Kontrollrummet

FORUMFESTIVAL#6...... ANMÄLNING OCH REGLER

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hej gott folk.

Här kommer jag då med den offeciella tråden där ni både anmäler er och får lite info och regler

För att börja med reglerna så är dom ganska lätta

1. Ni ska göra en cover på koreas catch me (länk medföljer)

2. Med cover menas i detta fall en egen tolkning.

3. Texten och melodin är ju oftast det som definierar en låt ( Om du reciterar en textfras av en känd låt eller nynnar melodin så brukar man ju komma på vilken låt det är....kanske inte lika lätt om man bara spelar/sjunger harmonierna :) )
Alltså måste text och melodi vara i stor sett intakta, Små små förändringar är givetvis tillåtna för att det ska passa i ett helt nytt arrangemang, men man ska kunna höra att det härstämmar från originalet så att säga.

4. Vill man göra en instrumental version så är det också okej, men då gäller det att man plockar ut melodislingan och använder sig av nåt annat instrument än sång för att gestalta den.

5. Det är m.a.o tillåtet att ändra i harmonier, tonarter, rytmer arrangering mm så länge melodin finns på plats.


Det färdiga alstret skickar du till :
forumfestival6@gmail.com

Låtlänk
http://www.speedyshare.com/429570726.html

Här nedan följer grundackorden i låten helt utan färgningar som ett riktmärke för att komma igång.


Vers: Hm  G

Ref: G  A  Hm  F#m  Em  A  Hm ( Ackorden vandrar på två taktslag förutom det sista Hm:et som är en hel takt)

Stick: D Hm G

Och här har ni då texten. ( för mig handlar texten om ett självupplevt förhållande och lite förbjuden kärlek på min gamla arbetsplats där jag försent insåg att mina känslor inte var riktigt besvarade)




It´s hard to say whats right or wrong
So why regret, what´s done is done

It might be wrong but It feels right
Not everything is Black or White

I´ve had this feeling since day one
This aint´t the right time to be strong

I know It's no but I dream on.



I hope you catch me when i fall, This isn't my solution
And if you catch me when i fall, I 'll come to my conclusion
I hope you catch me when i fall, This isn't my solution
And if you catch me when i fall..........??



So where's the point of no return
It's just another thing to learn

This isn't how it supposed to be
What is wrong? Possible me!

I´ve had this feeling since day one
This aint´t the right time to be strong

I know It's no but I dream on.


Till sist kommer här lite exempel på bra covers där man lyckats göra en personlig tolkning.

Joe Cockers soulversion av Beatles "With a little help from my friends"
Maia Hirasawas pianoversion av the The Ark's "The worrying kind"
Lillasysters rockversion av Rihanna's "Umbrella"
Johnny Cash ( Behöver väl inte säga mer där )
Med mera med mera.........

Jag kommer att återkomma med ett slutdatum. Eftersom jag strax åker iväg på semester så har ni i alla fall hela Juni på er. Så nån gång i början på Juli bör ni vara klara. Men jag återkommer som sagt...........LYCKA TILL


Så, sätt igång och anmäl er nu  :)

Anmälda

Vallhagen
Carl Cadello
Flabb
Sixties
Hellpig
Emulator
Nordenstam
« Senast ändrad: 08.06.2008, 13:23:49 by jonnerstone »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
... så länge melodin finns på plats.

Som också lär tolkas...  ;)


Kul festivaltema som jag själv helt egoistiskt försökt lansera i en tidigare festival. Fan, nu kan man ju inte driva den linjen längre. Måste ju vara världens roligaste tema för upphovsmannen. Och näst roligast för alla andra bara för att se hur olika alla andra tänker.


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
För att droppa ett par fantastiska covers till:

Judas Priest: Diamonds and Rust
Judas Priest: Johnny B Goode

*********

Jag anmäler mig!

Edit: För er som inte var där, kan jag ju oxå nämna att temat rullat en gång på "det andra forumet". En coverfestival där man valde bland ett par tidigare festivalvinnare. Det var ballt oxå:)
« Senast ändrad: 03.06.2008, 16:11:30 by Vallhagen »
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
... så länge melodin finns på plats.

Som också lär tolkas...  ;)


.

Se regel 3   :D







Kul festivaltema som jag själv helt egoistiskt försökt lansera i en tidigare festival. Fan, nu kan man ju inte driva den linjen längre. Måste ju vara världens roligaste tema för upphovsmannen. Och näst roligast för alla andra bara för att se hur olika alla andra tänker.


Är det en anmälning??
« Senast ändrad: 03.06.2008, 16:11:27 by jonnerstone »


Utloggad carl cadello

Ska bli kul det här!

Räkna med mig - om jag hinner bli klar innan semestern :o  ;)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
snabbt marscherat jonnerstone, bra ! :)

lycka till allihop!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Johnny Cash's, Soundgardens Rusty Cage ja, grym :)

ett exempel till: Status Quo's Rockin all over the world  :wub:

två till, Sators versioner av Ring Ring och Oh mama  ^_^

Jag är med (nån naiv person måste vara med och slåss om jumboplatsen) ;)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Iron and wines version av postal service's "such great heights" och jose gonzalez verre av knifes "heartbeats" är ju också exempel på riktigt bra covers som ger låtarna en helt ny känsla och djup.

Ska se om jag hinner skramla ihop lite tid att vara med. Dyker isåfall upp oanmäld, för det finns inget anmälningstvång va?
blargh


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
jag har ju redan börjat fila på en version så klart att jag är med.

metallica är också bra på att välja och arra covers, de lyckas oftast göra låtarna till sina egna.

Iron maiden: crossed eyed mary (jethro tull)



Utloggad carl cadello

Covernas cover: Staten och kapitalet - Ebba Grön (Blå Tåget)

Fast mitt bidrag kommer knappast kunna härledas till något speciellt, inte ens till mig själv, jag vet ju aldrig vad det blir.
 
Jag är lite fundersam över sången, jonnerstone sjunger så himla bra och jag kraxar ju som en kråka.
Skulle vi inte kunna få ditt sångspår?

Jag tycker låten är skitbra och ju mer jag arbeta med den desto mer gillar jag den, originalet alltså  ;).


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Ju mer jag lyssnar på låten dessto svårare göra 'egen' cover, så avhållsamhet för min del :rolleyes:  :lol:
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil

 
Jag är lite fundersam över sången, jonnerstone sjunger så himla bra och jag kraxar ju som en kråka.


du kanske kan göra låten i black Crowes stuk. :P :D


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil

 
Jag är lite fundersam över sången, jonnerstone sjunger så himla bra och jag kraxar ju som en kråka.


du kanske kan göra låten i black Crowes stuk. :P :D

eller så mutar du din dotter, hon sjunger ju väldigt bra.


Utloggad carl cadello


 
Jag är lite fundersam över sången, jonnerstone sjunger så himla bra och jag kraxar ju som en kråka.


du kanske kan göra låten i black Crowes stuk. :P :D

eller så mutar du din dotter, hon sjunger ju väldigt bra.

Jag frågade alldeles precis henne  :o (spooky) men vi får se om hon har tid med mig nu. Det ska ju bli mycket bad, smink och sånt den närmsta tiden (tonåringar du vet) B)


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil

 
Jag är lite fundersam över sången, jonnerstone sjunger så himla bra och jag kraxar ju som en kråka.


du kanske kan göra låten i black Crowes stuk. :P :D

eller så mutar du din dotter, hon sjunger ju väldigt bra.

Jag frågade alldeles precis henne  :o (spooky) men vi får se om hon har tid med mig nu. Det ska ju bli mycket bad, smink och sånt den närmsta tiden (tonåringar du vet) B)

smink kostar ju så fram med plånboken så har du sången fixad.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Låten är ju störtskön i original, måste jag säga... hoppas kunna slänga in ett bidrag men det skall ju till att man sätter sig och gör det med. Det är inte direkt som om tid är vad jag mest gott om!


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Hmm, vart lite svårt, filar nu på ideer på en 3:e variant, provade nyss nåt bluesaktigt men svårt få till nåt vettigt,
blir nog tvungen ändra litegranna på refrängackorden för annars blir det mest som originalet  :(  :blink:  :lol:
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad carl cadello

Herrejävlar!  :blink:

Har börjat öva på sången. Spelade tyvärr in försöken.  :ph34r:
Jag vet inte om jag ens vill utsätt mina värsta fiender (vem nu det är?) för detta!  :o ;)

Det får nog bli dottermi.


Utloggad carl cadello


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Herrejävlar!  :blink:

Har börjat öva på sången. Spelade tyvärr in försöken.  :ph34r:
Jag vet inte om jag ens vill utsätt mina värsta fiender (vem nu det är?) för detta!  :o ;)

Det får nog bli dottermi.

Synd, hade hoppats jag skulle få konkurrens om ev jumboplats ;)
Hmm, jag kanske får försöka övertala min dotter med, hon har nån t-shirt med
nåt om 'kemisk romans', får kolla upp det, det kanske är nåt 'rock'? -
jag gillade ju Status Quo som 12-åring (ja iofs fortfarande) så hur fel kan det bli?
 ^_^


Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


freddy

  • Gäst
Jag saknar en lista över folk som anmält sig i första inlägget. Som i andra festivalen alltså.

Lycka till allesammans! Think outside the box :)


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Jag saknar en lista över folk som anmält sig i första inlägget. Som i andra festivalen alltså.

Lycka till allesammans! Think outside the box :)

Har försökt, mitt första försök var att ladda in Saxon's Wheels of Steel och Scorpions Blackout
som referens- och inspirations-spår men har gett upp den hårdrocks-ide'n  B) -  fastnade i riffen
och inser att jag kan ju inte sjunga så högt, mäktigt högriskprojekt för min del, ni hade
säkert haft skoj att lyssna dock ;)

Nä, man kanske skall försöka vara 100% allvarlig..hmm..*funderar*..  :rolleyes:
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Jag saknar en lista över folk som anmält sig i första inlägget. Som i andra festivalen alltså.

Lycka till allesammans! Think outside the box :)


I like boxes  :blink:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Det här är en förbannat bra låt. Jag får mindervärdeskomplex bara jag tänker på att försöka göra en cover på den. Refrängen ger mig helt klart Mew-vibbar. Har inte bestämt mig än om jag vågar delta. :unsure:


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det här är en förbannat bra låt. Jag får mindervärdeskomplex bara jag tänker på att försöka göra en cover på den. Refrängen ger mig helt klart Mew-vibbar. Har inte bestämt mig än om jag vågar delta. :unsure:

Att göra en cover tycker jag inte handlar om att försöka göra nå´t bättre utan att försöka göra nå´t eget och personligt. Om man försöker sig på att typ göra en kopia av originalet så blir det ju inte mer än just en kopia och väldigt tråkigt. Så släpp fantasin fri. Kan t.ex  säga att om jag skulle varit med så skulle jag försökt att reducera arret till endast två ackord på hela låten för att försöka plocka fram enkelheten, men istället försökt att hitta intressanta ljudlandskap att fånga lyssnaren med.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag saknar en lista över folk som anmält sig i första inlägget. Som i andra festivalen alltså.

Lycka till allesammans! Think outside the box :)

Ja, fast det är svårt att få fram vilka som anmält sig. Det är bara några som uttyckligen anmält sig,.



EDIT: Det finns nu en lista i trådhuvudet över anmälda
« Senast ändrad: 05.06.2008, 14:09:41 by jonnerstone »


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Att göra en cover tycker jag inte handlar om att försöka göra nå´t bättre utan att försöka göra nå´t eget och personligt. Om man försöker sig på att typ göra en kopia av originalet så blir det ju inte mer än just en kopia och väldigt tråkigt. Så släpp fantasin fri. Kan t.ex  säga att om jag skulle varit med så skulle jag försökt att reducera arret till endast två ackord på hela låten för att försöka plocka fram enkelheten, men istället försökt att hitta intressanta ljudlandskap att fånga lyssnaren med.

jonnerstone, 'om' - va? skall inte du göra en cover själv?!?  ;)  Think about it... B)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

jonnerstone, 'om' - va? skall inte du göra en cover själv?!?  ;)  Think about it... B)

Eftersom vi i bandet också ska kora en vinnare så känns det som om jag skulle hamna i en jäv situation  :lol: :lol:  So......next time gadget.....next time!!


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone

jonnerstone, 'om' - va? skall inte du göra en cover själv?!?  ;)  Think about it... B)

Eftersom vi i bandet också ska kora en vinnare så känns det som om jag skulle hamna i en jäv situation  :lol: :lol:  So......next time gadget.....next time!!

hmm, detta var nytt för mig... ska bandet kora vinnaren? eller ska bandet kora en (1st) vinnare och en annan (eller samma) röstas fram av oss?
blargh


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Detta fordrar tid för en annan stackare!  :( Det är ju faktiskt sommar och man kan inte bara plinka! Gott om tid vill jag ha så är jag med!

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


freddy

  • Gäst

jonnerstone, 'om' - va? skall inte du göra en cover själv?!?  ;)  Think about it... B)

Eftersom vi i bandet också ska kora en vinnare så känns det som om jag skulle hamna i en jäv situation  :lol: :lol:  So......next time gadget.....next time!!

hmm, detta var nytt för mig... ska bandet kora vinnaren? eller ska bandet kora en (1st) vinnare och en annan (eller samma) röstas fram av oss?

Självklart koras vinnaren av oss på forumet och inget annat. Vet inte vad jonnerstone dillar om :) Samma som i alla andra festivaler.


freddy

  • Gäst
Jag saknar en lista över folk som anmält sig i första inlägget. Som i andra festivalen alltså.

Lycka till allesammans! Think outside the box :)

Ja, fast det är svårt att få fram vilka som anmält sig. Det är bara några som uttyckligen anmält sig,.



EDIT: Det finns nu en lista i trådhuvudet över anmälda

fint, tack :D


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil

jonnerstone, 'om' - va? skall inte du göra en cover själv?!?  ;)  Think about it... B)

Eftersom vi i bandet också ska kora en vinnare så känns det som om jag skulle hamna i en jäv situation  :lol: :lol:  So......next time gadget.....next time!!

hmm, detta var nytt för mig... ska bandet kora vinnaren? eller ska bandet kora en (1st) vinnare och en annan (eller samma) röstas fram av oss?

Självklart koras vinnaren av oss på forumet och inget annat. Vet inte vad jonnerstone dillar om :) Samma som i alla andra festivaler.

Kanske vi inte har läst det finstilta  :blink:  :D
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil

jonnerstone, 'om' - va? skall inte du göra en cover själv?!?  ;)  Think about it... B)

Eftersom vi i bandet också ska kora en vinnare så känns det som om jag skulle hamna i en jäv situation  :lol: :lol:  So......next time gadget.....next time!!

hmm, detta var nytt för mig... ska bandet kora vinnaren? eller ska bandet kora en (1st) vinnare och en annan (eller samma) röstas fram av oss?

det blir röstning som vanligt men bandet utser även sin favorit, så man kan säga att det blir 2 vinnare om inte bandet och folket tycker lika.


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
hittade denna länk på studios forum: http://lardigsjungaidag.info.se/ nåt för oss som inte sjunger riktigt bra (ännu).