Kontrollrummet

This night before christmas

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad concealed

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
LÅTNAMN:This night before christmas
ARTIST/GRUPP: concealed (som inte har något artist namn)
GENRE: folk/pop
LÅTLÄNGD:02:53
KOMPOSITÖR: concealed
PRODUCENT: concealed
INSPELNINGSÅR:2008
FORMAT: mp3

Jag brukar varje år göra en jullåt och här är årets. Den kunde vara mitt bidrag julskivan, om kvaliteten på låten och produktionen duger :D. Den innehåller en del prassel, tempoändringar, falskhet, stön, andning, dåligt mixande etc. Men det är väl det som ger den en genuin känsla säger vi  ;)
Som låt är den kanske lite djupare och mer pessimistisk än vanliga jullåtar men det finns redan så många ytliga jullåtar så ja tänkte det behövs nån som handlar om ojämlikheter och människors liv, i anknytning till jul.

Kommentera gärna allt, gällande produktion, musik, ord.. Jag är inte bra på att banda in och mixa så jag lär mig genom att mixa skitdåligt och sedan lära mig av alla misstag :D

orden:
This night before christmas
a man of 29
rides a bus into town
he looks at all the candles in the windows
and thinks about how lovely this world is.

He goes to the market and buys a box of chocolates
to the girl he's been dreaming of.
Gets five cents in change and gives it to a begger
who doesn't know that his son never wakes up again.

A doctor in the hospital
has been saving lives for hours and hours.
He looks at a woman with just three months left
and thinks about how terrible this world is.

He calls his wife and tells her that he's workin' late again
and he'll be home in the morning.
Then he takes a cab to his lover whoose a waitress and just
three years older than his only son.

A 7 year old old girl wants
to get a a horse from santa claus
her father says it won't happen
and she thinks about how unfair this world is.

She forses a smile to her face while her grandfather tells her
that she's grown a lot since they last met.
He sits down in a chair and looks out of the window
at the people who are making their way home this night
before christmas


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Störtskön låt. Om än ganska märklig i sin uppbyggnad. Nu kommer liksom allt på en gång i sista versen.

Varför inte dela upp det lite. Först bara gitar, sen på med bas och trummor lite pianosolo kanske?

Jättefint gitarrkomp. Känns som sången är lite för nära bara, så att man nästan får anstränga sig för att höra vad gitarren hittar på.

Nån särskild julkänsla tycker jag inte det bjöd på dock, även om det hela utspelade sig dan före dan. Visst, tid för eftertanke och så, men men...

Lite halvsluddrigt svengelskt uttal ibland på minussidan. Dina egna minus upplevde jag inte som besvärande.

Bra jobbat.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Läste texten först och var väl inte så förväntansfull när jag satte igång spelaren.
Men - Det är en j-ligt fin låt och din röst har ett speciellt sound och uttryck jag föll för
Inspelningen är enkel men i mina öron låter det bra och rätt till låten.
gillar det sparsamma pianot som kommer efter ett tag
och när de andra instrumenten dyker upp en stund på slutet är det riktigt nice
Jättebra

Huruvida det är en jullåt på annat sätt än att den utspelar sig då vet jag inte
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
 :( ..det här var eländigt och fängslande.. rätt tänkvärt..
Inte en jullåt i den bemärkelsen är det ju, men julen är ju inte alltid så glittrande, längtansfull och leende som man vill att den ska vara.. så.. ja jag vet inte vad jag ska säga. Låten fängslade mig iallafall. Men jag blev lite nedstämd här. Jag vill få lite julstämning av en jullåt, jag är ju sådär traditionell, ehum  :rolleyes:

Den är värd att fixas med. Helt klart!
En bra låt.
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Verkligen en fin låt det här, och den påminner oss om att det finns andra verkligheter än den överflödiga julen vi är vana vid. Du spelar och sjunger fantastiskt!
Plinkar på en låt...


Utloggad LisaS

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Gitarren får mig att tänka på en Emiliana Torrini-låt (Honeymoon Child).
Bra sångröst, men lite monoton sångmelodi ibland. Det känns som att du har improviserat fram sången utefter texten och fastnat lite utan att hitta någon slående melodi (det är lätt hänt, jag brukar också hamna i den fällan).
Fin låt annars, jag gillar verkligen den avskalade instrumenteringen. :)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ikväll är internet inte på humör - här hamnade ett inlägg till Plinka €%&%&##
Flyttade det
..säkta
« Senast ändrad: 05.11.2008, 23:24:05 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad concealed

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
Tack massor för all respons! :) De va flera som påpeka att det inte låter som en julsång och det håller jag totalt med om och det var på nåt sätt tanken också. Jag skriver mest folkinspirerade engelska visor som kan tolkas på många sätt, och jag gillar att experimentera med att blanda genren och texter så att en jätte glad melodi handlar om döden etc.

Störtskön låt. Om än ganska märklig i sin uppbyggnad. Nu kommer liksom allt på en gång i sista versen.

Varför inte dela upp det lite. Först bara gitar, sen på med bas och trummor lite pianosolo kanske?

Jättefint gitarrkomp. Känns som sången är lite för nära bara, så att man nästan får anstränga sig för att höra vad gitarren hittar på.

Lite halvsluddrigt svengelskt uttal ibland på minussidan. Dina egna minus upplevde jag inte som besvärande.

Bra jobbat.


Det här med arrangemanget, att jag bara kokat ihop massor där i slutet är också medvetet, det beror på att jag bandade in sången och min ostämda 1000kr gitarr med en mic på ett spår (därför är balansen usel och gitarren int hörs), och ett trumspår (med en mic) till sista refrängen på lek och sen tyckte jag det passade så jag lät det bli så. Hade först tänkt lägga det på halva låten och bygga upp hela låten som ett slags crescendo men jag orkade inte pga att jag var sjuk.
Jag spelade in gitarren och sången med en mic för att jag är så jävla krånglig när jag sjunger folksånger. Det blir ett slags psykotiskt ylande som gör att det blir jävla svårt att få det att passa på gitarren, och när jag spelar folkgitarr, så improviserar jag en stor del vilket betyder att tempot ibland kastar och det inte passar ihop med sången om jag sjunger sången senare.
Mitt engelska uttal beror också på min stil att sjunga så det kan låta väldigt konstigt ibland. :D Jag ska försöka spela in lite annorlunda musik så sku ni få en bättre bild av min röst.

Gitarren får mig att tänka på en Emiliana Torrini-låt (Honeymoon Child).
Bra sångröst, men lite monoton sångmelodi ibland. Det känns som att du har improviserat fram sången utefter texten och fastnat lite utan att hitta någon slående melodi (det är lätt hänt, jag brukar också hamna i den fällan).
Fin låt annars, jag gillar verkligen den avskalade instrumenteringen. :)

Tack, jag måst kolla upp dendär låten :D. Jag förstår precis vad du menar med dendär monotona melodin, men det är en grej som är typiskt för mitt låtskrivande, att refrängen har en väldigt stark och känsloladdad melodi, och verserna har en melodi som ibland blir nästan bara tal, och ibland blir väldigt invecklad. Men jag kom på melodin och orden samtidigt, så jag har tänkt på varenda en ton som låten innehåller, och planerat rytmiken i texten noggrannt, jag lyckas bara aldrig få med sånt fullständigt när jag bandar in låtarna synd nog :unsure: Man måste höra låtarna live för att få grepp om dom  :D

Tack ännu alla för era fina ord och kritiken är väldigt uppskattad!


Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Den här måste absolut vara med på skivan!
Riktigt vacker!
Och att den är mer sorgsen än vad många andra jullåtar är gör den inte mindre passande. Tvärtom, pengarna ska ju gå till välgörenhet så lite lidande måste det ju finnas också  ;)

Mycket vacker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag gillar låten - att det inte är någon traditionell julsång är ju helt klart men va fan den är ju ärlig på ett högt plan så antingen den kommer med eller inte så är den bra.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Ljudet är bra. Du har en bra men svävande röst. Även melodin är svävande.
Det behövs en klarare melodi för att låten ska fastna.
Texten är tankvärd men engelskan en aning tveksam.
Allt som allt, en bra låt.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
 :wub: Tänker på Nanci Griffith när jag hör detta,lite tunn ljudbild,men snyggt sjunget och lirat !!!
Pianot är lite otight i början,men det fixar sej mot slutet.....
Bra text,tänkvärd och sorglig...........
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Gillade låten, skön känsla
www.myspace.com/staffanjonsson