en stackars sörjande krigs-änka..som sitter nånstans på Irland..på kyrkogården och besjunger sin bortgångne make.
Divi hade skrivit ett utkast som vi jobbade vidare på, i den andan då. Vad som inspirerat oss bägge, är Enya samt gamla gregorianska munk-körer. Vi vill hålla det flytande s a s..som en sorge-marsch eller något sådant kring den här väldigt ensamma kvinnan.
 
Sen smockade Divi på med en hel del reverb i mixeriet, som ju är typiskt 80-tal oxå...och simsalabiim..så blev det väldigt tungt och kraftfullt i ljudbilden.
 
Här är låten då!
 
Marruschkka & Dividend

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bidrag 13 - I Don't know you av Carl Cadello & flabb

Spinach Beach (flabb och Carl Cadello) - I don't know you!


Tanke vara att det skulle bli en låt inspirerad av tidiga Prince, typ Sexuallity från LP:n Controversy (1981). Men ju längre det led destu mer blev det likt Talking Heads runt 1980 (Remain in Light). Lite stökig knasfunk/disco?
CC malde på och lämnade över ett skal till flabb som la diverse gitarrer och lite körsång. För en gångs skull snodde CC ihop en text och "sjöng" in sången. Vi tackar Gud för Autotune.
Den mesta mixningen av de separata spåren har gjorts i iZotope  Ozone 3 och mastringen likaså.
Basen är en Reasonbas, trummorna samplingar och EZD, syntarna är Alchemy, FM8, Predator och Indipendence Free.



Carl Cadello och flabb

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bidrag 14 - Sick and Tired av Eko & Egghuvud

Ja här kommer då ännu en låt. Egghuvud efterlyste samarbete och jag hade en låt från 1989 som jag ville att någon sjöng och se hur lyckligt det artade sig! Jag tycker Egg ger en härlig dimension med sin röst dessutom slängde han in lite gitarrer också mycket välkommet resten är synt synt synt. Trummorna är hör och häpna DFH men jag tycker de passar bra i 80-talsstuket. Inte mycket till discografi kanske men lyssna på låten istället och jag vill speciellt uppmärksamma er på de fantastiska körer som Egghuvud har gjort - svinbra  helt enkelt.
Eko

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bidrag 15 - Du av flabb & Carl Cadello

Text/sång är starkt inspirerad av Lustans Lakejer,
trummorna är AD, gura med GR3, sång utan pitch correction, det är ju 80-tal :)
Trummor, guror, sång inspelat, mixat o lättmastrat i Logic pro 8.

CC/Mikael, nåt att tillägga?

mvh
Mats
« Senast ändrad: 14.06.2009, 23:27:32 by jonnerstone »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vad bra att du fick till det Micke. Jag hann t.om. lyssna innan söndagen tog slut.
Ingen Jonnerstonare? Rädd för att vinna igen :D

Det blir svårt det här - många bra låtar med 80-talsfeeling.

Jag trodde att det skett någon  mixup här men det visade sig att så inte var fallet - jag menar vad är oddsen för att två låtar ska heta Sick and Tired? En på miljonen kanske...!

Här ska lyssnas i alla fall, Var det meningen att man skulle diskutera i den här tråden också?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Vad bra att du fick till det Micke. Jag hann t.om. lyssna innan söndagen tog slut.
Ingen Jonnerstonare? Rädd för att vinna igen :D

Det blir svårt det här - många bra låtar med 80-talsfeeling.

Jag trodde att det skett någon  mixup här men det visade sig att så inte var fallet - jag menar vad är oddsen för att två låtar ska heta Sick and Tired? En på miljonen kanske...!

Här ska lyssnas i alla fall, Var det meningen att man skulle diskutera i den här tråden också?
Eko

Diskutera på bara.  :)

Nä dom oddsen skulle man spelat på  :D


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Uj uj uj det stinker 80-tal. Det är nästan läskigt att vara tillbaka

Skitkul
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bra låtar, de flesta :)

Lyssnat 3-4ggr redan :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra låtar, de flesta :)

Lyssnat 3-4ggr redan :)

När sover maestro?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja jizes boys...

Munspelet på mitt och Guranos bidrag ligger inte i synk.Så där osynkat lirar inte Harmonica mike,men det hajar ni säkert..Tänk bak munspels filen några hundra delar så sitter det  :)
Fattar inte hur det gick till,nåt galet i in mixningen Göran...Men men,det är bara att leva med det.

Lyssnat på övriga bidrag,riktigt bra detta.Några favvisar redan...Återkommer med röstningen.

Mike


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
När sover maestro?
Eko

I will live when I'am alive, and sleep when I'm dead :)
https://soundcloud.com/user7789882


freddy

  • Gäst
Jag tycker det var förvånansvärt låg nivå vid första genomlyssning, återkommer med så... röstning :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag tycker det var förvånansvärt låg nivå vid första genomlyssning, återkommer med så... röstning :)

Förmodligen för att du hade ljudet för lågt,upp med volymen freddy  :D

Mike


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hmm - vet inte vad som hänt med ljudet, men eftersom medlemmarna i KR är så otroligt synkade så kan de tänka ett par 100-delar annorlunda :)

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
 B) satan va duktiga ni é allihopa här på KR ! å så jäbla kul med de här festivalerna - jag måste erkänna att jag är lite dålig på att gå in och lyssna på alla demo-låtar som läggs upp - men i det här formatet när det är tävling och man själv ingår i sammanhanget så är det en ren njutning att lyssna igenom allt med öppet intresse och kritiskt öra, underligt att man funkar så - eller hur !?  :rolleyes:
har redan ett par favvisar som slåss om förstaplatsen...själv blir jag nog utan poäng, men det är lika kul det här ändå !! grooove on !  :)

Troll-1


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Har snabblyssnat en på första halvan på alla, det blir, som vanligt, svårt att rösta :)
Dessutom är det ju 80-talet så brett, så än svårare.

För att kommentera bidrag 13, försökte mig på ett litet Santana-aktigt solo 02:40 in i låten, ursprunglig version hade lite
'lugnare' omgivning.

Då jag bjudit familjen på lite lustigt minspel så kan jag bjuda er med - "gitarrsolo" - jag körde nog totalt en 40-50 loopar under 2 olika tillfällen dagar innan jag fick till det någorlunda, som ni ser 'fepplar' jag alltid ihop det... Hmm, jag tror nästan det är den versionen som kom med på slutet.
http://spinachbeach.se/movies/tp-gurasolo.mp4

Edit: glömde tillägga att jag bankade på mina midi-plattor (roland hd-1) till låt 13 - jag fick  givetvis korrigera alla missar och fixa till lite fills m.m.
« Senast ändrad: 15.06.2009, 22:03:01 by flabb »
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


freddy

  • Gäst
Jag tycker det var förvånansvärt låg nivå vid första genomlyssning, återkommer med så... röstning :)

Förmodligen för att du hade ljudet för lågt,upp med volymen freddy  :D

Mike

Haha, ja det kanske är så.  :o :lol:

Kul med video flabbis! Gillade "jag börjar bli för gammal för det här"-kommentaren. :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jonnerstone:

Mitt och Guranos bidrag lider av ett ruskigt missförstånd i synkningen mellan våra filer.Jag kunde inte leva med det så jag slängde upp låten "Sick and tired" på färdiga demo efter att jag synkat det hela.Är det inte tillåtet för festivalen - stryk vårat bidrag.

Är det tillåtet,lyssna där då och rösta på boys and girls här som vanligt.

Sorry för strulet.

Mike


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det måste ju betraktas som helt ok.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
H-mike, det är nog så att man störs mest själv av missar man gör  :lol:...okej munspelet var lite ur fas, men det är ju fortfarande samma låt och jag tror inte att en mer finputsad version bedöms annorlunda här i racet - men eftersom du lagt upp den åt oss så byter jag väl ut mot nya inför nästa genomlyssning...  B)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jonnerstone:

Mitt och Guranos bidrag lider av ett ruskigt missförstånd i synkningen mellan våra filer.Jag kunde inte leva med det så jag slängde upp låten "Sick and tired" på färdiga demo efter att jag synkat det hela.Är det inte tillåtet för festivalen - stryk vårat bidrag.

Är det tillåtet,lyssna där då och rösta på boys and girls här som vanligt.

Sorry för strulet.

Mike

Jag ser inget konstigt i detta. Däremot så lägger jag inte upp nån ny Zip-fil med er rätta version, för nånstans känns det ändå som att man har haft till deadlinen på sig att fixa till sitt bidrag och att det är lika för alla. Men om ingen annan har nåt emot att ni lägger upp på "Färdiga demos" så gör vi ett litet undantag här  :) Okej så eller??

Micke
« Senast ändrad: 16.06.2009, 13:49:05 by jonnerstone »


freddy

  • Gäst
Jag förstår att detta handlar om 80-tal, men jag hade nog sätt lite mindre dos av detta, mer som en färgning och en hyllning till 80-talet, än som en förstörande faktor i musiken. Många av mixarna låter helt tokiga, antar att det är försök till att återskapa någon risig 80-tals atmosfär.



Med risk för att göra mig ovän med hela forumet... här är min ärliga och ocensurerade åsikt kring bidragen ( :lol:): 

1. Mysig stämning och jag gillar volym swellsen på guran. Dock känns sången lite skakig, brist på luft i de flesta fallen låter det som. Reverb-svansarna på S-ljuden är helt galet störande. På med en deesser genast, snudd på olyssningsbart i nuvarande format. Prova i hörlurar med lite volym..

Vet inte heller om jag tyckte det var så mycket 80-tal över denna, mer än det stora reverbet. Låten kan nog bli stämningsfull om sången fixas och mixas om.

2. Här låter det 80-tal iaf...
Ful fade i slutet, ogillas. Låten kändes rätt tjatig, men helheten var ganska övertygade.

3. Brolle Jr har inhalerat allt för mycket gräs. Någon form av ironi tror jag, med tanke på texten. Men jag tycker inte det går fram och funkar. Sången på refrängen behöver fixas. Någon bonuspoäng för texten iaf.

4. Gitarren i introt lovar mycket. Nu kommer det lite kvalité tänker jag. Sen är det mahan på sång? eller nej? Men nästan... Basig mix som slår över lite i basen på vissa ställen. Men det hörs att gubbarna vet vad dom gör iaf. Lite tråkigt låt och arr kan jag tycka.

5. Oj.. detta var märkligt. Mixen är väldigt konstig med reverb och så. Känns som stråkarna ligger längst fram, sen kommer trummorna och sist sången. Inte så snyggt. Förtar lite av helheten för mig. Dock gillar jag själva låten bakom den undermåliga produktionen, strange låt men skön.

6. Man måste skilja på ljud och musik. Ljud är när det är något som låter utan en musikalisk idé bakom. Detta är ljud och inte musik i mina öron. Funkar som stämning till något säkert, eller kanske som intro till en låt. Men jag ser inget som helst värde i detta. Tyvärr.

7. Skönt för örat. Jag har lyssnat och gillar mycket AOR-banden från det glada 80-talet. Det här skulle helt klart kunna vara från den eran. Produktion, gitarrspel och sång är allt bra, dock fastnar inte låten riktigt, känns lite platt och förutsägbar.

8. Skramligt och konstiga trummor - cymbalbetoningar utan baskagge osv, väldigt konstigt och bitvis låter det sjukt otajt. Otydlig gitarr som grötar mest. Sången är schyst. När orgeln kommer in låter det som mixen slår över. Liten kändes rätt default, inget som jag fastnade för.

9. Skön tydlighet i mixen efter bidrag nr 8. Trummorna är även här otajta och konstiga. Kom igen mahan, du måste vara noggrannare än såhär.. Jag lyssnar inte på låten, jag lyssnar efter nästa fuckup av trummisen. Den akustiska gitarren är ute i farligt vatten ibland och jag tycker nog inte det tillför något direkt. Gillar dock dom softare delarna i låten och att det är lite dynamik-variationer i denna. Fast låten var inte bra nog enligt mig. 

10. AJ! Hög och VASS mix. Dra ner på diskanten och mastringen. Sången låter fan bra, intressant röst! Låten är också bra, äntligen. Men mixen är olyssningsbar, speciellt i lurar. AJJJJ!! Underbar låt och sång annars. Sologuran tycker jag du kunde fimpa på verserna, den låter bara sur och illa.

11. Nog är detta 80-tal allt. Rösten är ganska intressant måste jag säga, egen. Dock lite trevande ibland, men jag tycker om egenheten i soundet, charmigt. En helt okej låt även detta tycker jag. Tråkiga trummor kanske, men det hör väl till. Gitarren hörs knappt, man hör en liten distmatten i bakgrunden, vill ha mer tydlighet i hela mixen.

12. Ett reverb är inte 80-tal för mig, även om jag förstår poängen. Så det här var nog minst 80-tal hittills. Trummorna är inget vidare och mixen är helt obalanserad. Stråkarna som kommer in äter upp allt och alla, AKTA DIG MARRE! Stråkmonstret kommer! Nej, detta funkar inte. Mixa ordentligt så man kan höra låten och marre. Helheten känns oklar, dock gillar jag "temat" och tror nog att detta skulle kunna utvecklas till en bra låt efter tävlingen med lite hårt arbete.

13. Nu jävlar..

Porrfilm? Gillar wahwah-gitarren. Mycket som händer i denna. Solona funkar. Sången är ibland genialisk och ibland inte fullt så bra. Charmig låt som nog får någon poäng.

14. Jag tycker detta låter trött och tråkigt. Ljudbilden är dov och som den "brukar vara". Trummorna känns stela, speciellt refrängkompet och dom odynamiska trumfillsen. Även sticket låter rätt stelt och statiskt, hm. Det hela passerar mig utan att jag egentligen noterar något som sticker ut. Sry.

15. Skön början på låten. Förväntansfull... Är det Mission Impossible-temat som kommer in? Kunde ha varit. Påminner mig om filmen "G" denna låt. Skulle önska lite mer engagemang från sångaren, det låter inte som han tror på detta själv. Men jag tycker detta låter väldigt mycket "80-tal i Sverige" och jag tycker om låten faktiskt. Även om jag kunde önska mer av framförandet.



Poängen då:

1p  - Sick and Tired(Bidrag nr 8)
2p  - Du
4p  - I don't know you
6p  - Havet
8p  - Nightlife
10p - Reckless Times
12p - The Only Thing (Bästa låten enligt mig)

« Senast ändrad: 16.06.2009, 18:43:27 by freddy »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Och detta innebär att den första 12:an i forumets 9:e festivalupplaga är utdelad och den tillfaller...... Bidrag nr. 10, DivineCO och låten "The Only Thing"
« Senast ändrad: 16.06.2009, 17:23:47 by jonnerstone »


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Eller bidrag 10 kanske det var!?

Men skotta gärna hit poängen du! :P

/aROCKER


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Hehe, nu vet vi vilken låt jonnerstone fastnat för,, tu tu tu you losing in this game that we called nightlife tu tu tuuuu :rolleyes:


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Eller bidrag 10 kanske det var!?

Men skotta gärna hit poängen du! :P

/aROCKER

oj....misstaget korrigerat :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Beslutat mig för att ta en sak i sänder.
Börjar med den solklara 12:an där MacTS fångat tidsandan perfekt.
Johan Bakke har gjort en låt som väl kunde ha platsat på topplistorna när det begav sig den lite ljusa androgyna rösten (inte illa ment Johan) lirar bra med det typiska 80-talssoundet 10p
Jag kommer på mig själv med att le och digga varje gång Breakdown med Spacetrucker&Co strålar ut ur högtalarna. Inte särskilt speciellt för 80-talet snarare lite tidslöst skönt gung. Bröderna Olsen dyker upp i hjärnan. Nåväl 8 poäng.
Får jag inte rösta på min o Eggs Sick & Tired så får jag väl lägga poäng på GuranOs och H-Mikes då. Skämt åsido jag diggar denna har väl lite svårt för placeringen av dominantackordet men om jag bortser från det så är det en kanonlåt. 6 poäng
Here I Am berör gillar speciellt viskningen där. 4 poäng
I Dont Know You är mer 70-tal för mig men bra lirat och sjunget så 2 poäng
Och sist men inte minst (inte vad gäller volym i alla fall) The Only Thing Catchig refräng även om jag upplever att takten slackar lite 1 poäng
Alltså:
12 poäng till låt nr. 7 Reckless Times
10 poäng till låt nr. 2 Everything I Need
8 poäng till låt nr. 4 Breakdown
6 poäng till låt nr. 8 Sick&Tired
4 poäng till låt nr. 1 Here I Am
2 poäng till låt nr. 13 I Dont Know
1 poäng till låt nr. 10 The Only Thing

Till alla andra BRA JOBBAT
Eko
« Senast ändrad: 27.06.2009, 13:33:32 by Eko »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Efter ett antal lyssningar så har jag landat på denna rankning:
1 p - låt 7 (reckless times)
2 p - låt 3 (80-talet)
4 p - låt 4 (breakdown)
6 p - låt 2 (everything i need)
8 p - låt 5 (Havet)
10 p - låt 11 (Nightlife)
12 p - låt 13 (i dont know you)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad carl cadello


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
"Skulle önska lite mer engagemang från sångaren, det låter inte som han tror på detta själv. "
"lol", Haha, va? Det står väl inte i reglerna att man måste tro? :P

Bra Freddy, en rejäl röstning - alltid (väl, för det mesta ;) ) kul att höra hur låtar uppfattas olika av olika personer, även om man inte får poäng.

Skall lyssna igenom några ggr i helgen innan jag röstar, just nu har jag ont i örona efter biobesök

[off-topic]bio, Terminator Salvation, där passade din slogan "jävlas maskinen med dig, ta fram hagelbössan" Carl Cadello ;) [/off-topic]
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Här kommer mina röster!

12 poäng till bidrag 7 - Reckless Times
10 poäng till bidrag 4 - Breakdown
8 poäng till bidrag 5 - Havet
6 poäng till bidrag 11 - Nightlife
4 poäng till bidrag 10 - The only thing
2 poäng till bidrag 9 - Too hot
1 poäng till bidrag 1 - Here I am
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Här har ni min röstning också!

1p-bidrag 15. Du
2p-bidrag 2. Everything i need
4p-bidrag 12. The ring
6p-bidrag 11. Nightlife
8p-bidrag 8. Sick and tired
10p-bidrag 7. Reckless times
12p-bidrag 10. The only thing

Skönt initiativ! Dock är inte alltid 80-talet så tilltalande för mig, men en del grejer låter ändå lovande. :)
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu gör jag en H-Mike jag slarvade vid nedmixningen och tappade bort ett spår - det handlar om Sick&Tired låt nr. 14. Jag lägger upp en ny variant i färdiga som det egentligen skulle ha låtit om jag inte slarvat, det blev stressigt på slutet!
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Hm, nu vill jag inte låta grinig men vi är knappast nöjd med våran slutmaster heller som jag gjorde sent på fredagnatt. Men vi står vårat kast.
Vi har klart lägsta utnivån pga, en ouppmärksamhet från mig...men har man en deadline så får man "spanka" sitt lata arsle istället för att snyfta till här och lägga ut nytt, eller? :rolleyes: :P

Bra låtar...många skickar en rätt in i pojkrummet igen och jag glömmer bort hur tvättmaskinen funkar och väntar på färdigbredda mackor!  röster kommer efter helglyssning

/aROCKER
« Senast ändrad: 17.06.2009, 10:18:54 by aROCKER »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, ett par låtar lät verkligen 80!

Svårröstat denna gång -som vanligt.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad DivineCo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Angående slutmaster har jag totalt mastrat sönder min låt ock så mycket starkare blev det inte heller. Jag står mitt kast det är bara att inse att jag suger och borde varken få mastra eller mixa mer. Tyvärr älskar jag att göra det ändå. Det som ligger är det som gäller och det står jag för.

Angående tråden så kommer mina röster snart men jag tycker också att det är svårt men jag  ska försöka skriva min högst subjektiva åsikt om alla bidrag men jag har inte riktigt lyssnat in mig på alla låtar än.


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
Hm, nu vill jag inte låta grinig men vi är knappast nöjd med våran slutmaster heller som jag gjorde sent på fredagnatt. Men vi står vårat kast.
/aROCKER

ursäkta - men jag hittar ingen aRockare bland låtarna ??? - vilket bidrag är ditt ??