Kontrollrummet

Taggande av demotrådar - hur fungerar det?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Taggande av demotrådar - hur fungerar det?

Det vore bra om alla kunde titta in i sina nuvarande demotrådar och lägga till åtminstone en tag!

Ämnet kring kategorier för demon har diskuterats flere gånger. Nu kommer taggningssystemet. Detta är ett försök att få lite frivillig kategorisering. Upphovsmannen till tråden/låten kan ge upp till 10 "kategorier", helt valfritt för sin låt. Det kommer att finnas en skild sida med ett sk. "tagcloud" där alla kategorier (tags) kommer att synas. Ju flere låtar inom en kategori, desto bättre synlighet kommer kategorin att ha. En låt kan alltså både vara pop och numetaljazzpop om man så vill. Numetaljazzpop kommer sannolikt att få ganska lite synlighet, men pop kommer att få mera. Välj era taggar väl, och kolla gärna först tagclouden på http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=tags för att se vilka taggar som redan nu är i bruk. Länken till tagclouden finns också få framsidan, under "MediaCenter och senaste demolåtarna".

Observer att det kan löna sig att kika in på tagclouden FÖRE du taggar dina egna låtar för att kolla hurudana tags det redan nu finns. En massa liknande taggar som alla är lite olika skrivna ger inget lyft, endast en lång kategorilista. Försök undvika omskrivning av existerande tags, felskrivning och användning av ord/begrepp som inte är kategorier.


Catch22: Det finns tyvärr ingen möjlighet att begränsa taggandet till ENDAST demoavdelningarna, så detta är nu helt upp till er alla att använda taggarna rätt eller fel. I fall ni lagt ut taggar på andra trådar ombedes ni nu vänligen rensa bort dem. De gör ingen nytta, endast onytta i dagsläge. Tack!


Taggande fungerar såhär:

Då man startar ett nytt ämne

Du kan skriva in en lista på 10 ord (som blir dina tags). Dessa BÖR du separera med kommatecken.

Lägga till taggar i efterskott

På sista sidan av tråden, längst ner under senaste inlägget, finns det en länk som heter "Lägg till en tag". Klicka på den länken för att komma in på sidan där du i efterskott kan tagga. Vänligen uppmärksamma att denna sida bara kan ta emot EN tag i gången. Annars blir det fel.

Hur tar man bort en tag?

Taggarna syns på sista sidan av tråden, längst ner under senaste inlägget. EFter varje tag finns ett X - klicka där och taggen är puts väck.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag har taggat ett antal visor som visa (oväntat) - den fanns tidigare i tagcloudet men nu ser man inte röken av det ?? Eller är det jag som är blind igen?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad tsmalmbe

Du är inte blind. Jag skall kolla algoritmen bakom detta och hoppeligen komma med ett svar.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag vet inte hur jag kan hitta en sida som visar alla mina "färdiga demon" så att jag därifrån kan tagga dem en i taget. Går det?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag vet inte hur jag kan hitta en sida som visar alla mina "färdiga demon" så att jag därifrån kan tagga dem en i taget. Går det?

klicka på Författare under demoavdelningarna, så sorteras alla trådar på författare, så är det en barnlek att hitta dina :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag vet inte hur jag kan hitta en sida som visar alla mina "färdiga demon" så att jag därifrån kan tagga dem en i taget. Går det?

klicka på Författare under demoavdelningarna, så sorteras alla trådar på författare, så är det en barnlek att hitta dina :)

Detta funkar också:

Om du alltid skriver nåt specifikt i trådens namn. Tex. "Maxb" så kan du i avancerad sökning skriva maxb under både söksträng och författare och välja bara tavlan färdiga demon.
« Senast ändrad: 08.03.2009, 21:37:49 by Wernborg »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ah, du tänker SÅÅÅååååå
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Du är inte blind. Jag skall kolla algoritmen bakom detta och hoppeligen komma med ett svar.
De kanske inte helt obskyra kategorierna "pop" och "rock" saknas också... ;)
DON'T PANIC


Utloggad tsmalmbe

Det är någonslags tidsgrej (när det är taggat) också inbyggt i algoritmen. Usch och ve. Nå, quickfixen var att höja antalet taggar som visas till skyarna, så nu syns alla taggar igen en (lång) tid framåt).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Du fixar och donar... Du skall veta att det uppskattas.  :)
DON'T PANIC