Kontrollrummet

Harmonica mike - Cajon sound

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtamn: Endast för cajon nördar
Artist:Harmonica mike
Kompositör:Hm
Medverkande:Jag på bas,munspel och min egenhändigt byggda cajon
Tillverknings år:2009
Status:Ljud test av min cajon



Hej.

Jag och MaxB håller på med lite cajon/bygge resonemang så jag spelade in min för att han skulle få ett hum om hur den låter.

Jag betonar: Detta är ingen låt utan ett ljudtest.

Det ligger ett svagt rumsreverb på mastern.Cajonen är lyft i bas och övre mellan registret med eq:n.Stillwells kompressor "Major Tom" jämnar ut det hela lite.
In spelat med en kondning fram och en AKG 3700s baktill.

Fritt fram att såga på sound givetvis.

Mvh
Micael


oceanmusic

  • Gäst
Låter bra men jag upplever ett "övertryck" i ljudet, vilket förstås kan bero på kompressorn...

Tycker du och MaxB har fått fram var sina karaktärer i resp Cajun. Kul! :)

Var själv på väg att bygga en men det rann ut i kvicksanden...  :rolleyes:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker du och MaxB har fått fram var sina karaktärer i resp Cajun. Kul! :)
Var själv på väg att bygga en men det rann ut i kvicksanden...  :rolleyes:

Inte kvicksanden OM, långsa(m)nden  ;)

HM din Cajons sound är skönt. Det hörs att det räcker med ett lätt anslag och det låter vilsamt skönt.
Jag får slå hårdare. Min front är inte optimal i och med att det är tunn s-k-i-t-plyfa. Jag borde köpa 4-5 mm plywood istället.
 
Så ditt instrument är alltså en gammal högtalarlåda med strängar på diagonalen i övre hörnen för sejarsoundet?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Micael!

Måste erkänna att jag inte har ett hum om vad en cajon är... :unsure:
Men antar att det är instrumentet som skall låta som trummor här, shoot me if I´m wrong.
Om så  är fallet så vågar jag mig på en kommentar här.
Basen o munspelsliret sitter schmäck och på trumsidan kunde jag tänka mig att skära i nedre regget, låter lite bumligt nu.

Är det faktiskt så att du lirar trumsen med en cajon här?
Tycker det låter jättebra, bara att  fortsätta,!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tycker du och MaxB har fått fram var sina karaktärer i resp Cajun. Kul! :)
Var själv på väg att bygga en men det rann ut i kvicksanden...  :rolleyes:

Inte kvicksanden OM, långsa(m)nden  ;)

HM din Cajons sound är skönt. Det hörs att det räcker med ett lätt anslag och det låter vilsamt skönt.
Jag får slå hårdare. Min front är inte optimal i och med att det är tunn s-k-i-t-plyfa. Jag borde köpa 4-5 mm plywood istället.
 
Så ditt instrument är alltså en gammal högtalarlåda med strängar på diagonalen i övre hörnen för sejarsoundet?


Jo jag spelar bara med långfingret på "virveln",samt tre finger toppar på "baskaggen".Lyfte på långfingret efter varje slag,annars dämpas "sejarmattan"..Vill jag slå hårdare så måste jag sänka micken.Jag drog ju upp detta rejält i volym som du förstår för att soundet skulle gå fram.Grund soundet är det nog inget fel på,mera en eq och kompressor fråga,samt klippa in lite fills för oss värdelösa trummisar  :D
Jag skruvade fast tre strängar Feta E,A och D från vardera sida strax ovanför mitten.Sen löper dom parallelt mot fronten till nästan mitten högst upp,och dom ligger mot front skivan..Feta E strängen har släppt i spänning,men jag tycker inte att det gör så mycket,soundet är rätt nära en virvel tycker jag,,

Jag har en 4mm:s plyfa i fronten.Japp det är en gammal högtalarlåda som jag köpte på den lokala återvinningen och rensade från skrot,totalkostnad för hela bygget 40:-
Jag hittade front biten och baksidan som spillbitar hos  lokala virkes försäljaren..

Mvh
Micael


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jo jag spelar bara med långfingret på "virveln",samt tre finger toppar på "baskaggen".Lyfte på långfingret efter varje slag,annars dämpas "sejarmattan"..Vill jag slå hårdare så måste jag sänka micken.Jag drog ju upp detta rejält i volym som du förstår för att soundet skulle gå fram.Grund soundet är det nog inget fel på,mera en eq och kompressor fråga,samt klippa in lite fills för oss värdelösa trummisar  :D
Jag skruvade fast tre strängar Feta E,A och D från vardera sida strax ovanför mitten.Sen löper dom parallelt mot fronten till nästan mitten högst upp,och dom ligger mot front skivan..Feta E strängen har släppt i spänning,men jag tycker inte att det gör så mycket,soundet är rätt nära en virvel tycker jag,,

Jag har en 4mm:s plyfa i fronten.Japp det är en gammal högtalarlåda som jag köpte på den lokala återvinningen och rensade från skrot,totalkostnad för hela bygget 40:-
Jag hittade front biten och baksidan som spillbitar hos  lokala virkes försäljaren..

Bra bygge, jag har inga klagomål på högtalarlådan i dagsläget  :D
Dessa spillbitar vill lokala virkesförsäljare ta betalt för, då jag letar och frågar efter, här i storstan.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
HM
"Jag betonar: Detta är ingen låt utan ett ljudtest."

Jomen visst är detta en låt! "I can drum you" heter den

http://www.box.net/shared/xanpeszrox

 :D  :)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
HM
"Jag betonar: Detta är ingen låt utan ett ljudtest."

Jomen visst är detta en låt! "I can drum you" heter den

http://www.box.net/shared/xanpeszrox

 :D  :)

Där ser man vad lite spontan lir kan ge  :D

Lite funkigt soul lir på hammond och en rätt accentuerad gura samt lite sång så kan det nog bli nåt,kul Stefan att du hörde nåt i detta.
Jag har alla inställningar kvar på mixerbordet så jag kan lira in en fortsättning på detta.Men då får du skriva text och lira gura  :) orgeln,munspelet och sången fixar jag - Deal?

Mvh
Micael


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
"Jag har alla inställningar kvar på mixerbordet så jag kan lira in en fortsättning på detta.Men då får du skriva text och lira gura   orgeln,munspelet och sången fixar jag - Deal?"


ujuj - det här var bara något spontant när jag kom hem fr jobbet och lyssnade på din cajun
Provad faktiskt först lite gura - men fick inte till något - därmot tyckte jag orgeln kändes rätt
Texten, melodin var ju också ad lib så här får man lägga pannan i djupa veck i så fall  :D
Om du vill bygga på den så kan jag se om jag hittar någon vers till på det inslagna temat
-  men kanske någon annan hittar en gura?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
För att travestera på ett berömt sitat - kunde låten heta

- I      HAVE A DR(EA)UM


Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjou Micael!

Måste erkänna att jag inte har ett hum om vad en cajon är... :unsure:
Men antar att det är instrumentet som skall låta som trummor här, shoot me if I´m wrong.
Om så  är fallet så vågar jag mig på en kommentar här.
Basen o munspelsliret sitter schmäck och på trumsidan kunde jag tänka mig att skära i nedre regget, låter lite bumligt nu.

Är det faktiskt så att du lirar trumsen med en cajon här?
Tycker det låter jättebra, bara att  fortsätta,!

h.  johan

Tjabba Johan.
Detta är ju "bara" en ljudtest av min hemmabyggda cajon,och ja det är jag som lirar..Drog upp den ordentligt i ljudbilden för att MaxB skulle få höra hur min låter,han håller också på att bygga en...Drog en vända på basen för accentuera den i ett sväng,helt spontant och en tagning på rubbet.Cajon är ett instrument som härstammar från Usa:s södra delar tror jag men jag är inte säker på ursprungs land.
Jag hittade en ritning på nätet för två år sedan drygt och byggde en..

Jag var på ett skivsläpp med en av våra etablerade musiker från Norrbotten för drygt två och ett halvt år sedan.Trummisen lirade på en Cajon..Jag hade aldrig sett nåt liknande förut,och föll för sound och instrumentet.
Dom hade mickat upp den till PA:t och det lät guld kan jag lova.Bygger man den rätt och utnyttjar hela fronten med diverse tekniker så får man fram baskagge,virvel och puk sound.Men sen ska man kunna lira på den också.Men med lite klipp och klistra så skall jag nog kunna åstadkomma lite fills och så..

Mvh
Micael


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hello Mike!

Hoppas allt är väl...lägg upp en liten video så får man se hur det ser ut..låter schysst! B)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tjao, nu måste man ju nästan sätta igång och bygga en själv!!! lite mer diskant i mixen så är det jo klockers :D


kul! man blir alltid inspirerad av byggen :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
HM
"Jag betonar: Detta är ingen låt utan ett ljudtest."

Jomen visst är detta en låt! "I can drum you" heter den

http://www.box.net/shared/xanpeszrox

 :D  :)
Snacka om recycling :D
Underbart både med munspel och sång och cajun förstås.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tjao, nu måste man ju nästan sätta igång och bygga en själv!!! lite mer diskant i mixen så är det jo klockers :D
kul! man blir alltid inspirerad av byggen :)

http://max.shivas.se/musik/utrustn/cajon.htm

Här är mitt "man tager vad man haver"-bygge, dokumenterat med bilder, ett riktigt "quick'n'dirty job".
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Låter fint. Skulle vilja ha lite mer av den lägre basen och mindre bumlig mellanbas. Men det kanske går att skruva till.. Skulle inte skada med lite krispigare sejarljud men det funkar ju helt klart så här också.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Flintan:

Rattade inte så mycket i eq:n,lyfte lite i basen samt övre mellan för att soundet skulle gå fram."Virveln" spelade jag med långfingret och "baskaggen" med tre fingertoppar.Klipper man till ordentligt med handflatan/knogarna/näven så blir det ett annat sound.Mickade med en kondning fram och en rätt "snäv" AKG mick bak alldeles vid hålet.Möjligheterna att påverka ljudet med olika mickpositioner samt eq:ande är ju som vanligt stora..Överdrev den lite i ljudbilden för att soundet skulle gå fram..Helt klart funkar den,får väl sätta ihop en låt där jag mixar in den ordentligt,grejen är bara - vem faän skall lira på den?
Trummisar är ju ett utdöende släkte tack vare alla pluggar  :lol:

Mvh
Micael


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
grejen är bara - vem faän skall lira på den?
Trummisar är ju ett utdöende släkte tack vare alla pluggar  :lol:

Jag har två st. Du kan ju alltid skicka ner den hit. ;)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
grejen är bara - vem faän skall lira på den?
Trummisar är ju ett utdöende släkte tack vare alla pluggar  :lol:

Jag har två st. Du kan ju alltid skicka ner den hit. ;)

TVÅ TRUMMISAR!

Vilken tillgång..Jag lirade en gång med två trummisar på ett bröllop,japp - dom lirade samtidigt.Den ene var lite bättre och nykterist vilket inte den andre var..När halva giget var avklarat så slet det och for i takterna en hel del,men då var alla andra fulla utom de övriga i bandet så vi koncentrerade oss på den nyktre trummisen,det giget skulle man ha spelat in..
Häftigt med synkoper på alla slag  :ph34r: :lol:

Sätt en av dina trummisar på tåget hit upp ögonaböj,du måste dela med dig av överflödet  :D

Mvh
Micael


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Sätt en av dina trummisar på tåget hit upp ögonaböj,du måste dela med dig av överflödet  :D

Hur mycket bjuder du?  :ph34r:

Nej..hehe.. behöver båda här. Spelar i ett band med den ena, ett annat med den andra och ett tredje med båda samtidigt.  B)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Coolt.
Låter bra tycker jag. men jag vet å andra sidan inget om instrumentet :P
http://web.me.com/julle128


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Coolt.
Låter bra tycker jag. men jag vet å andra sidan inget om instrumentet :P

Men det gör du om du kollar den här tråden!!!

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=14793.0
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tjyvlyssnade ändå trots avskand av cajun, men vänta! Jag har en sån samplad i EZD. Puh!
Jag har nog inte så mycket att tillföra annat än att låten svänger bra (munspelet!) och Cykelns pålägg lyfte den ytterligre.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tsmalmbe

Jag hade äran att spela in Cajon igår. Jag lade en C451 på framsidan (virveln), och en MD421 vid hålet. Ur ekvaliseringssynvinkel klippte jag bumlet från båda kanalerna (150Hz på hålet), men framförallt från MD421. Dessutom gjorde jag en ganska brant kurva kring 80Hz för att få till boom från hålet, men utan bummel. Kompressor på båda kanalerna (digital kompressor som fanns i bordet) så det tuggade krin 1-4dB. På virveln lade jag EMT250 plåtreverb för att få det stoooort (opassande i denna genre du spelar förstås). basen/hålet var helt dry.

Slutresultatet? Verkligen bra sound. Annan balans än du hade mellan hål och virvel, och mindre bummel. Kanske ditt bummel passar för ett mera rökigt sound? Vi skulle ha snäppet mera pop. Men skojigt projekt och instrument oberoende av!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag hade äran att spela in Cajon igår. Jag lade en C451 på framsidan (virveln), och en MD421 vid hålet. Ur ekvaliseringssynvinkel klippte jag bumlet från båda kanalerna (150Hz på hålet), men framförallt från MD421. Dessutom gjorde jag en ganska brant kurva kring 80Hz för att få till boom från hålet, men utan bummel. Kompressor på båda kanalerna (digital kompressor som fanns i bordet) så det tuggade krin 1-4dB. På virveln lade jag EMT250 plåtreverb för att få det stoooort (opassande i denna genre du spelar förstås). basen/hålet var helt dry.

Slutresultatet? Verkligen bra sound. Annan balans än du hade mellan hål och virvel, och mindre bummel. Kanske ditt bummel passar för ett mera rökigt sound? Vi skulle ha snäppet mera pop. Men skojigt projekt och instrument oberoende av!


Intressant! Ge ett ljudklipp - Jag är mycket nyfiken och vill höra!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag hade äran att spela in Cajon igår. Jag lade en C451 på framsidan (virveln), och en MD421 vid hålet. Ur ekvaliseringssynvinkel klippte jag bumlet från båda kanalerna (150Hz på hålet), men framförallt från MD421. Dessutom gjorde jag en ganska brant kurva kring 80Hz för att få till boom från hålet, men utan bummel. Kompressor på båda kanalerna (digital kompressor som fanns i bordet) så det tuggade krin 1-4dB. På virveln lade jag EMT250 plåtreverb för att få det stoooort (opassande i denna genre du spelar förstås). basen/hålet var helt dry.

Slutresultatet? Verkligen bra sound. Annan balans än du hade mellan hål och virvel, och mindre bummel. Kanske ditt bummel passar för ett mera rökigt sound? Vi skulle ha snäppet mera pop. Men skojigt projekt och instrument oberoende av!


Riktigt bra tips Tsm.Jag har inte dina mickar utan får använda det jag har,mer low budget..I denna så lyfte jag det hela i bas och övre mellan med smala kurvor...Givetvis så går ljudet att putsa på i min inspelning,tanken var att själva soundet från cajonen skulle gå fram.Mest för att Maxb skulle få en uppfatttning om hur min låda lät.Så småningom skall jag infoga min låda i ett lir där jag satsar ordentligt på "rätt" sound..

Men detta leder till nästa fråga,får vi höra hur din inspelning lät? Du får gärna lägga in ett provsound här i tråden,den är ju till för oss cajon nördar  :)

Edit:Stillwells kompressor "Major Tom",ligger på cajon spåret..

mvh
Micael
« Senast ändrad: 19.02.2009, 10:02:13 by Harmonica mike »