Kontrollrummet

Vad är kontrollrummets "scope"?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Är konceptet bara att vara en ersättare för studio, eller vill kontrollrummet bli nåt eget också? Ett eget "scope"? Jag tycker mej ana ambitioner om en aning högre lägstanivå (mindre nybörjartillvänt) vilket kanske kan leda även till högre högstanivå ("experterna" tycker det är värt att hänga kvar), men frånsett det (ja om det nu är så dvs)?

Får jag föreslå? Jag skulle gärna se att man vände sig mer mot musikskapande i stort än mot just det tekniska. Ja nu känns det som att jag är ute på hal is eftersom stället trots allt heter "kontrollrummet"... meen... skulle vara trevligt om man lyckades få igång mer givande diskussioner kring låtskrivande t ex... sånt har nästan inte funnits alls på studios forum, bara typ "hur gör jag en melodi till min text"-nivån. Även typ diskussioner om arrangering och produktion på ett mer abstrakt plan (dvs inte "hur får jag feta basshunterkaggar" utan mer "vad finns det för olika arrangeringstekniker för att få elektronisk dansmusik ordentligt dansvänlig?", ja ni fattar kanske.)

Nej jag har inga konkreta förslag på hur man ska få in mer sånt.

Sluta stirra på mej sådär.


Utloggad tsmalmbe

1. Krafsa ihop nånting innan alla vi känner och gillar hinner fly fältet
2. Nånting mera. Definitivt.

Jag tycker det här är en bra diskussionsöppning. Väldigt bra i själva verket. För tillfället är vi i ett "high-five" -stadium, där vi närmast är nöjda över vår existens. Ruset går över, vardagen kommer in - så går det alltid. Då behöver vi riktig kontenta givetvis.

Innehållet och kvaliteten på innehållet kommer ju från användarna givetvis. Men jag tror en mera pro-atmosfär uppfattas som välkommen av många. Både på teknisk och filosofisk nivå. Jag tackar inte heller nej till newbie-användargruppen förstås, eftersom det hjälper till att hålla fötterna på jorden. 1000 trådar om det billigaste ljudkortet har vi väl redan tagit oss igenom, jag tror inte det är en mission som är vår.

Samarbeten är nånting jag hoppas kan uppstå via det här forumet. Samarbetsfunktionerna kanske inte är så utvecklade, men jag tror inte att tekniken är rätt ställe att starta. Det här är ingen groupware, och blir det inte säkert heller. Det är bl.a en kostnadsfråga.

Initiativ är välkomna. Det första initiativena kommer hoppeligen att vara att fylla andra ämnesområden än off-topic med värdefulla inlägg.

Jag fortsätter gärna diskussionen!

edit: Det viktigaste ur min synvinkel har ju hittils varit att få det tekniska att rulla, men jag kommer nog att satsa på innehållet också. En del idéer finns redan. Bara tid fattas.
« Senast ändrad: 26.02.2007, 17:19:54 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Bra fråga!

Jag skulle också välkomna en lite högre nivå, men självklart bestäms ju den av oss användare. (Och är man som undertecknad inte mycket mer än en glad amatör med hybris, så blir det väl som det blir... :P)
Jag skulle förresten tro att den stora floden av nybörjare till just Studios forum i mångt och mycket har att göra med tidningen, så det är ju faktiskt möjligt att vi kan få hit lite mer avancerade människor... ;)


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Jag skulle förresten tro att den stora floden av nybörjare till just Studios forum i mångt och mycket har att göra med tidningen, så det är ju faktiskt möjligt att vi kan få hit lite mer avancerade människor... ;)

Fast nog också för att forumet var så sinnessjukt stort, och hade läskigt bra googlerankningar. Basshuntervågen dirigerades liksom dit då. ;)

Det "problemet" lär ju inte det här forumet ha på ett bra tag, finns öht inte med på google än så länge.  :lol:

Btw, jag har absolut inget emot nybörjare, men jag kan se att en alltför strid ström av alltför naiva nybörjare kan leda till problem för ett forum. Man kanske på något tydligt sätt, i samband med registreringen, borde klargöra att nybörjare är välkomna så länge de följer vanlig forum-netikett? Dvs försöker själva först, frågar manualen och google, skriver fullständiga och begripliga meningar, och inte förväntar sig att andra ska göra allt åt dem?

Eller vill man lägga ribban ännu högre?


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag tror att det är ganska självreglerande.
Jag tycker dock inte att nybörjarna ska undvikas, eftersom de hela tiden tillför nytt blod och nya intressanta vinklar och utgångspunkter. Även vi som finns med här, har ju varit nybörjare en gång i tiden, eller hur...?
Risken är att forumet uppfattas som elitistiskt om man riktar in sig för hårt mot de som redan är väldigt duktiga på sitt område - och det kan ge upphov till en ganska trist atmosfär...

En sak som däremot kunde vara bra för att slippa de tråkigaste nybörjarfrågorna, skulle vara att upprätta en FAQ där det som är mest grundläggande finns med.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
En sak som däremot kunde vara bra för att slippa de tråkigaste nybörjarfrågorna, skulle vara att upprätta en FAQ där det som är mest grundläggande finns med.

En sådan finns redan - tricket är att den är tom.... eftersom ingen har frågat så mycket än. ;)


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
En sak som däremot kunde vara bra för att slippa de tråkigaste nybörjarfrågorna, skulle vara att upprätta en FAQ där det som är mest grundläggande finns med.

Eller en wiki? Det finns inget bra samlat "uppslagsverk" om musikskapande på svenska, mej veterligen! En wiki om allt från vad olika kontakter och sladdar heter, syntprogrammerings-ABC, artiklar om studiobygge, vad side-chain är, hur man kommer igång med cubase, etc... skulle kunna tillföra mycket tror jag, eftersom mycket av det som skrivs på sånnahär forum egentligen lämpar sig bättre för den formen!


Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm
Jag och Neko började bygga en FAQ innan forumet gick åt h*lvete :) Jag kan göra klart och sedan be Tsalmbe lägga upp, så kan folk fylla i mer sen. Pratade inte Neko med dig om det Claes?
http://pingvinfilm.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jodå - men jag hade så dåligt med tid just när han snackade om det. Var det inte i form av en Wiki?

Det skulle vara en lysande grej att dra igång här - och något som särkert skulle dra hit mer folk mer eller mindre automagiskt. Finns det något som är färdigt redan, så är det väl i princip bara att köra igång - och så hjälps vi åt allihopa med att komplettera med sådant som saknas. Hjälps alla åt så här i början, när alla är glada att ha fått en ny tillflyktsort, så finns det alla chanser att folk är entusiastiska och verkligen kommer att hjälpa till med det också. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

FAQ-diskussionen flyttad för att hålla den här scope-diskussionen helt on-topic. Hoppas ingen fick hicka för den skull!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil

Utloggad tsmalmbe

Jag tror det blir naturligt på det sättet att det finns en liten del som tar an sig saken som vägvisare, och en stor del som nöjer sig med  att gilla saker. Och det är absolut inget fel med det. Demokrati är det att alla får vara med och bestämma. Demokrati är också det att den som inte vill vara med och bestämma, inte behöver vara med och bestämma. Om nån skulle motsätta sig det som hittils diskuterats, skulle det troligen redan vara sagt. Jag tror det är fritt fram att spinna vidare på de saker vi redan tagit upp.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Jag vill inte att detta ska bli ett ryggdunkarforum. Nu råkar vi vara ett gäng med invites från studios forum till större delen. Lite alla känner alla. Vill man då lägga upp en demo här så ska man kunna förvänta sig att få relevant demokritik. Jag anser att vi ska försöka hålla ribban högt, studios forum hade en hög nivå förr, men det sjunker ju allteftersom användarbasen växer tyvärr. Poängen med att sikta jävligt högt är inte att komma precis dit, utan nära. Siktar man lågt kommer man troligen bara nära ribban ändå, inte över den.

Därav vikten av att kunna göra relevanta inlägg och ge bra kritik och kunna ta kritik på ett bra sätt. Står vi bara här och säger att den och den är bäst hela tiden så har vi omedelbums ett stagnerande forum. Vi vill utvecklas. Vad var det i låten som inte var bra? Vad kan utvecklas? Vad kan slipas? Kanske inte till just den låten, men kanske nästa gång? Kan man se en negativ röd linje i person Xs demopostningar? Vad är den? Osv. DET är något som känns väldigt relevant och som i mina ögon väldigt sällan fungerade på studios forum, framförallt det sista året.
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad tsmalmbe

Du har rätt. Vad annat kan jag säga. Det har ju blivit så att man "söker" efter vissa personers utsagor, antingen för att de är ärliga, eller för att de är ryggdunkande. Så vill det bli. Vad kan vi åt det här då? Jag vet inte, men eftersom det finns en hel del bra recensenter här redan nu, är det bra ratio om man får 1 redigt utförligt kritiskt inlägg per 5 ryggdunkar. Eller hur?

Men vårt scope är betydligt bredare än att recensera demos förstås.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Givetvis är det bredare än så. Men det kommer att vara en del av det på ett eller annat sätt, eftersom det faktiskt är musik som vi alla på forumet sysslar med. Tror dessutom att det är just den delen som i högst grad riskerar att få ryggdunkartendenser.

Vad vi kan göra åt det? Vi kan vara ärliga mot varandra, det är ju det som är hela grejjen. Många av oss här har haft kontakt via studios forum, på msn eller IRL eller vad som. Vi är ju här för att bli bättre, så enkelt är det ju, eller? Tanken är att forumet skall användas för att höja sina kunskaper med hjälp av andra. Då är det ju dumt att just den delen som alla av oss här har gemensamt, musik, är den som folk är minst hjälpsamma med, när de inte sätter på sig ett par kritiska glasögon. Jag menar inte att man ska analysera sönder allt, utan mer försöka bortse från att personen på andra sidan kan ta illa upp av att inte höra att den är bäst. Denna person lägger upp en låt för att bli bättre, då ska väl vi försöka hjälpa? Vi kan ha det som en liten riktlinje. Var ärlig. Tänk efter. HJÄLP.

Under min utbildning och övrig kontakt med skolväsendet (modern är lärare hon med) så tycker jag att man allt för ofta ser konsekvensen av snällbetyg. Man sätter ett högre betyg på en elev än vad den faktiskt förtjänar (sett till vilka mål som skall uppnås utifrån gällande läroplan och dokument) bara för att de råkar vara snälla eller "han kom ju i alla fall på lektionerna". Större björntjänst kan man ju inte ge. Här, kolla, du kan detta, ut och sök jobb eller utbildning. Väl ute så upptäcker de och eller sina arbetsgivare att det där betyget nog faktiskt inte riktigt stämde. All den kunskap som de tror sig ha, saknas. Därmed tycker jag att den ärligheten är viktig att ha, eftersom den kommer att hjälpa oss utvecklas.

För att göra det lite enkelt kan man väl bygga på reglerna för demoavdelningen med en lite grundläggande "såhär ger du kritik" sticky?
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad tsmalmbe

Citera
För att göra det lite enkelt kan man väl bygga på reglerna för demoavdelningen med en lite grundläggande "såhär ger du kritik" sticky?

You write, I glue.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Ska fila på en. Återkommer.
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
En högre nivå välkomnar jag absolut, men jag vill också påpeka att ett nybörjarfientligt forum blir elitistiskt och självdör efter ett tag. Därför vill jag flytta fokus från själva nybörjarna till forumets regler; som tidigare påpekats så bör man i alla tillfällen försöka själv - läsa manualen - söka i forumet - läsa FAQ - fråga google, osv, innan man ställer en fråga som av många anses vara "dum".
Detta beteende behöver inte ens modereras, utan det fixar Neighborhood Watch aka Karma.

Sen blev jag även glad att tbruce tog upp det här med låtskriveri på en mer abstrakt nivå. Här samlas människor med alla möjliga och omöjliga musikaliska influenser, som sitter inne med mängder av tips. Visst, de tunga samarbetsfunktionerna saknas än så länge, men bara ambitionen finns där så.. :)

Angående demokritik så borde väl problemet vara obefintligt så länge det är mer än en person som kommer med kritiken? Jag menar, om fem personer säger att det är trögt flyt i din låt och en person säger tvärtemot... Man får ju stå för sin egen utveckling.

Mina två ören.
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Hmmm, lade visst upp en tråd som nog talar om var jag står, innan jag upptäckte denna tråden.

Jag tror inte det är bra för ett forum att bara bestå av experter. Dels blir det herrans tråkigt, dels tror jag det självdör lite (alla kan ju allt, eller mycket), dels vågar man kanske inte ställa en fråga då man kan verka dum. Själv har jag rattat ljud en del men inte i studio. Sjungit och spelat, javisst, men då är man rätt långt från tekniken. Jag känner på mig att jag skulle vilja ställa idiotfrågor också ibland. T.ex. häromdagen då jag skulle ratta in en kompressor i mjukvara för första gången i livet och det lät för jävligt! (Varför då? Har jag glömt hur man gör?) Det skillde hur som helst en rätt rejäl bit från att göra det live, eller så kanske mina öron är PA-skadade och jag inte har fått grepp på vad som händer i monitorer i en studio. Men det kan jag väl inte fråga heller? Alla här verkar vara så mycket bättre på det än jag... Med bara experter är det rätt lätt att låsa sig så in i helvete! :)

Visst, jag är rätt trött på att få samma frågor för tusende gången också: "Vilket ljudkort, monitorer... spela trummor i lägenhet... etc." Men min uppfattning är att även om den strida strömmen av frågor är så många och liknar varandra, så finns det alltid en och annan fråga som gör att man vaknar till och får en ny vinkling på problemet. Ibland får man kanonidéer från folk som har svarat på "omöjliga" frågor, där det visar sig att idiotidéer som man själv haft och förkastat faktiskt är genomförbara och har gjorts. Men jag ställde inte frågan eftersom jag redan testat en massa och förkastat hela idén. Men det kan en nybörjare få för sig att göra!

Jag ser gärna att vi försöker hålla nivån på frågor och svar så höga som möjligt. Men det är inte alla som har råd med FF800, Benchmark, Adam eller liknande och det finns en risk att man stänger dörren därför att folk inte har pengar eller tillräckligt kunnande. I värsta fall blir det bara kvar proffsen och de som har oändligt med pengar, och jag tror att de flesta av oss faktiskt inte tillhör dessa.



Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
För att ta till ett slitet uttryck (men som passar perfekt för vad jag tycker om dina tankar i inlägget, Lee):

WORD!
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
För att ta till ett slitet uttryck (men som passar perfekt för vad jag tycker om dina tankar i inlägget, Lee):

WORD!

dito.

Finns ett bra uttryck för liknande, som "de gamla grekerna var det väl " använde. Docta Ignorantia -den lärda okunskapen. går i princip ut på att ju mer man vet desto mindre säker blir man på sanningen. Tycker det gäller det mesta, fysik, politik och sökerligen musik också.

Har spelat in "spoken word" till en låt jag håller på med via ett plaströr för att få lite stående vågor.....med miken i röret ja. Inget som en vettig människa skulle gjort, men det funkar faktiskt bra för det effekten jag va ute efter, typ digiridoo, grundton.

:-)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
För att ta till ett slitet uttryck (men som passar perfekt för vad jag tycker om dina tankar i inlägget, Lee):

WORD!

dito.

Finns ett bra uttryck för liknande, som "de gamla grekerna var det väl " använde. Docta Ignorantia -den lärda okunskapen. går i princip ut på att ju mer man vet desto mindre säker blir man på sanningen. Tycker det gäller det mesta, fysik, politik och sökerligen musik också.

Absolut! Ju mer man lär sig, desto mer förstår man hur oändligt mycket mer det finns att lära sig.
Precis som Lee nämnde, så kan man lära sig väldigt mycket genom nybörjares "dumma" frågor, eftersom man kan tvingas tänka på ett annat sätt än man är van vid, för att kunna förklara - och man kan rentav få tillfälle att fundera på om det man säger verkligen stämmer helt eller om det finns andra aspekter som är viktiga att nämna.

Förresten, så har alla medlemmar i forumet - även de "värsta" experterna - också en gång i tiden ställt alla de där "dumma" frågorna, så det är inget att skämmas för om man har kunskapsluckor. Det är ju många som tycker det är kul att kunna bidra med sina kunskaper. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
För att ta till ett slitet uttryck (men som passar perfekt för vad jag tycker om dina tankar i inlägget, Lee):

WORD!

dito.

Finns ett bra uttryck för liknande, som "de gamla grekerna var det väl " använde. Docta Ignorantia -den lärda okunskapen. går i princip ut på att ju mer man vet desto mindre säker blir man på sanningen. Tycker det gäller det mesta, fysik, politik och sökerligen musik också.

Absolut! Ju mer man lär sig, desto mer förstår man hur oändligt mycket mer det finns att lära sig.
Precis som Lee nämnde, så kan man lära sig väldigt mycket genom nybörjares "dumma" frågor, eftersom man kan tvingas tänka på ett annat sätt än man är van vid, för att kunna förklara - och man kan rentav få tillfälle att fundera på om det man säger verkligen stämmer helt eller om det finns andra aspekter som är viktiga att nämna.

Förresten, så har alla medlemmar i forumet - även de "värsta" experterna - också en gång i tiden ställt alla de där "dumma" frågorna, så det är inget att skämmas för om man har kunskapsluckor. Det är ju många som tycker det är kul att kunna bidra med sina kunskaper. :)

Professorn där jag jobbade tidigare hade två fantastiska uttryck:

"Man lär så länge man har elever!"
Dvs. utan nya infallsvinklar så stannar man själv i kunskapsväxten.

"Ni tycker kanske att detta låter enkelt. Men vänta bara tills jag har förklarat..."
På ytan kan alla problem te sig enkla. Man förenklar ofta för att kunna förklara för den som inte har samma djupa kunnande. Men om de är intresserade och lär sig mer så kommer de att se fler nyanser och se att lösningarna inte kanske är så självklara. Precis som man med tiden blir mindre och mindre radikal. Världen är inte helt svart och vit längre. Det finns en oändlig gråskala däremellan.

Paradoxalt nog så har jag själv upptäckt att ju mer jag lär mig desto mer inser jag att jag inte kan och aldrig kommer att hinna lära mig.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
lee, du tillhör : docta ignorantia :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Från docta infinitum (jag):

Själv tycker jag att det är jävligt trist tanke med ett forum där experterna låser in sig. My humble opinion är ju att inte allt är perfekt som "experterna" gör heller, men det kanske inte rör det tekniska då, de har missat något annat.
Som även en nybörjare (som t ex jag på en del av det tekniska faktiskt) är kapabel att påpeka...

ÖPPENHET och tålamod med de ignoranta ;), är honörsorden för mig. Och ärlighet med de som gjort nåt galet i sin mix etc.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Från docta infinitum (jag):


Från "den oändligt lärde" (docta infinitum)? Inte så lite hybris!  :lol: Det gillar vi!


Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil
Jag vill bara säga att jag håller med Lee på alla punkter och inte minst hans professor.
"Eleverna" håller lärarna på tåspetsarna! Och deras ibland naiva frågor kan utmana tänkandet och etablerade idéer och ibland eleverna finns kommande stjärnor!
Så en bra balans mellan unga och gamla, erfarna och nybörjare håller forat levande!


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Den dagen då jag inte lär mig något nytt när jag sitter och fipplar med mina låtar har jag bestämt att jag lägger av. Utan utveckling kommer man ju göra samma tråkiga musik i evigheter, och det är jag inte ett dugg sugen på. Jag förespråkar inte ett elitforum, men jag vill inte heller att det ska bli översvämmat och dränkt i alldeles för enkla frågor. Det skrämmer iväg de som besitter spetskompetensen, eftersom de själva får väldigt lite utbyte av att vara kvar. Studio har mist många extremt duktiga på detta sätt, Lundin/Demonen är en av dem som var väldigt utförlig och analyserande till en början, men förde sedan en allt mer tynande tillvaro. Men man kan lära sig mycket av de som angriper problemen på ett annat sätt. Jag har själv genomfört ett litet expriment med min tjejs yngre bror. Jag satte ett musikprogram i nävarna på honom, visade hur man använde det. Han hade aldrig spelat musik förr i sitt liv. Jag har lärt mig så mycket nytt och så mycket intressant av hans underliga lösningar på saker som jag aldrig hade kunnat hitta själv. Han har tvingat sig ta tid att lära sig av sina misstag och undersöka. Det finns däremot de som vill ha allt serverade på fat och blir missnöjda när slutprodukten inte låter som den senaste hitten på dansgolvet. Detta är en attityd som jag tycker är tråkig.

Jag tror att Wikin kommer att hjälpa forumet att få bukt med de vanligaste av frågor, så att själva grundnivån ligger något högre. Sedan tror jag att inställningen att hjälpa att uveckla varandra istället för att dunka rygg kommer att hålla forumet i utveckling.

Uppåt frammåt!
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Florian le Sage

  • Gäst
Jag tycker om detta forum och idén osv, tål att upprepas och jag är glad att några killar tog tag i detta jobb, grattis till oss alla!
Finns dock saker som tål att förändras/förbättras på en del punkter och framförallt tycker jag att man som moderator skall akta sig för att leka allsmäktig och allvetande och
istället tåla den kritik eller dessa synpunkter som uppkommer istället för att konsekvent avfärda dom i tur och ordning, vilket jag upplever idag!

Ni skriver ju att all kritik/synpunkter etc är välkommen...

Citat från tsmalmbe:

"Ni skall tro på mig då det gäller utveckling av programvara och dess problematik, det är bara så.

Utveckling av programvara och utveckalnde av en ensamstående oberoende funktion är två helt olika saker. Detta är inte ett forum för att debattera sånt på djupet - det gör jag med personer på olika kunskapsnivåer som dagligt jobb. Kontrollrummet är min hobby, oh således bli det inga konsultationer angående it-utvecklingsstrategier här. Utvecklingsstrategin som finns är ganska enkel och självklar då d et gäller kontrollrummet."

Detta tolkar i alla fall jag som att man inte tänker utveckla de bristfälliga funktioner som finns här!
Good luck...

 <_<
« Senast ändrad: 03.03.2007, 17:43:03 by Florian le Sage »


Utloggad tsmalmbe

om nån trodde att det att vi lovar att lyssna skulle betyda att vi automatiskt implementerar alla önskemål mellan himmel och jord på nolltid, är jag lessen att rasera förväntningarna.

Pri1 kommer alltid att vara användbarhet och core-funktionalitet.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

nu avslöjade jag strategin också...
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
En bra strategi. Grundmotorn i detta forum är ju faktiskt vad vi alla är här för....snabbt och enkelt.

Sedan får vi hjälpas åt att hålla lågan uppe och vara trevliga, svara så kunnigt vi kan och uppmuntra.

Kritik är lite knepigt. Ska man kritisera samma sätt som en lå+t köpt på skiva? ofta kan jag gilla en ide om en slinga eller liknande, jag vill då uppmuntra att fortsätta jobba snarare än att "den där guran klipper, låter skit".

Svårt att ge bra kritiik. Tycker dock att alla förtjänar ärliga åskiter.

go kväll!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Det skadar ju inte om de som lägger  upp låtar här tillexempel också skriver vad de vill ha kommenterat. Mixen, melodin, beatet eller vad det kan vara. Då är det lättare att fokusera på den biten. Men jag tycker man ska vara rak och säga vad man tycker. Men man behöver inte försöka sig på att kommentera sådant man själv inte lyssnar eller begriper sig på, så tillvida man inte har något bra att tillföra! Kritiken kan ju annars bli lätt meningslös. "Jag brukar normalt inte lyssna på sånt här, men den här låten var bra". Vad säger det mig egentligen? Att snubbe X gillade låten, skoj. Men VAD var det som var bra? VAD skiljde den från annat? VAD kan förbättras?

Och jag ställer mig helt bakom administratörernas linje. Det är deras forum, och oavsett om vi vill eller inte så handlar det om att gilla läget, eller hitta en annan hemvist. Inte för att den andra hemvisten kommer skilja sig på den punkten för den delen. Det finns inte en organisatione eller företag med så här många medlemmar som inte sätter upp riktlinjer för vad hur och varför. En del förslag kommer att ratas, en del inte. Grundarna är de som slagit fast de huvudsakliga riktlinjerna, och när de säger stopp, så är det stopp. Skulle vi betala pengar för att vara på forumet vore det en annan femma. Då skulle vi kunna använda våra pengar som ett maktmedel för att få fram förändring här. Men nu är det gratis att vara här, och forumet drivs på administratörernas fritid. Det de finner lämpligt att implementera och stoppa in i mån av tid och funktionalitet, får vi acceptera. Det finns inget forum som passar alla, och om det fanns, är jag jävligt säker på att det hade varit ett jävligt tråkigt ställe.
« Senast ändrad: 04.03.2007, 05:35:34 by Neko »
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
helt klart är det admin som bestämmer håller med!

Däremot tycker jag att man väl kan kommentera låtar i "fel genre" -om man har något vettigt att säga.



demokratifrågan ska ju inte gå för långt...då blir vi bara upptagna med att debattera småsaker hela tiden!

Stalmbe, chroma, anders och zyan har ju beslutanderätt, - hur de vill göra är helt upp till dem. Om de lyssnar och inför ändringar som  majoriteten av users vill ha stannar folk kvar, om de inte lyssnar alls blir det kanske knepigt.

just nu tycker jag det verkar funka alldeles ypperligt. Fokus på funktion och stabilitet ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Citera
Däremot tycker jag att man väl kan kommentera låtar i "fel genre" -om man har något vettigt att säga.

Givetvis. Sorry, blir inte alltid helt rätt när man sitter uppe såhärdags och skriver inlägg.  ^_^

Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.